نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
نمایی از فیلم «۱۲ سال بردگی» اثر استیو مک‌کوئین.
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵

این جایزۀ لعنتیِ برده‌دارانه

همۀ نامزدهای امسال جایزۀ اسکار سفیدپوست‌اند. این اتفاق خشمِ انبوهی از هنرمندان سیاهپوست را برانگیخته است. آنان اسکار را به «نژادپرستی» متهم می‌کنند. استیو مک‌کوئین، تنها کارگردانِ سیاهپوستی که موفق به بردن جایزۀ اسکار شده است، در این مصاحبه، دربارۀ فرایندهای حاکم بر دنیای فیلم‌سازی حرف می‌زند؛ اما معتقد ...

 
تصویری از جنگ نخست تریاک
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷

نئولیبرالیسم و جنگ تریاک

آمیتاو گوش، نویسنده‌ای پست‌مدرن و اهل بنگالِ هند است. از او دو رمان «قصر شیشه‌ای» و «امواج گرسنه» به فارسی ترجمه شده است. اگرچه اغلب آثار گوش را در ژانر ادبیات داستانی طبقه‌بندی می‌کنند اما او در بیشتر آثارش نگاهی انسان‌شناسانه، فلسفی و تاریخی به زندگی دارد. دیوید پالومبو لئو به‌بهانۀ انتشار جلد سوم ...

 
آیا فلسفه درمان است یا جست‌وجویی برای حقیقت؟
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

آیا فلسفه درمان است یا جست‌وجویی برای حقیقت؟

نیگل واربورتون و جولز اِوَنز دربارۀ امکان استفادۀ درمانی از فلسفه گفت‌وگو کرده‌اند. از نظر واربورتون فلسفه اندیشیدن دربارۀ حقیقت است و هیچ تضمینی نیست که کشفِ حقیقت، برای ما به‌لحاظ روانی مفید باشد. اما اونز فلسفه را نوعی عمل‌گرایی می‌داند و معتقد است می‌توانیم با ترکیب فلسفه‌های باستانی با روان‌شناسی ...

 
اصلاً چرا باید مصرف‌کنندگان مواد مخدر را مجازات کنیم؟
۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷

اصلاً چرا باید مصرف‌کنندگان مواد مخدر را مجازات کنیم؟

داگلاس هوزاک، استاد فلسفۀ دانشگاه راتگرز، از موضعی رادیکال «جرم‌انگاریِ مصرف مواد مخدر» را رد می‌کند. از نظر او تفاوت چندانی بین سیگارکشیدن و پرخوری و مصرف مواد مخدر وجود ندارد. بنابراین مجازات مردم به خاطر مصرف کوکائین و هروئین غیراخلاقی است. هوزاک معتقد است پرسش واقعی برای فلاسفه این است که اصلاً ...

 
رواج دوبارهٔ آموزش تک‌جنسیتی
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۶

رواج دوبارهٔ آموزش تک‌جنسیتی

حامیان مدارس تک‌جنسیتی معتقدند که دختران و پسران از شیوه‌های آموزشی متفاوتی سود می‌برند. مخالفان ادعا می‌کنند که آموزش تک‌جنسیتی به نقش‌های جنسیتی سنتی تداوم می‌بخشد و به جنسیت‌گرایی نهادی مشروعیت می‌بخشد. این اختلافات همچنان نتوانسته است از محبوبیت الگوی آموزش تک‌جنسیتی بکاهد. تعداد مدارس تکجنسیتی ...

 
آیا جرمی کوربین می‌تواند حزب کارگر را نجات بدهد؟
۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸

آیا جرمی کوربین می‌تواند حزب کارگر را نجات بدهد؟

لئو پنیچ، همکارِ اد میلیبند و از چهره‌های شاخصِ حزب کارگر انگلستان، در گفت‌وگوی خود با مجلۀ ژاکوبن، از دعواهای درون حزبی، اصلاحات گام‌به‌گام و اتفاقاتِ متعددی که باعث شده است فردِ رادیکالی مثلِ جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر برسد سخن گفته است. چیزی که خودِ پنیچ نیز تصور نمی‌کرده است ممکن باشد.

