ترجمان 31 تير 1393 ساعت 14:16 http://tarjomaan.com/barresi_ketab/6726/ -------------------------------------------------- عنوان : نقد زندگی روزمره -------------------------------------------------- کتاب سه جلدی نقد زندگی روزمره یحتمل غنی‌ترین اثر پیشگویانه‌ دربارۀ سرمایه‌داری مدرن است. انتشارات ورسو اخیراً این کتاب را در یک جلد منتشر کرده است. این کتاب در ابتدای پیدایش دورۀ مصرف‌گرایی پس از جنگ جهانی نوشته شد و برای جنبش دانشجویی ۱۹۶۸ فرانسه منبع الهام بود. متن : معرفی نویسنده: هنری لوفور در سال ۱۹۰۱ م در فرانسه متولد شد. او در ۱۹۲۰ از دانشگاه سوربون پاریس در رشتۀ فلسفه فارغ التحصیل شد. هنری و جمعی از دوستان همکارش پس از پایان تحصیل سودای انقلابی فلسفی را در سر می پروراندند که موجب ارتباط آنها با برخی گروه های سورئالیت و دادائیست شد. لوفور در ۱۹۲۸ به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد و در اواخر دهۀ پنجاه میلادی بدلیل تغییر نگرش سیاسی و نظریات نامتعارف از آن اخراج شد. هنری لوفور پس از اخراج از پی.سی.اف به طرز عجیبی به یکی از مهمترین منتقدان سیاست های حزب و اندیشۀ روشنفکرانه به ویژه ساختارگرایی آلتوسر تبدیل شد. او بی شک به عنوان یکی از برجسته ترین روشنفکران مارکسیست فرانسوی نیمه اول قرن بیستم شناخته می شود. یکی از اثرگذارترین کار های او در این دوره کتابی آنتی استالینیستی به نام ماتریالیسم دیالکتیک است. لوفور می خواست نشان دهد که فهم استالینیستی از این مفهوم دگماتیک و بسیار ساده انگارانه است.هفت سال بعد در ۱۹۴۷ جلد اول کتاب نقد زندگی روزمره را منتشر کرد. که منبع الهامی برای پایه گذاری جنبش آوانگارد هنری کُبرا و سازمان بین المللی موقعیتگرایی شد. لوفور ابتدا به عنوان استاد جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ مشغول به کار شد و سپس در ۱۹۶۵ به دانشگاه نانت رفت. او از استادان تأثیرگذار در جنبش دانشجویی مِی ۱۹۶۸ بود. برخی فراتر رفته و او را پدر معنوی و نظریه پرداز مِی ۱۹۶۸ می دانند. او در همین سال در کتاب حق به شهر مفهومی به همین عنوان را به علوم اجتماعی معرفی کرد. پس از انتشار این کتاب او چند کار تأثیرگذار دیگر در مورد شهر، زندگی شهری و فضا منتشر کرد. از جمله این آثار کتاب تولید فضا (۱۹۷۴) است که از تأثیرگذارترین و پر ارجاع ترین آثار در حوزه نظریۀ شهری است. لوفور در دهۀ هفتاد برخی از اولین مطالب انتقادی را دربارۀ پسا ساختارگرایان به خصوص فوکو منتشر کرد. طی سال های بعد او در هیئت سردبیری آرگیومنتز یکی از نشریات چپ جدید فعالیت می کرد. هدف این مجله آشنا کردن جامعه فرانسه با تجدیدنظرطلبی اروپای مرکزی بود. هنری لوفور سرانجام در سال ۱۹۹۱ م در سن نود سالگی از دنیا رفت. ابداع و توسعه مفاهیم متعدد در علوم اجتماعی و انتشار بیش از شصت عنوان کتاب در حوزه های مختلف علوم انسانی حاصل چندین دهه فعالیت علمی اوست. دیوید هاروی او را یکی از بزرگترین روشنفکران فرانسوی قرن بیستم می داند و فردریک جیمسون او را آخرین فیلسوف بزرگ کلاسیک نامیده است.