فردگرایی مدرن و ایدئال اصالت
چارلز تیلور: قدرت ما در تمایزمان نهفته است
گفت‌وگو با چارلز تیلور دربارۀ فردگرایی مدرن و فاسد شدن «ایدئال اصالت».
در صورت‌های مختلف فردگرایی مدرن، چیزهای سطحی و تُنُک زیادی پیدا می‌شود؛ روابط گسستنی شده‌اند، عهدی بسته نمی‌شود و جدا شدن از ریشه‌ها رسم زمانه شده است. اما چارلز تیلور، فیلسوف و استاد دانشگاه مک‌گیل، این صورت‌های خودبودگی را انواعی معوج و فاسد از «ایدئال اصالت» می‌داند، در این گفت‌وگو خواهید دید که تیلور در تکاپو است تا این ایدئال، این دستاورد والای مدرنیته، را از چنگال خرده‌گیران نجات دهد.


یا به ما بپیوند یا بمیر
قلب کافر را بخور؛ داستان تولد بوکوحرام
چطور بقایای فرقه‌ای اسلام‌گرا به ارتشی بی‌رحم تبدیل شد که اکنون دولت نیجریه از پس آن برنمی‌آید؟
در فوریۀ ۲۰۰۹، پلیس نیجریه قوانین سختی برای موتورسیکلت‌ها به ‌اجرا گذاشت. بسیاری از موتورسواران از قانون جدید راضی نبودند. اما در قسمتی از نیجریه، موش‌وگربه‌بازی میان پلیس و موتورسواران تبعات جدی‌تری به‌همراه داشت. اجرای قوانین سخت‌گیرانه درگیری‌های خشونت‌باری میان پلیس و اسلام‌گرایان تندرویی به وجود آورد که تا آن زمان در جهان ناشناخته‌ بودند. اما چطور بقایای فرقه‌ای اسلام‌گرا به ارتشی بی‌رحم تبدیل شد که اکنون دولت نیجریه از پس آن برنمی‌آید؟



سازوکارهای فریبکاری و تقلب در بازار آزاد
هشدار، بازار آزاد در کمین شماست
مروری بر کتاب «به‌دام‌انداختنِ صیدها: اقتصادِ فریبکاری و تقلب» نوشتۀ جورج آکرلوف و رابرت شیلر، برندگان جایزۀ نوبلِ اقتصاد

جورج آکرلوف و رابرت شیلر از برندگان جایزۀ نوبل اقتصاد هستند. آنها در کتاب مشترکشان، به‌دام‌انداختنِ صیدها، مدعی می‌شوند که در نظام بازار آزاد مسئله این نیست که انسان‌های شیطان‌صفتِ زیادی وجود دارند. اما فشار رقابت در بازار موجب می‌شود تا سرمایه‌داران با فریب‌کاری رفتار سایرین را هدایت کنند. آنها در عین ستایش نظامِ بازارآزاد نکاتی را گوشزد می‌کنند که اگر مردم از آن غفلت کنند سرشان کلاه می‌رود. این مطلب گزیده‌ای است از مهمترین بخش‌های این کتاب.



تحلیلی استعاری از زندگی روزمره
ما و زامبی‌ها: چرا دنیای مدرن شبیه به دنیای زامبی‌هاست
علاقه به زامبی‌ها در این سال‌ها مداوماً رو به افزایش بوده است. اما چه چیز جذابی در زامبی‌ها وجود دارد؟

تحلیل‌گران معتقدند هیولاهای محبوب دنیای تخیلی، تجسمِ ترس‌های مردم زمانه‌اند. فرانکشتاین تجسم ترس از علمِ افسارگسیخته بود، گودزیلا حاصلِ ترس از آزمایش‌های هسته‌ای و خون‌آشام‌ها و زامبی‌ها، حاصلِ ترس فراگیر این دوره از بیماری. اما زامبی‌ها، این جنازه‌های متحرک که در مرز دنیای مردگان و زندگان پرسه می‌زنند، استعاره‌ای از زندگی روزمرۀ ما در دنیای مدرن نیز هستند.


