زهرا داورپناه
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
از برج عاج فلاسفه تا کسب‌وکارهای سعادت‌بخش
۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹

از برج عاج فلاسفه تا کسب‌وکارهای سعادت‌بخش

فلسفه و کسب‌وکار امروزه ربطِ چندانی با هم ندارند، اما کسب‌وکار می‌تواند خیلی چیز‌ها از فلسفه بیاموزد؛ چرا که هدفِ کسب‌وکار هم مثلِ فلسفه، نهایتاً افزایش خوشبختیِ انسان‌هاست. درکِ اقتصاد از خوشبختی معمولاً بسته و محدود است و فلسفه می‌تواند این نقصان را تاحدودی برطرف کند.

 
ادای احترام به بنای یادبود واقعۀ یازده سپتامبر
۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۰

دین و تاریخ خشونت

برخی می‌گویند کسی فکر نمی‌کند که دین، مسبب همۀ جنگ‌ها بوده است اما پس از آن تلاششان را صرف این می‌کنند که همۀ تقصیرها را به گردن دین بیاندازند. به‌نظر آرمسترانگ اگرچه دین نیز در فرایند خشونت مشارکت داشته است اما اگر سایر عوامل را در نظر نگیریم، درک درستی از موقعیتمان نخواهیم داشت.

 
اخبار چگونه وارد زندگی عامه شد؟
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۷

اخبار چگونه وارد زندگی عامه شد؟

تولید و تبادل اخبار لازمۀ دموکراسی است، اما این سیل اطلاعات می‌‌تواند راه را برای دیکتاتوری هموار سازد. امروزه دیگر لازم نیست دیکتاتورها اطلاعات را سانسور کنند بلکه، با انتشار سیل اخبار غیرمرتبط به هم، نیاز آنان به ازبین‌‌بردن فهم سیاسی شهروندان تأمین می‌‌شود. آلن دوباتن از تأثیر حجم انبوه اخبار سخن ...

 
جمجمۀ سر رنه دکارت در موزۀ اُوم پاریس. در فرق جمجمه شعری لاتین در ستایش نبوغ دکارت نوشته شده است.
۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰

آیا علوم تجربی در فلسفه کاربرد دارند؟

رشته‌های مختلف به ابزارهای تجربی متنوعی مجهز شده‌اند؛ اما فلسفه همچنان امپراطوری فکر خالص است. فیلسوفان در بهترین حالت دست به آزمایش‌های فکری می‌زنند؛ اما در دهۀ اخیر جریانی در فلسفه ایجاد شده است که از داده‌های تجربی استفاده می‌کند. ترجمۀ مجموعه یادداشت‌هایی دربارۀ ماهیت فلسفۀ آزمایشگاهی در نیویورک‌تایمز....

 
نقاشی مربوط به آیین بودا
۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۳

فلسفهٔ غرب چه نیازی به فلسفه‌های غیرغربی دارد؟

سنت روشنفکری غرب فلسفۀ اروپایی را به کلی از دیگر سنت‌های فلسفی جدا می‌داند، اما رویکردهای مقابلش هر دو فلسفه را صورت‌های مختلف پدیده‌ای جهانی می‌داند. به نظر آن‌ها اگر فلسفه را تأمل نظام‌مند دربارهٔ ذات واقعیت بدانیم روشن است که اروپا زادگاه فلسفه نبوده است. جاستین اسمیت استاد دانشگاه کنکوردیا این ادعا ...

 
فلسفه را از پستو خارج کنید
۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴

فلسفه را از پستو خارج کنید

برخلاف تصور، آدام اسمیت، اقتصاددان نبود بلکه فیلسوف بود. او مانند سایر فلاسفه می‌کوشید تا چارچوب جدیدی برای درک جهان بیافریند. فلسفه می‌تواند در مواجهه با بحران‌های جهان معاصر کمک‌مان کند. فقط به این شرط که آن را از پستو خارج کنیم. کارشناسان تک‌حوزه‌ای نمی‌توانند بحران‌های مالی، مصرفی و اقلیمی را به ...

