لایُنل شرایور فروپاشی آمریکا را خیال می‌کند
بدرود کشور ابرقدرت؛ سلام تورم لجام‌گسیخته
لایُنل شرایور، در آخرین کتابش، آمریکا را در آستانۀ فروپاشی ترسیم می‌کند

اگر فکر می‌کنید اوضاعْ الان خراب است، فقط تا سال ۲۰۲۹ صبر کنید. آمریکا قرار است سیزده سال دیگر دوام بیاورد. دلارهای سبز همان‌قدر بی‌ارزش خواهند شد که مارک در عصر وایمار بی‌ارزش شده بود، جوری که با اسکناس‌های پنجاه میلیون مارکیْ سیگار می‌پیچیدند. اندوخته‌هایی که با سختی حاصل شده‌اند دود می‌شوند. البته نه زامبی‌ای در کار است و نه از انفجار و روبات‌های هوشمند خبری هست. لاینل شرایور، در آخرین کتابش، فروپاشی آمریکا را ترسیم می‌کند.


احیای تعادل مدنی
حقوق بشر بدون تکالیفْ شکست می‌خورد
اولین گام برای ایجاد تعادل مدنی احیای گفتمان تکالیف بشر است

درحالی‌که توجهات زیادی صَرف تاریخچۀ حق‌ها شده است، هیچ‌کس هیچ تلاشی نکرده تا چیزی دربارۀ تاریخچۀ تکالیف بشر بنویسد. حتی خود عبارت «تکالیف بشر» برای بسیاری از افراد نامتعارف به نظر می‌رسد. تکالیف نیز تاریخچهٔ خودشان را دارند اما در مقایسه با تاریخچۀ غنی حق‌_ادعاها این تاریخچه کمتر شناخته‌شده است. بی‌تردید، تاریخچۀ تکالیف نقطۀ آغازین ارزشمندی برای شروع بحث از تکالیف در جهان امروز است. نوشتاری از ساموئل موین استاد حقوق و تاریخ دانشگاه هاروارد.


معنای اخلاقی خال‌کوبی
آیا خال‌کوبی کاری ناپسند است؟
هزاران سال است انسان‌ها بدن خود را خال‌کوبی کرده‌اند، اما این کار در هر دوره معنای خاص خود را داشته است

میلیون‌ها نفر از انسان‌ها روی پوست بدنشان خال‌کوبی دارند. از علامت‌های ریز و نوشته‌های کوتاه، تا طرح‌هایِ عظیم و پرجزئیاتی که بخشِ بزرگی از بدن را می‌پوشاند. اما سوال اینجاست: چرا انسان‌ها تصمیم می‌گیرند تغییراتی بازگشت‌ناپذیر روی پوستشان بدهند؟ آیا چنین کاری از نظر اخلاقی درست است؟ در اغلب جوامعی که پیروِ ادیان ابراهیمی بوده‌اند، خال‌کوبی عموماً کاری منفی تلقی شده است، با‌وجوداین، مسئله پیچیدگی‌های بیشتری دارد که باید به آن‌ها اندیشید.


پیچیدگی‌های مراقبت از سالخوردگان
سالمندان پرستار می‌خواهند، نه زندانبان
وسواس ما برای مراقبت از سالخوردگان گاهی باعث می‌شود آن‌ها را در محدودیت‌های تحقیرکننده قرار دهیم

پزشکی در دوران مدرن پیشرفت‌های شگفت‌آوری کرده است. بیماری‌هایی که در طول تاریخ همیشه انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشیده است، امروز به‌آسانی درمان می‌شود. اما پزشکی هنوز نتوانسته است جلوی پیرشدن را بگیرد و احتمالاً هیچ‌وقت هم نخواهد توانست. حالا سؤال اینجاست: آیا بیشتر زندگی‌کردن، همان بهتر زندگی‌کردن است؟ آیا باید طول زندگی را، به هر قیمتی، افزایش داد؟ حتی با مراقبت‌های تحقیرکننده و درمان‌های دردآور؟


