نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
۱۲
علوم اجتماعی نیندیشیدنی
۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۷

علوم اجتماعی نیندیشیدنی

والرشتاین در اثر کلاسیک «علوم اجتماعی نیندیشیدنی؛ محدودیت‌های پارادایم‌های قرن نوزدهمی»، نقدی تمام‌عیار از میراث به جای مانده‌ از علوم اجتماعی قرن نوزدهم ارائه می‌کند که به اعتقاد وی مشخص‌کنندهٔ مسیر پیش رویِ تفکر اجتماعی هزاره جدید خواهد بود. وی معتقد است ما باید امروزه نیندیشم و در مقابل، به طور اساسی ...

 
نمای خاورمیانه نوین درسینما
۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۲

نمای خاورمیانه نوین درسینما

سینما به عنوان یکی‌ از ابزارهای قدرتمند در تولیدات فرهنگی‌ نقش مهمی ‌در به تصویر کشیدن خاورمیانه و مردم آن به دنیا داشته است. یکی‌ از زوایای اساسی‌ در این نمایش، نشان دادن تداخل سینما با سیاست‌های منطقه­‌ای می‌باشد. این نمایش سینمایی فقط محدود به سینمای هالیوود نمی‌شود بلکه در سال‌های اخیر سینمای عرب ...

 
مجازات و مسئولیت
۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۵۰

مجازات و مسئولیت

هارت را می‌توان اصلی‌ترین چهره در میان احیاگران اندیشۀ اثبات‌گرایی در قرن بیستم و درواقع سرسلسلۀ آنان دانست. پس پس از گذشت چهل سال از انتشار کتاب «مجازات و مسئولیت»، هنوز استدلال‌های مطرح شده در این کتاب بحث‌برانگیز است. عمده‌ترین تلاش هارت در این کتاب پیدا کردن جایگزینی برای مبنای سنتی تفکر در فلسفۀ ...

 
چگونه اقتصاددانان پیامدهای ناخواستۀ اجتماعی را توضیح می‌دهند؟
۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۰

چگونه اقتصاددانان پیامدهای ناخواستۀ اجتماعی را توضیح می‌دهند؟

عبارت «دست نامرئی بازار» فقط سه مرتبه در نوشته‌های آدام اسمیت آمده است اما خیلی زود این عبارت مورد توجهِ ویژه قرار گرفت. اسمیت معتقد بود تلاش افراد برای بیشینه‌سازی اهداف خودشان در یک بازار آزاد حتی بدون هیچ‌گونه نیت خیرخواهانه‌ای از سوی آن‌ها، جامعه را منتفع خواهد ساخت. آیدینونات به بررسی پیامدهای ...

 
سکولاریسم از نگاه چارلز تیلور
۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۰

سکولاریسم از نگاه چارلز تیلور

کتاب «عصر سکولار»، نوشتۀ چارلز تیلور کم‌وبیش به‌عنوان یکی از آثار مرجع، پیرامون نظریۀ سکولاریسم شناخته می‌شود. نظریه‌های پیشین دربارۀ سکولارشدن، غالباً به یکی از این دو حقیقت باز می‌گردد: اول اینکه فضای عمومی از دیانت تهی شده است و دوم اینکه سقوطی در زمینۀ باورها و اَعمال دینی رخ داده است. اما تیلور،...

 
پرترۀ فردریش هگل، اثر میشل نولت
۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۲۳

فلسفهٔ حقوق از افلاطون تا هگل

مطلوب اول فلسفهٔ حقوق گردآوری نظام‌مند راهکارهای فلسفی قابل اعمال در نظم حقوقی است. فلسفهٔ حقوق همچنین تلاش می‌کند تا اهداف نظم حقوقی را تعیین کند و به پرسش‌هایی از این دست که حقوق چیست؟ مالکیت چیست؟ پاسخ دهد. از افلاطون تا هگل، فلسفهٔ حقوق تلاشی است برای فهمیدن رابطهٔ عقلانی حقوق با رویه امور عادی.

 
اریک وگلین و نظریهٔ روابط بین‌الملل
۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۳۸

اریک وگلین و نظریهٔ روابط بین‌الملل

سررشته و محور بحث پروفسور وگلین عبارت از نظریۀ «نمایندگی» است. اما پرسش از نمایندگی گسترۀ [وسیعی] را دربرمی‌گیرد از اینکه با چه روشی، و با چه حقی، عده‌ای نمایندۀ کلِ جامعه شده‌اند، تا این پرسش که خود جامعه اساساً چه نوع حقیقتی را نمایندگی می‌کند.

