نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
۱۲۳۴
هنر، کاربست و روایت
۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳

هنر، کاربست و روایت

هدف نوئل کرول در این مقاله تلاش برای تغییر یکی از مهم‌ترین پرسش‌های زیبایی‌شناسی فلسفی است، اینکه، هنر چیست؟

 
آندره بازن بر فوکوس عمیق برای درک بهتر سینمای «اورسون ولز» تاکید می‌کند
۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴

چهار مفهوم تجربۀ زیبایی‌شناسانه

نوئل کرول در این مقاله چهار نظریه دربارۀ تجربۀ زیبایی‌شناسانه را بررسی می‌کند، به این امید که در نهایت به گزارشی از تجربۀ زیبایی‌شناسانه برسد که به اعتقادش برای نقد معاصر مفید است.

 
Venere Dopo Botticelli - Artist: Andy Warhol
۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۲

زیبایی و تبارشناسی نظریۀ هنر

به عقیدۀ نوئل کرول از فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی می‌بایست به‌عنوان دو حیطۀ تحقیق صحبت کرد چراکه کوتاهی از این امر در گذشته منشأ سردرگمی‌ فلسفی شده است و هنوز نیز می‌شود.

 
The masterpiece or the mysteries of the horizon - Artist: Rene Magritte
۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳

ورای زیبایی‌شناسی: هنر و برهم‌کنش

نوئل کرول دو ادعای رایج درباره زیبایی شناسی را رد می‌کند: نخست؛ عامل متمایز کننده آثار هنری واکنش زیبایی شناسانه به آنها است. دوم؛ اثر هنری را باید با کارکرد زیبایی شناسانه آن تعریف کرد.

 
ژاک دریدا.
۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶

اصل دلیل: دانشگاه در چشمِ شاگردانش

ژاک دریدا در این مقاله از دانشگاه سخن می‌گوید و از این طریق مبانی عقلانیت مدرن را از منظر پست مدرنیسم نقد می‌کند.

 
چارلز تیلور، استاد بازنشسته‌ی فلسفه در دانشگاه مک‌گیل کانادا
۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰

خطرات استبداد نرم

چارلز تیلور در صدد توضیح بعضی انواع بسیار معروف ناکامی فرایند دموکراتیک و راه‌حل‌های احتمالی رفع آنهاست. "تمرکز قدرت" و "جامعۀ تجزیه شده"، مهمترین این خطراتند.

 
محدودیت‌های پلورالیسم جان راولز
۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸

محدودیت‌های پلورالیسم جان راولز

اين مقاله کاستي‌ها و محدوديت‌هاي گونه‌اي از پلوراليسم را نشان می‌دهد که در دو کتاب ليبراليسم سياسي و قانون ملل جان راولز معرفی شده است. مطابق این بحث، راولز وضعیتی کاملاً سیاسی را با این ادعا که افتراق میان امر مشروع و نامشروع توسط عقلانیت و اخلاق تعیین می‌شود، انکار می‌کند. طردها با توجیهی عقلانی ارائه ...

 
دربارۀ فیلسوف خداپرست‌بودن در یک فرهنگ این‌جهانی‌شده
۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰

دربارۀ فیلسوف خداپرست‌بودن در یک فرهنگ این‌جهانی‌شده

مکینتایر در این مقاله می‌گوید اختلافِ جدلیِ خداپرستان و خداناپرستان، از نظرِ عقلی حل‌نشدنی است، و دغدغه‌های خداپرستان ربطی با استدلالات خداناپرستان ندارد.

 
بازیابی امر مقدس
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳

بازیابی امر مقدس

چارلز تیلور، فیلسوف شهیر کانادایی، در این مقاله از بازافسون زدگی دنیا و «نجات امر مقدس» سخن می‌گوید.

 
دیدگاهی اجتماعی دربارۀ سکولاریزاسیون الاهیات
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴

دیدگاهی اجتماعی دربارۀ سکولاریزاسیون الاهیات

پیتر برگر، چهرۀ سرشناس جامعه‌شناسی دین، در این مقاله تلاش می‌کند جنبش دینی عجیبی در آمریکا را تحلیل کند که خود نام «الهیات سکولار» را بر آن‌ها می‌گذارد.

 
نظام پولی بازار آزاد
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۹

نظام پولی بازار آزاد

هایک در این سخنرانی، از خصوصی شدن انتشار پول دفاع می‌کند و مشکلاتی را که از نظر او انحصار دولت‌ها در انتشار پول ایجاد کرده، توضیح می‌دهد.

