مینا قاجارگر
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
۱۲
نسخهٔ صوتی: وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند
۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۱

نسخهٔ صوتی: وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند

بعضی‌ها می‌گویند خواندن کتاب‌ِ فلسفیْ کار هرکسی نیست. بسیاری از این کتاب‌ها برای خوانندۀ معمولی متن‌هایی است با مضامین انتزاعی و واژه‌های پرطمقراق، حال‌آنکه خیلی از متفکران، از مارکس گرفته تا آدورنو، برای بیان و شرح ایده‌های فلسفی خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند و آثار ...

 
نسخهٔ صوتی: چرا به مزخرفات نباید خندید؟
۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۷

نسخهٔ صوتی: چرا به مزخرفات نباید خندید؟

احتمالاً چرندوپرندهایی که در طول هفتۀ جاری می‌خوانید یا می‌شنوید، بیشتر از کل مزخرفاتی است که هزار سال پیش، شخصی عادی در تمام طول عمر خود با آنها مواجه می‌شد. اگر پس از خواندن جملات بالا سر خود را به نشانۀ تأیید تکان دادید، بهتر است به این کار ادامه ندهید. اینها چرت‌وپرتی بیش نبود. پس چطور باید حقیقت ...

 
یادداشت‌های یک ایرانی از لندنِ دورانِ جین آستین
۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۱

یادداشت‌های یک ایرانی از لندنِ دورانِ جین آستین

اولین مسلمانانی که دویست سال پیش برای تحصیل علوم جدید به انگلستان پا گذاشتند، گروهی از جوانان ایرانی بودند که در میان آن‌ها اسم میرزاصالح شیرازی برای ما آشناتر از بقیه است. آن‌ها پا به اروپا گذاشتند، درحالی‌که هنوز فکر می‌کردند زبان تحصیل در انگلستانْ لاتین است. اما وضع همیشه این‌طور باقی نماند. یکی ...

 
شاید از این هم خوشتان بیاید
۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷

شاید از این هم خوشتان بیاید

چرا چیزهای موردعلاقه‌مان را دوست داریم؟ این موضوعی زیست‌شناختی است یا فرهنگی؟ بعضی معتقدند که ترجیح‌هایشان در انتخاب‌هایشان نمود می‌یابند و برخی دیگر برعکس فکر می‌کنند. درهرصورت، آنچه دوست دارند یا دوست ندارندْ برایشان واضح به نظر می‌رسد. اما درواقع مشکل اینجاست که معمولاً به‌روشنی نمی‌دانیم که چه چیزی ...

 
تصویرسازی والتر بنیامین و تئودور آدورنو. اثر پاتریک برمر. منبع: نیویورکر
۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۶

وقتی فیلسوف‌ها هوس رمان‌نویسی می‌کنند

بعضی‌ها می‌گویند خواندن کتاب‌ِ فلسفیْ کار هرکسی نیست. بسیاری از این کتاب‌ها برای خوانندۀ معمولی متن‌هایی است با مضامین انتزاعی و واژه‌های پرطمقراق، حال‌آنکه خیلی از متفکران، از مارکس گرفته تا آدورنو، برای بیان و شرح ایده‌های فلسفی خود، از تکنیک‌های تخیل و خلاقیت در رمان و داستان بهره گرفته‌اند و آثار ...

 
من اشتباه نمی‌کنم، حتی اگر خلافش ثابت شود
۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۰

من اشتباه نمی‌کنم، حتی اگر خلافش ثابت شود

تصور کنید رهبر فرقه‌ای پیش‌بینی کند که جهان دقیقاً دو هفتۀ دیگر به پایان می‌رسد. فکر می‌کنید پیروان این پیشگو، وقتی جهان در ساعت مقررشده به پایان نرسد، ایمانشان به رهبر فرقه را از دست می‌دهند؟ خیر. احتمالاً ایمان آن‌ها به او بیشتر نیز می‌شود. چند روان‌شناس، پس از مطالعات وسیع، نامی علمی برای این مسئله ...

 
نسخهٔ صوتی: فراموشی رستگاری جدید است
۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵

نسخهٔ صوتی: فراموشی رستگاری جدید است

آدرنالین باعث می‌شود چیزها را به یاد آوریم. زمانی این کارکرد نشان‌دهندۀ تکامل بود و در برابر خطرهای طبیعی از انسان محافظت می‌کرد؛ اما امروزه آدرنالین اغلب باعث می‌شود انسان مدرن وقایعی را به یاد بیاورد که بیشتر دوست دارد فراموششان کند. این موضوع ما را به پروپرانولول می‌رساند. این داروی شگفت‌انگیز و ...

