نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
علم عادات
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۲

علم عادات

در یکی دو سال‌ گذشته همه‌گیری کرونا باعث شد بسیاری از ما برخی عادت‌های قدیمی‌ از سرمان بیفتند یا بعضاً عادت‌های جدیدی پیدا کنیم. بعضی کمتر ورزش می‌کنند و بعضی بیشتر از قبل در شبکه‌های اجتماعی وقت ‌می‌گذرانند. حال که رفته‌رفته زندگی کمابیش به حالت عادی سابق باز می‌گردد، بد نیست نگاهی بیاندازیم به آنچه ...

 
سوءاستفاده از پوپر
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۷

سوءاستفاده از پوپر

ابطالگری پوپری، با همۀ سادگی دلپذیرش، به‌سرعت از سوی فیلسوفان در هم کوبیده شد، و آن‌ها نشان دادند که راهی قابل قبول برای درک علم نیست. آنان اشاره کردند که در هرگونه ساختار آزمایشیِ واقعی ناممکن است که عنصر فرضی واحدی را برای ردکردن جدا بکنیم. ولی طی دهه‌ها، پوپرگرایی به‌هرحال در میان خودِ دانشمندان ...

 
بعضی‌ها حاضرند بمیرند ولی عذرخواهی نکنند
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۷

بعضی‌ها حاضرند بمیرند ولی عذرخواهی نکنند

چرا بعضی آدم‌ها، حتی وقتی معلوم است که مقصرند، عذرخواهی نمی‌کنند؟ بسیاری از ما دفاع تمام قدِ این‌گونه افراد از اشتباهاتشان را نشانۀ قدرت و اعتماد به نفس آن‌ها می‌دانیم، اما واقعیت چیز دیگری است. قبول اشتباه به برداشت ما از خودمان آسیب می‌زند، و کسانی که از عذرخواهی گریزانند آن‌قدر تصویر ناپایداری از ...

 
زخم ناباروری
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶

زخم ناباروری

چقدر از معنای زندگی ما را بچه‌هایمان می‌سازند؟ مجله‌های خانواده مدام تأکید می‌کنند که بچه‌دارشدن دوای همۀ دردهای روحی و جسمی است. بچه‌ها هستند که خوشحالی واقعی را برایمان به ارمغان می‌آورند و به کارهایمان هدف می‌بخشند. اما آن‌ها که به هر دلیلی نتوانسته‌اند بچه‌دار شوند چطور باید با این مسئله کنار بیایند؟...

 
غرب نمرده است؛ تفکراتش در چين و روسيه به حيات خود ادامه می‌دهند
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰

غرب نمرده است؛ تفکراتش در چين و روسيه به حيات خود ادامه می‌دهند

جان گری، استاد بازنشستۀ علوم سیاسی و یکی از پرآوازه‌ترین منتقدان کتاب در زمینۀ فلسفۀ سیاسی، می‌گوید: زوال تدریجی لیبرالیسم غربی بدین معنا نیست که حالا در دنیایی پساغربی زندگی می‌کنیم. بلکه چشمگیرترین ویژگی سیاست جهان معاصر ادامۀ سلطۀ تفکرات مدرن غربی، البته نه تفکرات لیبرال به معنای سنتی آن، بلکه ترکیبی ...

 
اشک‌ریختن به پای عشق: اینفلوئنسرهای کتاب در تیک‌تاک
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۴

اشک‌ریختن به پای عشق: اینفلوئنسرهای کتاب در تیک‌تاک

همه فکر می‌کنند نوجوان‌ها دیگر کتاب دستشان نمی‌گیرند و نشانۀ آشکارش هم تیک‌تاک و ویدئوهای عجیب و غریبی است که در آن بارگذاری می‌کنند. اما در همین تیک‌تاک، کاربرانِ جوانی پیدا شده‌اند که اشتیاقشان به کتاب را با میلیون‌ها نفر به اشتراک می‌گذارند؛ اینفلوئنسرهای پربیننده‌ای که با اشک‌ها و احساسات خود به ...

 
اگر روی یک کتاب خطی چندصدساله عطسه کنید، چه می‌شود؟
۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۶

اگر روی یک کتاب خطی چندصدساله عطسه کنید، چه می‌شود؟

اسناد و مدارکی که از گذشته‌های دور به جا مانده‌اند، هاله‌ای اسرارآمیز از آن سال‌های سپری‌شده را با خود دارند. اگر گذرتان به آرشیوی غنی یا مجموعه‌ای از کتاب‌های تاریخی خورده باشد، حتماً این احساس قدرتمندِ را هنگام ورق زدن آن‌ها تجربه کرده‌اید. اما انواع و اقسام خطرها نیز در کمین این اسنادند، از رطوبت ...

