امیر قاجارگر
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
۱۲۳
هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد
۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۰

هر غذایی فلسفۀ خودش را دارد

درحال‌حاضر غذا نزد ما بسیار محترم و مهم شمرده می‌شود. آشپزهای معروف، رژیم‌های غذایی، رستوران‌های جدید و برنامه‌های آشپزی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به نظر می‌رسد همۀ ما به آنچه می‌خوریم، حسّاس‌تر شده‌ایم؛ اما کمتر از خود پرسیده‌ایم غذا، به‌جز توان فیزیکی، چه چیزهای دیگری به ما می‌رساند؟ آلن ...

 
دلوزِ هضم‌ناشدنی
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۱

دلوزِ هضم‌ناشدنی

ژیل دلوز متفکری دشوارنویس بود که برای سال‌ها در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان، اقبالی به او نمی‌شد، اما در دهۀ اخیر، ناگهان دلوز همه‌جا را گرفته است. تعداد کتاب‌هایی که دربارۀ دلوز منتشر می‌شود، چنان زیاد است که گویی خطِ تولیدی صنعتی برای آن‌ها به کار افتاده است. اما آیا این توجهِ دانشگاهی به دلوز، ایده‌های ...

 
تصویر مربوط به جنبش می ۱۹۶۸ فرانسه است.
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

رشته‌های دانشگاهی کمر به قتل مکاتب فلسفی بسته‌اند

زمانی پیش‌از‌این، جوانان برای پیوستن به جنبش‌های فکری و اجتماعی حق انتخاب داشتند. می‌توانستند آن‌ها را مثل لباسی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تن زده و امتحان می‌کنند، یک‌بار امتحان کنند و اگر باب میلشان نبود، به‌سراغ جنبش بعدی بروند. این روشی نظام‌مند برای کشف فلسفۀ زندگی، راهی برای نگریستن به جهان ...

 
چرا علاقه‌داشتن به کار اینقدر مهم شده است؟
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰

چرا علاقه‌داشتن به کار اینقدر مهم شده است؟

اخیراً اغلبِ شرکت‌های بزرگ برای فروش محصولاتشان به انتشار تصاویر محصولات و رخدادهای مهم خود اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه عکس‌هایی از پشت‌صحنۀ محیط کار را نیز به اشتراک می‌گذارند و آنجا را جایی بسیار مفرّح و دوستانه معرفی می‌کنند. مؤلف کتاب «کاری را بکن که دوست داری» در گفت‌وگوی پیش‌ِرو می‌گوید «پرداختن به کار ...

 
داستان کافه‌نشینی‌های اگزیستانسیالیستی
۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴

داستان کافه‌نشینی‌های اگزیستانسیالیستی

ایده‌ها جالب‌اند؛ اما آدم‌ها خیلی جذاب‌ترند. این شعار سارا بیک‌ول نویسندۀ کتابِ جنجالیِ «در کافۀ اگزیستانسیالیستی» است. او علاقهٔ زیادی به قلم‌فرسایی دربارهٔ متفکران دارد؛ به‌ویژه کسانی که به آن‌ها علاقه دارد و تحسینشان می‌کند. یکی از محاسن او این است که از نوشتن دربارهٔ نقشه‌های زشت این اندیشمندان ...

 
نسخهٔ صوتی: «چگونه زوج‌های سنتی تعریف ازدواج را تغییر دادند؟»
۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸

نسخهٔ صوتی: «چگونه زوج‌های سنتی تعریف ازدواج را تغییر دادند؟»

ما عادت داریم آنچه در دوره زمانۀ خودمان رایج است را وضعِ طبیعیِ امور تلقی کنیم. مثلاً فکر می‌کنیم آدم‌ها همیشه همان‌جوری ازدواج می‌کرده‌اند که امروز رایج است. اما در واقعیت، کارکردها و ساختارها و معناهای ازدواج طی تاریخ بارها و بارها دگرگون شده است. یکی از آن‌ها، اضافه‌شدن عشق است.

