مسایل و مشکلات نسل هزاره
نسل چیپس و روغن نباتی
نسلی که بر خلاف پدرانش، نه توان آن خوش‌بینی جسورانه را دارد و نه تاب آن لذت‌پرستی را

در گوشه‌کنار دنیا، اسامی مختلفی برای متولدین ۱۹۸۰ تا نیمۀ ۱۹۹۰ به کار می‌رود. در ایران این گروه با متولدین دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد مطابقت دارد و ما هم به‌شیوۀ خودمان آنها را نامگذاری می‌کنیم؛ بچه‌های جنگ، دهه هفتادی‌ها، نسل چیپس و پفک نمکی، نسل روغن نباتی. اگرچه برخی از القابی که نثار این نسل می‌شود، خوشایند نیست اما برخی از این نام‌ها گویای مسائل خاصی هستند که در سرتاسر جهان گریبان این نسل را گرفته‌اند.



گفت‌وگو با فیلسوفان درباب خشونت
فوتبال و تراژدی؛ راهی به جهانِ بی‌خشونت
فوتبال مثالی است از اینکه خشونت می‌تواند هم تماشایی و هم در خدمت اهداف ضدخشونت باشد

استاد فلسفۀ دانشگاه نیواِسکول، سایمون کریچلی، در گفت‌وگو با برد اونز، از مفهوم خشونت می‌گوید. از نظر او خشونت برای قربانیانش مفهومی انتزاعی نیست؛ بلکه واقعیتی زنده است که تاریخی انضمامی دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم خشونت را به‌طور عینی درک کنیم، باید آن را چرخه‌ای از عمل و عکس‌العمل بدانیم. کریچلی معتقد است امروزه ورزش ادامهٔ جنگ از طرق دیگر است و تئاتر و ورزش می‌توانند در فهم ما از وضعیت معاصر خشونت کارساز باشند.


 
داستان شهرها در تاریخ
اسکندریه، بنیاد جهان مدرن
در اسکندریه، بنیادهای حقیقیِ جهان مدرن پایه گذاشته شد؛ آن‌هم نه روی سنگ، بلکه روی ایده‌ها

کلان‌شهرهای اندکی همچون اسکندریه در زیر غبار افسانه‌ها فرو رفته‌اند؛ چون کمتر کلان‌شهری توفیق یافته تا همانند اسکندریه تمامی داستان‌های جهان را در یک جا گردآورد و فصل جدیدی را در تاریخِ پایان‌ناپذیر شهرها بگشاید. اسکندریه بزرگ‌ترین و سخت‌ترین آزمون ذهنی‌ای است که جهان تاکنون شاهدش بوده است. در دالان‌های این شهر بود که بنیادهای حقیقیِ جهان مدرن پایه گذاشته شد. چگونه این شهر بر حیات انسان در دورۀ معاصر تاثیر می‌گذارد؟



دلوز علیه دلوز
دلوزِ هضم‌ناشدنی
در مؤسسات دانشگاهی چه بر سر اندیشه‌های دلوز آمده است؟

ژیل دلوز متفکری دشوارنویس بود که برای سال‌ها در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان، اقبالی به او نمی‌شد، اما در دهۀ اخیر، ناگهان دلوز همه‌جا را گرفته است. تعداد کتاب‌هایی که دربارۀ دلوز منتشر می‌شود، چنان زیاد است که گویی خطِ تولیدی صنعتی برای آن‌ها به کار افتاده است. اما آیا این توجهِ دانشگاهی به دلوز، ایده‌های این متفکر حاشیه‌نشین و مرموز را تغییر نداده؟ دلوزِ دانشگاهی، دلوزی خلع‌سلاح‌شده است، یا دلوزی ساختارشکن و پیشرو؟


واقعیت سیاسی برزیل
استبداد نئولیبرالیستی، دوباره به برزیل بازمی‌گردد؟
دموکراسی در برزیل در خطر است، زیرا نئولیبرالی فاسد بدون هیچ انتخاباتی جایگزین دیلما روسف می‌شود

حزب کارگری برزیل از سال ۲۰۰۲ تاکنون، از طریق چهار انتخابات ملی مستقیم، مسند ریاست جمهوری را در اختیار داشته است. مخالفان این حزب خیلی تلاش کردند که پای صندوق‌های رأی آن را شکست دهند اما حمایت‌های گستردۀ قشر ضعیف مانع از این کار شد. حالا اگر شما پولدار باشید و مالک اثرگذارترین رسانه‌های کشور، وقتی می‌بینید کاندیدای رقیب و سیاست‌های او در حال قدرت گرفتن است چه کار می‌کنید؟ دموکراسی را محترم می‌دارید یا به‌کلی از آن چشم‌ می‌پوشید؟


