مجتبی هاتف
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
علایقِ غذایی بخشی از شخصیت شما نیستند
۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱

علایقِ غذایی بخشی از شخصیت شما نیستند

آیا می‌شود علایق غذایی را عوض کرد؟ معمولاً گمان می‌کنیم تنفرِ ما از غذاهایی که الان حالمان را به هم می‌زنند، برای همیشه باقی خواهد ماند. اما می‌توان ذائقه را با تمرین به تدریج تغییر داد. چنین کاری برای انسان‌های امروزی که به خوردنِ غذاهای بی‌کیفیت و مضر عادت کرده‌اند، ضروری است.

 
علوم انسانی یعنی بردگی اقتصادی
۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸

علوم انسانی یعنی بردگی اقتصادی

مریلین رابینسون، جستارنویس سرشناس آمریکایی، ضمن ارایۀ نقدی تندوتیز از علم عصب‌شناسی آن را متهم به تضعیف و نابودی علوم‌انسانی می‌کند. او به طعنه عصب‌شناسی را نئوداروینیسم می‌خواند، چرا که این علم به مدلی از واقعیت متکی است که در طول یک قرن، هیچ تغییر معناداراری نکرده است، جز در نوع ماشین‌آلاتی که استفاده ...

 
«این آب است» تکرار کن
۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶

«این آب است» تکرار کن

دیوید فاستر والاس، که بسیاری او را بزرگ‌ترین نویسندۀ دو دهۀ اخیر در آمریکا می‌دانند، در تمام طولِ عمر خود، فقط یک سخنرانی عمومی ایراد کرد. فاستر والاس در این سخنرانی از گرفتاری‌های زندگی روزمره می‌گوید و به ما گوشزد می‌کند چطور ممکن است خودبین و کوته‌فکر شویم و همه‌چیز را با عینکِ خودمان ببینیم.

 
شکم گوش ندارد
۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۷

شکم گوش ندارد

زمانه عوض می‌شود و با خود، نوع خوراک و نحوۀ خوردن مردم را عوض می‌کند. جوامع کشاورزی، برای زئوس گاو قربانی می‌کردند؛ درحالی‌که جامعۀ مدرن روی قربانگاه الهۀ حرص و ثروت، ریواس ژله‌ای با ورق طلا می‌گذارد. ما در جامعه‌ای مصرف‌کننده زندگی می‌کنیم، جامعه‌ای که بیشتر به تغذیۀ شکم خود علاقمند است تا تزیین داخلی ...

 
چرا والدین اینقدر بر فرزندانشان فشار می‌آورند؟
۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱

چرا والدین اینقدر بر فرزندانشان فشار می‌آورند؟

نخبگانِ اقتصادی امروز، برخلاف گذشته، وارث ثروت‌های خانوادگیِ عظیم نیستند، بلکه متخصصانی هستند که تحصیلاتی درخشان را پشت سر گذاشته‌اند. و تحصیلات را متأسفانه نمی‌توان برای بچه‌ها به ارث گذاشت. در نتیجه فرزندانِ خانواده‌های ثروتمند مجبورند تن به فشاری طاقت‌فرسا بدهند تا در فضای آموزش رقابتی موفق شوند.

 
فرانسه: تصویری دل‌انگیز از مردمی روشن‌فکر
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۷

فرانسه: تصویری دل‌انگیز از مردمی روشن‌فکر

فرانسه در سال‌های اخیر جایگاه فرهنگی خود را از دست داده است. دیگر نه سیاست‌مداری مثل شارل دوگول دارد نه متفکری همچون سار‌تر که مردم این کشور را برانگیزد؛ چه رسد به مردم کشورهای دیگر. سودیر آزاریسین نمی‌گوید که چه چیزی چنین زوال شتابانی را توضیح می‌دهد ولی مجموعه‌ای از عوامل را بررسی می‌کند.