 
میلتون فریدمن و روش‌شناسی اقتصاد اثباتی
۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۲۳

میلتون فریدمن و روش‌شناسی اقتصاد اثباتی

با گذشت بیش از ۶۲ سال از انتشار مقالۀ تأثیر‌گذارِ «روش‌شناسی اقتصاد اثباتیِ» فریدمن، همچنان تفسیر واحدی از آن وجود ندارد. در واقع چیزی که خواننده با آن روبه‌روست، مخلوطی از اجزایی است که بسیاری از آن‌ها گنگ و نامفهوم هستند و توافق آن‌ها با یکدیگر دشوار می‌نماید. کتاب «روش‌شناسی اقتصاد اثباتی» حاصل کنفرانسی ...

 
رفتار اقتصادی و نظریۀ تکامل
۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۲

رفتار اقتصادی و نظریۀ تکامل

«کتابخانۀ بین‌المللی نوشته‌های انتقادی اقتصاد» عنوان سری کتاب‌هایی است که در آن، مقالاتی که در دهه‌های اخیر در حوزۀ اقتصاد نگاشته شده‌اند، گردآوری شده است. جلد ۲۳۳ این مجموعه حاصل تلاش جفری هاجسون، متفکر پیشروی جریان نهادگرایی و انقلابی اقتصاد و یکی از طرفداران جنبۀ تاریخی اقتصاد است. این مجلد از ۲۴ ...

 
روش‌شناسی علم اقتصاد چه مشکلی دارد؟
۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۸

روش‌شناسی علم اقتصاد چه مشکلی دارد؟

استاد دانشگاه دارْم انگلیس، در کتاب «خطا در اقتصاد: روش‌شناسی اقتصاد شواهدمحور» عنوان می‌کند که به سختی می‌توان از بسیاری از فرضیات نهفته در یافته‌های اقتصادی دفاع کرد. البته نه به این معنا که این فرضیات نادرست‌اند بلکه به این خاطر که این فرضیات تنها دیدی نسبی از موضوعات به دست می‌دهند. از طرف دیگر ...

 
فلسفۀ حقوق: مختصر و مفید
۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۲۰

فلسفۀ حقوق: مختصر و مفید

هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان بدون داشتن شناختی منسجم از حقوق و نظریه‌های حقوقی آن، شناخت یا توصیف کرد. اهمیت مبانی فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی حقوق و نظریه‌هایی که این مبانی را شکل داده با توجیه می‌کنند، کمتر از نص قواعد حقوقی نیست. تعریف خود حقوق یکی از موضوعاتی است که در قلمروی وسیع نظریۀ حقوقی قرار دارد....

 
ایمان و عقلانیت
۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۳

ایمان و عقلانیت

از زمان کتاب تحقیقات جدید در خداشناسی فلسفی نوشتهٔ آنتونی فلو و مکینتایر، هیچ کتابی به اندازهٔ این کتاب یک بحث زنده را در باب فلسفهٔ دین برنینگیخته است. این کتاب به‌ترتیب مشتمل است بر چهار مقالهٔ فلسفی، دو تاریخچۀ معرفت‌شناسی و دو مقاله در باب اهمیت مسائل فلسفی‌ای که الهیات آلمانی و آمریکایی آن‌ها را ...

 
تضاد دین و رسانه
۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۷

تضاد دین و رسانه

نمی‌توان رابطۀ میان رسانه و دین را بدون درنظرگرفتنِ فضا و گفتمان سیاسی فهم کرد. گفتمان «دیگری» بحث اصلی گفتمان سیاسی رسانه‌ای است. در فضای سیاسی نولیبرال، نخبگان سیاسی به‌واسطۀ رسانه‌های چاپی و سمعی-بصری افکار عمومی را شکل می‌دهند و ارتباطات سیاسی عمومی را مدیریت می‌کنند.

