نقش مخدّرها در تحکیم یا فروپاشی مرزهای فرهنگی
هر نسلی مخدّر خاص خودش را دارد
از کوکائین و هروئین تا ال‌اسی‌دی و اکستازی تا مخدرهای امروزی: نشئگی ما بازتاب میل‌ها و ترس‌های زمانۀ ماست

در طول قرن گذشته، دهه‌به‌دهه، مُد مخدّرها عوض شده است: از کوکائین و هروئین در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، تا ال‌اس‌دی در دهۀ ۱۹۵۰، اکستازی و کوکائین در دهۀ ۱۹۸۰، تا داروها و روانگردان‌های بهبوددهندۀ قوای شناختی و بهره‌وری در دوران امروزی. اما چرا در این سال‌ها مخدّرها مدام تغییر کرده‌اند؟ گویا موادی که در هر بُرهه مصرف می‌شود تا حد زیادی متناسب با فرهنگ آن عصرند، و کاربرد مخدّرها، دریچه‌ای بسیار کارا برای فهم فرهنگی است که در آن به سر می‌بریم.


مدرنیتۀ چینی و معضل استادکاری
چابودو! کار را راه بنداز
بالکن ریخت پایین؟ چابودو. واکسن‌ها خراب شد؟ چابودو. چطور چین به سرزمین میان‌بُرهای فاجعه‌بار تبدیل شد؟

همۀ ما تجربۀ سرهم‌بندی‌کردن بعضی کارها را داریم. مقاله یا گزارشی را بدون دقت کافی نوشته و تحویل داده‌ایم یا وظیفه‌ای را که به ما سپرده‌اند ماست‌مالی کرده‌ایم. اما به این فکر کنید اگر چنین رفتاری به عادتی عمومی تبدیل شود، با چگونه جامعه‌ای روبه‌رو خواهیم شد. جیمز پالمر، نویسنده‌ای انگلیسی که در پکن زندگی می‌کند، تصویری گویا و البته آشنا از چنین وضعی ترسیم می‌کند.


ما بینندگانی اجباری هستیم
دزدیِ توجه
تبلیغاتی که وقت شما را می‌دزدند بدون آنکه در عوض آن چیزی بپردازند

گاهی بهای چیزها را به روش‌هایی به‌جز به‌کارگیری پول پرداخت می‌کنیم. مثلاً در عوض چیزی «رایگان»، نظیر ایمیل، فیس‌بوک یا تماشای مسابقات فوتبال، دسترسی به اطلاعاتمان را به دیگران می‌سپاریم، یا بهای چیزها را با «وقت و توجه» پرداخت می‌کنیم. اما شرکت‌هایی هم هستند که توجه ما را قبضه می‌کنند بدون آنکه در عوض آن مطلقاً چیزی بپردازند. در واقع کاری که شرکت‌های تبلیغاتی و صفحه‌نمایش‌های عمومی با بینندگان اجباری می‌کنند، تفاوت زیادی با آن ندارد که کسی پول شما را از جیب‌تان بردارد.


پیتر ال. برگر، الهی‌دان و جامعه‌شناس (۲۰۱۷-۱۹۲۹)
پیتر برگر، مخالف جنبشِ «مرگ خدا»، درگذشت
«ساخت اجتماعی واقعیت» نوشتۀ پیتر برگر به‌عنوان یکی از پنج کتاب تأثیرگذار جامعه‌شناسی در قرن بیستم برگزیده شده است

پیتر ال. برگر، الهی‌دان و جامعه‌شناسِ تأثیرگذار و جنجالیِ پروتستان، پنجشنبه در خانه‌اش در بروکلینِ ماساچوست از دنیا رفت. برگر ۸۸ ساله بود. پروفسور برگر نویسندۀ یک قفسه کتاب بود، اما او را به خاطر کارهایش در رشته‌ای که جامعه‌شناسی شناخت خوانده می‌شود، می‌شناختند. او در دهۀ ۱۹۶۰ در برابر جنبش «خدا مرده است»، ادعا کرد که ایمان در جامعۀ مدرن نیز می‌تواند شکوفا شود، اگر مردم بیاموزند که امر فراطبیعی را در تجربه‌های روزمره به‌رسمیت بشناسند.


مسئلۀ بچه‌شرها در مدرسه
هدف؟ به گریه انداختن معلم‌ها
دانش‌آموزان ناسازگار با مدرسه معمولاً توانایی‌هایی دارند که مدرسه نتوانسته است آن را درک کند

بعضی از بچه‌ها هیچوقت با مدرسه کنار نمی‌آیند. درس نمی‌خوانند، تکالیفشان را انجام نمی‌دهند، معلم‌ها را مسخره می‌کنند یا به آن‌ها بی‌توجهند و هیچ فرصتی را برای برهم‌زدن کلاس از دست نمی‌دهند. برخلاف معلمان و مدیران که نظرِ خوشی به چنین دانش‌آموزانی ندارند، اغلب همکلاسی‌های آن‌ها دوستشان دارند و تحسین‌شان می‌کنند. اما واقعاً آیندۀ این بچه‌ها چه خواهد شد؟ برخی از تحقیقات می‌گویند احتمالاً خیلی بهتر از آنچه معلمان فکر می‌کنند.


تاریخ بازی‌ها
چطور بازی دنیای مدرن را ساخت؟
بازی‌ها دنیا را تغییر می‌دهند، اما نه لزوماً در جهتی مثبت

بازی‌ها یکی از بزرگترین رازهای زندگی بشرند. کارهایی در ظاهر بیهوده و بی‌ثمر که حاضریم پول‌های کلانی بابت انجامشان بپردازیم و حتی جان خودمان را به خطر بیاندازیم. کتاب جدید استیون جانسون، تاریخی غریب و خیره‌کننده از بازی‌هاست. از اینکه چطور بازی‌ها منجر به تغییراتی پایدار و واقعی در زندگی ما شده‌اند و اینکه چطور خلاقیت و سرخوشیِ جاری در بازیْ خلاقیت در دیگر حوزه‌ها را نیز به دنبال داشته است.


افسانۀ ترک داوطلبانۀ وطن
فلسطینی‌ها داوطلبانه ترک وطن کردند
مروری بر کتاب «ده افسانه دربارۀ اسرائیل» نوشتۀ ایلان پاپه

رژیم اشغالگر قدس، مجموعۀ درهم تنیده‌ای از روایت‌های تاریخی تولید کرده است که وظیفۀ آن‌ها تحریف وقایع به سود این رژیم است. ایلان پاپه، مورخ برجستۀ مسائل اسرائیل و فلسطین، کتاب جدید خود را به بررسی ده نمونه از این «افسانه‌ها» اختصاص داده است. پاپه می‌گوید جابه‌جایی وسیع فلسطینیان بخشی جدایی‌ناپذیر از طرح‌های بنیان‌گذاران اسرائیل برای آیندۀ این سرزمین‌ها بوده است و این مصداقِ کاملی است از یک جنایت علیه بشریت.