نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
اجتماع، قانون، اصطلاح و رتوریک حقوق
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷

اجتماع، قانون، اصطلاح و رتوریک حقوق

این مقاله، که مشهورترین نوشتۀ مکینتایر دربارۀ موضوع حقوق بشر است، تمایزی میان مفهوم حقوق طبیعی و حقوق بشر را تشریح می کند. مفهوم خیر نهایی، بزرگترین فقدان حقوق بشر در نگاه مکینتایر است.

 
تأملاتی دربارۀ فلسفه قاره‌ای و تحلیلی
۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۷

تأملاتی دربارۀ فلسفه قاره‌ای و تحلیلی

ویلیام بلاتنر، این مقاله را برای تکمیل مقالۀ لایتز دربارۀ تمایز فلسفۀ تحلیلی و قاره‌ای نوشته است. او در مقاله، از چهار «تمایز سبک‌شناختی» میان این دو نحله سخن می‌گوید.

 
دیدگاهی اجتماعی دربارۀ سکولاریزاسیون الاهیات
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴

دیدگاهی اجتماعی دربارۀ سکولاریزاسیون الاهیات

پیتر برگر، چهرۀ سرشناس جامعه‌شناسی دین، در این مقاله تلاش می‌کند جنبش دینی عجیبی در آمریکا را تحلیل کند که خود نام «الهیات سکولار» را بر آن‌ها می‌گذارد.

 
ژاک ماریتن و السدیر مک‌اینتایر: فرد، خیر عمومی و حقوق بشر
۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴

ژاک ماریتن و السدیر مک‌اینتایر: فرد، خیر عمومی و حقوق بشر

ژاک ماریتن می‌کوشد تا با توسعۀ پیش‌فرض‌های کاتولیک، مدعی دفاع کاتولیسیسم از حقوق بشر شود، بااین حال السدیر مک‌اینتایر، ریشه گرفتن حقوق بشر در کاتولیسیسم را از پایه معیوب می‌داند.

 
جان اسکوروپسکی
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴

چرا زبان برای فلسفۀ تحلیلی اهمیت داشت؟

جان اسکوروپسکی، استاد دانشگاه سنت‌اندروز، در این مقاله از «آموزۀ تقدم» در فلسفۀ تحلیلی می‌کند و فهمی متعدانه از «واقعیت» را به میان می‌کشد که در آن، هنجارها نیز واقعی‌اند.

 
نظام پولی بازار آزاد
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۹

نظام پولی بازار آزاد

هایک در این سخنرانی، از خصوصی شدن انتشار پول دفاع می‌کند و مشکلاتی را که از نظر او انحصار دولت‌ها در انتشار پول ایجاد کرده، توضیح می‌دهد.

 
سطوح رابطۀ علم و اسلام (سدۀ هشتم تا شانزدهم)
۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵

سطوح رابطۀ علم و اسلام (سدۀ هشتم تا شانزدهم)

این مقاله پیشرفت‌ها و تحولات خاصی را در شاخه‌های خاص علم، با هدف توصیفِ رابطۀ بین اسلام وعلمِ پرورده شده در تمدن اسلامی، در حد فاصل قرون هشتم تا شانزدهم بررسی می‌کند.

 
فلسفۀ تحلیلی و قاره‌ای
۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰

فلسفۀ تحلیلی و قاره‌ای

نویسنده: برایان لایتر مترجم: سید محمد حسین صالحیفلسفۀ «تحلیلی» امروزه «سبکی» از فلسفه‌ورزی شده است، نه برنامه‌ای فلسفی، آن هم در برابر فلسفه‌ای که کمتر ادبی و منطقی، و بیشتر علاقه‌مند سیاست و فرهنگ است، یعنی فلسفۀ قاره‌ای. فلسفۀ «تحلیلی» امروزه ...

 
جبهة النصرة لأهل الشام: از پیدایش تا انشعاب
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰

جبهة النصرة لأهل الشام: از پیدایش تا انشعاب

حمزه مصطفی المصطفی با تلاشی پیگیرانه، اطلاعاتی دست اول و بسیار شگفت‌انگیز از این گروه جمع‌آوری کرده است که سویه‌های دیگری از این گروه را به ما نشان می‌دهد.

 
هنر و نقد اخلاقی: مروری کلی بر سمت‌وسوهای اخیر تحقیق
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۶

هنر و نقد اخلاقی: مروری کلی بر سمت‌وسوهای اخیر تحقیق

نویسنده: نوئل کرول مترجم: مهدی شمساگرچه فلسفۀ هنر در اصل به عنوان جزء لاینفک نقد افلاطون از هنر و با انگیزۀ اخلاقی شروع شد، از قضا، نقد اخلاقی هنر در بیشتر قرن بیستم توجه اندکی از جانب فلاسفۀ تحلیلی به خود جلب کرد. تحت تأثیر نظریۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت، بخصوص آنطور که جنبش‌های بعدی–از ...