 
شما حاضرید چه چیزی را قربانی کنید؟
۳۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۵

شما حاضرید چه چیزی را قربانی کنید؟

«اگر از حق زندگیتان بگذرید فاجعه‌ای هولناک در گذشته تکرار نخواهد شد.» احتمالا بسیاری از ما در برابر این پیشنهاد واکنشی سخاوتمندانه نشان خواهیم داد. اما تاد میِ، استاد فلسفۀ دانشگاه کلِمسون، معتقد است صحت این واکنش فقط با پرسشی دیگر سنجیده می‌شود: چه چیزی را حاضریم برای جلوگیری از اتفاقات هولناک حال ...

 
نسخهٔ صوتی: «بد‌بختی‌ فقرا نتیجۀ ناتوانی‌ خودشان است؟»
۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴

نسخهٔ صوتی: «بد‌بختی‌ فقرا نتیجۀ ناتوانی‌ خودشان است؟»

وقتی سیاستمداران می‌گویند دلشان می‌خواهد مردم خوشبخت باشند، بیشتر از اینکه خوشحال شویم، باید بترسیم. خوشبختی وقتی بدون توجه به مسائلِ اخلاقی بنیادینی مثلِ اخلاق و برابری و مراقبت مطرح ‌شود، خیلی زود به سرزنش‌نامه‌ای علیهِ فقرا تبدیل می‌شود.

 
قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷

قلبِ تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت

سال جدید میلادی با انتشار یک رمان خارق‌العاده از نویسنده‌ای نوقلم شروع شد: قلب تو عضله‌ایست به اندازه یک مشت. سونیل یاپا، روایتگر داستان معترضانی است که در سال ۱۹۹۹ به برگزاری کنفرانس سازمان تجارت جهانی در سیاتل واکنش نشان دادند. ماجرایی که با وحشی‌گری پلیس شروع شد و زیر ابر گازهای اشک‌آور ناپدید گشت....

 
دلوز امروز به چه کارمان می‌آید؟
۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵

دلوز امروز به چه کارمان می‌آید؟

فوکو جایی گفته است آیندگان قرن بیستم را «قرن دلوز» خواهند نامید. حالا قرن بیستم پایان گرفته است و دلوز نیز دیگر زنده نیست. آیا میراث فکری دلوز برای مواجهه با مشکلاتِ امروزین ما فایده‌ای دارد؟ بله، زیرا دلوز به ما می‌آموزد که امروز بیش از همیشه نیازمندِ واکنش‌های خلاقانه هستیم.

 
مسابقۀ محمد علی کلی با «سانی لیستون» در ۲۵ فوریه ۱۹۶۴. این مسابقه چهارمین اتفاق بزرگ ورزشی در قرن بیستم خوانده شد.
۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۷

میل غریزی ما به داستان گمراهمان می‌کند

آیا تابحال با گوش کردن به موسیقی از خودتان پرسیده‌اید چطور به اینجا رسیدم؟ ما برای توضیح همه چیز، از ورزش گرفته تا موسیقی، از داستان استفاده می‌کنیم. این علاقه به داستان‌سرایی از کجا نشئت گرفته است؟ پرسش از «چیستی داستان» سؤالی پیچیده است که تاریخی طولانی دارد. اما آیا تمایل بشر به داستان‌سرایی خطری ...

 
فوکو در عصر وحشت
۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹

فوکو در عصر وحشت

نویسندگانِ کتابِ فوکو در عصر وحشت اعتقاد دارند اندیشۀ فوکو در اواخر عمر وی دستخوش چرخشی رادیکال شد؛ شاهد این مدعا درس‌گفتارهایی هستند با عنوان باید از جامعه دفاع کرد، که رویکرد دلوز و گاتاری در باب جنگ را به چالش می‌کشد و شاهدی است بر تغییر نقطۀ ثقل تحلیلی فوکو از مفهوم نظم به زیست‌سیاست.

 
مورد عجیبِ پوشکین و ناباکوف
۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵

مورد عجیبِ پوشکین و ناباکوف

ناباکوف بیست سال برای ترجمۀ اثری از پوشکین به انگلیسی وقت صرف کرد. ترجمه‌ای که نامش را «هیولا» گذاشته بود و به پای آن، دوستیِ دیرپای خود با یکی از صمیمی‌ترین دوستانش را به هم زد. ترجمه‌ای چهارجلدی که در نهایت هم با استقبالِ چندانی مواجه نشد.