 
«گربه در حال خوردن پرنده». اثر پابلو روییس ای پیکاسو (Pablo Ruiz y Picasso) نقاش و شاعر اسپانیایی. ۱۹۳۹
۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴

زیگمونت باومن: بحران پناهندگان بحران انسانیت است

تا پیش از نیمۀ دوم قرن بیستم، عمده‌ترین مهاجرت‌های جهانی، از اروپا به سایر نقاط دنیا بود. نزدیک به ۶۰ میلیون اروپایی، به آمریکا و آسیا و آفریقا مهاجرت کردند. اما در دهه‌های اخیر، جهت این سیل عکس شده است. حالا مردمان کشورهای جنگ‌زده، به امیدِ حداقلی از امنیت و حقوق انسانی، پشت دروازه‌های اروپا بست نشسته‌اند....

 
زن فلسطینی با لباسی که به خون یکی از بستگانش آغشته شده است در بیمارستانی در غزه در جریان جنگ ۵۱روزه. منبع:‌ آتلانتیک
۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

غزه؛ انباری برای جمعیت اضافه و آزمایشگاهی برای سلاح‌های تازه

اسرائیل با بحرانی جمعیت‌شناختی روبه‌روست، زیرا نام «دولت یهودی» را به دنبال خود می‌کشد و برای آنکه دولتی یهودی باشد، می‌خواهد اکثریتِ جمعیتی که درون مرزهایش زندگی می‌کنند یهودی باشند. جداسازیِ خشونت‌بار جمعیتی با استراتژی‌هایی مثل محاصرۀ همه‌جانبۀ غزه و ساختنِ دیوار حائل به این منظور بوده‌اند. اما راه‌حل ...

 
نسخهٔ صوتی: «همه چیز شگفت‌انگیز است و هیچ‌کس شاد نیست»
۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

نسخهٔ صوتی: «همه چیز شگفت‌انگیز است و هیچ‌کس شاد نیست»

امروزه ما قادریم کارهایی انجام دهیم که مردم، هزاران سال رویای انجام انها را داشتند. همچنین به موهبت‌های تکنولوژیک، کالاها، محصولات و لذت‌هایی دسترسی داریم که چندصد سال پیش می‌توانست یک امپراتور مقتدر را هیجان‌زده کند. باوجوداین، اوضاع کاملاً بر وفق مراد نیست. یک جای کار می‌لنگد. وقتی همه چیز اینقدر ...

 
فراموشی رستگاری جدید است
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۷

فراموشی رستگاری جدید است

آدرنالین باعث می‌شود چیزها را به یاد آوریم. زمانی این کارکرد نشان‌دهندۀ تکامل بود و در برابر خطرهای طبیعی از انسان محافظت می‌کرد؛ اما امروزه آدرنالین اغلب باعث می‌شود انسان مدرن وقایعی را به یاد بیاورد که بیشتر دوست دارد فراموششان کند. این موضوع ما را به پروپرانولول می‌رساند. این داروی شگفت‌انگیز و ...

 
فوتبال و تراژدی؛ راهی به جهانِ بی‌خشونت
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۷

فوتبال و تراژدی؛ راهی به جهانِ بی‌خشونت

استاد فلسفۀ دانشگاه نیواِسکول، سایمون کریچلی، در گفت‌وگو با برد اونز، از مفهوم خشونت می‌گوید. از نظر او خشونت برای قربانیانش مفهومی انتزاعی نیست؛ بلکه واقعیتی زنده است که تاریخی انضمامی دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم خشونت را به‌طور عینی درک کنیم، باید آن را چرخه‌ای از عمل و عکس‌العمل بدانیم. کریچلی معتقد ...

 
باربی با تنوعات فرهنگی سازگار می‌شود
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰

باربی با تنوعات فرهنگی سازگار می‌شود

اسباب‌بازی‌ها اشیائی هستند که به زندگی کودکانمان دعوت می‌کنیم تا آن‌ها را سرگرم کنند و شکل دهند. از طریق آن‌ها به کوچک‌ترین انسان‌ها می‌آموزیم که وقتی بزرگ‌تر شدند، چه انتظاراتی از آن‌ها و چه امیدهایی برایشان داریم. اسباب‌بازی اسطوره‌ای است در قالب یک شیء که بزرگ‌ترین آرزوها و آرمان‌های جامعه‌ را منعکس ...

