نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
داستان رفاقتی که منجر به انقلابی در علوم انسانی شد
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۴

داستان رفاقتی که منجر به انقلابی در علوم انسانی شد

دنیل کانمن و آموس تورسکی، بنیان‌گذاران اقتصاد رفتاری، شخصیت‌هایی بسیار متضاد با هم داشتند. یکی خوش‌بین و دیگری بدبین، یکی نگران و وسواسی و دیگری مغرور و سرخوش بود. با‌وجوداین، این دو نفر، یکی از بارورترین دوستی‌ها در علوم‌انسانی را پدید آوردند. آن‌ها، با چندین سال کار متمادی، در خلال گفت‌وگوهای دوستانۀ ...

 
قحطیِ جهانی مسئله‌ای سیاسی است نه اقتصادی
۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸

قحطیِ جهانی مسئله‌ای سیاسی است نه اقتصادی

مطابق اجماعِ متخصصان توسعه، سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم را می‌توان پایان فقر شدید دانست. اما دیوید ریف در کتاب «مواخذۀ گرسنگی: غذا، عدالت و پول در قرن بیست‌ویکم‌»، نشان می‌دهد که آنچه این اجماع می‌گوید، صرفاً رویکردی ایدئولوژیک به مسائل است که علل فقر را ساده‌سازی می‌کند. جان گری، فیلسوف سیاسیِ انگلیسی،...

 
مارک زاکربرگ، مؤسس فیس‌‌بوک
۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۴

تاجرانِ توجه هر جا باشی پیدایت می‌کنند

مؤسسان موتور جست‌وجوی گوگل، در ابتدای کارشان، شدیداً با هر نوع تبلیغات در کارشان مخالف بودند. مؤسس فیس‌بوک هم از منتقدان جدی تبلیغات در سایت خود بود. آن‌ها برای سال‌ها همۀ تلاششان را برای جذب و وابستگیِ بیشتر کاربرانشان خرج کرده بودند. آنچه برایشان مهم بود توجه مخاطب بود نه پولِ حاصل از تبلیغات. اما ...

 
چقدر از زندگیِ ما با تصمیم‌های خودمان پیش رفته است؟
۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸

چقدر از زندگیِ ما با تصمیم‌های خودمان پیش رفته است؟

مایکل لوئیس در کتاب جدیدش، به‌سنت همیشگی، به‌سراغ دو نفر از افرادی رفته که دنیای پیرامونِ ما را تغییر داده‌اند: دَنیل کانمن و آموس تورسکی، بنیان‌گذارانِ اقتصادِ رفتاری. دیوید بروکس، ستون‌نویس ثابت نیویورک‌تایمز، در نوشتار پیشِ رو، علاوه‌بر توضیحی اجمالی دربارۀ کتاب جدیدِ لوئیس، سعی می‌کند دیدگاهِ کانمن ...

 
چرا نقدهای فراموش‌شدۀ مکتب فرانکفورت هنوز به کارمان می‌آید؟
۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶

چرا نقدهای فراموش‌شدۀ مکتب فرانکفورت هنوز به کارمان می‌آید؟

بیش از هفتاد سال پیش متفکران و نویسندگان مکتب فرانکفورت دربارۀ حرکت تدریجی کاپیتالیسم به‌سمت آخرالزمانِ فرهنگی هشدار دادند. آیا این اتفاق افتاده است اما ما غیرانتقادی‌تر از آن هستیم که متوجه آن شده باشیم؟ شاید اگر متفکرانِ آن روزها امروز زنده شوند، از شدتِ ناهنجاری‌هایی که در تندترین نقدهایشان هم تصورش ...

 
تاریخ شست‌وشوی مغزی؛ از هیتلر تا «وست‌ورلد»
۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴

تاریخ شست‌وشوی مغزی؛ از هیتلر تا «وست‌ورلد»

چگونه ممکن است کسی بخواهد با شیوۀ زندگی آمریکایی مخالفت کند؟ از نظر اغلب آمریکایی‌ها، چنین چیزی فقط وقتی ممکن است که مغزِ آن آدم را شست‌و‌شو داده باشند. بدین‌ترتیب، از زمان جنگ جهانی دوم، به‌طور مداوم با دسته‌های مختلفی از موجودات مواجه می‌شویم که شست‌و‌شوی مغزی شده‌اند و، ازقضا، نقطۀ اشتراکشان دشمنی ...