 
راسل و کانت
۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۹

راسل و کانت

نویسنده: آلبرتو کوفا / مترجم: یاسر خوشنویسمنطق‌گرایی راسل قصد داشت کدام ادعای کانتی را رد کند؟ آیا راسل در مواجهه با کانت موفق بود، یا آنکه چالش وی در بدفهمی‌ اندیشه کانت ریشه داشت؟ چکیده: چنانکه همه می‌دانند، راسل فکر می‌کرد که منطق‌گرایی وی با فلسفه ریاضیات کانت در تعارض ...

 
دیدگاهی فمینیستی به رابطۀ قدرت بینا‌جنسیتی در «دختران شایسته» اثر کاریل چرچیل
۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷

دیدگاهی فمینیستی به رابطۀ قدرت بینا‌جنسیتی در «دختران شایسته» اثر کاریل چرچیل

هر یک از شش شخصیت زن نمایشنامه قربانی ساختار پدرسالارانه قرن خود بوده اند.

 
سلطان و برده؛ شرق‌شناسی فمینیستی و ساختار رمان جین ایر (2)
۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸

سلطان و برده؛ شرق‌شناسی فمینیستی و ساختار رمان جین ایر (2)

شرق‌شناسی فمینیستی، نوعی ابزار «رستگاری خویشتن» است: فرایندی برای تبدیل شرقی‌‌‌ها و مسلمانان به وسیله‌‌‌ای برای انتقاد غرب از خودش.

 
سلطان و برده؛ شرق‌شناسی فمینیستی و ساختار رمان جین ایر (1)
۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰

سلطان و برده؛ شرق‌شناسی فمینیستی و ساختار رمان جین ایر (1)

مقالات ترجمان به مناسبت هفتۀ زن (2) / شرق‌شناسی فمینیستی، نوعی ابزار «رستگاری خویشتن» است: فرایندی برای تبدیل شرقی‌‌‌ها و مسلمانان به وسیله‌‌‌ای برای انتقاد غرب از خودش.

 
برساخت محور شرارت: خاطرات ایرانیان در«سرزمین آزادی»
۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴

برساخت محور شرارت: خاطرات ایرانیان در«سرزمین آزادی»

مقالات ترجمان به مناسبت هفتۀ زن (1)/ سید محمد مرندی و حسین پیرنجم الدین، در این مقاله به «شرق‌شناسی بومی» نهفته در خاطرات زنان مهاجر ایرانی در آمریکا، می‌پردازند.

 
نقد اجتماع‌گرایانه بر لیبرالیسم
۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۴

نقد اجتماع‌گرایانه بر لیبرالیسم

مایکل والزر، در این مقاله، تلاش می‌کند تا از منظری اجتماع‌گرایانه، به نقد لیبرالیسم بنشیند. نقدی که به گفتۀ خود، همواره ناپایدار است، اما بازگشت آن قطعی است.

 
کارناپ و ویل: دربارۀ مبانی هندسه و نظریۀ نسبیت
۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳

کارناپ و ویل: دربارۀ مبانی هندسه و نظریۀ نسبیت

نویسنده: مایکل فریدمن / مترجم: یحیی شعبانیاین مقاله به مسائل پیش آمده بعد از انقلاب های جدیدی که در مبانی ریاضیات و هندسه پیش آمد و تأثیر آنها بر رابطۀ میان هندسه و تجربۀ ما از طبیعت اختصاص یافته است. در ‌‌پایان ‌‌قرن ‌‌نوزدهم ‌‌و ‌‌حتی ‌‌جلوتر،...

 
راسل و مور، ۱۸۹۸ـ ۱۹۰۵
۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۸

راسل و مور، ۱۸۹۸ـ ۱۹۰۵

نویسنده: ریچارد کارت رایت / مترجم: یاسر خوشنویسریچارد کارت‌رایت، استاد فلسفۀ دانشگاه MIT در این مقاله، به چگونگی تأسیس فلسفه‌ای جدید به دست راسل و مور در دوران حضورشان در دانشگاه کمبریج می‌پردازد. هنگامی که راسل و مور به ترتیب در سال‌های ۱۸۹۰ و ۱۸۹۲، وارد کالج ترینیتی در کمبریج ...

 
سیاست و زیبایی‌شناسی
۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱

سیاست و زیبایی‌شناسی

نویسنده: نوئل کرول / مترجم: مهدی شمسنوئل کرول، فیلسوف و منتقد هنری برجستۀ آمریکایی، در این مقاله طی چهار قسمت، رابطۀ میان سیاست و زیبایی‌شناسی را بررسی کرده است. از نظر تاریخی، هنر و سیاست تقریباً از همان زمانی که هستنده‌های سیاسی پا به عرصۀ وجود گذاشته‌اند در پیوند با یکدیگر بوده‌...

 
پیش‌زمینۀ فلسفی راسل
۱۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵

پیش‌زمینۀ فلسفی راسل

نویسنده: نیکولاس گریفین / مترجم: علیرضا شفاهنیکولاس گریفین، عضو برجستۀ انجمن برتراند راسل، در این مقاله، بسترهای فکری راسل را از ابتدای دوران دانشجویی او در دانشگاه کمبریج تشریح می‌کند.  همچون بسیاری از فیلسوفان مهم پایان قرن نوزدهم، راسل از ریاضیات به فلسفه آمد. از ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۳ مشغول مطالعه ...