بررسی کتاب

ما چگونه موجوداتی هستیم؟

نگاه کِرکوس ریویوز به کتاب «ما چگونه موجوداتی هستیم» نوشتۀ نوام چامسکی

ما چگونه موجوداتی هستیم؟

نوام چامسکی، استاد بازنشستهِ زبان‌شناسی و فلسفه در دانشگاه ام‌آی‌تی به نحوی عمیق و وسیع در باب ماهیت زبان، محدویت‌های شناخت بشری و نقش انسان به عنوان موجودی اجتماعی در ارتقای خیر عمومی به تأمل می‌پردازد. او در کتاب اخیر خود که مجموعه‌ای از درسگفتارهای ارائه شده در دانشگاه کلمبیا است، میان دانش‌های گوناگونی چون زبان‌شناسی نظری، علوم شناختی، فلسفه سیاسی و ... ارتباط برقرار کرده است.

کِرکوس ریویوز — نوام چامسکی، استاد بازنشستهِ زبان‌شناسی و فلسفه در دانشگاه ام‌آی‌تی به نحوی عمیق و وسیع در باب ماهیت زبان، محدویت‌های شناخت بشری و نقش انسان به عنوان موجودی اجتماعی در ارتقای خیر عمومی به تأمل می‌پردازد.

او در کتاب اخیر خود که مجموعه‌ای از درسگفتارهای ارائه شده در دانشگاه کلمبیا است، میان دانش‌های گوناگونی چون زبان‌شناسی نظری، علوم شناختی، فلسفه سیاسی و … ارتباط برقرار کرده است. در فصل نخست، چامسکی بر آن است تا نشان دهد که علی‌رغم باور عمومی، زبان پیش از هر چیز به عنوان ابزار تفکر تکامل یافته و ظهور بیرونی آن در گفتار و نشانه‌ها صرفاً وجهی فرعی و جنبی داشته است. نویسنده با تحلیل مجدد زبان، ذیل مقولات زیست‌شناختی (مانند تکامل چشم انسان) به مفاهیم زبان‌شناسی زایشی نزدیک می‌شود که در دهه پنجاه توسط خود او توسعه یافت.

چامسکی در ادامه به فلسفه ذهن می‌پردازد و به طور خاص «رازباوری جدید» را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ رویکردی که در آن، انسان با شماری مساله مواجه است و توانایی یافتن پاسخ برای آن‌ها را دارد و در عین حال، شماری «راز» نیز پیش روی او قرار گرفته‌اند که پاسخ آن‌ها جایی فراتر از مرزهای شناختی بشر است. او نمونه‌هایی را از تاریخ علم مورد بررسی قرار می‌دهد و بارها و بارها به عدم تمایل نیوتن برای تحلیل ماهیت خاص گرانش اشاره می‌کند؛ نیرویی رازآلود که اشیا از فواصل دور بر اساس آن روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

چامسکی با تغییر نگاه خود به حوزه اجتماعی، به نقد نظام‌هایی می‌پردازد که بدیهیات اجتماعی را به صورت نظری تأیید می‌کنند اما در عمل حاضر به پذیرش آن‌ها نیستند. او با اشاره به بذرهای نخستین حکومت پلوتوکراسی در آمریکا در دیدگاه پدران بنیان‌گذار، به سرکوبی، شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی در آمریکای لاتین در اواخر قرن بیستم و توسط اتباع آمریکا اشاره می‌کند و این فصل را با بحثی در خصوص ایده‌آل‌های سیاسی لیبرتارین به پایان می‌برد. محتوای کتاب رنگ و بوی آکادمیک دارد و با اشارات متعددی به شخصیت‌های برجسته فلسفی چون دیوید هیوم، جان لاک، جوزف پریستلی و دیگران همراه است. به همین دلیل ممکن است خواننده عادی کتاب را تا حدودی مبهم و سیر آن را منقطع بیابد.

در مجموع، این مجلدِ مختصر شماری از موضوعات متفاوت را در بر می‌گیرد و مروری اجمالی از تنوع و پیچیدگی تفکر چامسکی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

اطلاعات کتاب‌شناختی:
چامسکی، نوام. «ما چگونه موجوداتی هستیم؟». دانشگاه کلمبیا: ۲۰۱۵
Chomsky, Noam. What Kind Of Creatures Are We?. Columbia University: 2015

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

عطیه

۰۳:۰۶ ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0

مترجم این مقاله کیه؟ خود تیم ترجمان این مقاله رو ترجمه کرده؟

میترا بهمنی

۱۰:