نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
اسلام و علم جديد؛ مسائل معاصر
۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳

اسلام و علم جديد؛ مسائل معاصر

در این مقاله به مسائل معاصر دربارۀ رابطۀ بین اسلام و علم مدرن خواهیم پرداخت. اگر بحثی را که ارنست رنان در سال ۱۸۸۳ آغاز کرد، به‌عنوان نقطۀ آغاز بگیریم، دیدگاه‌های اسلامی دربارۀ علمِ مدرن از سال‌های پایانی قرن نوزدهم شروع به پیدایش کردند.

 
سوبژکتیویته در تراکتاتوس
۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۶

سوبژکتیویته در تراکتاتوس

نویسنده: هانس اسلوگا / مترجمان: محسن صادقی،الهه کرامتی اسلوگا، استاد برجسته فلسفه در دانشگاه برکلی، در این مقاله با تمرکز بر ویتگنشتاین، به مسئله‌ای اساسی میان فلاسفۀ مدرن می‌پردازد: چگونه سوژه‌ها،می‌توانند به فهمی ابژکتیو از جهان دست یابند؟  ما باید تراکتاتوس را قبل از هر چیز ...

 
مبانی تاریخی حقوق
۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰

مبانی تاریخی حقوق

هارولد برمن، استاد برجستۀ حقوق در دانشگاه هارواد، در این مقاله درصدد است تا مبانی حقوق در تاریخ، مبانی حقوق در روابط اجتماعی و مبانی حقوق در اخلاق و دین را بررسی کند.

 
تحولات دموکراتیک در کشورهای عربی در خلال سال‌های 2009-1990
۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۱

تحولات دموکراتیک در کشورهای عربی در خلال سال‌های 2009-1990

تحولاتی که پیش از بهارعربی در کشورهای جهان اسلام روی داده‌اند، برای شناخت این جنبش فراگیر بسیار اساسی‌اند، این مقاله تحولات دموکراتیک این کشورها، در آن دوران را بررسی می‌کند.

 
فلسفۀ اخلاق مدرن و نقد مک‌اینتایر (2)
۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۰

فلسفۀ اخلاق مدرن و نقد مک‌اینتایر (2)

نویسنده: ج.ل.ا.گارسیا / مترجم: روح الله رمضانیدر بخش دوم مقاله، نقدهای مک‌اینتایر به فلسفۀ اخلاق مدرن و نیز پیشنهادات ایجابی او در این زمینه را می‌خوانید، در انتها نیز کتاب‌شناسی کاملی از مک‌اینتایر در دسترس است. از نوشتارهای آغازین‌ مک‌اینتایر برمی‌آید که او خود را ...

 
فلسفه اخلاق مدرن و نقد مک‌اینتایر (1)
۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۲۲

فلسفه اخلاق مدرن و نقد مک‌اینتایر (1)

نویسنده: ج.ل.ا.گارسیا / مترجم: روح الله رمضانیمک‌اینتایر اندیشۀ اخلاقی مدرن را چون یک کل واحد می‌نگرد و بر سراسر آن ایرادهای یکسانی را وارد می‌داند که به اعتقادش پی‌‌آوردهای نامطلوب یکسانی را به همراه داشته است. مقدمۀ مترجم: واکنش السدیر مک‌اینتایر به اندیشة اخلاقی مدرن ...

 
آمریکانیسم و مدرنیسم: پیوستگی یا ناپیوستگی؟
۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۶

آمریکانیسم و مدرنیسم: پیوستگی یا ناپیوستگی؟

مدرنیته‌ای که ما می‌شناسیم، غالباً مدرنیتۀ اروپایی است، اما این مقاله نشان می‌دهد که مدرنیته در خلال مباحثات دینی در آمریکا نیز داستانی پرفراز و نشیب داشته است.

 
دیدگاه‌های سه‌گانۀ علم در جهان اسلام
۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱

دیدگاه‌های سه‌گانۀ علم در جهان اسلام

ابراهیم کالین معتقد است، جدا از صحت و سقم مجموعه‌ ادبیاتی که دربارۀ احیاء علم اسلامی تولید می‌شود، آگاهی روزافزونِ جهان اسلام از سنت علمی‌اش است که اهمیت دارد. در این زمینه بحث دربارۀ آرای دو گروه از متفکرانی که دربارۀ علم اسلامی اندیشیده‌اند، مهم است: نخست کسانی که رویکرد معرفت‌شناختی دارند، و دوم ...

 
برابری: از واقعیت تا هنجار
۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۴

برابری: از واقعیت تا هنجار

جرالد کوهن، در این مقالۀ مهم، نشان می‌دهد چرا آموزه‌های مارکسیسمِ سنتی در مواجهه با مسئلۀ برابری، ناکارامد و تناقض‌آمیز است و چگونه می‌توان به مفهومی هنجاری از برابری رسید.

