نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
درسگفتارهای نیچه دربارۀ آموزش عالی
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۷

درسگفتارهای نیچه دربارۀ آموزش عالی

نیچه در سال ۱۸۷۲ در دانشگاه بازل پنج سخنرانی دربارۀ آموزش عالی ایراد کرد. او در سخنرانی‌هایش به دانشگاهِ مدرن تاخت و گفت که تشویقِ بی‌مهابای فردیت در دانشگاه‌ها «نشانه‌ای از بربریت» است که باعث می‌شود تا روحِ آموزش آزاد از بین برود. گویی وضعِ دانشگاه‌ها در آن دوران بی‌شباهت به امروز نبوده است.

 
چرا هایدگر را با خیال راحت کنار نگذاریم؟
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹

چرا هایدگر را با خیال راحت کنار نگذاریم؟

چرا هایدگر به نازیسم دل سپرد؟ این پرسش بار دیگر با انتشار «دفترچه‌های سیاه» جنجالِ جهان‌گیری به پا کرد. اما اگر مطابق دفترچه‌ها، هایدگر هم یهودستیز است و هم نازی، دیگر چه چیزی برای دانستن می‌ماند؟ چرا خاطرمان را مشغول فردی کنیم که افکاری چنان نفرت‌آور داشته؟ چرا او را به‌سادگی به کناری نیندازیم؟

 
ارتش آمریکا در جستجوی چی‌توز
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸

ارتش آمریکا در جستجوی چی‌توز

یک روز صبح وقتی آناستازیا دسالسدو به ظرفِ غذای مدرسۀ دخترش نگاه کرد، دید همۀ موادِ غذایی‌ای که برایش گذاشته است، به نوعی محصولِ آزمایش‌ها و پروژه‌های ارتش برای تأمین غذای سربازان در جنگ بوده است. با خودش فکر کرد: انگار همۀ ما داریم مثلِ سربازها غذا می‌خوریم. اما چطور به اینجا رسیده‌ایم؟

 
زئوس در اساطیر یونانی، پادشاه خدایان و فرمانروای تمام زیارتگاه‌های واقع در کوه المپ است.
۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹

نبرد با خدایان؛ خداناباوری در جهان باستان

خداناباوری به دوران مدرنیته محدود نمی‌شود، از همان دوران یونان باستان، انواعی از خداناباوری وجود داشته است. اما فرقی عمده در میان است، خداناباورانِ یونانی از ظلمِ خدایان گله‌مند بودند و خداناباورانِ جدید از غیراخلاقی بودنِ اعمالِ دسته‌ای از انسان‌ها زیر نامِ خدا و دین انتقاد می‌کنند.

 
قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷

قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت

سال جدید میلادی با انتشار یک رمان خارق‌العاده از نویسنده‌ای نوقلم شروع شد: قلب تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت. سونیل یاپا، روایتگر داستان معترضانی است که در سال ۱۹۹۹ به برگزاری کنفرانس سازمان تجارت جهانی در سیاتل واکنش نشان دادند. ماجرایی که با وحشی‌گری پلیس شروع شد و زیر ابر گازهای اشک‌آور ناپدید گشت....

 
آیا دورانِ پسانقد فرارسیده است؟
۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷

آیا دورانِ پسانقد فرارسیده است؟

قبلاً منتقد بازجوی متن بود. با شکاکیت متن را می‌کاوید تا پیش‌فرض‌هایش را بیرون بکشد. اما جدیداً منتقد ترجیح می‌دهد بازجویی را رها کند و برای قربانیان دل بسوزاند. هر کس متنی را بر اساس رویکردی نقد کند، خود موضوعِ دورِ بعدیِ نقد می‌شود. برای رهایی از این چرخه باید مفهومِ رایج «نقد» تغییر کند.

 
کودکان در مهد کودک نابود می‌شوند
۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳

کودکان در مهد کودک نابود می‌شوند

بنا بود مهد کودک انتقالی آرام به مدرسه باشد. اما امروزه پیش‌دبستانی به مکانی اضطراب‌آور بدل شده است و مربیان کودکان را وادار می‌کنند تا بجای بازی کردن مهارت‌های مهم‌تری بیاموزند. شاید اکنون کودکان مهارت‌های بیشتری می‌آموزند اما کنجکاوی و اشتیاق آن‌ها نسبت به نسل‌های قبلی کمتر شده است.

