نوشتار

به‌جای دارودرمانی به سلول‌هایتان خوشبختی تزریق کنید

دانشمندان تاثیر احساس خوشبختی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن را بررسی می‌کنند

به‌جای دارودرمانی به سلول‌هایتان خوشبختی تزریق کنید

«رضایت از زندگی» یکی از شاخص‌های بهداشت روانی است. بررسی تأثیر رضایت از زندگی بر عملکرد سلول‌ها و دی‌اِن‌‌اِی هم یکی از شاخه‌های تحقیقاتی روبه‌رشد است. استیون کول، استاد دانشگاه یوسی‌ال‌ای، در جدیدترین پروژه‌اش به بررسی بیولوژیکی خوشبختی پرداخته است. او و همکارانش تأثیر دو نوع احساسِ خوشبختی لذت‌گرایانه و خوشبختی وابسته به خوش‌روانی را بر عملکرد سلول‌های ایمنی بدن انسان مطالعه کرده‌اند.

Atlantic

What a Happy Cell Looks Like

ادیتی نرورکار، آتلانتیک — یکی از شاخه‌های تحقیقاتی روبه‌رشد، بررسی تأثیر رضایت از زندگی بر عملکرد سلول‌ها و دی‌اِن‌‌اِی است. در همین زمینه، استیون کول، استاد دانشگاه یوسی‌ال‌ای، در طول چند دهه کار تحقیقاتی تلاش کرده تا رابطۀ بین خودِ بیولوژیکی و خودِ احساسی انسان را دریابد. به عقیدۀ او در سطح بیولوژیکی، بدن‌های ما در برابر جهان خارج و حوادث آن بسیار نفوذ پذیرند؛ برخلاف تفکر سنتی که بدن انسان را نوعی بستۀ بیولوژیکی پایدار و مستقل از جهان خارج می‌پنداشت.

کول در جدیدترین پروژه‌اش به بررسی بیولوژیکی خوشبختی پرداخته و به این نتیجه رسیده که احتمالاً بین احساس خوشبختی و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن ما ارتباطی وجود دارد. سیستم ایمنی انسان در مقابل عفونت دو برنامه دارد که یکی با عفونت‌های ویروسی می‌جنگد و دیگری با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کند و باعث التهاب می‌شود. تحقیقات کول نشان داده است که تجربه‌های ناگوار روانی و اجتماعی می‌تواند باعث افزایش فعالیت سلول‌های التهابی سیستم ایمنی شود.

وی از دو نوعِ متمایز خوشبختی یاد می‌کند: خوشبختی لذت‌گرایانه و خوشبختی وابسته به خوش‌روانی۱. نوع اول ناشی از تجربۀ انبوهی از احساسات مثبت است و دومی‌ از هدفمندی ما در زندگی و درگیری‌مان با مسائلی ناشی می‌شود که صرفاً محدود به خودمان نیستند. تحقیقات کول و گروهش روی هشتاد نفر انسان سالم نشان داده که نوع دوم خوشبختی به‌طور خاص تأثیر بسزایی در بهبود فعالیت سلول‌های ایمنی دارد.

حال چطور می‌توانیم این نوع خوشبختی را به دست آوریم و از این طریق وضع سلول‌هایمان را بهبود بخشیم؟ یکی از راه‌ها از طریق تمرین‌های ذهنی‌جسمی‌ از جمله مدیتیشن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن با این موارد مرتبط است: کاهش فعالیت التهابی منفی، افزایش واکنش‌های ضدویروسی مثبت، بهبود عملکرد رشته‌های خاصی از سلول‌های ایمنی و تولید میزان بیشتری از پادزهر. به بیان کول، مدیتیشن می‌تواند باعث رشد و پرورش سلول‌های ایمنی شاد و سرحال شود.

یکی از نظریه‌های شایان‌توجه دربارۀ تأثیرات مدیتیشن بر بدن این است که مدیتیشن می‌تواند مواد ژنتیکی را تغییر دهد. در سال‌های اخیر شاخۀ تحقیقاتی جدیدی تحت عنوان «ژنومیک ذهنی‌جسمی» ایجاد شده که تأثیرات مدیتیشن را بررسی می‌کند. دو تن از پژوهشگران برجستۀ این حوزه طی مجموعه تحقیقاتی نشان داده‌اند که مدیتیشن می‌تواند باعث تغییر در طول قطعۀ انتهایی رشته‌های دی‌اِن‌‌اِی شود. به نظر می‌رسد این قطعه که «تلومر» نام دارد، همانند سلول‌های ایمنی در برابر موقعیت‌های احساسی واکنش نشان می‌دهد. درحالی‌که تنش و اوضاع ناگوار روانی می‌تواند باعث کوتاه‌شدن طول تلومر شود، آرامش و مدیتیشن می‌تواند به حفظ طول تلومرها کمک کند. تغییر در طول تلومر نیز بر بقای سلول‌ها تأثیر می‌گذارد.

پژوهش‌های اخیر حوزۀ ژنومیک ذهن و بدن بر بررسی این مسئله متمرکز شده که مدیتیشن چطور می‌تواند ساختار دی‌اِن‌‌اِی را تغییر دهد و فراتر اینکه آیا کارکرد دی‌اِن‌‌اِی هم تحت‌تأثیر مدیتیشن تغییر می‌کند یا نه. به‌هرحال، باتوجه‌به اینکه ژنوم انسان چیزی حدود ۲۰هزار ژن دارد، باید گفت تحقیقات دربارۀ رابطۀ بین خودِ بیولوژیکی و خودِ احساسیِ انسان تازه در آغاز راه است.


پی‌نوشت‌:
• این مطلب را ادیتی نرورکار نوشته است و در تاریخ ۱۰ فوریۀ ۲۰۱۵ با عنوان «What a Happy Cell Looks Like» در وب‌سایت آتلانتیک منتشر شده است است. وب‌سایت ترجمان در تاریخ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ آن را با عنوان «به‌جای دارودرمانی به سلول‌هایتان خوشبختی تزریق کنید» و با ترجمۀ مهدیه توکل منتشر کرده است.
•• ادیتی نرورکار (Aditi Nerurkar) یک پزشک و نیز استاد دانشکدۀ پزشکی هاروارد است. او متخصص طب یکپارچه و مدیریت استرس است.
••• این مطلب ترجمه و تلخیص شده است.

[۱] eudaimonic

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گروهی از نویسندگان

ترجمه میثم غلامی و همکاران

گروهی از نویسندگان

ترجمه احمد عسگری و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

پاملا دراکرمن

ترجمه مریم خوشحال‌پور

جف کرایسلر, دن آریلی

ترجمه بابک حافظی

دنیل تی. ویلینگهام

ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0