نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
پدیدارشناسی دین
۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۰

پدیدارشناسی دین

اریک شارپ، در این مقاله به توضیح مفصل پدیدارشناسی دین به عنوان یک رویکرد علمی در مطالعۀ دین و چند و چون پیدایش و متفکران اصلی آن می‌پردازد.

 
«عقلانیت» و «عقلانیت‏‌ها» در قالب مباحثۀ مدرنیسم و پست مدرنیسم
۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۳

«عقلانیت» و «عقلانیت‏‌ها» در قالب مباحثۀ مدرنیسم و پست مدرنیسم

واژگان هم مانند رفتارها می‌توانند موضوع داوری ارزشی باشند. یوانا کوچوردی در این مقاله تلاش می‌کند این موضوع را در چهارچوب منطقی‌شان، یعنی مباحثۀ مدرنیسم و پست‌مدرنیسم بررسی کند.

 
چهارچوب‌بندی اسلام: احیای شرق‌شناسی در دورۀ بوش پسر
۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۸

چهارچوب‌بندی اسلام: احیای شرق‌شناسی در دورۀ بوش پسر

پس از یازده سپتامبر، در مباحث مربوط به مسلمانان یا اسلام بار دیگر شیوه‌های شرق‌شناسانۀ تفکر مسلط شده است، این مقاله پنج چارچوب که در جهانِ پس از یازده سپتامبر بحث دربارۀ اسلام را شکل می­دهند، بیان می­ کند.

 
سیاست روح
۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۱۵

سیاست روح

جان میلبانک معتقد است سیاستی که ما بدان مشغولیم، سیاستی فاقد روح است. لذا سیاستی فاسد، ضد سیاست و حتی در تحلیل نهایی، سیاستی ممتنع است. اگر ما بخواهیم احیاء شویم، نیاز داریم تا به سیاست روح بازگردیم.

 
نگاهی بر مشکل صورت‌گرایی در اقتصاد
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۶

نگاهی بر مشکل صورت‌گرایی در اقتصاد

دانش اقتصاد مدرن بیمار است. اقتصاد به طور روزافزون به بازی روشنفکرانۀ عبثی تبدیل شده که فقط برای خودش اجرا می‌شود و نه به خاطر پیامدهای تجربی‌اش درجهت فهم دنیای اقتصاد.

 
بحران عقل: قرائتی از مقالۀ «پرسشِ وجود» هایدگر
۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۵

بحران عقل: قرائتی از مقالۀ «پرسشِ وجود» هایدگر

جوزف فل در این مقاله، که به تحلیل مقالۀ بنیانی و مهم هایدگر به ارنست یونگر، یعنی پرسش وجود می‌پردازد، می‌خواهد نشان دهد چگونه هایدگر عقل را از نابودسازیِ آشکارِ خود در چنگال سنتی که به نیهیلیسم ختم می‏شود «نجات می‏‌دهد».

 
ابونصر فارابی
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۸

ابونصر فارابی

مقاله حاضر را که ترجمۀ مدخل فارابی در دایره­المعارف فلسفی راتلج است، ایان نتون، قائم مقام مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه اکستر نوشته است. تخصص اصلی وی فلسفه اسلامی در سدۀ میانه است.

 
الهیات
۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۲۹

الهیات

دیود فورد، استاد برجستۀ دانشگاه کمبریج، در این مقاله، الهیات را به گونه‌ای به کار می برد که بازشناسی کاملی از اختلاف نظرات و همگرایی‌های گوناگونی که در پیرامون آن مطرح است، ارائه شود.

 
چرا باید کاپوت ماشین را بالا بزنیم؟
۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۱

چرا باید کاپوت ماشین را بالا بزنیم؟

آزمون جاده بسیار ساده‌تر از تفسیر مطالعات اقتصادسنجی است، اقتصاددانان باید وقتی به مورد مشکوکی برخوردند، کاپوت ماشین نظریه خود را بالا بزنند، نباید چشم‌پوشی کرده و آنرا بی‌اهمیت جلوه دهند.

 
نمایی از فیلم «۱۲ مرد خشمگین»
۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۸

حقوق و جامعه

حقوق آینه جامعه است و کارویژه‌اش حفظ نظم اجتماعی است. اوضاع فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر عصری بی‌شک در نهادهای حقوقی جوامع انعکاس دارد. حقوق دربرگیرنده طیف‌های گوناگونی از کنش‌گران اجتماعی است که رفتارشان برمحور نهاد‌های حقوقی استوار است. جنبش حقوق و جامعه روابط متقابل نهاد حقوق و کنشگران اجتماعی ...