 
عالی‌جناب پازنر، هیولای حقوق‌دان
۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷

عالی‌جناب پازنر، هیولای حقوق‌دان

هر چند وقت یک‌ بار، عوامل محیطی و طبیعی دست به دست هم می‌دهند و خصوصیاتی ویژه را در فردی بی‌همتا درهم‌می‌آمیزند، مثل قاضی ریچارد پازنر. طی نیم‌ قرنِ گذشته در حوزۀ علم حقوق و در سیستم حقوقی آمریکا هیچ شخصیتی غالب‌تر یا بحث‌‌برانگیزتر از پازنر وجود نداشته است. او مؤلف بیش از پنجاه کتاب و بیش از پانصد ...

 
پرونده کتاب: سلیقه در عصر انتخاب‌های بی‌پایان
۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰

پرونده کتاب: سلیقه در عصر انتخاب‌های بی‌پایان

آدم‌ها گمان می‌کنند حال حاضر «آن نقطۀ عطفی است که خودشان را پیدا کرده‌اند و تا آخر عمر همین‌جور می‌مانند». حتی وقتی با نگاه به گذشته می‌بینیم سلیقه‌مان چقدر عوض شده است، گمان نمی‌کنیم که سلیقه‌مان در آینده هم باز همین‌قدر تغییر می‌کند. ازیک‌سو، تشنۀ تازگی هستیم ولی ازدیگرسو آشنایی را هم می‌پسندیم. بااین‌اوصاف ...

 
هی! هیچ می‌دونی من کی‌ام؟
۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۹

هی! هیچ می‌دونی من کی‌ام؟

اسنوب‌بودن شیوه‌ای از تظاهر اجتماعی است: تلاش برای اینکه به دیگران نشان دهید از هرچیزی، که مربوط به آدم‌های پست و بی‌کلاس و فقیر می‌شود، مبرا هستید و درعوض باسلیقه و ثروتمند و همه‌چیزتمام هستید. در گذشته، امکان اسنوب‌‌بودن فقط برای اقشار بسیار مرفه ممکن بود، اما امروز هرکسی می‌تواند در شاخه‌هایی، خودآگاه ...

 
رؤیاها و کابوس‌های عصر روشنگری
۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۸

رؤیاها و کابوس‌های عصر روشنگری

سردبیر سابق اکومونیست، آنتونی گوتلیپ، اگرچه به‌معنای دقیق کلمه فیلسوف محسوب نمی‌شود، تاریخِ فلسفه‌ای که تاکنون دو جلد از آن را نوشته است توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. او در کتاب تازه‌اش نشان می‌دهد فیلسوفان کلاسیک گویا همچنان به‌زبان ما حرف می‌زنند. اما توماس نیگل معتقد است که درواقع، این ماییم ...

 
نمایی از فیلم «او» (Her) به کارگردانی اسپایک جونز
۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱

اگر مجبور نباشیم کار کنیم چه می‌شود؟

فرض کنید همۀ کارهای مشقت‌بار به دوش ربات‌ها گذاشته شده است و دولت به تمام شهروندانش، برای گذراندنِ زندگی، بی‌قیدوشرط پول می‌دهد. بدین‌ترتیب، دیگر هیچ‌کس مجبور نیست کار کند. خب تا اینجا که خوشایند به نظر می‌رسد، اما از این مرحله به بعد است که مشکلاتْ خودشان را نشان می‌دهند: اگر مجبور نباشیم کار کنیم،...

 
چرا ژان پل سارتر از مد افتاد؟
۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۹

چرا ژان پل سارتر از مد افتاد؟

ژان پل سارتر چند دهه‌ای هست که در مجموع «ازمُدافتاده» انگاشته می‌شود. اگر نام ژان پل سارتر اصلاً معنایی برای دانشجویِ امروزی داشته باشد، احتمالاً یادآورِ چیزی بیش از تصویرِ آن مرد ریزۀ چاق نیست که همیشه پیپ می‌کشید. این گمنامی جای تأسف دارد، اما تناقضی در اینجا موجود است. چرا آن دسته از آثار سارتر، ...

 
آیندۀ تلویزیون
۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵

آیندۀ تلویزیون

اول آذرماه را روز جهانی تلویزیون نام‌گذاری کرده‌اند. همین نام‌گذاری نشانه‌ای است از اهمیتِ شگفت‌انگیزی که این رسانه بر جهان انسان‌ها گذاشته است. هنوز که هنوز است صدها میلیون انسان، روزانه چندین ساعت تلویزیون می‌بینند. اما آیا این محبوبیت و استیلا همیشگی خواهد بود؟ به نظر می‌رسد که نه. تلویزیون همین ...