 
فرنان برودل و مکتب آنال
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷

فرنان برودل و مکتب آنال

مکتب تاریخ‌نگاری آنال در اواخر دهۀ 1920 با ژورنالی موسوم به «سالنامۀ تاریخ اقتصادی و اجتماعی» در فرانسه پدیدار شد. مکتب آنال که دربارۀ چیزی فراتر از تاریخ اقتصادی و اجتماعی بود، در میانۀ قرن بیستم به اوج اهمیت و تأثیرگذاری رسید. این روند تا به امروز ادامه داشته است.

 
«آدم‌خوار» اثر آد نردرام.
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱

آدمیانی که آدم می‌خورَند

آدم‌خواری چه مشکلی دارد؟ هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند. گویا آدم‌خواری فقط تهوع‌آور است. مثلِ خوردنِ سوسک یا موش. این‌روزها آدم‌خوارها بیشتر بیمارِ روانی تلقی می‌شوند تا مجرم، و این خود نشانۀ آن است که آدم‌خواری امروزه چندان برای ما مسئله نیست. اما در تاریخِ مدرنیته، شخصیتِ آدم‌خوار محلِ نزاع‌های فراوان دربارۀ ...

 
«هگل». اثر دیوید ناواس
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳

تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است

در سال ۱۷۸۱، کانت گفت پیش از فلسفۀ خودِ او، فلسفۀ واقعی وجود نداشته و در سال ۱۸۰۶، هگل گفت فلسفه اکنون به پایان رسیده است. بنابراین از نظر کانت و هگل، تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است. حال فلسفه در این ۲۵ سال چه کرده؟ کتاب فورستر پاسخی به این پرسش است.

 
روان‌رنجوری عصر ما: خودشیفتگی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷

روان‌رنجوری عصر ما: خودشیفتگی

عنوان کتاب جنجالی کریستوفر لش، «پناهگاهی در دنیای بی‌عاطفه»، بسیاری از منتقدان او را به اشتباه انداخت. فمینیست‌ها گفتند که این کتاب داستانی نوستالژیک بیش نیست و خانوادۀ سنتی هرگز چنین خوش و خرم نبوده است. اما جورج سایلابا، جستارنویس سرشناس، ضمن بررسی این کتاب می‌گوید لش به‌جای آنکه خانوادۀهسته‌ای را ...

 
خانوادۀ لودویگ ویتکنشتاین. نفر اول سمت راست لودویک ویتکنشتاین. ۱۹۱۷
۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵

خاندانِ ویتگنشتاین: اشراف‌سالارهای خودساخته

تبیین روان‌شناختی آثار فیلسوفان بزرگ همواره یکی از مضامین جذاب تاریخ فلسفه بوده است. الکساندر واف در کتاب «خاندان ویتگنشتاین» می‌کوشد ریشۀ آراء و عقاید ویتگنشتاین را در تاریخ پر فراز و نشیب خانودگی‌اش بجوید. به عقیدۀ واف حیرت ویتگنشتاین حیرت کودکی است که می‌خواهد بداند در جهان اطرافش چه می‌گذرد، کودکی ...

 
فوکو در عصر وحشت
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹

فوکو در عصر وحشت

نویسندگانِ کتابِ فوکو در عصر وحشت اعتقاد دارند اندیشۀ فوکو در اواخر عمر وی دستخوش چرخشی رادیکال شد؛ شاهد این مدعا درس‌گفتارهایی هستند با عنوان باید از جامعه دفاع کرد، که رویکرد دلوز و گاتاری در باب جنگ را به چالش می‌کشد و شاهدی است بر تغییر نقطۀ ثقل تحلیلی فوکو از مفهوم نظم به زیست‌سیاست.

