نوئل کرول
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
نمایی از فیلم سپیده‌دم. محصول سال ۲۰۱۰
۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

شبیه‌سازی، هیجان و اخلاق

شبیه‌سازی نظریه‌ای است که در فلسفۀ انگلو-امریکایی برای توصیف نحوۀ درگیرشدن هیجانات ما با روایت‌های هنری از آن استفاده می‌شود. فیلسوفان این حوزه تلاش می‌کنند نظریه‌ای بسط‌یافته در زمینۀ فلسفۀ ذهن را به کار گیرند تا درگیری هیجانی و اخلاقی ما با قصه‌ها را توصیف کنند. نوئل کرول نظریۀ «شبیه‌سازی« را بررسی ...

 
نمایی از فیلم «سوئینی تاد» به کارگردانی تیم برتون. محصول ۲۰۰۷
۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۱

وحشت و شوخی

اگرچه خنده حس سبکی و رهایی را در آدمی بر می‌انگیزد و وحشت احساس فشار و سنگینی را اما تجربه نشان داده یک اثر هنری می‌تواند هم زمان هر دو حس را در مخاطب برانگیزد. نوئل کرول تجربیات موفق در این زمینه را بررسی می‌کند.

 
اوا کوچولو و عمو تام (برگرفته از رمان کلبۀ عمو تام). اثر ادوین لانگسدن لانگ
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵

هنر، روایت و هیجان

اگرچه در سال‌های اخیر تاکید فراوانی بر تفسیرهای هرمنوتیک از آثار هنری شده است اما به اینکه چگونه هنر و رسانه هیجان‌های مخاطبان را بر می‌انگیزد توجهی نشده است. نوئل کرول تلاش می‌کند با کمک تحقیقات اخیر در روان شناسی و فلسفه این موضوع را بررسی کند.

 
نمایی از فیلم سینمایی «بر باد رفته» به کارگردانی ویکتور فلمینگ. محصول ۱۹۳۹
۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸

قصد و هرمنوتیکِ بدگمانی

آیا می توانیم برای فهم یا نقدِ آثار هنری، به قصد و نیت مؤلف آن رجوع کنیم؟ بسیاری از منتقدان معاصر معتقدند چنین کاری بیهوده است. اما قصدگرایی را نباید برنامه‌ای متضاد با نقد معاصر دانست. نوئل کرول در این قسمت، نشان می‌دهد قصدگرایی چطور می‌تواند با نقد معاصر سازگار شود.

 
هنر، قصد و گفت‌وگو
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸

هنر، قصد و گفت‌وگو

معمولاً در مواجهه با اثرِ هنری، چه نقاشی یا مجسمه یا دیگر آثار، می‌خواهیم مقصود یا هدفِ هنرمند از خلق آن را دریابیم. اما جالب اینجاست که طیِ پنجاه سال گذشته، استدلال‌های گوناگونی اقامه کرده‌اند تا رابطۀ بینِ قصدِ نویسنده و اثر هنری را انکار کنند. نوئل کرول این استدلال‌ها را بررسی می‌کند.