 
فیلسوفی با استفاده از ماکت دربارهٔ منظومهٔ شمسی توضیح می‌دهد. اثر جوزف رایت. موزه دربیِ انگلستان
۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۶

هنوز فیلسوفان کلاسیک را درست نفهمیده‌ایم

هزاران کتاب با عنوان عمومی «تاریخ فلسفه» در سراسر جهان نوشته می‌شود. اغلبِ آن‌ها نیز روایتِ یکسانی ارائه می‌دهند با شخصیت‌های مشابه. اما کتابِ جدید آنتونی گوتلیب استثنایی در این ماجراست. او تصور ما را دربارۀ فلاسفه‌ای چون هابز، لاک و روسو واژگون می‌کند و با ارائۀ روایتی جذاب، پرجزئیات و همراه با طنز ...

 
دورانی می‌رسد که انسان اشرف مخلوقات نخواهد بود
۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۶

دورانی می‌رسد که انسان اشرف مخلوقات نخواهد بود

تصور اینکه کسی بتواند کتاب جدید یوول نوآ هراری را بخواند و دچار دلهره‌‌ای سرگیجه‌آور نشود دشوار است. گویی دوباره نیچه قلم به دست گرفته است و آیندۀ هراسناکِ بشر را پیش‌گویی می‌کند. با این تفاوت که، امروز، سرعت تغییرات جهان چنان افسارگسیخته است که به‌دشواری می‌توان تصوری از آینده داشت. کافی است به همین ...

 
در دفاع از تظاهر
۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷

در دفاع از تظاهر

تظاهر همیشه در دوردست رُخ می‌دهد و همیشه گناه دیگران است. ما که خوبیم و هیچ‌گاه مرتکب تظاهر نمی‌شویم. هرازگاهی شاید به ایرادهای نامرسوم شخصیتی‌تان اعتراف کنید، ولی تظاهر؟ هرگز. این یکی مال لیگ برتر بدخُلقی‌هاست، هم‌تیمی تکبر، تحقیر، مقام‌پرستی و خودمهم‌پنداری. بدیهی است که تظاهر جلوۀ خوبی ندارد. ولی ...

 
منبع: گتی‌ایمیجز
۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۸

سرمایه‌داریِ خیال‌انگیز

سرمایه‌داری و ادبیاتْ نقطۀ اشتراک بزرگی دارند: خیال‌پردازی‌های بی‌پایان. اما جالب است که تا امروز کمتر محققی روی این جنبۀ ادبیِ سرمایه‌داری تحقیق کرده است. ینس بکرت، جامعه‌شناس آلمانی، با کمک‌گرفتن از ادبیات تلاش کرده است نشان دهد خیال‌پردازی چطور در محاسبات اقتصادی ایفای نقش می‌کند. اما چیز دیگری هم ...

 
بدرود کشور ابرقدرت؛ سلام تورم لجام‌گسیخته
۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۳

بدرود کشور ابرقدرت؛ سلام تورم لجام‌گسیخته

اگر فکر می‌کنید اوضاعْ الان خراب است، فقط تا سال ۲۰۲۹ صبر کنید. آمریکا قرار است سیزده سال دیگر دوام بیاورد. دلارهای سبز همان‌قدر بی‌ارزش خواهند شد که مارک در عصر وایمار بی‌ارزش شده بود، جوری که با اسکناس‌های پنجاه میلیون مارکیْ سیگار می‌پیچیدند. اندوخته‌هایی که با سختی حاصل شده‌اند دود می‌شوند. البته ...

 
رویارویی دانشجوی شیلیایی با پلیس ضدِشورش در خلال تظاهرات علیه نظام آموزشی
۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۳

خشم؛ فایده‌اش چیست؟

وقتی فیلسوفی کتابی می‌نویسد که عنوان شش‌کلمه‌ایِ آن از پنج لغت انتزاعی تشکیل شده است، طبیعی است که آدمْ کتابی قطور و دشوار با تحلیل‌های خشک منطقی را به ذهن بیاورد. بااین‌حال وقتی نویسندهْ مارتا نوسبام باشد می‌توانید آسوده‌خاطر باشید. آخرین اثر او به کاوش در اهمیت خشم و بخشش در عوالم سیاسی و شخصی و همچنین ...

 
شاید از این هم خوشتان بیاید
۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷

شاید از این هم خوشتان بیاید

چرا چیزهای موردعلاقه‌مان را دوست داریم؟ این موضوعی زیست‌شناختی است یا فرهنگی؟ بعضی معتقدند که ترجیح‌هایشان در انتخاب‌هایشان نمود می‌یابند و برخی دیگر برعکس فکر می‌کنند. درهرصورت، آنچه دوست دارند یا دوست ندارندْ برایشان واضح به نظر می‌رسد. اما درواقع مشکل اینجاست که معمولاً به‌روشنی نمی‌دانیم که چه چیزی ...