نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
عکاس: آلیسا میلر.
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۸

خاطراتِ بی‌خوابی: «شب‌ها حس می‌کردم حیوانی وحشی شده‌ام»

سامانتا هاروی نویسنده‌ای موفق بود. در دانشگاه نویسندگی خلاق درس می‌داد، رمان‌هایش تحسین می‌شد و نامزد چند جایزۀ مهم شده بود. در اوج همین دوران پربار بود که بحرانی خزنده، آرام آرام، قوای او را می‌بلعید و فرسوده‌اش می‌کرد: بی‌خوابی. همۀ آنچه روزهایش را با آن می‌گذراند، در نیمه‌شب‌های طولانی پوچ به نظر ...

 
تصویر جلد شمارۀ اکتبر ۲۰۱۲ مجلۀ نیویورکر. تصویرساز: یان فالکونر.
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰

ترک عادت‌های بد ربطی به ارادۀ قوی ندارد

یکسری خیلی به قدرت اراده‌شان می‌نازند. سحرخیزند، سرشان برود باشگاهشان ترک نمی‌شود، ناخنشان را نمی‌جوند و حتی نوشابه نمی‌خورند. درواقع، برای انجام کاری کافی است عزمشان را جزم کنند. حالا خودمانیم؛ در کل زندگی، چند نفر از این سوپرمن‌ها به چشممان خورده؟ ما آدم‌معمولی‌ها گرفتار عادت‌هایمان هستیم، آن‌هم عادت‌هایی ...

 
عکاس: دیمیترو لاستوویچ.
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۳

وقتی آن‌قدر پول دارید که نمی‌دانید چه کارش کنید، زندگی چه شکلی می‌شود؟

آدم‌هایی که در خانواده‌ای اشرافی به دنیا می‌آیند، یا وارث ثروتی عظیم می‌شوند، زندگی‌ای متفاوت از بقیه پیدا می‌کنند. چیزهایی که خیلی‌ها آرزویش را دارند، برای آن‌ها مثل آبِ خوردن در دسترس است، اما از طرف دیگر، از بسیاری از لذت‌های معمول زندگی آدم‌های عادی هم محروم می‌شوند. پیدا کردن یک دوست تازه یا گفتگویی ...

 
عکاس: یاسر شلید.
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲

پدر پیرم می‌خواست کنار نوه‌هایش بمیرد

سال‌های آخر زندگیِ سالمندان عمدتاً با بیماری همراه است. بدن فرتوت آن‌ها توانایی بازسازی خود را از دست می‌دهد. هرچه پزشکان نسخه می‌پیچند، اوضاع وخیم‌تر می‌شود. بستری‌شدن در بیمارستان هم می‌شود قوز بالای قوز. پیر بیچاره فقط باید رنج‌های بیشتری را تحمل کند: دیوار‌های بی‌روح، سرم‌های مزاحم، صدای دستگاه‌ها ...

 
پوستر فیلم سینمایی «انگل».
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳

نابرابری نه پدیدۀ ساده‌ای است، نه راه‌حل ساده‌ای دارد

ما بدی نابرابری را درک می‌کنیم، ولی به‌سختی می‌توانیم راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. چیزهایی هست که واقعاً از کنترل ما خارج است. بالاخره بعضی در خانواده‌هایی ثروتمند به دنیا می‌آیند، و برخی در محیطی فقرزده و آسیب‌زا. می‌دانیم که دلیلِ فقر بعضی از افراد واقعاً تنبلی و انتخاب‌های بدشان است، اما می‌بینیم که ...

 
نسخۀ صوتی: چرا فکت‌ها نظر ما را عوض نمی‌کنند؟
۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۴

نسخۀ صوتی: چرا فکت‌ها نظر ما را عوض نمی‌کنند؟

پژوهش‌هایی که محققانِ علومِ شناختی انجام می‌دهند روزبه‌روز محدودیت‌های عقل را بیشتر برای ما روشن می‌کند. افکار ما از انواع و اقسام پیش‌داوری‌ها رنج می‌برد و شکست‌های مکرر ما در آزمون‌های عقلی گاهی واقعاً ناامیدکننده می‌شود. اما اگر این پیش‌داوری‌ها واقعاً برای گونۀ ما فایده داشته باشند چه؟ اگر هدفِ ...