بازگشت به روش‌های کهن فرزندپروری
تربیت فرزند به کمک همۀ اهالی روستا نیاز دارد
چرا ما از این ایده که خانوادۀ هسته‌ای بهترین راه برای پرورش فرزندان است، دل نمی‌کنیم؟

شتاب و فشار زندگی مدرن، رابطۀ والدین و کودکان را دچار مشکل و تنش ساخته است. امروزه زن و مرد هر دو کار می‌کنند و با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها زیر چنین فشاری کمر خم کنند یا اساساً از وظیفۀ تربیت فرزندانشان شانه خالی کنند. اما آیا واقعاً مقصر، زندگی مدرن است یا مشکل از انتظار ماست که می‌خواهیم دو نفر، به‌تنهایی از پس این کار بربیایند؟


مروری بر اندیشه و‌ آثار جورجو آگامبن
بشر ماموریت آسمانی ندارد
بررسی کتاب استفاده از بدن، آخرین عنوان از مجموعۀ «هوموساکر» نوشتۀ جورجو آگامبن

جورجو آگامبن فیلسوفی است که کوشیده پرسش‌های سیاسی را به محکِ فلسفه بگذارد. آگامبن در سال ۱۹۹۵ با انتشار نخستین جلد از مجموعه‌آثارش، با نام «هوموساکر»، به اوج شهرت رسید. اکنون پروژۀ سیاسی و فلسفی او بعد از گذشت بیست سال به پایانی دراماتیک و غیرمنتظره‌ رسیده است. لولان دلا دورانتای، استادیار دانشگاه هاروارد، به بهانۀ انتشار آخرین جلد مجموعۀ «هوموساکر» با عنوان «استفاده از بدن» اندیشه و آثار آگامبن را بررسی می‌کند.


تاریخ فرهنگی زشتی
تاریخِ زشتی می‌گوید چیزی به نام زشتی وجود ندارد
هنگامی که چیزی را زشت می‌نامیم، داریم چیزی دربارۀ خودمان می‌گوییم.

«زشت‌ترین بخش بدنت، نه بینی یا انگشت پا، بلکه ذهن توست.» این بخشی از یک ترانه‌ است که به ما یادآوری می‌کند، منبعِ همۀ چیزهای زشت، تنها و تنها تلقی‌های ذهنی ماست. تاریخ زیبایی‌شناسی به خوبی به ما نشان‌ می‌دهد که هرچه امروز زشت تلقی می‌شود، ممکن است فردا زیبا به چشم آید. اما داغِ لقبِ زشت، بر بدن‌ها و زندگی‌ها می‌‌خورد. داغی که واقعی است.


خاطرات کودکی و جادو
آیا از این‌همه لذت جان به در خواهم برد؟
جستاری از دیوید فاستر والاس دربارۀ اسباب‌بازی جادویی‌اش

چطور ممکن است بچه‌ای که پدر و مادری خداناباور دارد، احساساتِ عمیق مذهبی پیدا کند؟ دیوید فاستر والاس، جستارنویس بسیار مشهورِ آمریکایی، در نوشتاری برای نیویورکر با روایتی شیرین و موشکافانه تعریف می‌کند که چگونه «دروغی» که پدر و مادرِ او دربارۀ یک ماشینِ اسباب‌بازیِ چوبی به او گفته بودند، باعث شده بود تا افکار و احساساتِ جدیدی در ذهن و دلش به جریان افتد.


رابطۀ نبوغ و ویژگی‌های زیست‌شناختی
انیشتین چطور سلبریتی شد؟
انیشتین تنها نابغۀ قرن بیستم نبود، اما چرا فقط او را نمادی از نابغه‌های دوران مدرن می‌دانند؟

هم‌زمان با انیشتین، فیزیک‌دانان دیگری مثل ماری کوری هم به اکتشافات بزرگی دست یافتند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها را نابغه نمی‌دانند. بی‌شک انیشتین تحولات عظیمی در علم ایجاد کرد. اما روایت‌های مرسوم بیشتر مایلند او را یک اَبرانسان توصیف کنند. نبوغی رازگونه که اساساً با بقیه فرق دارد. متیو فرانسیس، متخصص فیزیک، نجوم و فرهنگِ علم، دلایل تبدیل شدن نام انیشتین به امری فرابشری را شرح می‌دهد.


اقتصادِ گیاه‌خواری
جهانِ گیاه‌خواران، رؤیای اقتصاد جهانی است
مهارنکردن علاقه به گوشت هزینه‌های هنگفتی بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند

وقتی گیاه‌خواران سر میز شام دست ‌رَد به مرغ مادربزرگ می‌زنند، بازپرسی می‌شوند. آنان استدلال‌های زیادی برای نخوردن گوشت دارند. بسیاری از این استدلال‌ها معروف‌اند؛ مثل تلاش برای آزاررسانیِ کمتر به حیوانات، سودرسانی به محیط‌زیست یا داشتن زندگی سالم. اما مارکو اسپرینگمن و جمعی از همکارانش در دانشگاه آکسفورد معتقدند که باید صرفۀ اقتصادی را هم به این فهرست بیفزاییم.