نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷

قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت

سال جدید میلادی با انتشار یک رمان خارق‌العاده از نویسنده‌ای نوقلم شروع شد: قلب تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت. سونیل یاپا، روایتگر داستان معترضانی است که در سال ۱۹۹۹ به برگزاری کنفرانس سازمان تجارت جهانی در سیاتل واکنش نشان دادند. ماجرایی که با وحشی‌گری پلیس شروع شد و زیر ابر گازهای اشک‌آور ناپدید گشت....

 
آیا دورانِ پسانقد فرارسیده است؟
۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷

آیا دورانِ پسانقد فرارسیده است؟

قبلاً منتقد بازجوی متن بود. با شکاکیت متن را می‌کاوید تا پیش‌فرض‌هایش را بیرون بکشد. اما جدیداً منتقد ترجیح می‌دهد بازجویی را رها کند و برای قربانیان دل بسوزاند. هر کس متنی را بر اساس رویکردی نقد کند، خود موضوعِ دورِ بعدیِ نقد می‌شود. برای رهایی از این چرخه باید مفهومِ رایج «نقد» تغییر کند.

 
کودکان در مهد کودک نابود می‌شوند
۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳

کودکان در مهد کودک نابود می‌شوند

بنا بود مهد کودک انتقالی آرام به مدرسه باشد. اما امروزه پیش‌دبستانی به مکانی اضطراب‌آور بدل شده است و مربیان کودکان را وادار می‌کنند تا بجای بازی کردن مهارت‌های مهم‌تری بیاموزند. شاید اکنون کودکان مهارت‌های بیشتری می‌آموزند اما کنجکاوی و اشتیاق آن‌ها نسبت به نسل‌های قبلی کمتر شده است.

 
فرنان برودل و مکتب آنال
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷

فرنان برودل و مکتب آنال

مکتب تاریخ‌نگاری آنال در اواخر دهۀ 1920 با ژورنالی موسوم به «سالنامۀ تاریخ اقتصادی و اجتماعی» در فرانسه پدیدار شد. مکتب آنال که دربارۀ چیزی فراتر از تاریخ اقتصادی و اجتماعی بود، در میانۀ قرن بیستم به اوج اهمیت و تأثیرگذاری رسید. این روند تا به امروز ادامه داشته است.

 
«آدم‌خوار» اثر آد نردرام.
۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱

آدمیانی که آدم می‌خورَند

آدم‌خواری چه مشکلی دارد؟ هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند. گویا آدم‌خواری فقط تهوع‌آور است. مثلِ خوردنِ سوسک یا موش. این‌روزها آدم‌خوارها بیشتر بیمارِ روانی تلقی می‌شوند تا مجرم، و این خود نشانۀ آن است که آدم‌خواری امروزه چندان برای ما مسئله نیست. اما در تاریخِ مدرنیته، شخصیتِ آدم‌خوار محلِ نزاع‌های فراوان دربارۀ ...

 
«هگل». اثر دیوید ناواس
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳

تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است

در سال ۱۷۸۱، کانت گفت پیش از فلسفۀ خودِ او، فلسفۀ واقعی وجود نداشته و در سال ۱۸۰۶، هگل گفت فلسفه اکنون به پایان رسیده است. بنابراین از نظر کانت و هگل، تاریخِ فلسفه فقط ۲۵ سال طول کشیده است. حال فلسفه در این ۲۵ سال چه کرده؟ کتاب فورستر پاسخی به این پرسش است.

 
روان‌رنجوری عصر ما: خودشیفتگی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷

روان‌رنجوری عصر ما: خودشیفتگی

عنوان کتاب جنجالی کریستوفر لش، «پناهگاهی در دنیای بی‌عاطفه»، بسیاری از منتقدان او را به اشتباه انداخت. فمینیست‌ها گفتند که این کتاب داستانی نوستالژیک بیش نیست و خانوادۀ سنتی هرگز چنین خوش و خرم نبوده است. اما جورج سایلابا، جستارنویس سرشناس، ضمن بررسی این کتاب می‌گوید لش به‌جای آنکه خانوادۀهسته‌ای را ...