 
اسم‌ها به ما چه می‌گويند؟
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰

اسم‌ها به ما چه می‌گويند؟

در جهانی که معمولاً با ویژگی‌هایی چون تغییر و تجربه‌های گذرا تعریف می‌شود، اسم‌ها یک استثنا محسوب می‌شوند. آن‌ها موجودات سرسختی‌اند که جلوی حرکت بی‌رحمانۀ زمان قد علم می‌کنند. سنمان بالا می‌رود، عنوان شغلی و حتی تابعیتمان عوض می‌شود، اما اسممان همواره با ما باقی می‌ماند. ویکتوریا پرینسویل، نویسنده‌ای ...

 
چرا فيسبوک می‌خواهد در متاورس زندگی کنيم؟
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸

چرا فيسبوک می‌خواهد در متاورس زندگی کنيم؟

فیس‌بوک مدتی پیش با تغییر نام خود به متا توجه چند میلیارد نفر از مخاطبانش را به مفهومی جلب کرد که شاید آیندۀ اینترنت امروزی باشد: متاورس. زاکربرگ در یک کنفرانس تلفنی دربارۀ آیندۀ شرکتش گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که مردم از مرحله‌ای که ما را، اساساً، یک شرکت رسانۀ اجتماعی بدانند گذر خواهند کرد و به مرحله‌ای ...

 
الماس‌‏ها را به موهایت بزن
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۸

الماس‌‏ها را به موهایت بزن

آنتوان چخوف در جایی می‏‌گوید تحقیرشدن بدترین بلایی است که زندگی می‏‌تواند بر سر انسان بیاورد. هیچ‏‌چیز، هیچ‏‌چیز، هیچ‏‌چیزِ دیگر در دنیا به اندازۀ تحقیرشدنِ آشکار نمی‌‏تواند روح انسان را ویران کند. هر درد و رنج دیگری را می‏‌شود تحمل کرد یا از سر گذراند، ولی تحقیرشدن را نمی‏‌شود. خاطرۀ تحقیرشدن همیشه ...

 
بکُش و بپوش
۱۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰

بکُش و بپوش

هر چه به قرن ۲۱ نزدیک‌تر شدیم، آدم‌ها رفته‌رفته نسبت‌به آنچه در سبد خریدشان می‌گذاشتند حساسیت بیشتری پیدا کردند: کالاها از چه موادی ساخته می‌شوند؟ با محیط‌زیست سازگارند یا نه؟ چه کارگرانی آن‌ها را تولید می‌کنند؟ کودک‌اند یا سالمند؟ محیط کارشان امن است یا ناامن؟ حقوق کافی می‌گیرند یا کارشان بیگاری است؟...

 
ويتگنشتاين درنهايت يک شاعر بود
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰

ويتگنشتاين درنهايت يک شاعر بود

ویتگنشتاین برای نثرگزین‌گویانه‌اش، برای عباراتی که گویی مستقیماً از سرزمین غیب آمده‌اند، ستوده و نکوهیده شده است. او در کتاب «فرهنگ و ارزش» که پس از مرگش منتشر شده، می‌گوید «فلسفه واقعاً باید فقط در قالب تصنیف شاعرانه نوشته شود». اد سایمون در این مطلب ادعا می‌کند که تراکتاتوس، بیشتر از آنکه بزرگ‌ترین ...

 
مبارزه با سوگيری‌های شناختی چطور تبديل به يک صنعت شد؟
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۸

مبارزه با سوگيری‌های شناختی چطور تبديل به يک صنعت شد؟

بیشتر وقت‌ها، تفکر کاری سخت به نظر می‌رسد، ولی وقتی کلمۀ «هوشمند» را به آن اضافه می‌کنیم، شکل جذاب‌تری پیدا می‌کند: حالتی به‌روز به خود می‌گیرد، به‌طور مبهمی فناورانه می‌شود و نوید ترفند یا میان‌بُری به‌دردبخور را می‌دهد. کسی که هوشمند است، در مقایسه با کسی که صرفاً متفکر یا باهوش است، زیرک هم هست. ...