 
طغیان علیه دیوار
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱

طغیان علیه دیوار

دیوار علاوه بر اینکه یک سازۀ ساختمانی است، در ادبیات و فلسفه، معناهای استعاریِ فراوان نیز دارد. نویسندۀ این مقاله، دیواری را در یکی از داستان‌های داستایوفسکی برمی‌گزیند و معناهای استعاری آن را از فلسفۀ هگل تا فرانسیس فوکویاما، از تفکر سیستماتیک تا طغیان و شورش و انقلاب پی‌ می‌گیرد.

 
«معمای بی‌پایان» اثر سالوادور دلی
۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶

چرا جهان وجود ندارد

فیلسوف معاصر، مارکوس گابریل، نابغه‌ای است که در ۲۹ سالگی، به مقام کنونی‌اش به‌عنوان استاد فلسفه و صاحب کرسی معرفت‌شناسی در دانشگاه بُن منصوب شد؛ به این ترتیب، او جوان‌ترین دارندۀ کرسی فلسفه در آلمان است. او در خط مقدمِ جریان فلسفی جدیدی ایستاده که به «واقع‌گرایی نوین» مشهور است. با ترجمۀ انگلیسی کتاب ...

 
راه آهن چگونه شهر مدرن را به وجود آورد؟
۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۵

راه آهن چگونه شهر مدرن را به وجود آورد؟

راه‌آهن بیش از هر طرح تکنیکی یا نهاد اجتماعی دیگری، نمایندۀ تجدد است. هیچ شکل رقیبی از حمل‌ونقل و هیچ نوآوری تکنولوژیک دیگری نتوانسته به اندازۀ اختراع و به‌کارگیری راه‌آهن موجب تغییر و تحولات شود. کاری که خطوط آهن کردند فراتر از تسهیل مسافرت بود. آن‌ها نحوۀ نگرش و تصورمان از دنیا را دگرگون کردند.

 
آیا مدرنیته خوابمان را ربود؟
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۱

آیا مدرنیته خوابمان را ربود؟

داستانی که مردم دوست دارند دربارۀ خواب بگویند این است: درگذشته، بیشتر می‌خوابیدیم. آن‌ روزها چشمان ما با تاریک شدن هوا بسته می‌شد. به‌جای خوابی طولانی و یکسره، در طول شب چند ساعتی بیدار می‌شدیم و در طول روز، چرت می‌زدیم. سپس مدرنیته همه‌چیز را خراب کرد. اما قضیه آن‌طور نیست که فکر می‌کنید.

 
معماری کمونیستی
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲

معماری کمونیستی

همۀ ما کلیشه‌های کمونیسم خودمان را داریم که به‌نحوی با معماری آن گره خورده است. وقتی به کمونیسم می‌اندیشیم، تصاویر شهرک‌های مسکونی وسیع و تکرنگ در ذهنمان تداعی می‌شود که سخت و تغییرناپذیرند. هَترلی کاذب بودن کلیشه‌ها را افشا می‌کند و چشمان ما را به تنوع و التقاط‌گراییِ کمونیسم و معماری متناقض‌اش باز ...

 
پیامی برای قرن بیست‌ویکم
۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸

پیامی برای قرن بیست‌ویکم

۲۰ سال پیش آیزایا برلین دکتری افتخاریِ حقوق را از دانشگاه تورنتو پذیرفت. برای این مراسم متنی را آماده کرد تا از روی آن بخواند. بعدها در نامه‌ای که به یکی از دوستانش نوشت، این متن را «مرامنامه» خودش نامید. مرام‌نامه‌ای که اصلی‌ترین ادعایش این است که قرن بیست‌ویکم، قرنِ بهتری برای انسان‌ها خواهد بود.

 
ساحلت را دریاب
۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴

ساحلت را دریاب

این پیامی است که هر روز در تبلیغات می‌بینیم: خودت و شادیت را دریاب. زیدی اسمیت، جستارنویس سرشناس انگلیسی می‌گوید این پیام‌ها تنها حول محور امیال خودتان شکل گرفته‌اند و با تغییر شکل دادن واقعیت حول احساسی که فقط شما تجربه می‌کنید خوشحالتان می‌کنند. در این بلندپروازی نوعی جامعه‌ستیزی وجود دارد.

