نجمه رمضانی
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
انگلیسی زبان ناجوری است
۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵

انگلیسی زبان ناجوری است

انگلیسی‌زبانان می‌دانند که زبانشان عجیب است. غیر انگلیسی‌زبانانی هم که با دشواری یادگیری آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این را می‌دانند. اصلاً این چه زبانی است و چه شده که بدین شکل درآمده؟ جان مک‌ورتر، استاد زبان‌شناسی و مطالعات آمریکا در دانشگاه کلمبیا می‌گوید ویژگی انگلیسی این است که به مفهوم ساختاری کلمه،...

 
نسخۀ صوتی: «روش عجیب فیس‌بوک و اینستاگرام در شاد کردن زندگیِ ما»
۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۲

نسخۀ صوتی: «روش عجیب فیس‌بوک و اینستاگرام در شاد کردن زندگیِ ما»

در گذشته مالکیت بیشتر از تبادل تجربه‌های هیجان‌انگیز منزلت می‌آورد. اما امروزه ترجیح تجربه‌های جالب بر اجناس از نظر اجتماعی پذیرفته شده و به جریانِ اصلی بدل شده است. به لطفِ رسانه‌های اجتماعی با تجارب سایرین چشم‌وهم‌چشمی می‌کنیم. ولی آیا به اندازۀ دوستانمان تجربۀ هیجان‌انگیز داریم؟ این نگرانی جدید ماست....

 
نسخۀ صوتی: «ناسازگاری خواب و سرمایه‌داری»
۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸

نسخۀ صوتی: «ناسازگاری خواب و سرمایه‌داری»

کافئین خط قرمز طبیعی بدن را می‌شکند. این اخلال در کاهشِ طبیعیِ سرعت بدن، رایج‌ترین تجربۀ روان‌گردانی در دنیا است. بدون کافئین بیشتر می‌خوابیم و خواب دشمن سرمایه‌داری است. خواب مسئلۀ نیاز انسان را مطرح و در زمان مداخله ایجاد می‌کند، پس چیزی نامتعارف و عجیب و غریب باقی می‌ماند و محل بحران در جهان امروز ...

 
زنده باد زمان‌های مرده
۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۶

زنده باد زمان‌های مرده

ترافیک جانکاه، صف‌های مختلف، حسی از اتلافِ وقت و بیهودگی. ظاهراً چاره‌ای نداریم جز تلاش برای سازگار شدن با این موقعیت‌ها و یافتنِ شیوه‌های تازه‌ای برای استفاده از آن‌ها. این کاری است که «ناملیک» به آن اندیشیده‌ است. آن‌ها مطالبِ رسانه‌های نوشتاری را به صورتِ مقالات صوتی در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

 
«ازدواج» اثر ویلیام هوگارت نقاش اهل انگلستان. قرن ۱۸
۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰

عشق چطور بر ازدواج پیروز گشت؟

ازدواج طی قرن‌ها متحول شده و به شکل‌های کاملاً متفاوتی درآمده است. استفانی کونتز در «تاریخچۀ ازدواج» روند پیشرفت نهادی را بررسی می‌کند که همیشه یا از آن بدگویی شده یا آرمانی‌ تلقی‌ شده است. او می‌گوید «ازدواج مبتنی بر عشق» پدیدۀ جدیدی است و رد پایش را در قرن هجده‌ام میلادی پیدا می‌کند.

 
لارنس الیویه و داستین هافمن در نمایی از فیلم «مرد ماراتن» اثر جان شله‌زینگر
۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

روایت درد: از دعا تا آرام‌بخش

درد ملال‌آور است یا غیر قابل وصف؟ قصیده‌های زیادی برای لذت سروده شده‌اند اما هیچ اثر هنری‌ای نیست که پوچی درد را بیان کند. گویا قرار است دردهایمان اسرارآمیز بمانند؛ چه در پزشکی و چه در قضاوت اخلاقی. یوهانا بورک در کتابش از گذشته‌ای می‌گوید که گمان می‌رفت دردهای عذاب‌آور انسان‌سازند.

 
کافه‌های سکوت
۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳

کافه‌های سکوت

جوانان ژاپنی دوست دارند هر کاری را به‌تنهایی انجام دهند. همه‌روزه، تعداد بیشتری «کافۀ سکوت» با محدودیت خودخواستۀ گفت‌وگوی در توکیو افتتاح می‌شود. «کافه‌های سکوت» و «جشن‌های عروسی مجردی» نمونه‌ای از محصولات و خدماتی است که برای تأمین نیازهای نسلی خجالتی ایجاد شده‌اند.