 
مناظره‌ای فلسفی دربارۀ فلسفه
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰

مناظره‌ای فلسفی دربارۀ فلسفه

مدت‌هاست که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در ششمین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، ارنست سوسا پاسخ می‌دهد.

 
فلسفه تنها رشتۀ علوم انسانی است که به دانشجویان می‌آموزد انتقادی و تحلیلی بیندیشند
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴

از پذیرش فیلسوف معذوریم!

مدت‌هاست که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در پنجمین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، برایان لایتر پاسخ می‌دهد.

 
چیدمان «مریلین» (۲۰۰۹)، اثر ژوانا واشکون‌سِلوش، ساخته‌شده با قابلمه‌های استیل
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴

قدرت، جنسیت و کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه‌دار بدل به نماد جذبۀ زنانه و قدرت جنس مؤنث شده است؛ اما این قدرت دقیقاً به چه معنا است و چرا تنها زنان از امتیاز استفاده از پاشنه برای ابراز این قدرت بهره‌مند هستند؟ وقتی جاذبۀ جنسی چیزی تلقی شود که قدرت می‌آورد، مشکل نهایی اینطور خودش را نشان می‌دهد: این قدرت در نگاه بیننده است؛ نه در کسی ...

 
فلسفه کل واقعیت است
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۷

فلسفه کل واقعیت است

مدت‌هاست که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در چهارمین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، تیم مادلین استاد فلسفۀ داشگاه راتگرز ...

 
دانشگاه بدون فلسفه
۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹

دانشگاه بدون فلسفه

مدت‌هاست که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در سومین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، کوام آنتونی آپیا، پاسخ می‌دهد.

 
فلسفه در مقابل روان‌شناسی تقلبی
۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۱

فلسفه در مقابل روان‌شناسی تقلبی

مدت‌هاست که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در دومین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، تیموتی ویلیامسون، استاد دانشگاه آکسفورد ...

 
نقاشی توماس کارلایل، فیلسوف اسکاتلندی،اثر هلن آلینیام،۱۸۷۹
۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰

فلسفه و خوی پشت میزنشینی

مدت‌ها است که فلسفه مسئول تفکر انتزاعی است و این کار را با لمیدن در پشت میز انجام داده است. آیا روش‌های آزمایشگاهی موسوم به فلسفه آزمایشگاهی می‌تواند بسترهای جدیدی برای مسائل قدیمی ارایه دهند؟ در اولین قسمت از مجموعه مباحث «فلسفۀ آزمایشگاهی، فلسفۀ کلاسیک و آینده»، جاشوا نوب، استاد فلسفهٔ دانشگاه ییل ...

 
آیا عمل تروریستی می‌تواند مجاز باشد؟
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵

آیا عمل تروریستی می‌تواند مجاز باشد؟

آن شونکن بکر، در کتابِ «تروریسم، جستاری فلسفی»، تروریسم را فقط به‌عنوان یکی از اقسام متعدد خشونت سیاسی شناسایی می‌کند. به‌نظر او تروریسم نه از حیث اخلاقی از جنگ بدتر است و نه همواره نادرست. او فاصلۀ میان تاملی فلسفی بر واژۀ تروریسم و کاربرد عامیانه آن را می‌کاود.

 
معترضان به سیاست‌های دولت امریکا در زندان گوانتانامو.
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰

آیا شکنجه هرگز می‌تواند اخلاقی باشد؟

به دست آوردن اطلاعات مهم، تنها مورد استفادۀ شکنجه است که ممکن است اخلاقاً توجیه شود؛ اما معمولاً شکنجه‌گران افرادی مجرم هستند که اطلاعاتی برای اهداف ناعادلانهٔ خود می‌جویند.