 
اپیدمی‌های نئولیبرال: سیاست چگونه ما را بیمار می‌کند
۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱

اپیدمی‌های نئولیبرال: سیاست چگونه ما را بیمار می‌کند

دو پژوهشگر، در کتاب جدیدشان، تأثیر و عوارض بیش از سه‌دهه سیاست‌های نئولیبرال بر سلامت جامعه را بررسی می‌کنند. از نظر آن‌ها چهار نوع «اپیدمی نئولیبرال» وجود دارد: ریاضت، چاقی، استرس و نابرابری؛ همۀ این اپیدمی‌ها به ظهور سیاست‌های نئولیبرال مربوط‌اند و رویکردهای جایگزین می‌توانستند از آن‌ها پیشگیری کنند ...

 
راز جهان‌شهری‌بودن هانا آرنت
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۷

راز جهان‌شهری‌بودن هانا آرنت

از برخی لحاظ آرنت چهره‌ای مطرود بود: به عنوان یک یهودی در اروپای نازی، آواره‌ای در صفحۀ بازی ملت-دولت‌ها و زنی در قلمرو فکری مردان؛ اما همین انزوا از او نه یک شهروند سادۀ دنیا بلکه یک جهان‌شهریِ نمادین ساخت. اگر او خود را نظریه‌پرداز سیاسی می‌دانست، خودش نیز نظریه‌ای زنده و شاعر تکثرگرایی بود.

 
از دید خردگرایان، پشیمانی، مثل پذیرش این احتمال هولناک است که شکست به‌اندازۀ واژگون‌شدن لیوان آب آسان است.
۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴

چرا پشیمانی عنصری اساسی برای زندگی است؟

بسیار می‌شنویم که گذشته را رها کن: «گذشته‌ها گذشته»؛ «همینه که هست»؛ «آب رفته به جوی باز نمی‌گردد»؛ بهترین کار این است که با گذشته، رفتاری مثل یک گنجۀ لبریز داشته باشیم: درش را ببند و به حال خودش رها کن. کارینا چوکانو می‌گوید در در فرهنگ ما پشیمانی نشانۀ ضعف و شکست است و مردم احساس می‌کنند که برای ماندن ...

 
چند دقیقه این ماشین تبلیغات را خاموش کنید
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶

چند دقیقه این ماشین تبلیغات را خاموش کنید

پیش از این از متیو کرافورد سخن گفته‌ایم. کتاب تحسین‌شده و پرفروشِ او، جهان فراتر از ذهن شما، خیلی‌ها را واداشته تا چیزی دربارۀ آن بنویسند. در این یادداشت جورج سایلابا می‌گوید برای کرافورد، هجومِ بی‌وقفۀ تبلیغات، مثلِ آلودگیِ زیست‌محیطی است و مبارزه با آن، اقدامی جدی و جمعی طلب می‌کند.

 
همسر محصولی خریدنی نیست
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸

همسر محصولی خریدنی نیست

انتخابِ غذای شام، از نظر اقتصاددانانِ رفتاری، با انتخابِ همسر چندان فرقی ندارد. اما کار به اینجا هم ختم نمی‌شود. اقتصاد رفتاری می‌خواهد نشان دهد سوگیری‌ها، دلبستگی‌ها، احساسات و ترجیحاتِ آدم‌ها، باید در مدل‌های اقتصادی گنجانده شود. چون آن‌ها هم بخشی از انسانند. اما بخش‌هایی ناعقلانی.

 
ترجمۀ واژگان ترجمه‌ناپذیر
۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۸

ترجمۀ واژگان ترجمه‌ناپذیر

ترجمه هیچ‌گاه نمی‌تواند تبدیلی سرراست باشد. لذا مثل بسیاری از موضوعات فلسفی، نظریه‌پردازی دربارۀ ترجمه و مفهوم معنا نیز بین دوگانه‌ای در نوسان است. برخی، ترجمه را همانیِ لفظی معنا می‌دانند و دیگران، آن را ناممکن می‌شمارند. دریدا می‌گوید به یک معنا، هیچ‌چیز ترجمه‌ناپذیر نیست، اما به معنایی، همه‌چیز ترجمه‌ناپذیر ...