تاریخِ انتقادیِ نقد
زندگی بهتر از طریق نقد
بررسی کتاب زندگی بهتر از طریق نقد؛ چگونه دربارۀ هنر، لذت، زیبایی و حقیقت بیندیشیم نوشتۀ آنتونی اسکات

آنتونی اسکات نویسندۀ کتاب زندگی بهتر از طریق نقد آنقدر در زندگی‌اش تهمت شنیده که باعث شده کتابی در دفاع از حرفۀ منفورِ نقد بنویسد. داستان پیدایش این کتاب به مجادلۀ مشهور او با سموئل ال. جکسن بر سر یادداشتی انتقادی دربارۀ فیلم «انتقام‌جویان» برمی‌گردد. اسکات در کتابش علاوه بر ارائۀ تاریخی انتقادی از خودِ نقد، استدلالی فراتاریخی دربارۀ آن اقامه می‌کند و کتاب‌شناسی‌ پرباری از ادبیاتِ هنر و نقد نیز عرضه می‌کند.


اضمحلال جنبش‌های فکری
رشته‌های دانشگاهی کمر به قتل مکاتب فلسفی بسته‌اند
چرا امروزه متفکران عمومی بیشتر با تخصص‌های دانشگاهی شناخته می‌شوند تا با مکاتب فکری؟ 

زمانی پیش‌از‌این، جوانان برای پیوستن به جنبش‌های فکری و اجتماعی حق انتخاب داشتند. می‌توانستند آن‌ها را مثل لباسی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تن زده و امتحان می‌کنند، یک‌بار امتحان کنند و اگر باب میلشان نبود، به‌سراغ جنبش بعدی بروند. این روشی نظام‌مند برای کشف فلسفۀ زندگی، راهی برای نگریستن به جهان و نوعی هویت بود. اما چرا امروزه مردم تمایل چندانی به جمع‌شدن در دسته‌های فکری ندارند؟


 سرمایه‌داری و صنعت مُد
من هم از این کلمۀ برند خیلی بدم می‌آید
تی‌شرتی به قیمتِ جانِ یک‌هزار انسان: مروری بر مستند «قیمت واقعی» ساختۀ اندرو مورگان

این روزها در تهران و شهرهای بزرگ خبرِ گشایش شعبۀ رسمیِ برندهای مشهور را زیاد می‌شنویم. اما این لباس‌های خوش‌آب و رنگ، پیش از رسیدن به آن فروشگاه‌های تمیز و نورانی، مسیر تلخِ ناگفته‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. اندرو مورگان، سازندۀ مستند «قیمت واقعی»، روایتی جذاب و دردناک از این مسیر ارائه می‌کند. از مزارعِ پنبه‌ای که اصلی‌ترین مادۀ سازندۀ پارچه‌ها را می‌سازد، یا سیستمِ جهانی شرکت‌های چندملیتی برای تولید محصولاتی با قیمتِ هرچه‌کمتر.


پروپرانولول، خطرناک‌ترین داروی فلسفی
فراموشی رستگاری جدید است
واقعیت با آنچه می‌دانیم تعریف می‌شود و واضح است که نمی‌توانیم چیزی را بدانیم که به یاد نمی‌آوریم.

به دلایل متعددی، خوردن قرصی که رابطۀ شما را با خاطره‌ای تغییر می‌دهد، ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما همیشه داریم همین کار را می‌کنیم. فقط ابزارهایی که به کار می‌گیریم، اثربخشی کمتری دارند. مردم الکل مصرف می‌کنند تا وقایع اطرافشان را فراموش کنند. فیلم‌های تخیلی نگاه می‌کنند تا حواس خود را از فشار زندگی واقعی پرت کنند. از همه مهم‌تر، همۀ ما معنای عاطفی رخدادهای گذشته را معمولاً حتی بدون هیچ تلاشی تحریف می‌کنیم. این همان نوستالژی است.


میشل تورنیه درگذشت
فیلسوف-نویسنده‌ای که خود را «مرد پنهان» نامیده بود
تورنیه پس از ناکامی در کنکور فلسفه به رمان‌نویسی روی آورد

نویسندۀ رمان «جمعه یا برزخ اقیانوس آرام» روایت تازه‌ای از رابینسون کروزوئه نوشت که در آن، قهرمان داستان ترجیح می‌داد در جزیرۀ دورافتادۀ خود بماند و دیگر به تمدن بازنگردد. میشل تورنیه در کلاس‌های کلود لوی‌استروس شرکت کرده‌ بود و از اندیشه‌های او بسیار تأثیر پذیرفته بود. ترکیبِ علایقِ فلسفی او با اسطوره‌ها و اندیشه‌های مردمان غیرغربی، رمان‌هایی را پدید آورد که میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفت و جایزه‌های معتبری را برایش به ارمغان آورد.