معرفی کتاب: کتاب سه جلدی نقد زندگی روزمره یحتمل غنی ترین اثر پیشگویانه دربارۀ سرمایه داری مدرن است. انتشارات ورسو اخیراً این کتاب را در یک جلد منتشر کرده است. این کتاب در ابتدای پیدایش دورۀ مصرف گرایی پس از جنگ جهانی نوشته شد و برای جنبش دانشجویی ۱۹۶۸ فرانسه منبع الهام بود. هنری لوفور در سراسر اثر خود به جزئیات پیش پاافتادۀ تجربیات روزمره پرداخته است. تجربه هایی که بوسیله کالاها استعمار شده ولی همچنان تنها منابع پایداری و تغییر هستند. کتاب لوفور یکی از متون بنیادی مطالعات فرهنگی است. و تاثیر بسیاری در زمینه های فلسفۀ معاصر، جامعه شناسی، تئوری سیاسی،جغرافی، معماری و مطالعات شهری دارد.نقد زندگی روزمره، جلد اول: مقدمه لوفور کتاب را با مروری گستاخانه بر نارسایی های گذشته آغاز می کند. و می گوید: رمانتیسیسم یک موزه بزرگ خرده بورژوازی است؛ رئالیسم جادویی ارتجاعی است؛ سورئالیسم احمقانه بود؛ و بودلر دلقکی بیش نبود. و از آنجا که هنرمندان مأمور پژوهش دربارۀ زندگی روزمره نیستند لوفور خود این وظیفه را به عهده می گیرد. کتاب با مطالبی از این دست ادامه می یابد: ساخت شکنی عالی از ایدۀ خودآگاهی شخصی؛ یافته هایی که نشان می دهد کاپیتالیسم از پیش مشغول تولید نیازهای غیر واقعی بوده است؛ تجزیۀ و تحلیلی از رابطۀ دموکراسی و دین؛ و رویاهایی از گذشته های دور که دهقانان سخت کوش، سرشار از شادی و نشاط در آن زندگی می کردند. اگرچه تا پایان جلد اول لوفور مدعیات فراوانی را در راستای نقد زندگی روزمره مطرح کرده است اما انتقادات اصلی او در جلد های آینده آمده است.نقد زندگی روزمره، جلد دوم: مبانی جامعه شناسی زندگی روزمره هنری لوفور پس از چهارده سال جلد دوم کتاب نقد زندگی روزمره را در سال ۱۹۶۱ منتشر کرد. او در این جلد از کتاب به بیان ابزار روش شناختی خود و تند و تیز کردن آن مشغول است. یافته های دقیق لوفور تمهیدکنندۀ بسیاری از نقد های مدرن بوده است. او در این کتاب می گوید: جامعۀ مصرفی عملاً نشانه ای از تولید مصرف کننده ها است. به نظر او برای بررسی شهری مثل نیویورک به چند کار احتیاج داریم. جامعه شناسی سطل آشغال ها؛ تجزیه و تحلیل رابطۀ مردم با ماشین هایشان؛ و تورقی در مجله های زنان. اما کتاب هنوز از زندگی روزمره فاصله دارد.نقد زندگی روزمره، جلد سوم: از مدرنیته تا مدرنیسم در نهایت لوفور در جلد سوم کتاب نقد زندگی روزمره ضمن توجه به مسائل آن روزگار نگاه شکاکانه ای نیز به آینده می اندازد. او حدس و گمان های زیرکانه اش نسبت به آینده را از کاربرد های کامپیوتر وام گرفته است. او به طعنه در مورد مردمانی خیال پردازی کرده است که برای خریدن حتی نیاز به ترک اتاقشان ندارند! هنری لوفور اشاره می کند که زندگی روزمره اخیراً وارد دوره هوشیاری شده است.اطلاعات کتاب شناختی: لوفور، هنری. نقد زندگی روزمره، ورسو بوکز، ۲۰۱۴ Lefebvre, Henri. Critique of everyday life. Verso Books, 2014