 
فناوری‌های جدید مثل موتور بخار، خط آهن و انقلاب‌های صنعتی، در واقع پاسخ‌هایی بودند به فهمِ تحول‌یافتۀ مردم از زمان و نیاز به سرعت. نمایی از زندگی شهری در خلال انقلاب صنعتی. اثر پیر آگوست رنوآر. ۱۸۷۲
۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰

اگر با سرعتِ بی‌نهایت زندگی کنیم، نخواهیم مُرد

از قرن هجدهم شاهدِ شتاب روزافزونی در جنبه‌های گوناگون اجتماعی هستیم. در آن دوران مردم با خوش‌بینی فکر می‌کردند اگر سریع‌تر زندگی کنند، در واقع بیشتر و بهتر زندگی خواهند کرد. اما امروزه شتاب ضرورتی اجتماعی است. اگر جامعۀ شما، در بخش‌های گوناگون خود شتاب نداشته باشد، سقوط خواهید کرد. مثلِ یونان.

 
ژیل دلوز: مهم «شدنِ انقلابی» است
۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹

ژیل دلوز: مهم «شدنِ انقلابی» است

شرم‌آور است که انسان‌هایی نازیست می‌شوند؛ و شرم‌آور است که نمی‌توانیم و نمی‌دانیم چگونه باید متوقفش کنیم. می‌توانیم در شرایط واقعاً پیش پا افتاده نیز از انسان‌بودن خود شرم داشته باشیم: در برابر تخریب فاجعه‌بار اندیشه، در برابر سرگرمی، در برابر سخنرانی‌های سیاست‌مدارن و در برابر شایعه‌پراکنی‌های «آدم‌های ...

 
شکست اخلاقی دانشمندان علوم رایانه
۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۸

شکست اخلاقی دانشمندان علوم رایانه

دانشمندان علوم رایانه و متخصصان رمزنگاری موقعیت و اعتبار ویژه‌ای در بین دانشگاهیان دارند. فیلیپ روگاوِی، استاد علوم رایانه دانشگاه کالیفرنیا است و در خلق برخی ابزارهای تکنولوژیک نقش داشته است. او معتقد است این حوزه با فراهم‌کردن امکان ساخت تجهیزات عظیم شنود، از اعتماد عمومی سوءاستفاده کرده است. روگاوی ...

 
چرا گفت‌وگو دربارۀ اختیار و ارادۀ آزاد هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد؟
۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵

چرا گفت‌وگو دربارۀ اختیار و ارادۀ آزاد هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد؟

در آوریل ۲۰۰۷، یک کره‌ای ۳۲ نفر را در آمریکا کشت. بسیاری از کره‌ای‌ها به‌خاطرِ این کار شرمسار شدند و سفیرِ کره، ۳۲ روز روزه گرفت. کره‌ای‌ها خودشان را در این اتفاق سهیم می‌دانستند. اما تصورِ غربی‌ها از اختیارِ انسان و مسئولیتِ فردیِ او در قبال کارهایش، چنین حسی را درک نمی‌کرد.

 
اومبرتو اکو: ادبیات واقعی دربارۀ بازندگان است
۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲

اومبرتو اکو: ادبیات واقعی دربارۀ بازندگان است

اومبرتو اکو، رمان‌نویس ایتالیایی در تنها حضورِ عمومیِ خود در بریتانیا، چاپ رمان جدیدش به نام «شمارۀ صفر» را اعلام کرد. بیشتر آثار اکو، عرصه‌ای را بازنمایی می‌کنند که در آن شکِ سالم، جای خود را به پارانویا می‌دهد. از نظر اکو، این تکانه‌ای است که اگر می‌خواهیم به حقیقت برسیم، باید خود را در برابر آن مصون ...

 
آیا فرزندتان را برای پیروزی تربیت می‌کنید؟
۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴

آیا فرزندتان را برای پیروزی تربیت می‌کنید؟

گویا بچه‌ها هم در دنیای امروز به اندازۀ بزرگ‌تر‌هایشان سرشلوغی دارند. صبح تا عصر مدرسه و پس از آن، مجموعۀ بی‌پایانی از فعالیت‌های کمک‌آموزشی، هنری، ورزشی و... هیلاری لِوی فریدمن، جامعه‌شناسِ آمریکایی، با تحقیقی تجربی مسئلۀ «فرهنگ رقابتی» را بین کودکان بررسی کرده است. او در این مصاحبه از رئوس یافته‌هایش ...

 
لازم نیست حتماً اورول بخوانید
۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴

لازم نیست حتماً اورول بخوانید

آنارشیسم و لیبرتاریانیسم دو اصطلاحی‌اند که نوام چامسکی زیاد به‌کار می‌برد. او در مصاحبه با ژاکوبن از تعاریف مختلف این دو اصطلاح می‌گوید؛ و اینکه چرا طبقه‌بندی مفاهیم برای آموزش مهم است؟ نیاز به دموکراسی رسانه‌ای، رابطۀ پول و انتخابات و تجاری‌شدن دانشگاه دیگر موضاعات این گفتگو هستند.