 
ماشین جهش
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۰

دانش علمی می‌تواند عینی یا ابژکتیو باشد؟

معمولاً خواندنِ کتاب‌های راهنما که برای مبتدیان نوشته می‌شوند، مانند پیاده‌رویِ طاقت‌فرسایی میان واژگان کلیدی و عناوین موضوعی است؛ اما کتاب لیوئنس دربارۀ معنای علم، مثلِ مقدمه‌ای بسیار شیرین است که اغلب لذتِ خواندن آن از متن کتاب نیز بیشتر است. او در این کتاب به‌خوبی توضیح می‌دهد که چرا فلسفۀ علم موضوعی ...

 
چرا به مزخرفات نباید خندید؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸

چرا به مزخرفات نباید خندید؟

احتمالاً چرندوپرندهایی که در طول هفتۀ جاری می‌خوانید، بیشتر از کل مزخرفاتی است که هزار سال پیش، شخصی عادی در تمام طول عمر خود با آنها مواجه می‌شد. اگر پس از خواندن جملات بالا سر خود را به نشانۀ تأیید تکان دادید، بهتر است به این کار ادامه ندهید. اینها چرت‌وپرتی بیش نبود. پس چطور باید چرندوپرند را تشخیص ...

 
دانشجوی معترض چینی در میدان یان‌آن‌من از سربازان درخواست می‌کند به خانه‌هایشان برگردند. ۱۹۸۹
۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۳

وقتی نویسندگانِ آمریکایی دربارۀ چین می‌نویسند

کتاب‌هایی که آمریکایی‌ها دربارۀ رهبران و تاریخ چین می‌نویسند، در ظاهر دربارۀ چین هستند، اما در اصل ناظر به آمریکا نوشته شده‌اند. به همین دلیل تحریف‌ها، حذف‌ها و گاه اشتباهاتی جبران‌ناپذیر به آن‌ها راه می‌یابد. پری اندرسون مورخ شهیر بریتانیایی در این نوشته، نمونه‌هایی از این کارها را بررسی کرده است.

 
کودک آوارۀ سوری در کمپ سازمان ملل
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴

شاید آرنت درست می‌گفت

از نظر مایکل ایگناتیف، استاد دانشگاه و سیاستمدار کانادایی، در مبارزه با افراطی‌گرایی، امیددادن به مردمِ مستأصل، به معنای نیکوکاری نیست؛ بلکه نوعی آینده‌نگری است. او می‌گوید آمریکا باید دربارۀ آورگان مسئولیت‌پذیری بیشتری نشان دهد و معتقد است باید در مرکز هر راهبرد امریکایی و اروپایی، سیاستی برای پناهندگی ...

 
نمایی از فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون. محصول ۲۰۰۴
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵

آیا مسیح ابداعِ سنت پل بود؟

استوارت کلی در نقدی تندوتیز بر کتاب «غیور» نوشتۀ رضا اصلان می‌نویسد: اگر اصلان آن مصاحبۀ ناشیانه را با فاکس‌نیوز انجام نداده ‌بود، من شک دارم که اصلاً نقدی بر کتابش نوشته می‌شد. باید بگویم غیور راهی بسیار کلیشه‌ای را پیموده است؛ سهم این کتاب در مطالعات مسیحیت، حاشیه‌ای بی‌اهمیت بر حواشیِ قابل اغماض ...

 
همه چیز شگفت‌انگیز است و هیچ‌کس شاد نیست
۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹

همه چیز شگفت‌انگیز است و هیچ‌کس شاد نیست

ما قادر به انجام کارهایی هستیم که مردم، هزاران سال رویایش را داشتند. همچنین به محصولات و لذت‌هایی دسترسی داریم که چندصد سال پیش می‌توانست یک امپراتور را هیجان‌زده کند. باوجوداین، اوضاع کاملاً بر وفق مراد نیست. یک جای کار می‌لنگد. وقتی همه چیز اینقدر شگفت‌انگیز است، چرا شاد نیستیم؟

 
آیا چارلز داروین آتئیست بود؟
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۷

آیا چارلز داروین آتئیست بود؟

دین‌داران و طرف‌داران آتئیسم هر دو داروین را آتئیست می‌دانند. امروزه تا حد زیادی فراموش شده است که فقط بیست سال پس از انتشار «منشأ انواع» دیگر خبری از مجادله بر سر نظریۀ تکامل نبود. اما این چگونه ممکن است و حال آنکه مردم در دورۀ ویکتوریایی، بسیار مذهبی‌تر از مردمِ امروز بودند. جان ون ویهه، داروین‌پژوه ...

 
۱۲