 
خانوادۀ لودویگ ویتکنشتاین. نفر اول سمت راست لودویک ویتکنشتاین. ۱۹۱۷
۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵

خاندانِ ویتگنشتاین: اشراف‌سالارهای خودساخته

تبیین روان‌شناختی آثار فیلسوفان بزرگ همواره یکی از مضامین جذاب تاریخ فلسفه بوده است. الکساندر واف در کتاب «خاندان ویتگنشتاین» می‌کوشد ریشۀ آراء و عقاید ویتگنشتاین را در تاریخ پر فراز و نشیب خانودگی‌اش بجوید. به عقیدۀ واف حیرت ویتگنشتاین حیرت کودکی است که می‌خواهد بداند در جهان اطرافش چه می‌گذرد، کودکی ...

 
فوکو در عصر وحشت
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹

فوکو در عصر وحشت

نویسندگانِ کتابِ فوکو در عصر وحشت اعتقاد دارند اندیشۀ فوکو در اواخر عمر وی دستخوش چرخشی رادیکال شد؛ شاهد این مدعا درس‌گفتارهایی هستند با عنوان باید از جامعه دفاع کرد، که رویکرد دلوز و گاتاری در باب جنگ را به چالش می‌کشد و شاهدی است بر تغییر نقطۀ ثقل تحلیلی فوکو از مفهوم نظم به زیست‌سیاست.

 
آیا فیلسوفی بورژوا هستید یا هیچ‌وقت چنین بوده‌اید؟
۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰

آیا فیلسوفی بورژوا هستید یا هیچ‌وقت چنین بوده‌اید؟

مایکل وین می‌گوید اگر کانت را همچون نظامِ فلسفیِ ایستایی قرائت کنید، معلوم می‌شود فیلسوفی «بورژوا» هستید. او به سهمِ خود می‌کوشد با تفسیری متفاوت از پروژۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت، فهمی ضدبورژوایی از این فیلسوف را بپروراند و با مثال‌های از فیلم‌های هالیوودی کارایی این فهم را نشان دهد.

 
پرونده کتاب: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳

پرونده کتاب: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری

رضا اصلان، نویسنده‌ای ایرانی-آمریکایی، استاد دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر تاریخ ادیان است. کتاب جنجال‌برانگیز و پرفروش او «غیور: زندگی و زمانۀ عیسای ناصری»، در نمایشگاه کتاب امسال (۱۳۹۴) با ترجمۀ فاطمه صادقی منتشر شد. پس از مصاحبۀ اصلان با فاکس نیوز کتابش بسیار مورد توجه قرار گرفت و جزو پرفروش‌ترین‌های ...

 
نمایی از فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون. محصول ۲۰۰۴
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵

آیا مسیح ابداعِ سنت پل بود؟

استوارت کلی در نقدی تندوتیز بر کتاب «غیور» نوشتۀ رضا اصلان می‌نویسد: اگر اصلان آن مصاحبۀ ناشیانه را با فاکس‌نیوز انجام نداده ‌بود، من شک دارم که اصلاً نقدی بر کتابش نوشته می‌شد. باید بگویم غیور راهی بسیار کلیشه‌ای را پیموده است؛ سهم این کتاب در مطالعات مسیحیت، حاشیه‌ای بی‌اهمیت بر حواشیِ قابل اغماض ...

 
مسیحِ رادیکالِ چه کسی؟
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴

مسیحِ رادیکالِ چه کسی؟

«عیسی علیهِ امپراتوری» می‌توانست عنوانِ بهتری برای کتابِ پُرفروش رضا اصلان، غیور، باشد. محافظه‌کاران از عیسای او شاکی‌اند، درحالی‌که به‌نظرمی‌رسد دانشگاهیانِ باید بیشتر گله‌مند باشند؛ کسانی که هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. او هیچ حرفی که به‌طورشگفت‌انگیزی تازه باشد ندارد. اما مخاطبِ ویژه‌ای یافته است....