 
تصویری مربوط به رکود بزرگ امریکا
۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱

چرا باید به اقتصاددانان اعتماد کنیم؟

چرا اقتصاددانانِ دنیا سر هیچ مسئله‌ای با هم اتفاق نظر ندارند؟ هاوسمان، فیلسوف و اقتصاددان مشهور، در این مصاحبه از دشوارهای پیچیده‌ای سخن می‌گوید که سرِ راه اجماعِ علمی در اقتصاد وجود دارد. اقتصاد علمی است درگیرِ منافع و امتیازاتِ ایدئولوژیک و سیاسی فراوان. بنابراین اقتصاددان‌ها هیچ‌وقت به راحتیِ شیمی‌دان‌ها ...

 
مهاجران تا کجا انسان به حساب می‌آیند؟
۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲

مهاجران تا کجا انسان به حساب می‌آیند؟

جوزف کارنز، مدافع ایدۀ «مرزهای باز» است. به باور او این که مهاجران بدون اجازه در جایی ساکن شده‌اند نباید آن‌ها را از حقوق اولیۀ محروم کند. در دنیای ما، شهروندی منزلتی موروثی است. و به دنیا آمدن در کشوری ثروتمند درست مثل به دنیا آمدن در میان اشراف قرون وسطا است.

 
فمینیسمی که به‌معنای تکیه بر دیگران است
۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

فمینیسمی که به‌معنای تکیه بر دیگران است

نانسی فریزر، فمینیستی سرشناس است که دربارۀ مسالۀ عدالت می‌اندیشد. از نظر او فمینیسمِ متداولِ زمان ما، رویکردی را اتخاذ کرده است که نه برای زنان و نه برای هیچ‌کسِ دیگر عدالتی به بار نمی‌آورد. دیدگاه فمینیسمِ متداول نسبت به برابری، دیدگاهی بازارمحور است که کاملاً با منظری نئولیبرال هم‌خوانی دارد.

 
هابرماس، یک عمر نظریۀ انتقادی
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱

هابرماس، یک عمر نظریۀ انتقادی

یورگن هابرماس سال‌هاست که یکی از قله‌های شاخص نظریه‌پردازی، در شاخه‌های متنوعی از علوم انسانی به شمار می‌رود. او در این مصاحبۀ مفصل، از کارنامۀ یک عمر نقادیِ خود سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که هنوز به تعهدش به نظریۀ اجتماعیِ انتقادی پایبند است.

 
مرد یهودی ارتودوکس در حال نیایش در کنار دیوار ندبه
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹

آیا فلسفه خاورمیانه را نجات خواهد داد؟

کارلوس فرانکل، در مصاحبه با سایت «فایو بوکز» از تنوعِ شگفت‌آورِ زندگیِ مردم در نقاطِ مختلف دنیا سخن گفته است و نقشِ فلسفه در مناقشاتِ امروز جهان را توضیح داده است. او می‌گوید فلسفه نمی‌تواند داعش را نابود کند، اما می‌تواند فرهنگِ گفت‌وگو را به ارمغان آورد.

 
«ملاقات ۳۵ چهره» اثر اونوره دومیه نقاش واقع‌گرای فرانسوی. او در این نقاشی نابرابری اجتماعی و فساد سیاسی فرانسه در قرن ۱۹ را نشان می‌دهد.
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۸

نابرابری چه عیبی دارد؟

الیزابت اندرسون، استاد فلسفه دانشگاه میشیگان در گفت‌وگویی با گری گاتینگ مفهوم «نابرابری‌های غیرعادلانه»‌ را پیش می‌کشد. به زعم او همیشه تبعیض نسبت به گروه‌های هویتی وجود دارد، اما مواردی هست که سلسله‌مراتب غیرعادلانه اجتماعی به اَشکال دیگری غیر از تبعیض بروز می‌کند. نباید همۀ نابرابری‌های دیگر را به ...

 
پوستر فیلم لولیتا اثر استنلی کوبریک
۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴

ناباکوف: لولیتا مشهور است نه من

شاید بعضی‌ها با نام ولادیمیر ناباکوف آشنا نباشند ولی احتمالاً خیلی‌ها فیلم لولیتا به کارگردانی لین یا کوبریک را تماشا کرده‌اند که با اقتباس از این رمان ساخته شده‌اند. ناباکوف خودش هم پیش‌بینی کرده بود که او را با لولیتا به‌یاد می‌آورند. گفت‌وگویی با ناباکوف که در سال ۱۹۶۷ در پاریس ریویو منتشر شده است....