 
وقتی آدما می‌ميرن کجا می‌رن؟
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱

وقتی آدما می‌ميرن کجا می‌رن؟

بچه‌ها در خردسالی تصوری از جدایی ندارند و مفهوم مرگ را درک نمی‌کنند. پس از آن هم برداشتشان از مرگ فاصلۀ زیادی با واقعیت دارد. اساساً توضیح واقعیت «فقدان» برای کودکان کار بسیار دشواری است. ولی آیا اصلاً چنین توضیحی ضرورت دارد؟ شاید بد نباشد این بار ما پای تفسیر آن‌ها از مرگ بنشینیم. شاید برای کنارآمدن ...

 
در زمان بودن
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۷

در زمان بودن

همۀ ما کسانی را می‌شناسیم که یا خیلی زیاد در گذشته زندگی می‌کنند، یا خیلی زیاد نگران آینده هستند. بیشتر افراد در پایان زندگی‌شان، بیش‌ازهمه، افسوسِ کارهایی را می‌خورند که نکرده‌اند، چون دربارهٔ پیامد آن کارها نگرانی‌های بیجایی داشته‌اند. بقیۀ افرادی هم که نسبت به آینده بی‌تفاوت‌اند یا به گذشته اهمیتی ...

 
علوم سياسی هم «نشتِ آزمايشگاهی» دارد
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۹

علوم سياسی هم «نشتِ آزمايشگاهی» دارد

پل ماسگریو، استاد علوم سیاسی دانشگاه ماساچوست، معتقد است پدیدۀ «نشت آزمایشگاهی» فقط مختص علوم آزمایشگاهی نیست و همان‌طور که یک ویروس کوچک می‌تواند از آزمایشگاهی دورافتاده به بیرون نشت کند و خطرآفرین بشود، در رشته‌هایی مثل علوم سیاسی نیز ایده‌ها می‌توانند از دنیای پر از ظرافت سمینارهای علمی خارج شده ...

 
چرا فقر شبیه نوعی بیماری است؟
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۲

چرا فقر شبیه نوعی بیماری است؟

کریستین کوپر یکی از آدم‌هایی است که موفق شده‌اند از تلۀ فقر فرار کنند. او می‌گوید «وقتی تپانچۀ شروع مسابقه به صدا درمی‌آید، افراد فقیر هنوز تا خط شروع خیلی راه دارند. پس من چگونه از این وضع خلاص شدم؟ اتفاقی». کوپر حالا سالانه ۷۰۰ هزار دلار درآمد دارد، بااین‌حال همچنان می‌ترسد و نگرانی و دلهرۀ آینده ...

 
کاش همۀ آدم‌ها این دَه نکته را دربارۀ خودکشی می‌دانستند
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۹

کاش همۀ آدم‌ها این دَه نکته را دربارۀ خودکشی می‌دانستند

وقتی کسی به مرز خودکشی می‌رسد، احساس می‌کند به پایان خط رسیده، حس می‌کند هرچه بوده را امتحان کرده و اطمینان دارد که خودکشی تنها مسیر‌باقی مانده است. اما جنیفر مایکل هکت، در طی سال‌ها مطالعه دربارۀ خودکشی، به این نتیجه رسیده که خودکشی بسیار تکانشی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. هکت مشخصاً از آمار ...

 
چرا ديگر کسی نمی‌تواند رمان‌های ويرجينيا وولف را نقد کند؟
۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۳

چرا ديگر کسی نمی‌تواند رمان‌های ويرجينيا وولف را نقد کند؟

وقتی در دنیای ادبیات نویسنده‌ای بزرگ ظهور می‌کند، اتفاقِ اجتناب‌ناپذیر دیگری هم می‌افتد که معمولاً اهالی ادبیات را سرخورده می‌کند: صدها نویسندۀ جوان می‌کوشند تا از سبکِ غول ادبی جدید تقلید کنند و حاصل کارشان ناموفق و کلیشه‌ای از آب درمی‌آید. اما در اتمسفرِ ادبی تازه‌ای که به راه افتاده، کسی تمایلی ندارد ...

 
راز دلبستگی
۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۵

راز دلبستگی

داستان دلبستگی‌های انسان از لحظاتی پس از تولد آغاز می‌شود و تا لحظۀ مرگ نیز ادامه می‌یابد. ما انسانیت و هویت خودمان را بر اساس دلبستگی‌هایمان تعریف می‌کنیم. زندگی‌مان را در راه کسانی که دوستشان داریم سپری می‌کنیم و بیشترین رنج‌ها را وقتی تجربه می‌کنیم که این دلبستگی‌ها آسیب می‌بیند. اما چرا؟ آیا می‌توان ...