 
فردینان دو سوسورِ.
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۵

سوسور می‌پرسید: «زبان‌ها چگونه تغییر می‌کنند؟»

زبان‌شناس‌ها می‌دانند که تغییرات بسیار کوچک می‌تواند نظام یک زبان را زیر و رو کند و زبانی بدیع و بی‌سابقه پدید آورد. فردینان دو سوسور عاشق پژوهش دربارۀ همین تغییرات بود. اما ازخلال بررسیِ جزییاتِ ناچیز نکته‌هایی بیرون می‌کشید که زبان‌شناسی را در سال‌های پیش‌رویش تبدیل می‌کرد به «علم همۀ علم‌ها». نظریات ...

 
نقاش: استیو هندرسون.
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۱

رمئو و ژولیت چیزی از عشق نمی‌دانستند

عشق موافقان و مخالفان بسیار دارد. موافقانش می‌گویند دنیا بدون تجربۀ سرمست‌کنندۀ عشق چه ارزشی دارد؟ آن‌ها معتقدند حتی اگر آدم در تمام عمرش هیچکس را پیدا نکرد که به او دل ببازد، باز هم، جستجوی عشق بی‌معنا نیست. در مقابل، مخالفان عشق، این احساس را موقتی، فریب‌کار و غیرقابل‌اعتماد می‌دانند. چیزی که مثل ...

 
کتابخانۀ سیار، لندن، ۱۹۳۰.
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۹

انقلاب چاپ: وقتی کتاب‌ها نقش فیس‌بوک را داشتند

وقتی گوتنبرگ با ترکیب چند ابزار توانست اولین دستگاه چاپ را بسازد، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد اختراع او تا این حد دنیا را به جای جدیدی تبدیل کند. کتاب که همیشۀ تاریخ کالایی بسیار اشرافی و کمیاب بود، در دسترس همگان قرار گرفت و خیلی زود، در کنار انجیلِ معروف او، سر و کلۀ کتاب‌های جادو و طلسم، داستان‌های مبتذل ...

 
عکاس: اریک جوهانسون.
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۲

وقتی مرتباً می‌پرسیم «فایدۀ علم چیست؟» باید منتظر بحران حقیقت باشیم

«مردم دیگر اعتقادی به پزشکی ندارند». «کسی حرف متخصصان را باور نمی‌کند». «دروغ و تئوری‌های توطئه سرتاپای رسانه و سیاست را گرفته است». «به عصر پساحقیقت خوش آمدید». مدافعان پرشور علم این روزها چنین جمله‌هایی را فراوان به زبان می‌آورند. اما استیون شیپین، مورخ علم دانشگاه هاروارد، چندان اعتقادی به آن‌ها ...

 
عکاس: کرولاین کتلین.
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۵

نسخۀ صوتی: عکاسی از مرگ به من چه آموخت؟

کرولاین کتلین عکاس است، اما نه عکاسی معمولی. او با یک خیریه همکاری می‌کند و از کودکان بیمار مجانی عکس می‌گیرد. جلسه‌های عکاسی ممکن است در هر مرحله‌ای از بیماری باشد، اما گاهی از او می‌‌خواهند لحظات پایانی زندگی یک کودک را ثبت کند. کتلین از این می‌گوید که ثبت تصاویر آخرین لحظات زندگی کودکان بیمار و آنچه ...

 
تصویرساز: اوا بی.
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۵

چرا شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند به میدان نفرت‌پراکنی؟

تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، ...

 
تصویرساز: آندرا یوسینی.
۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۲

هزینۀ واقعی توییت‌هایی که دربارۀ بچه‌هایمان می‌زنیم چقدر است؟

از دست دوستان یا پدر و مادرمان عصبانی می‌شویم، اما نمی‌توانیم عصبانیت‌مان را به خودشان بگوییم، به جایش در شبکه‌های اجتماعی چیزی می‌نویسیم. حوصلۀ حرف‌های طولانی همکارمان را نداریم، به جای تلفن‌زدن، ایمیلی برایش می‌فرستیم. ارتباطاتِ مکتوب به ما آزادی می‌دهد. کمک می‌کند تا خودمان را از مصیبت‌های کنش رودررو ...

 
کارخانۀ هیولاسازی چطور کار می‌کند؟
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۸

کارخانۀ هیولاسازی چطور کار می‌کند؟

هر کسی ترس‌های مخصوص خودش را دارد. بعضی‌ها از ارتفاع می‌ترسند، بعضی از مار و بعضی از بیماری. این چیزها جانمان را تهدید می‌کند، در برابرشان آسیب‌پذیریم و خطرشان را حس می‌کنیم. اما اگر ناگهان ببینیم گلدان اتاقمان دارد آواز می‌خواند، چه احساسی به ما دست می‌دهد؟ شاید فکر کنیم کسی دارد با ما شوخی می‌کند،...