 
اخلاق در جهان امروز
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۱

اخلاق در جهان امروز

مکینتایر ازجمله متفکران اصلی جماعت‌گرایی است و حوزۀ کاری‌اش در دو حوزۀ فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ سیاسی معاصر است. بر اساس تحلیل مکینتایر، اخلاق در جهان امروز در وضعیت نابسامانی قرار دارد و دلیل عمدۀ آن سیطرۀ لیبرالیسم فردگرایانه است. راهی که مکینتایر انتخاب می‌کند بازگشت به سنت ارسطویی است. اصل مدعای او در ...

 
آیا می‌توان جهل را سعادت تلقی کرد؟
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۵

آیا می‌توان جهل را سعادت تلقی کرد؟

هاردین در کتاب خود به این مسئله می‌پردازد که مردم عادی چطور به باورهایی که دارند می‌رسند؟ او معتقد است ما برای توضیح چرایی اعمال مردم باید به نوع عقلانیت هر فرد توجه کنیم. وی برداشتی اقتصادی از آگاهی یک فرد ارائه می‌دهد و سپس این برداشت را به بسیاری حوزه‌های حیات عادی مثل مشارکت سیاسی، باورهای مذهبی،...

 
هگل و کانت چگونه بر اندیشه‌های پس از خود تأثیر گذاشته‌اند؟
۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۵۱

هگل و کانت چگونه بر اندیشه‌های پس از خود تأثیر گذاشته‌اند؟

تاریخ فلسفۀ قاره‌ای را عموماً با دو جریان فلسفیِ عمده می‌شناسند: ایدئالیسم آلمانی و دوم پدیدارشناسی/ اگزیستانسیالیسم. این دو جریان فکری غالباً در تعارض با یکدیگر قرار دارند . این تعارض موجب شد تا تاریخ فلسفه در نیمۀ اول قرن بیستم، در نسبت با دو جریانِ برآمده از این دو متفکر، شکل گیرد: عقل‌گرایی نظام ...

 
مطبوعات انگليسی‌زبان از اسلام چه می‌گویند؟
۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۸

مطبوعات انگليسی‌زبان از اسلام چه می‌گویند؟

آیا مطبوعات انگلیسی علیه مسلمانان پیش‌داوری می‌کنند؟ با چه روشی می‌توان این پیش‌داوری را روشن ساخت؟ پُل بیکر و همکارانش با بررسی بیش از ۱۴۰ میلیون کلمه از مقالات روزنامه‌های انگلیسی زبان دربارۀ مسلمانان و اسلام به این پرسش پاسخ می‌دهند.

 
پادزهری برای خطاهای عقلانیت روشنگری
۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۴

پادزهری برای خطاهای عقلانیت روشنگری

استاد اخلاق دانشگاه میامی در کتاب «از روشنگری تا پذیرندگی: تجدید‌نظر در ارزش‌های ما»، استدلال می‌کند که تأکید روشنگری بر عقل و عقلانیت موجب می‌شود از نقش محوری هیجاناتی خاص در ارزش‌هایمان غافل شویم. مایکل اسلوت معتقد است چارۀ این معضل، فهمی بر‌تر و روی آوردن به ارزش و فضیلتی است که او «پذیرندگی» می‌خواند....

 
نمایی از فیلم ۳۰۰
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۵۹

رنه گنون از تمدن غرب می‌گوید

رنه گنون، اندیشمند فرانسوی، در کتابِ «شرق و غرب» می‌گوید نسبت تمدن جدید غرب با دیگر تمدن‌ها، از «تمایز» که امری طبیعی و ضروری است، فراتر رفته و به «تقابل» رسیده است. چراکه تمایز به‌علت اختلاف روحیۀ مردمانِ گوناگون که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند، امری طبیعی است؛ اما تقابل با دیگر تمدن‌ها، ویژگی منحصربه‌فرد ...

 
نگهبانانِ قدرت؛ افسانۀ رسانه‌های آزاداندیش
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷

نگهبانانِ قدرت؛ افسانۀ رسانه‌های آزاداندیش

«چیزهای بدِ» اخیر، مثل بمباران اهداف غیرنظامی با بمب‌های خوشه‌ای توسط امریکا و انگلیس و همین‌طور استفاده از بمب ناپالم و اورانیوم ضعیف‌شده در عراق و افغانستان، در گزارش‌ها «تصرّف چپاول‌گرانه» خوانده نمی‌شوند؛ بلکه با استفاده از افسانه‌های «جنگ خوب» و جنگ سرد، با عنوان «آزادسازی ناقص» توجیه می‌شوند. ...

 
۱۲