 
مقاله‌ای علیه نظم سکولار
۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۵

مقاله‌ای علیه نظم سکولار

جان میلبنک در این مقاله، فلسفۀ تاریخ منبعث از «سنت آگوستین» را مطلوب‌ترین روایت مسیحی از رستگاری، برای نقد اجتماعی مسئلۀ اصالت فرد یا جمع می‌داند که مسئلۀ مبتلابه جامعه‌شناسی در جهان امروز است.

 
سکولاریزاسیونِ علم و نقش نیودیل در سیاستِ علوم
۱۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۵۶

سکولاریزاسیونِ علم و نقش نیودیل در سیاستِ علوم

مقالۀ استیو فولر، باب انذار نسبت به وضعیتی را باز می‌کند که در آن، ملاک و سیاست‌گذاری علم، نه نیازهای بومی جامعۀ امروز و نه نیازهای نظری و علمی سنت دینی‌مان، بلکه ضرورت‌هایی است که از جامعۀ غرب به جامعه و تاریخ ما تحمیل شده‌است.

 
سطوح  استعاره در نگارش حقوقی مجاب‌کننده
۱۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۲

سطوح استعاره در نگارش حقوقی مجاب‌کننده

در این مقاله نویسنده به دنبال روشن کردن نقش استعاره در نگارش حقوقی است. ابتدا درباره استعاره به طور کلی بحث می کند و سپس از چهار نوع استعاره در نگارش حقوقی نام‌برده و هر یک از این استعاره‌ها را به بحث می‌گذارد.

 
عقل و احساس در عدالت‌انديشی
۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۰

عقل و احساس در عدالت‌انديشی

چگونه ساختار جنسیتی‌شدۀ‌ جوامعِ محل زندگی نظریه‌پردازان، به استدلال‌های اصلی آنان شکل بخشیده است و برگزیدنِ چشم‌انداز فمینیستی چه تأثیری بر این اندیشه‌ها می‌گذارد؟

 
تنوع خیرات
۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۲

تنوع خیرات

چارلز تیلور، در این مقاله از خود می پرسد: فایده­گرایی به دنبال چه چيزی است؟ بی‌شک، خيلی چيزها: سازگاری ظاهری خود با انديشه‌ی علمی؛ تمرکز انسان‌گرايانه‌ی اين‌جهانی خود و توجه به رنج.

 
ملکۀ ملال‌انگیز علوم اجتماعی
۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۹

ملکۀ ملال‌انگیز علوم اجتماعی

اقتصاد یک رشتۀ علمی منازعه برانگیز است، برخی آن را ملکۀ علوم اجتماعی نامیده اند و دیگران، لقب علم ملال انگیز را به آن داده اند، این مقاله، تحلیلی جامع بر این دو موضع است.

 
تلاش برای تفسیری واقع‌گرایانه از تجربه
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۴

تلاش برای تفسیری واقع‌گرایانه از تجربه

«وظیفۀ علم»، چنانکه نیلز بور می‌نویسد، «هم گسترش دامنۀ تجربیات ما و هم به نظم کشیدن آن‌ها است». «علم»، چنانکه در کلام یکی از فیلسوفان مدرن منعکس گشته، «نهایتاً می‌خواهد اطلاعات تجربۀ ما را نظام‌مند کند». در این مقاله خواهم کوشید تا نشان دهم که این دو جمله، به رغم سادگی و ظاهر بی‌ضرر‌شان، نتایجی مخالف ...

 
چرا باید ادیان را مطالعه کرد؟
۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۲

چرا باید ادیان را مطالعه کرد؟

این نوشته که به عنوان مقدمه کمپنیون راتلج دربارۀ دین پژوهی به چاپ رسیده است، نشان می دهد چرا حتا کسی که معتقد به دینی نیست، باید دین را جدی بگیرد و مطالعه کند.

 
جستجوی آمریکا برای یافتن فلسفۀ عمومی جدید
۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۴

جستجوی آمریکا برای یافتن فلسفۀ عمومی جدید

سندل، استاد بلندپایۀ علوم سیاسی، در این مقاله معتقد است آمریکا به دلیل نداشتن فلسفه ای مناسب دربارۀ شهروندی، دچار زوال و فروپاشی در بافت وساختار اخلاقی جامعۀ خود شده است. چکیده: سیاست آمریکا، وجهه مدنی خود را از دست داده است. لیبرال‌ها و محافظ کاران نیز علیرغم تمام اختلاف نظرهای خود، در یک چیز ...

 
طبیعت ــ خرد ــ عدالت
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۴۹

طبیعت ــ خرد ــ عدالت

این عشق به آزادی نیست که انسان­ها را به نوشتن آرمانشهرها وا می­دارد؛ آنچه انسان­ها را به نوشتن آرمانشهرها وا می­دارد فهمیدن این است که چگونه انسان­ها از آزادی‌ای که دارند، سوء استفاده می­کنند.