جایزۀ من‌بوکر ۲۰۱۶
رمان‌هایی که درخور جایزۀ من‌بوکر بودند
نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر از ماجرای شکل‌گیری رمانشان می‌گویند

چندی پیش پل بیتی برای رمان «فروشِ کامل» برندۀ جایزۀ «من‌بوکر» ۲۰۱۶ شد. اما او در این مسیر تنها نبود و با پنج نویسندۀ دیگر رقابتی تنگاتنگ داشت. مادلین تین، دیوید سالای، دبورا لوی، گرِیم مکری برنت و آتوسا مشفق نویسندگانی هستند که به‌همراه بیتی نامزدهای نهایی جایزۀ من‌بوکر بودند. در این نوشتار این نویسندگان، به صورت مختصر، از منبع الهام، رمزوراز و ماجرای شکل‌گیری و نوشتن رمانشان می‌گویند.


نقش خیال در سرمایه‌داری
سرمایه‌داریِ خیال‌انگیز
بررسی کتاب «آینده‌های خیالی؛ آرزوهای واهی و پویایی سرمایه‌داری» نوشتهٔ ینس بکرت

سرمایه‌داری و ادبیاتْ نقطۀ اشتراک بزرگی دارند: خیال‌پردازی‌های بی‌پایان. اما جالب است که تا امروز کمتر محققی روی این جنبۀ ادبیِ سرمایه‌داری تحقیق کرده است. ینس بکرت، جامعه‌شناس آلمانی، با کمک‌گرفتن از ادبیات تلاش کرده است نشان دهد خیال‌پردازی چطور در محاسبات اقتصادی ایفای نقش می‌کند. اما چیز دیگری هم در میان است: این خیال‌پردازی‌ها معمولاً به‌سودِ آدم‌هایی اندک و به‌ضررِ انبوهی از مردم‌اند.


دیدگاه سباستیان کنراد دربارۀ تاریخ جهانی
«تاریخِ جهانی» چیست؟
دیگر نمی‌توان به تاریخ در انزوای شکوهمندش نگریست

گرچه «تاریخ جهانی» به‌گونه‌ای شتابان به یکی از پویاترین و، هرچند، گیج‌کننده‌ترین زیررشته‌های رشتۀ تاریخ بدل می‌شود، به‌سادگی نمی‌توان تعریفی از آن به دست داد. نخستین پرسش این است که آیا چنین تاریخی اصلاً چیز جدیدی است؟ آیا تاریخِ جهانی واقعاً جهانی‌تر از تاریخِ «جهانی» است که مورخی معاصر یا مورخی از عهد باستان آن را به نگارش درآورده است یا اینکه این عنوان صرفاً برچسبی است بازارپسند برای فروش تاریخی قدیمی در عصری رقابتی و پرازدحام؟


سالاد خوراکی زنانه است؟
فقط سالاد، لطفاً
ازآنجاکه سالادْ غذایی سالم، رژیمی و سبک است، آن را با زنان مرتبط می‌دانند

لاغربودن زنان را از نوجوانی به‌سمت غذاهای سبُک سوق می‌دهد. به همین دلیل خیلی‌ها سالاد را به‌عنوان نوعی خوراک رژیمی و سبک، غذایی زنانه به‌حساب می‌آورند. زمانی سالادْ خوراکی برای طبقۀ مرفه بود. زیرا مواد لازمِ آن معمولاً گران و فاسدشدنی بودند. اما امروزه خوردن سالاد فراگیر شده و، افزون‌برآن، دست‌مایه‌ای شده است برای تظاهر به اینکه من به سلامتی‌ام اهمیت می‌دهم. جای‌گرفتن هر غذایی در طبقۀ سالادها کافی است برای اینکه مردم فکر کنند مغذی است.