جوایز نوبل را به‌روز کنید
جایزۀ نوبل از پیشرفت‌های شگرفِ علم غافل مانده است
بنیاد نوبل باید خود را از قید دیدگاه قرن نوزدهمی به علومِ مفید رها کند

در ۱۸۹۵ که آلفرد نوبل وصیت‌نامه‌اش را نوشت، علومی را شایستۀ دریافت ثروتش دانست که در آن زمان خاستگاه شگفت‌انگیزترین اکتشافات بودند. اما از اواخر قرن نوزدهم بدین سو، دنیای علمْ بی‌وقفه گسترش یافته است، چنان‌که روزبه‌روز جنبه‌های بیشتری از دنیای ما را شامل می‌شود. بااین‌حال بنیاد نوبل این تحول را نادیده گرفته است و جوایز خود را همچنان فقط به بخشی از جامعۀ علمی اختصاص می‌دهد که روزبه‌روز محدودتر می‌شود. اکنون وقتِ به‌روزرسانی است.


تاریخ شوم و مکتومِ غذایی که همه عاشق‎اش هستند
تمدن بدون سیب‎زمینی سرخ‎کرده به کجا خواهد رفت؟
سیب‎زمینی احتمالاً یکی از مصائب عصر باستان بوده است؛ اما در دوران مدرن تبدیل به موهبتی شده است

کسانی که دربارۀ ظهور و سقوط تمدن‌ها تحقیق می‌کنند، کشاورزی و مسائل مربوط به آن را یکی از مهم‌ترین عوامل حیات هر جامعه می‌دانند. چند مطالعۀ جدید در زمینۀ تاریخ کشاورزی، نتیجۀ بی‌سابقه‌ای را در پی داشتند که مخالفان و موافقان فراوانی پیدا کرد. آن‌ها دریافتند تمدن در جوامعی که غلاتی مثل گندم کشت می‌کردند، پیش می‌رفت و در جوامعی که گیاهان غده‌ای مثل سیب‌زمینی کشت می‌کردند، عقب می‌ماند. اما به چه دلیل؟


فرق کودک با صندلی
بیانیه‌ای علیه «تربیت فرزند»
تربیت نباید مثلِ نجاری باشد، طوری‌که محصول نهایی از پیش در ذهن باشد

امروزه برای اکثر پدر و مادرهای طبقۀ متوسط، تربیت فرزند، مثل یک پروژۀ کلان و طولانی‌مدت است. باید با محاسبات دقیق، برایش برنامه‌ریزی کرد، مراحل مختلفش را کنترل کرد و نهایتاً به محصولِ از پیش معلوم آن دست یافت. اما تاریخ تربیت نشان می‌دهد هیچگاه فرزندان همان چیزی نمی‌شوند که مدنظر والدین‌شان بوده‌اند و چه بهتر که نمی‌شوند. زیرا عمدۀ پیشرفت‌های انسانی حاصل ابداعات و تغییر رویه‌های پیش‌بینی‌نشده بوده است.


نقد فرهنگ سرمایه‌داری
ایگلتون خیره‌کننده‌ترین منتقد سرمایه‌داری پوپولیستی است
«فرهنگ» جدیدترین کتابِ تری ایگلتون است که او را «جرمی‌ کوربینِ دانشگاه» می‌دانند

کتاب جدید تری ایگلتون، با عنوان «فرهنگ»، همچون آثار دیگر او عمیق و چالش‌برانگیز است. پیش از این بریده‌ای از این کتاب را که به نقدِ ایگلتون از وضعیت امروز دانشگاه‌ها اختصاص داشت، در ترجمان خواندید. یکی دیگر از مضامینِ اصلی کتاب، هماوردی‌های دیدنی او با میراثِ متفکرانی است که تعریفی از فرهنگ ارائه کرده‌اند. این یادداشت شرحی از این هماوردی‌ها با ادموند برک، یوهان هردر و اسکار وایلد را ارائه می‌دهد.


رؤیای خوش سرمایه‌داری
سرمایه‌داری ربطی به آزادی‌های لیبرال نداشته است
بررسی کتاب «برابری بورژوازی» نوشتۀ دیدری مکلاسکی

«به‌جای آنکه فقط به نابرابری بچسبید، به فکرِ فقر مطلق باشید». این شعار دسته‌ای از طرفداران بازار آزاد است که به مکتب شیکاگو تعلق خاطر دارند. آن‌ها می‌گویند انسان‌های امروز، خوشبخت‌ترین‌های گونۀ خود در تاریخ‌اند و متوسطِ درآمد کل مردم جهان، سی تا صد برابر دوقرن پیش است. پس چه جای گلایه و شکایت؟ اما جان گری، ضمن مرور یکی از کتاب‌های جدید این مکتب، می‌گوید چنین روایتی نقص‌های فراوان دارد.


چهل‌سال پس از مرگ فیلسوف
امروز از میراث هایدگر چه باقی مانده؟
هایدگر تنها متفکری نبوده که عقاید نژادپرستانه داشته است، اما هیچکس به اندازۀ او تاوان نداده است

مارتین هایدگر بی‌تردید جنجالی‌ترین فیلسوف قرن بیستم است. تحلیل‌های او از موقعیت انسان در عصر جدید و چالش‌های او در مواجهه با فیلسوفان بزرگی مثل ارسطو و نیچه، جایگاه رفیعی میان فیلسوفان کلاسیک به او بخشیده است. اما بدنامی نازی‌گری و یهودستیزی چنان میراث او را تخریب کرده است که در چهلمین سال درگذشت او، هیچ بزرگداشتی برایش برگزار نخواهد شد.


ژنتیک و علوم اجتماعی
محبوبیتِ ناروای ژنتیک در علوم اجتماعی
آیا تنظیم ژن می‌تواند مسائلِ اجتماعی لاینحلی مثل فقر و جنایت را درمان کند؟

در سال ۲۰۰۴، پژوهشی جنجالی منتشر شد که ادعا می‌کرد الگوهای تربیتیِ والدین، در ژنتیک بچه‌ها تأثیر می‌گذارد. و شگفت‌انگیزتر آنکه این تأثیر ممکن است از طریق وراثت به نسل‌های بعدی هم منتقل شود. این تحقیقات که به اپی‌ژنتیک موسوم شد، خیلی زود بین دانشمندان علوم اجتماعی محبوبیت پیدا کرد. آن‌ها ادعا می‌کردند شاید بتوان با تحقیقات ژنتیکی به یافته‌های تازه‌ای دربارۀ مسائل اجتماعی رسید. اما این ادعا به سادگی اثبات‌پذیر نبود.


خاطرات یک سرباز اسرائیلی
تحقیرْ بخشی از مأموریت توست
بچه‌های شهرک‌نشینان روی دیوار مسجد فلسطینی‌ها ادرار می‌کردند و فرش‌هایش را آتش می‌زدند

افسر ارتش اسرائیل، از اِران نوزده‌ساله که تازه می‌خواست به ارتش بپیوندد، در اولین جلسۀ توجیهی، پرسیده بود: اگر فلسطینی‌ای را در مناطق اشغالی ببیند که چاقو دارد و در حال دویدن است، چه‌کار باید بکند؟ پاسخ روشن بود: «باید به مرکز بدنش شلیک کنیم قربان.» افسر این بار پرسید: اگر یک شهرک‌نشین را با همین وضع ببیند چه؟ پاسخ این بود که نمی‌توانی هیچ کاری بکنی. حتی حق نداری به آن‌ها دست بزنی.