ترجمان - آخرين عناوين http://tarjomaan.com/ Mon, 16 Jan 2017 13:37:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tarjomaan.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری ترجمان http://tarjomaan.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری ترجمان آزاد است. Mon, 16 Jan 2017 13:37:47 GMT 60 نباید آرزوی بازگشت به غذاهای ارگانیک را در سر بپروریم http://tarjomaan.com/vdcb.5bwurhbfziupr.html ریچل لودن مورخِ علم و غذاست. کتاب او به‌نامِ «آشپزخانه و امپراتوری؛ آشپزی در تاریخ جهان» را یک «اَبَرکتاب» در زمینۀ تاریخ غذا می‌دانند. او می‌گوید تنها در دو سدۀ گذشته، با کشف و به‌کارگیری گستردۀ سوخت‌های فسیلی و پیشرفت تکنولوژی، امکانِ خوردن گوشت قرمز و نان سفید برای بیشتر انسان‌های روی زمین به وجود آمده است. پیش‌ازاین، چنین غذاهایی در انحصار اقلیتی از ثروتمندان بود. ]]> ریچل لَودِن وبلاگ Mon, 16 Jan 2017 09:52:08 GMT http://tarjomaan.com/vdcb.5bwurhbfziupr.html پرنفوذترین فیلسوف چینی که احتمالاً چیزی دربارۀ او نشنیده‌اید http://tarjomaan.com/vdci.ravct1ap5bc2t.html آیا می‌توانیم با تک‌تک انسان‌ها دقیقاً همان‌طوری رفتار کنیم که با فرزند یا مادرمان رفتار می‌کنیم؟ کسانی که در فلسفۀ اخلاق معتقدند انسان باید همگان را به یک چشم بنگرد، گویا چنین انتظاری از ما دارند. اما منگ‌زی، حکیم باستانی چین، که از پیروان کنفوسیوس بود، معتقد بود مردم نمی‌توانند چنین قانون‌های دشواری را رعایت کنند، چرا که اساساً جوانه‌های رفتار اخلاقی در دلِ محبت به اعضای خانواده و خویشاوندان می‌روید. ]]> برایان فان نوردِن علم‌وفلسفه Mon, 16 Jan 2017 05:04:31 GMT http://tarjomaan.com/vdci.ravct1ap5bc2t.html چرا نویسندگانِ زن با نام مستعار می‌نویسند؟ http://tarjomaan.com/vdcg.x97rak9wxpr4a.html در تاریخ ادبیات، زنانی که کتاب‌هایشان را با نام‌های مستعار چاپ کرده‌اند کم نیستند. البته پرحاشیه‌ترین نمونۀ آن خواهران برونته بودند که با نام سه مرد کتاب‌هایشان را چاپ می‌کردند. چرا برخی از نویسندگان زن نمی‌خواهند نام اصلی‌شان آشکار شود؟ پیش از هر چیز به‌دلیل اینکه دیگر نمی‌توانند به‌راحتی قبل دربارۀ جامعه‌شان بنویسند. النا فرانته نویسندۀ مشهور معاصر نیز از این دسته است. ]]> ارین نایبرگ وبلاگ Sun, 15 Jan 2017 10:06:16 GMT http://tarjomaan.com/vdcg.x97rak9wxpr4a.html رژیم‌های رمانتیک http://tarjomaan.com/vdcb.8bwurhbfwiupr.html روشنگری فرد را در مرکز توجه قرار داد. این‌گونه بود که در اقتصاد، مصرف‌کننده مهار تولیدکننده را در دست گرفت؛ در مذهب، مؤمنِ مسیحی برتر از کلیسا نشست و در عشق، معشوق به‌تدریج کم‌اهمیت‌تر از عاشق شد. امروزه عشق در غرب نوعی محاسبۀ روان‌شناختی است. کنارهم‌چیدنِ گزینه‌ها، نگاه به جدولِ سود و زیان‌ها و انتخاب یکی از میان هزاران. اما برخی هنوز عشق را آتش می‌دانند و طوفان و صاعقه و بهمن. ]]> پولینا آرونسون اقتصادوجامعه Sun, 15 Jan 2017 04:58:08 GMT http://tarjomaan.com/vdcb.8bwurhbfwiupr.html نخواندن به‌مثابۀ خدمتِ فرهنگی http://tarjomaan.com/vdcc.sq4a2bq1ola82.html از ابتدایی‌ترین سال‌های مدرسه، «کتاب‌خواندن» به‌مثابۀ یک خصوصیت برترِ فرهنگی مدام به ما گوشزد می‌شود. اما واقعاً چه کتاب‌هایی ارزشِ خواندن دارند یا تا کجا می‌توان کتاب خواند؟ ازطرفی می‌دانیم که هیچ‌کس نمی‌تواند حتی کتاب‌های تخصصیِ حوزۀ خودش را به تمامی بخواند و ازطرف‌دیگر هیچ مرجع قابل‌اعتمادی برای انتخاب کتاب‌های خوب در دسترس نیست. در این وضعیت چه باید کرد؟ ]]> ایمی هانگرفورد ادبيات‌وهنر Sat, 14 Jan 2017 09:51:56 GMT http://tarjomaan.com/vdcc.sq4a2bq1ola82.html چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟ http://tarjomaan.com/vdcf.ydciw6dm0giaw.html استاد حقوق دانشگاه راتگرز، گری فرانسیون، نظرات رادیکالی دربارۀ حقوق حیوانات دارد. او می‌گوید حقوق حیوانات تا حد زیادی بی‌معنی شده است و این وضعیت ناشی از نظرات پیتر سینگر است که عموماً او را پدر جنبش حقوق حیوانات می‌نامند. سینگر استفاده از حیوان را فی‌نفسه رد نمی‌کند؛ او تنها به رنج‌کشیدن حیوان توجه می‌کند. اما به‌عقیدۀ فرانسیون، وقتی دربارۀ حقوق حیوانات صحبت می‌کنیم، در درجۀ اول دربارۀ یک «حق» صحبت می‌کنیم: حقِ دارایی کسی نبودن. ]]> گری فرانسیون و آنا چارلتون اقتصادوجامعه Sat, 14 Jan 2017 04:47:19 GMT http://tarjomaan.com/vdcf.ydciw6dm0giaw.html نسخهٔ صوتی: دنبالِ مُد جدیدی هستم که قدیمی باشد http://tarjomaan.com/vdce.w8vbjh8x79bij.html زیمل می‌گوید در مُد چیز عجیبی وجود دارد. چون آدم‌ها با پیروی از مُد می‌خواهند ثابت کنند که با دیگران فرق دارند، اما همزمان می‌خواهند نشان دهند که با دیگران فرقی ندارند. تردیدی نیست که مدها تابعِ جریان‌های ناشناختۀ اجتماعی‌اند، موج‌های گذرایی که معلوم نیست از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند. اما هرچه هست، مد نشانه‌ای است از اینکه سلایق ما دائماً در حال تغییرند. اگر چنین است، پس چرا همیشه فکر می‌کنیم سلیقۀ امروزمان تا ابد بهترین خواهد ماند؟ ]]> تام وندربیلت وبلاگ Thu, 12 Jan 2017 05:38:35 GMT http://tarjomaan.com/vdce.w8vbjh8x79bij.html آیا بزرگ‌سالی سن مشخصی دارد؟ http://tarjomaan.com/vdcf.xdciw6dmmgiaw.html ازجمله موضوعاتی كه در رابطه با نوجوانان و جوانان بزهكار مطرح می‌شود، تعیین حداقل سن مسئوليت كيفری است. يعنی از چه سنی می‌توان فرد را دارای آن حد از توانايی ذهنی و ادراكی دانست كه بتوان جرم ارتكابی توسط وی را به او منتسب و نتايج آن را متوجه وی كرد. تصمیم‌گیری در اين باره ازجمله موضوعات بحث‌‌برانگیز در بسياری از نظام‌های كيفری دنياست و اختلاف‌نظرهای فراوانی درمورد آن وجود دارد. ]]> دانا گلداستین تاریخ‌وسیاست Wed, 11 Jan 2017 05:00:23 GMT http://tarjomaan.com/vdcf.xdciw6dmmgiaw.html چرا نقدهای فراموش‌شدۀ مکتب فرانکفورت هنوز به کارمان می‌آید؟ http://tarjomaan.com/vdcj.yeofuqetasfzu.html بیش از هفتاد سال پیش متفکران و نویسندگان مکتب فرانکفورت دربارۀ حرکت تدریجی کاپیتالیسم به‌سمت آخرالزمانِ فرهنگی هشدار دادند. آیا این اتفاق افتاده است اما ما غیرانتقادی‌تر از آن هستیم که متوجه آن شده باشیم؟ شاید اگر متفکرانِ آن روزها امروز زنده شوند، از شدتِ ناهنجاری‌هایی که در تندترین نقدهایشان هم تصورش را نمی‌کردند، سر به بیابان بگذارند. آیا نقدهای مکتب فرانکفورت در دهۀ ۱۹۳۰ می‌تواند امروز هم به کارمان بیاید؟ ]]> استوارت جفریز اقتصادوجامعه Sun, 08 Jan 2017 10:06:26 GMT http://tarjomaan.com/vdcj.yeofuqetasfzu.html کدام نظام سیاسیْ «خوش‌بختی» بیشتری ایجاد می‌کند؟ http://tarjomaan.com/vdce.z8vbjh8xz9bij.html از نظر بعضی‌ها خوش‌بختی چنان مبهم است که نمی‌توان به‌آسانی آن را با روش‌های علمی سنجید. اما دانشمندانِ علوم‌اجتماعی در حوزۀ‌ درحال‌رشدِ «اقتصاد‌ خوش‌بختی» مدعی‌اند زندگی رضایت‌بخش ریشه در شرایط عینی دارد و گرایش‌‌‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ جوامع می‌تواند خوش‌بختی‌ِ فردی را به‌دقت پیش‌بینی کند. از نظر این محققان پرسش دربارۀ میزان خوش‌بختی نه سؤالی فلسفی و نه موضوعِ سلیقۀ سیاسی است، بلکه سؤالی تجربی است که می‌توان با بررسیِ داده‌ها بدان پاسخ داد. ]]> بنجامین رَدکلیف اقتصادوجامعه Sun, 08 Jan 2017 04:53:11 GMT http://tarjomaan.com/vdce.z8vbjh8xz9bij.html