 
مارگارت تاچر در کنار رونالد ریگان
۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰

لیبرتارین‌هاچگونه اقتصاد آزاد را ربودند؟

شیکاگونومیک کتابی است که لَنی ابنستاین، نویسنده ای پرکار در حوزۀ تاریخ عقاید اقتصادی، آن را نوشته است. این نوشته دربردارندۀ مجموعه‌ای است از بررسی‌های تاریخی دربارۀ مکتب اقتصادی شیکاگو برای اینکه متوجه شویم چه چیزهایی می‌توان از گذشتۀ این مکتب برای امروز بیاموزیم. نویسنده تاریخ فکری مکتب شیکاگو را از ...

 
فسی‌والود گارشین
۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴

دعوت به مراسم گارشین‌خوانی

داستان گلِ قرمز وقتی منتشر شد که بسیاری از بزرگ‌ترین داستان‌های روسی به میدان آمده بودند: جنگ‌ و صلح در ۱۸۶۹، آنا کارنینا در ۱۸۷۸، برادران کارامازوف در ۱۸۸۰ و چخوف داشت مشهور می‌شد. طبیعی است وقتی خوانندگانی با چنین آثاری روبرو می‌شوند، داستان‌های گارشین کم‌مایه می‌نمودند، اما گارشین نویسنده‌ای دوست‌داشتنی ...

 
ما چگونه موجوداتی هستیم؟
۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶

ما چگونه موجوداتی هستیم؟

نوام چامسکی، استاد بازنشستهِ زبان‌شناسی و فلسفه در دانشگاه ام‌آی‌تی به نحوی عمیق و وسیع در باب ماهیت زبان، محدویت‌های شناخت بشری و نقش انسان به عنوان موجودی اجتماعی در ارتقای خیر عمومی به تأمل می‌پردازد. او در کتاب اخیر خود که مجموعه‌ای از درسگفتارهای ارائه شده در دانشگاه کلمبیا است، میان دانش‌های گوناگونی ...

 
به چالش‌کشیدن الیگارشی
۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۲

به چالش‌کشیدن الیگارشی

در ۱۹۹۱، رابرت رایش، کتاب مهم و پیشگامانۀ خود، کارِ ملت‌ها، را منتشر کرد. رایش در آنجا، نابرابری را مسئله‌ای فنی با راه‌حلی فن‌سالارانه می‌انگاشت. پُل کروگمن معتقد است این کتاب برای زمانۀ خود کتاب خوبی بود، اما زمانه عوض شده است. این روزها رایش در کتاب جدیدش، نجات سرمایه‌داری، تصویری تاریک‌تر عرضه می‌کند:...

 
کیسینجر، ایدئالیستی کانتی
۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷

کیسینجر، ایدئالیستی کانتی

اثر جدید نایل فرگوسن دربارۀ هنری کیسینجر کتابی بسیار عجیب است. گویا او قصد دارد با کتابش باب مجادله دربارۀ کیسینجر را دوباره باز کند. فرگوسن با توصیف کیسینجر به ایدئالیست، برایش ارزش زیادی قائل شده است. باتوجه‌به اینکه همه کیسینجر را رئالیستی سرسخت می‌دانند، احتمالاً خوانندگان از آنچه نویسنده در ذهن ...

 
چرا من سکولاریست نیستم
۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹

چرا من سکولاریست نیستم

به عقیده کانلی، اگرچه سکولاریسم می‌خواهد فضایی مهیا کند برای رشد رواداری، در عمل صداهای زیادی را بیرون می‌کند و بنابراین، ناروادار است. این نوع از طرد‌کردنِ صداهای دیگر، خصوصاً صداهای دینی، محیطی آکنده از دشمنی و ستیز به وجود می‌آورد؛ محیطی که در آن، فرد دیندار احساس سرخوردگی و انزجار از قلمروِ عمومیِ ...

 
منحنی‌کردنِ هستی‌شناسیِ صاف
۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۸

منحنی‌کردنِ هستی‌شناسیِ صاف

مارکوس گابریل، فیلسوفِ جوان و پرآوازه‌ای است که پیش‌تر کتاب «چرا جهان وجود ندارد» را از او معرفی کرده بودیم. در این مطلب، با کتابِ اخیر او آشنا خواهید شد. گابریل در این کتابِ دقیق و خواندنی، «واقع‌گراییِ جدید» خود را بیشتر توضیح داده است.