 
جبهة النصرة لأهل الشام: از پیدایش تا انشعاب
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰

جبهة النصرة لأهل الشام: از پیدایش تا انشعاب

حمزه مصطفی المصطفی با تلاشی پیگیرانه، اطلاعاتی دست اول و بسیار شگفت‌انگیز از این گروه جمع‌آوری کرده است که سویه‌های دیگری از این گروه را به ما نشان می‌دهد.

 
هنر و نقد اخلاقی: مروری کلی بر سمت‌وسوهای اخیر تحقیق
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۶

هنر و نقد اخلاقی: مروری کلی بر سمت‌وسوهای اخیر تحقیق

نویسنده: نوئل کرول مترجم: مهدی شمساگرچه فلسفۀ هنر در اصل به عنوان جزء لاینفک نقد افلاطون از هنر و با انگیزۀ اخلاقی شروع شد، از قضا، نقد اخلاقی هنر در بیشتر قرن بیستم توجه اندکی از جانب فلاسفۀ تحلیلی به خود جلب کرد. تحت تأثیر نظریۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت، بخصوص آنطور که جنبش‌های بعدی–از ...

 
سیاست و زیبایی‌شناسی
۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱

سیاست و زیبایی‌شناسی

نویسنده: نوئل کرول / مترجم: مهدی شمسنوئل کرول، فیلسوف و منتقد هنری برجستۀ آمریکایی، در این مقاله طی چهار قسمت، رابطۀ میان سیاست و زیبایی‌شناسی را بررسی کرده است. از نظر تاریخی، هنر و سیاست تقریباً از همان زمانی که هستنده‌های سیاسی پا به عرصۀ وجود گذاشته‌اند در پیوند با یکدیگر بوده‌...

 
دیدگاه‌های سه‌گانۀ علم در جهان اسلام
۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱

دیدگاه‌های سه‌گانۀ علم در جهان اسلام

ابراهیم کالین معتقد است، جدا از صحت و سقم مجموعه‌ ادبیاتی که دربارۀ احیاء علم اسلامی تولید می‌شود، آگاهی روزافزونِ جهان اسلام از سنت علمی‌اش است که اهمیت دارد. در این زمینه بحث دربارۀ آرای دو گروه از متفکرانی که دربارۀ علم اسلامی اندیشیده‌اند، مهم است: نخست کسانی که رویکرد معرفت‌شناختی دارند، و دوم ...

 
اشتباهی دربارۀ «علیّت» در علوم اجتماعی
۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳

اشتباهی دربارۀ «علیّت» در علوم اجتماعی

مک اینتایر در این مقاله معتقد است: آنچه با عنوان «علم» می‌شناسیم، دستکم بایستی دو خصلت جهان‌شمولی و قطعیت را داشته باشد. با افول مدرنیته، روشن شد دستکم نظریات جامعه‌شناسی، چنین قابلتی ندارد.

 
سیاست روح
۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۱۵

سیاست روح

جان میلبانک معتقد است سیاستی که ما بدان مشغولیم، سیاستی فاقد روح است. لذا سیاستی فاسد، ضد سیاست و حتی در تحلیل نهایی، سیاستی ممتنع است. اگر ما بخواهیم احیاء شویم، نیاز داریم تا به سیاست روح بازگردیم.

 
تلاش برای تفسیری واقع‌گرایانه از تجربه
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۴

تلاش برای تفسیری واقع‌گرایانه از تجربه

«وظیفۀ علم»، چنانکه نیلز بور می‌نویسد، «هم گسترش دامنۀ تجربیات ما و هم به نظم کشیدن آن‌ها است». «علم»، چنانکه در کلام یکی از فیلسوفان مدرن منعکس گشته، «نهایتاً می‌خواهد اطلاعات تجربۀ ما را نظام‌مند کند». در این مقاله خواهم کوشید تا نشان دهم که این دو جمله، به رغم سادگی و ظاهر بی‌ضرر‌شان، نتایجی مخالف ...

 
عدالت توزیعی
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۰

عدالت توزیعی

نوزیک معتقد است هیچ کس مستحق مالکیت مالی نیست مگر اینکه از طریق «عدالت در اکتساب مال» یا «عدالت در انتقال مال» و یا بر اساس اصل «ترمیم بی عدالتی» آن را به دست آورده باشد.

 
میشل فوکو در کنار ژان پل سارتر
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۷

فوکو دربارۀ انقلاب اسلامی ایران

محمود خاتمی در این مقاله، در پی توضیح دادن آن است که چگونه تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی ایران، متأثر از تلقی عمومی او از دین، به مثابۀ یک امر سیاسی است.

 
۱۲۳۴