 
«قبل از عروسی» اثر فرس ژوراویف.۱۸۷۴
۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷

چگونه زوج‌های سنتی تعریف ازدواج را تغییر دادند؟

ما عادت داریم آنچه در دوره زمانۀ خودمان رایج است را وضعِ طبیعیِ امور تلقی کنیم. مثلاً فکر می‌کنیم آدم‌ها همیشه همان‌جوری ازدواج می‌کرده‌اند که امروز رایج است. اما در واقعیت، کارکردها و ساختارها و معناهای ازدواج طی تاریخ بارها و بارها دگرگون شده است. یکی از آن‌ها، اضافه‌شدن عشق است.

 
چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟
۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱

چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟

از انقلاب فرانسه به این سو، «چپ» و «راست» دوگانۀ اصلی در توصیفِ جناح‌های مختلف سیاسی بوده است. در جهانِ جهانی‌شدۀ امروز، با کمرنگ‌شدنِ اهمیت دولت-ملت‌ها، این دوگانه نیز دیگر جانی ندارد. استیو فولر می‌گوید جانشین این دوگانه، دوگانه‌ای است سیاه و سبز، که اولی به آسمان نظر دارد و دومی به زمین.

 
ارکستر سمفونیک‌ها نمادی از هنر بورژوایی
۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶

خداحافظ بورژوازی

اریک هابسبام، به یمنِ ترجمۀ شاهکار تاریخیِ چهارجلدی‌اش، در ایران نامی آشناست. با این حال، بسیاری از آثار او هنوز در زبان اصلی هم به چاپ نرسیده‌اند. به‌تازگی مجموعه‌ای از نوشته‌های او دربارۀ فرهنگ بورژوازی به‌چاپ رسیده است. این نوشته مروری گذرا بر این اثر است.

 
زنان و جهاد در داعش
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۷

زنان و جهاد در داعش

داعش زمینه‌های تازه‌ای در جهادگرایی اسلامی را باز کرده است که پیش از آن سابقه نداشته است. یکی از آن‌ها، جذبِ شهروندانِ زن کشورهای اروپایی است. کیارا پلگرینو، نویسندۀ این یادداشت، که سال گذشته دکترای خود را در علوم قرآنی گرفته است، دربارۀ انگیزه‌های این زنان توضیح می‌دهد.

 
بد‌بختی‌ فقرا نتیجۀ ناتوانی‌ خودشان است؟
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱

بد‌بختی‌ فقرا نتیجۀ ناتوانی‌ خودشان است؟

وقتی سیاستمداران می‌گویند دلشان می‌خواهد مردم خوشبخت باشند، بیشتر از اینکه خوشحال شویم، باید بترسیم. خوشبختی وقتی بدون توجه به مسائلِ اخلاقی بنیادینی مثلِ اخلاق و برابری و مراقبت مطرح ‌شود، خیلی زود به سرزنش‌نامه‌ای علیهِ فقرا تبدیل می‌شود.

 
فقط حقیقت خنده‌دار است
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۰

فقط حقیقت خنده‌دار است

برخلاف کارتون‌های قدیمی انیمیشن‌های امروزی دنیایی را به تصویر می‌کشند که در آن همه چیز تابع محض ارادهٔ ما است و فشارهای فیزیکی نمی‌توانند چیزی را بر ما تحمیل کنند. این فرایند یادآور ایده‌ای کانتی است: تلاش برای تضمین آزادی انسان به وسیلهٔ تصفیۀ واقعیت مادی از راه انتزاعات.

 
متیو کرافورد
۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷

مصرف‌گرایی؛ انگشت اتهام به‌سوی کانت

کرافورد در کتاب «جهان فراتر از ذهن شما» دربارهٔ آشفتگی‌های تکنولوژیک صحبت نمی‌کند بلکه ازخدعه‌های معرفت‌شناسانه‌ای می‌گوید که از عصر روشنگری به آن‌ها معتقدیم. فردگرایی به عنوان آموزۀ روشنگری قرار بود ما را از مرجعیت قدرت آزاد سازد. اما این خودکفایی تحمیلی منجر به بردگی فرهنگ مصرفی شده است.

 
۱۲۳