لذت رنج دیگران
چرا از تحقیر شرکت‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی لذت می‌بریم؟
تماشای تنبیه و تحقیر شرکت‌کنندگان برنامه‌های واقع‌نما، لذت رضایت‌بخش و عمیقی دارد

چندی پیش رفتارهای تحقیرآمیز مهران مدیری در برنامۀ «دورهمی» با سِیلی از انتقادات همراه شد و این روزها نحوۀ برخورد فرزاد حسنی در برنامۀ «اکسیر»؛ اگرچه تولیدکنندگان این برنامه با انتشار پشت‌صحنۀ این ماجرا بر نمایشی‌بودن آن تأکید می‌کنند. نویسندۀ کتاب «لذت‌های اجبارگر» می‌گوید مسئلۀ اصلی در واقعی یا ساختگی‌بودن چنین موقعیت‌هایی نیست. سؤال اصلی این است که چرا رنج دیگران اینقدر باعث لذت ما می‌شود و همچنان به تماشای این برنامه‌ها ادامه می‌دهیم؟



مارکس و فرهنگ جهانی
مقدمۀ مارشال برمن بر مانیفست کمونیست
انتشارات پنگوئن نسخۀ جدیدی از «مانیفست کمونیست» را در مجموعۀ آثار کلاسیک خود به چاپ رسانده است
پریروز سالروز مرگ ویلیام شکسپیر بود. مارکس فکر می‌کرد که شکسپیر نخستین نویسندۀ تماماً مدرنِ جهان است. اما نویسنده‌ای در حد و اندازۀ شکسپیر نیز اگر نیروهای جدیدِ سرمایه‌‌داری نبود، نمی‌توانست در سراسر جهان نامبردار شود. توجه به نیروهای زاینده و بی‌سابقۀ سرمایه‌داری، نقطۀ تمایز مارکس از دیگر متفکرانِ رادیکالی بود که منتقدِ سرمایه‌داری بودند. بدین سبب است که متنِ مانیفست حزب کمونیست، با ستایشی تمام‌عیار از سرمایه‌‌داری آغاز می‌شود.



عشق و سیاست
دولت بدون عشق شکست می‌خورد
بررسیِ کتاب احساسات سیاسی؛ چرایی اهمیت عشق برای عدالت نوشتۀ مارتا سی. نوسباوم

فیلسوف آمریکایی، مارتا نوسباوم، معتقد است دولت بدون عشق شکست می‌خورد. به این دلیل که بدون عشق، رنج دیگران تأثیری بر ما ندارد. طبق خوانش نوسباوم، فلسفۀ سیاسی از زمان رالز بیش‌ازحد بر پشتیبانیِ خشکِ عقلانی از اصول لیبرال تمرکز کرده است. از نظر او فیلسوفان سیاسی لیبرال «تربیت سیاسیِ احساسات» را نادیده گرفته‌اند و از توانایی دولت برای پرورش احساسات عمومی غفلت کرده‌اند. او معتقد است که امروزه پذیرشِ صوریِ اصول لیبرال‌دمکراسی دیگر کافی نیست.



تاریخ فرهنگی کاغذدیواری
تاریخچۀ کاغذدیواری؛ دروغ‌گوی بی‌پروا
قرن‌ها است که پوشش دیوار به انسان‌ها کمک کرده تا در داخل خانه‌هایشان واقعیت‌هایی جدید خلق کنند

تاریخچۀ کاغذدیواری حکایت دروغ‌گوییِ بیمارگون است. داستان اشکال مختلفی است که دروغ می‌تواند به خود بگیرد. کاغذدیواری به دروغ‌های مصلحتیِ جزئی محکوم شده است؛ دروغ‌هایی مثل تغییر بصریِ تناسب‌های اتاق یا نمایش تخیلات ما روی چهاردیواری خانه. همچنین به فریب آشکار، تظاهر اجتماعی و حتی پاک‌سازی تاریخ متهم شده است. حتی می‌توان گفت کاغذدیواری شیئِ مدرن تمام‌عیاری است: متظاهری بی‌پرده که نشان می‌دهد واقعیت درواقع چقدر ساختگی است.