 
نقاش: نیکولای بوگدانف بلسکی.
۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷

چطور دربارۀ کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟

نباید کتاب‌نخواندن را دستِ کم گرفت، زیرا نوعی فرهیختگی وجود دارد که فقط با نخواندن به دست می‌آید. پی‌یر بایار توضیح می‌دهد چگونه دربارۀ کتاب‌هایی حرف بزنید که اسمشان را شنیده‌اید، اما هیچ‌وقت ذره‌ای از آن‌ها را نخوانده‌اید. او با مثال‌زدنِ شخصیت یک کتابدار در رمانی از موزیل بحث خود را ادامه می‌دهد و ...

 
دلخوشی­‌های هنر؟ فرانسیس اُگرمن در تلاش‌های خلاقانه آرامشی نمی­‌بیند.
۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰

کسالت؛ شیطانی که هر روز عصر سراغمان می‌آید

فرانسیس اُگرمن در کتابش می‌خواهد دلیلی برای دلشوره‌های ما پیدا کند و برای این کار خیلی چیزها را وسط می‌کشد، از زندگیِ زاهدانۀ راهبانِ گوشه‌گیر مسیحی، تا سرمایه‌داریِ مصرفیِ آمریکایی که به مشتریان می‌گوید انقدر مصرف کنید تا بترکید. اما نهایتاً کتاب درمانی قطعی برای دلشوره‌های بی‌پایانمان ندارد.

 
روش عجیب فیس‌بوک و اینستاگرام در شاد کردن زندگیِ ما
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶

روش عجیب فیس‌بوک و اینستاگرام در شاد کردن زندگیِ ما

در گذشته مالکیت بیشتر از تبادل تجربه‌های هیجان‌انگیز منزلت می‌آورد. اما امروزه ترجیح تجربه‌های جالب بر مالکیت از نظر اجتماعی پذیرفته شده و به جریانِ اصلی بدل شده است. دارایی‌های مادی‌تان را فقط برخی افراد می‌توانند ببینند، اما با وجود رسانه‌های اجتماعی، افراد بیشتری متوجه می‌شوند که در حال تجربه‌کردن ...

 
آیا واقعاً اینترنت خانواده را نابود کرده؟
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵

آیا واقعاً اینترنت خانواده را نابود کرده؟

خیلی‌ها می‌گویند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خانواده را به مرز فروپاشی کشانده است. اما ماجرا این است که از همان روزی که قابیل برادرش، هابیل را کشت، خیلی‌ها می‌گفتند خانواده دارد نابود می‌شود. خانواده همیشه در حال تغییر و تحول بوده است، چرا امروز چنین نباشد؟

 
تبلیغات انتشارات پیگوئن. «کتاب‌های خواندنی انتشارات پنگوئن»
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱

آنچه عموم می‌خواهند را به مردم ندهید

کتاب‌ها خوانده می‌شدند چون انسان‌ها کنجکاوند. مردم همچنان کنجکاوند اما امروزه کتاب‌ باید با رسانه‌هایی وسوسه‌انگیزتر رقابت کند. کنجکاوی انسان امری ذاتی است اما پرداخت پول برای یک کالا چنین نیست. آیا عاقلانه است که با تبلیغات در کتاب‌ها‌ دسترسی به آن را بیشتر کنیم؟‌ آیا کتاب هم به همان مسیر صنعت سرگرمی ...

 
آقا و خانم اندروز، اثر توماس گینزبرو (حدود ۱۷۵۰)
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۰

شباهت بچه‌پولدارهای اینستاگرام با نقاشی‌های اشراف‌زادگان

به رخ کشیدن ثروت با تصویر موضوعی مربوط به اینستاگرام نیست، حتی در نقاشی‌های قدیمی نیز می‌توان نمونه‌هایی از آن را یافت. اما پس از آن که رسانه‌‌ها به‌رخ‌کشیدنِ ثروت را با خشم و حسد نشان دادند پیوند ولخرجی متظاهرانه و رسانه‌های اجتماعی به بار نشست و حتی نسخه‌های محلی آن مانند بچه‌پولدارهای تهران شکوفا ...

