مهدی رعنایی
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
۱۲
در دفاع از فلسفه؛ هیلاری پاتنم ۲۰۱۶-۱۹۲۶
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹

در دفاع از فلسفه؛ هیلاری پاتنم ۲۰۱۶-۱۹۲۶

پریروز، یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان امریکایی درگذشت. هیلاری پاتنم در ۸۹ سالگی از سرطان مرد. مارتا نوسباوم دربارۀ او می‌گوید: کسانی از ما که این شانس را داشته‌اند که پاتنم را به عنوان استاد، همکار یا دوست بشناسند، زندگی او را با حق‌شناسی و عشق به یاد می‌آورند، زیرا هیلاری نه تنها فیلسوف بزرگی بود، بلکه ...

 
یک شیء در چه صورتی جزء شیء دیگری است؟
۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱

یک شیء در چه صورتی جزء شیء دیگری است؟

کشتی معروف تسئوس را در نظر بگیرید. فرض کنید برای تعمیر این کشتی برخی از اجزاء آن را برمی‌دارند و با چیزهای دیگری جایگزین می‌کنند، به نحوی که در طول زمان تمام اجزاء آن جایگزین شده است. فرد دیگری با همان اجزاءِ کهنهٔ کشتیِ اولیه، کشتی دیگری، دقیقاً شبیه کشتیِ اولیه می‌سازد. حال پرسش این است که کشتی تسئوس ...

 
گناهان پدر: هایدگر و دانشجویان یهودی‌اش
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵

گناهان پدر: هایدگر و دانشجویان یهودی‌اش

هایدگر، پیش‌ازاینکه رئیسِ نازیِ دانشگاه فرایبورگ شود، استاد و مراد چهار دانشجوی بااستعداد با پیش‌زمینۀ آلمانی‌یهودی شده بود: هانا آرنت، هربرت مارکوزه، هانس یوناس و کارل لویت. ریچارد ولین، استاد تاریخ و سیاست سیتی‌یونیورستیِ نیویورک، در کتابش، فرزندان هایدگر، ادعا می‌کند که کار این دانشجویان، نشان‌دهندۀ ...

 
نقاش در این تصویر تلاش می‌کند واقعیت را ورای علوم تجربی و علوم ریاضی به تصویر بکشد.
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰

متااُنتولوژی

متاانتولوژی مطالعۀ ماهیتِ پرسش‌هایی است که دربارۀ آنچه هست مطرح می‌شود. متی اِکلاند، استاد فلسفۀ دانشگاه اوپسالا سوئد، در این مقاله تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که آیا دلیلی وجود دارد که رویکردی شکاکانه یا انقباضی نسبت به مدعیات انتولوژیک داشته باشیم یا نه. موضوع دیگر این است که آیا رویکردهای فرگه‌ای ...

 
آیا فلسفه درمان است یا جست‌وجویی برای حقیقت؟
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

آیا فلسفه درمان است یا جست‌وجویی برای حقیقت؟

نیگل واربورتون و جولز اِوَنز دربارۀ امکان استفادۀ درمانی از فلسفه گفت‌وگو کرده‌اند. از نظر واربورتون فلسفه اندیشیدن دربارۀ حقیقت است و هیچ تضمینی نیست که کشفِ حقیقت، برای ما به‌لحاظ روانی مفید باشد. اما اونز فلسفه را نوعی عمل‌گرایی می‌داند و معتقد است می‌توانیم با ترکیب فلسفه‌های باستانی با روان‌شناسی ...

 
«هگل». اثر دیوید ناواس
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳

تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است

در سال ۱۷۸۱، کانت گفت پیش از فلسفۀ خودِ او، فلسفۀ واقعی وجود نداشته و در سال ۱۸۰۶، هگل گفت فلسفه اکنون به پایان رسیده است. بنابراین از نظر کانت و هگل، تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است. حال فلسفه در این ۲۵ سال چه کرده؟ کتاب فورستر پاسخی به این پرسش است.

 
منحنی‌کردنِ هستی‌شناسیِ صاف
۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۸

منحنی‌کردنِ هستی‌شناسیِ صاف

مارکوس گابریل، فیلسوفِ جوان و پرآوازه‌ای است که پیش‌تر کتاب «چرا جهان وجود ندارد» را از او معرفی کرده بودیم. در این مطلب، با کتابِ اخیر او آشنا خواهید شد. گابریل در این کتابِ دقیق و خواندنی، «واقع‌گراییِ نوین» خود را بیشتر توضیح داده است.