 
آیا فیلسوفی بورژوا هستید یا هیچ‌وقت چنین بوده‌اید؟
۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰

آیا فیلسوفی بورژوا هستید یا هیچ‌وقت چنین بوده‌اید؟

مایکل وین می‌گوید اگر کانت را همچون نظامِ فلسفیِ ایستایی قرائت کنید، معلوم می‌شود فیلسوفی «بورژوا» هستید. او به سهمِ خود می‌کوشد با تفسیری متفاوت از پروژۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت، فهمی ضدبورژوایی از این فیلسوف را بپروراند و با مثال‌های از فیلم‌های هالیوودی کارایی این فهم را نشان دهد.

 
پرونده کتاب: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳

پرونده کتاب: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری

رضا اصلان، نویسنده‌ای ایرانی-آمریکایی، استاد دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر تاریخ ادیان است. کتاب جنجال‌برانگیز و پرفروش او «غیور: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری»، در نمایشگاه کتاب امسال (۱۳۹۴) با ترجمۀ فاطمه صادقی منتشر شد. پس از مصاحبۀ اصلان با فاکس نیوز کتابش بسیار مورد توجه قرار گرفت و جزو پرفروش‌ترین‌های ...

 
نمایی از فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون. محصول ۲۰۰۴
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵

آیا مسیح ابداعِ سنت پل بود؟

استوارت کلی در نقدی تندوتیز بر کتاب «غیور» نوشتۀ رضا اصلان می‌نویسد: اگر اصلان آن مصاحبۀ ناشیانه را با فاکس‌نیوز انجام نداده ‌بود، من شک دارم که اصلاً نقدی بر کتابش نوشته می‌شد. باید بگویم غیور راهی بسیار کلیشه‌ای را پیموده است؛ سهم این کتاب در مطالعات مسیحیت، حاشیه‌ای بی‌اهمیت بر حواشیِ قابل اغماض ...

 
مسیحِ رادیکالِ چه کسی؟
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴

مسیحِ رادیکالِ چه کسی؟

«عیسی علیهِ امپراتوری» می‌توانست عنوانِ بهتری برای کتابِ پُرفروش رضا اصلان، غیور، باشد. محافظه‌کاران از عیسای او شاکی‌اند، درحالی‌که به‌نظرمی‌رسد دانشگاهیانِ باید بیشتر گله‌مند باشند؛ کسانی که هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. او هیچ حرفی که به‌طورشگفت‌انگیزی تازه باشد ندارد. اما مخاطبِ ویژه‌ای یافته است....

 
مارگارت تاچر در کنار رونالد ریگان
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰

لیبرتارین‌هاچگونه اقتصاد آزاد را ربودند؟

شیکاگونومیک کتابی است که لَنی ابنستاین، نویسنده ای پرکار در حوزۀ تاریخ عقاید اقتصادی، آن را نوشته است. این نوشته دربردارندۀ مجموعه‌ای است از بررسی‌های تاریخی دربارۀ مکتب اقتصادی شیکاگو برای اینکه متوجه شویم چه چیزهایی می‌توان از گذشتۀ این مکتب برای امروز بیاموزیم. نویسنده تاریخ فکری مکتب شیکاگو را از ...

 
فسی‌والود گارشین
۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴

دعوت به مراسم گارشین‌خوانی

داستان گلِ قرمز وقتی منتشر شد که بسیاری از بزرگ‌ترین داستان‌های روسی به میدان آمده بودند: جنگ‌ و صلح در ۱۸۶۹، آنا کارنینا در ۱۸۷۸، برادران کارامازوف در ۱۸۸۰ و چخوف داشت مشهور می‌شد. طبیعی است وقتی خوانندگانی با چنین آثاری روبرو می‌شوند، داستان‌های گارشین کم‌مایه می‌نمودند، اما گارشین نویسنده‌ای دوست‌داشتنی ...

 
ما چگونه موجوداتی هستیم؟
۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶

ما چگونه موجوداتی هستیم؟

نوام چامسکی، استاد بازنشستهِ زبان‌شناسی و فلسفه در دانشگاه ام‌آی‌تی به نحوی عمیق و وسیع در باب ماهیت زبان، محدویت‌های شناخت بشری و نقش انسان به عنوان موجودی اجتماعی در ارتقای خیر عمومی به تأمل می‌پردازد. او در کتاب اخیر خود که مجموعه‌ای از درسگفتارهای ارائه شده در دانشگاه کلمبیا است، میان دانش‌های گوناگونی ...