 
کاریکاتورِ سال ۱۹۹۳ پیتر استینر، «توی اینترنت، هیچ کس نمی‌فهمد که تو سگ هستی»
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۲

توی اینترنت، هیچ کس نمی‌فهمد که تو سگ هستی

برخی معتقدند نظرات ناشناس اینترنتی، استحکام علمی مطالب را پایین می‌آورد، فرهنگی تهاجمی را ترویج می‌کند و مانع گفت‌وگویی واقعی‌ است. واکنش به نظرات دیگران همواره بخشی از گفتمان عمومی بوده است. اما در عصر اینترنت قطع ارتباط هویت نویسنده و سخنش سبب نگرانی جامعه‌شناسان شده است. ماریا کونیکووا این موضوع ...

 
هیچ کس نمی‌خواهد با آیپدش دفن شود
۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۲

هیچ کس نمی‌خواهد با آیپدش دفن شود

تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که زندگی کردن واقعاً چه معنایی دارد؟ متیو کرافورد، فیلسوف و نویسندۀ کتاب «جهانِ فراتر از ذهن شما»، پاسخ کاملاً مشخصی دارد. برای او معنای واقعی زندگی و آزاد بودن، کنار گذاشتن گزینه‌های فراوان و مواجهۀ ماهرانه با محدودیت‌های جهان مادی است. تیم وو کتاب اخیر کرافورد را بررسی ...

 
بسیاری از کارشناسان انقلاب‌های بهار عربی، مخصوصا انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر را، انقلابی فیس‌بوکی می‌دانند.
۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱

فیسبوک به دنبال یکدست کردن گفتمان سیاسی است؟

مکرر می‌شنویم که رسانه‌های اجتماعی فقط مطالبی را به کاربران ارایه می‌کند که مطابق نظراتشان باشد. همچنین محققان بر این باورند که افراد مایل‌اند دیدگاه‌های خودشان را دوباره ببینند. گروهی از دانشمندان با تحلیل رفتار ۱۰ میلیون کاربر فیسبوک بررسی کردند که شبکه‌های اجتماعی چطور دسترسی عمومی به اخبار را تعیین ...

 
دل‌مشغولی حکیمان فارس و عرب به فلسفۀ زبان
۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹

دل‌مشغولی حکیمان فارس و عرب به فلسفۀ زبان

الکساندر کی، استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه استنفورد، معتقد است که جهان عرب و فارسی زبان در زمینۀ فهم برخی کارکردهای زبان نسبت به غرب جلوتر بوده است. اوبیان می‌کند استادانی همچون راغب اصفهانی و عبدالقاهر جرجانی با تحلیل اتفاقی که با خواندن استعاره در مغز رخ می‌دهد، خوانشی از درک انسان ارایه می‌کنند.

 
نمایی از فیلم ماشین ای ایکس
۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵

چندتا از دوستانتان روبات هستند؟

در ادبیات داستانی هست که در آن روبات‌ها در میان ما زندگی می‌کنند و تشخیص‌شان از انسان‌ها ممکن نیست. در دنیای توییتری این داستان به واقعیت پیوسته و کاربرانی که وانمود می‌کنند انسان‌اند رو به افزایش‌ هستند. این روبات‌ها چیزی جز چند خط کد برنامه‌نویسی نیستند نکتۀ ترسناک این است که ما به چه سادگی گول می‌خوریم....

 
ماجرای خودشیفتگی، از فروید تا نظریات اخیر
۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰

ماجرای خودشیفتگی، از فروید تا نظریات اخیر

«نارسیسیسم» از نام نارسیس می‌آید؛ به معنای خودشیفتگی. اسطورۀ زیبایی که زن‌ها شیفتۀ اویند اما دلیلش را نمی‌داند. با پیشرفت روان‌شناسی، باورها دربارۀ خودشیفتگی پیچیده‌تر شد. فروید خودشیفتگی را پدیده‌ای زنانه و غیرقابل درمان می‌دانست. بعدها روان‌شناسان علمی‌تر با موضوع برخورد کردند و علائم بیرونی خودشیفتگی ...

 
روایتی روان‌شناسانه از اندوختن «خنزر پنزر»
۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵

روایتی روان‌شناسانه از اندوختن «خنزر پنزر»

هر چه انسان‌ها پا به سن می‌گذارد، حرص بیشتری برای نگهداری لوازم به‌دردنخور پیدا می‌کند. به عقیدۀ اسکات هرینگ استاد دانشگاه ایندیانا آنچه مهم است نه اختلال اندوخته‌سازی که زنجیره عقاید ما دربارۀ این اختلال است. هرینگ با میشل فوکو موافق است که روان‌پزشکی ابزاری است برای کنترل جامعه.