 
سفرهای گالیور، نسخۀ دهۀ ۱۸۶۰ میلادی
۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۲

ساخت‌وپاختِ پول‌دارها

نشان دادن آینده در زبان امروزی ممکن است خیانت به آن باشد. جامعۀ کامل چیست و بهترین نوع آرمان‌شهرگرایی کدام است؟ تری ایگلتون با نگاهی به کتاب اتوپیای توماس مور موضوع اندیشه‌ورزیِ دربارۀ آینده را بررسی می‌کند و نتیجه می‌گیرد که جهان ما با رویاپردازانی اداره می‌شود که خود را واقع‌گرا می‌خوانند.

 
برای دریافت قرص‌هایتان صف بکشید. اثر لوییز دیوید گونزالس
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳

سندروم خوشبختی

دل‌مشغولیِ بیمارگونه به سلامت و خوشبختی نشانۀ عصر ماست. افراد برای سرنوشت خود مسئول‌اند و این وظیفه آنان را مجبور می‌سازد تا خود را بهتر کنند. و اگر موفق نشوند، باید خود و نه اوضاع اجتماعیشان را مقصر بدانند. چگونه چنین اعتقادی به خوشبختی که ظاهراً بی‌ضرر به نظر می‌رسد، بر هویتِ ما تأثیر می‌گذارد؟

 
فلسفۀ تجربی
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۴

فلسفۀ تجربی

ادعاهای مربوط به شهود فردی، برای مدت ها، نقشی مهم در مباحث فلسفی داشته است. شاخۀ جدیدِ فلسفۀ تجربی تلاش می‌کند تا این ادعاها را با استفاده از روش‌های سنتیِ علومِ شناختی، آزمایشِ نظام‌مند و تحلیلِ آماری، بررسی کند. هرچند عموماً کشفیاتِ حیرت‌انگیز فیلسوفانِ تجربی مورد قبول است، اما دربارۀ یافته‌هایشان ...

 
نمایی ماندگار از فیلم «دیکتاتور بزرگ» با بازی چارلی چاپلین. ۱۹۴۰
۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹

پروپاگاندا چطور همدردی را از بین می‌بَرَد

جیسن استنلی در کتابِ تازه خود، سازوکارِ پروپاگاندا را کندوکاو کرده است. او می‌گوید پروپاگاندا امروزه به پدیده‌ای بسیار پیچیده تبدیل شده است و با طبیعی جلوه دادنِ خود، ارزش‌های اخلاقی را بی‌معنی و مسخره می‌کند و با این‌کار، حسِ همدلی را از ما می‌گیرد.

 
شیشه‌کاری رنگی در دانشگاه ییل، اثر لوییس کامفورت تیفانی، تلفیق مذهب و علم را نشان می‌دهد.
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳

چرا لیبرالیسمِ سکولار لیبرال نیست

پیش‌تر جان گِرِی در مقاله‌ای دوستانِ ملحد خود را متهم کرد به اینکه بسیار مذهبی‌اند. مقالۀ او پس از بحثی مشابه میان سم هریس با هایدت منتشر شده است. هایدت با استفاده از مطالعات جدیدش اعتقادِ هریس را غلط می‌داند. این گزارشی است از مباحث شکل‌گرفته با نظر به کار نظریه‌پردازِ ادبی، رنه ژیرار دربارۀ بازگشت ...

 
ملحدان جدید از چه می‌ترسند؟
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱

ملحدان جدید از چه می‌ترسند؟

ملحدانِ جدید خودشان را پشت نقاب علم پنهان می‌کنند تا بتوانند از لیبرالیسم وحشت‌زدۀ امروز دفاع کنند. اما آن‌ها فراموش کرده‌اند که نسل‌های قبلی ملحدان هم با نظریه‌های نژادپرستانه یا ضدِ لیبرال، همدستِ حاکمان دوران خود شده‌اند. مقالۀ تازه و بسیار جنجال‌برانگیز جان گری، فیلسوف سیاسی مشهور، به این مسئله ...

 
۱۲