تاریخ فکری فیلسوفان اگزیستانسیالیست
داستان کافه‌نشینی‌های اگزیستانسیالیستی
مروری بر کتابِ درکافهٔ اگزیستانسیالیستی، نوشتهٔ سارا بیک‌ول

ایده‌ها جالب‌اند؛ اما آدم‌ها خیلی جذاب‌ترند. این شعار سارا بیک‌ول نویسندۀ کتابِ جنجالیِ در کافۀ اگزیستانسیالیستی است. او علاقهٔ زیادی به قلم‌فرسایی دربارهٔ متفکران دارد؛ به‌ویژه کسانی که به آن‌ها علاقه دارد و تحسینشان می‌کند. یکی از محاسن او این است که از نوشتن دربارهٔ نقشه‌های زشت این اندیشمندان سر باز‌نمی‌زند. او به‌گونه‌ای بسیار جذاب و سرگرم‌کننده به معرفی اگزیستانسیالیست‌ها و زمینهٔ سیاسی‌اجتماعیِ شکل‌گیری ایده‌هایشان می‌پردازد.


فرهنگ کار
چرا علاقه‌داشتن به کار اینقدر مهم شده است؟
گفت‌وگو با میا توکومیتسو، دربارۀ ایدۀ «کاری را بکن که دوست داری»

اخیراً اغلبِ شرکت‌های بزرگ برای فروش محصولاتشان به انتشار تصاویر محصولات و رخدادهای مهم خود اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه عکس‌هایی از پشت‌صحنۀ محیط کار را نیز به اشتراک می‌گذارند و آنجا را جایی بسیار مفرّح و دوستانه معرفی می‌کنند. مؤلف کتاب کاری را بکن که دوست داری در گفت‌وگوی پیش‌ِرو می‌گوید «پرداختن به کار موردعلاقه»، چیزی جز ساختۀ دست شرکت‌های بزرگ نیست و به کارفرمایان، قدرت بیشتری برای بهره‌کشی از کارگران می‌دهد.


نظام‌های پاداش در تربیت کودک
به بچه‌هایتان استیکر ندهید
استیکرها ممکن است تلقی کودکان دربارۀ رفتارهای اجتماعی را کاملاً تغییر دهد.

استکیر ابزار بچه‌داریِ خیلی از پدر و مادرها است: اتاقت را مرتب کن، به جایش استیکر بگیر. تکالیفت را مرتب بنویس، استیکر بگیر. مسواک بزن، استیکر بگیر. اما این ماجرا معمولاً پایان خوشی ندارد. یک اقتصاددان رفتاری معتقد است سیستمِ پاداش مخصوصِ دنیای اقتصاد و تجارت است و واردکردنِ آن به دنیای روابط عاطفیِ خانوادگی، باعث می‌شود کودک فکر کند وجودش در خانواده نوعی «شغل» است.


رابطۀ طردشدن و ویژگی‌های فردی
چرا قطع رابطه برای برخی افراد سخت‌تر از دیگران است؟
داستان‌هایی که دربارۀ طردشدن به خود می‌گوییم، می‌تواند نحوۀ برخورد ما را با این مسئله شکل دهد.

چه شد که اینطور شد؟ این سؤالی است که افراد پس از یک قطع ‌رابطۀ تلخ از خودشان می‌پرسند. بسیاری از آنها برای پاسخ به این سؤال، معمولاً داستان‌های جدیدی دربارۀ رابطۀ خود خلق می‌کنند. در برخی مواقع، این داستان‌سرایی به افراد کمک می‌کند؛ اما گاهی اوقات هم نتیجه کاملاً معکوس می‌شود. روان‌شناسانی در دانشگاه استنفورد در پی این هستند که چرا برخی افراد در بندِ گذشتۀ عشقی‌شان باقی می‌مانند؟


معجزۀ ترکیب‌ها در زبان آلمانی
چرا این همه لغت بی‌نظیر در زبان آلمانی وجود دارد؟
بررسی ظرفیت‌های واژه‌سازی و مفهوم‌پردازی در زبان آلمانی

زبان آلمانی از معدود زبان‌هایی است که ظرفیتِ زیادی برای ساخت عبارات جدید و پیچیده دارد. مثلاً ریچارد سیتویک، عصب‌شناسی آلمانی، با به‌کاربردن فقط یک اصطلاح به توصیف انزجاری می‌پردازد که چهرۀ تد کروز برمی‌انگیزد. جالب اینکه این ترکیب جدید حتی در بدو ابداعش برای آلمانی‌ها غریبه و نامانوس نیست. و جالب‌تر اینکه برای ترجمۀ این اصطلاحات تعداد زیادی واژه نیاز است. اما چه خصوصیتی در زبان آلمانی اجازۀ ساخت چنین ترکیب‌هایی را می‌دهد؟