 
تصویرساز: ویکی لتا.
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۷

هدف نهایی کارداشیان است: چهرۀ ایدئال زنان در اینستاگرام

صورتی صاف، گونه‌هایی برجسته، چشمانی گربه‌ای و مژه‌هایی کارتونی. این چهره برای کاربران اینستاگرام بسیار آشناست: زنانی که در تلاش‌اند با دست‌کاریِ صورتشان خود را به یک ایدئال نزدیک کنند. البته این چهره‌ها به یک نژاد یا جغرافیا تعلق ندارند. لب‌هایشان به آفریقایی‌ها می‌زند؛ چشم و ابروشان به جنوبِ آسیایی‌ها ...

 
عکاس: ایزیکیل کیتاندوه.
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰

شرکت آشوب: با G4S بزرگترین کارفرمای تأمین امنیت جهان آشنا شوید

شرکت غول‌آسای «امنیت جهانی» G4S سومین کارفرمای بزرگ بخش خصوصی در دنیاست. سه‌برابر ارتش بریتانیا نیرو دارد و هر جا پای امنیت، خشونت و خونریزی در میان باشد، ردپایش را می‌شود دید. از جنگ‌های قبیله‌ای در سرتاسر آفریقا، تا عراق و افغانستان جنگ‌زده. از مین‌روبی و خنثی‌سازی مهمات عمل‌نکرده، تا تأمین امنیت ...

 
عکاس: تارا مور.
۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۶

نسخۀ صوتی: بیشتر کارهایی که در زندگی می‌کنیم مطابق میل اطرافیانمان است

امیال ما چطور ساخته می‌شود؟ چطور به این نتیجه می‌رسیم که گوشی فقط سامسونگ، تیم فقط بارسلونا، و نویسنده فقط چخوف؟ بله، احتمالاً برای هر کدام از این انتخاب‌ها دلایلی داریم، ولی نکتۀ دردناک این است که تقریباً تمام دلایلی که برای چنین ترجیحاتی ردیف می‌کنیم چیزی جز توجیهات من‌درآوردی نیست. اگر با شکاکیت ...

 
عکاس: پیتر مارلو.
۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۰

نمی‌خواستم اینترنت بفهمد بچه‌ای در راه داریم، نتوانستم

گاهی فکر می‌کنیم این‌همه جنجال دربارۀ حریم خصوصی در اینترنت زیاده‌روی است. مگر ما آدم‌های معمولی چه چیزی داریم که بخواهیم پنهانش کنیم؟ مشکل این استدلال آن است که در نظر نمی‌گیرد زندگی ناگهان بر پاشنۀ دیگری می‌چرخد. آنچه می‌خواسته‌اید دیگر نمی‌خواهید. آنچه قرار بود شادی باشد، غم و رنج می‌شود، اما هوش ...

 
مگنس کارلسون در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج در لندن، سال ۲۰۱۳. عکاس: اندرو تستا.
۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۳

شطرنج دربارۀ بازی زندگی به ما چه می‌آموزد؟

امروزه تصویرِ «شادی» معمولاً با داشتنِ مجموعه‌ای از «چیزها» گره خورده است: خانه‌ای بزرگ و زیبا، ماشینی خیره‌کننده یا بدنی ورزیده. اما در زندگی روزمره، غالباً بزرگترین لذت‌ها را در موقعیت‌هایی یکپارچه متفاوت تجربه می‌کنیم: وقتی از آزمونی دشوار نمره‌ای درخشان می‌گیریم، وقتی از بیماریِ سختی بهبود می‌یابیم ...

 
عکاس: فردیناندو شانا.
۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۶

یادگیری زبانی تازه مثل شروع رابطه‌ای عاشقانه است

کلماتی که آوایشان به گوشمان خوشایند می‌آید، اما معنایشان را نمی‌دانیم. حروفی که پیچ و تابشان زیباست، اما دستمان به نوشتنش عادت ندارد. قواعدی که پایان ندارد، استثنائات آن قواعد که گیج و سردرگممان می‌کند و لهجه‌ای که هیچ‌وقت درست نمی‌شود. شناختنِ یک زبان تازه، مثلِ شناختنِ یک انسان تازه است. خیلی وقت‌ها ...