 
آیا «علم اسلامی» ممکن است؟
۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰

آیا «علم اسلامی» ممکن است؟

علم اسلامی، علمی است که جهان طبیعی را به‌عنوان یک نشانه خدای یگانه می‌پندارد؛ همو که آن‌ را اول بار آفریده است و همو که پیوسته، تنها و بی‌همتا، سبب بقا آن است.

 
استثناگرایی، هولوکاست و سیاست خارجی آمریکا
۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲

استثناگرایی، هولوکاست و سیاست خارجی آمریکا

دیوید مک‌دانلد، در این مقاله نشان می‌دهد آمریکا از دهۀ 70، روایتی آمریکایی از هولوکاست به وجود آورده است که در آن، همۀ مخالفان آمریکا، همچون هیتلر نمایش داده می‌شوند.

 
پول رابطه‌ای اجتماعی است
۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۷

پول رابطه‌ای اجتماعی است

پول معماست. پاسخ درست به پرسش از چیستی پول، از برداشت کارکردگرای اواخر قرن نوزدهم بدست می‌آید: پول همان چیزی است که انجام می‌دهد. پول معمولاً ملاک ارزش، واسطۀ مبادله، معیار پرداخت­های معوق و یا ذخیرۀ ارزش است.

 
اقبال و «بازسازی فکر دینی در اسلام»: یک ارزیابی انتقادی
۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۹

اقبال و «بازسازی فکر دینی در اسلام»: یک ارزیابی انتقادی

مقاله‌ای که در پی ‌می‌آید، ارزیابی انتقادی اصغر علی انجینیر، از مهمترین آراء اقبال لاهوری است. محور این ارزیابی، نقد تحلیل اقبال از عللِ افول تمدن اسلامی یا مسلمین است.

 
سرمایۀ خیابانی: قومیت و خشونت در خیابان‌های اسلو
۲۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۸

سرمایۀ خیابانی: قومیت و خشونت در خیابان‌های اسلو

این مقاله با استفاده از نظریه های بوردیو، نشان می دهد چگونه اقلیت‌های قومی، حاشیه‌ای و پناهندگان، با استفاده از راهبردهای خاصی، سرمایۀ نمادین خود را افزایش می‌دهند.

 
صورت‌بندی مجدد ارتباطی جامع میان دین و علم: چشم‌اندازی اسلامی
۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۴

صورت‌بندی مجدد ارتباطی جامع میان دین و علم: چشم‌اندازی اسلامی

عثمان بکار معتقد است به‌خاطر استفادۀ نا­به­جا و فهم نادرست اصطلاحات کلیدی و زمینۀ خاص آنها، صورت‌بندی ارتباط میان اسلام و علم دچار آشفتگی شده­ است. کدام اسلام؟ کدام علم؟

 
اسلام و علم مدرن: دورۀ استعماری «۱۸۰۰-۱۹۵۰»
۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۶

اسلام و علم مدرن: دورۀ استعماری «۱۸۰۰-۱۹۵۰»

مظفر اقبال با مطالعۀ موضوعات مختلف مواجهۀ جهان اسلام با علم مدرن را در دورۀ ۱۵۰ ساله‌ای که خود دوران استعمار می‌نامد، بررسی می‌کند. در ادامۀ مقاله نویسنده از موضوعاتی همچون اسلام و داروینیسم و سید جمال‌الدین سخن می‌گوید.

 
روشنفکران تکنولوژی
۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳

روشنفکران تکنولوژی

هنری فارل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن، در این یادداشت به تحلیل پدیده‌ای تازه در عرصۀ اندیشه می‌پردازد. چیزی که «روشنکفران تکنولوژی» می‌نامد.

 
استثناگرائی جاه‌طلبانۀ آمریکایی
۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱

استثناگرائی جاه‌طلبانۀ آمریکایی

آیا آمریکا کشوری استثنائی است؟ این مقاله تعدادی از معانی مختلف استثناگرائی آمریکایی را بررسی و برخی از نقدهای ارائه شده در این خصوص را ارزیابی می کند.

 
گونه‌های جدید دینداری‌ در ایران
۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۵

گونه‌های جدید دینداری‌ در ایران

فرهاد خسروخاور، جامعه‌شناس ایرانی، در این مقاله نشان می‌دهد چگونه برای درک دین در جامعۀ امروز ایران نیازمند صورت‌بندی جدیدی از مفهوم عرفی‌شدن هستیم.

 
برسازی اسطوره‌ای‌سازی مجدد اسلام و جهان عرب در «قدرت کابوس‌ها»
۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۳

برسازی اسطوره‌ای‌سازی مجدد اسلام و جهان عرب در «قدرت کابوس‌ها»

قدرت کابوس‌ها، مجموعه مستندی است که ادعا می کند اسلام‏گرایان عرب و گروه‌های محافظه ‏کار آمریکا، توأمان، توهم «تهدید تروریسم جهانی اسلام» را برساخته‏ اند.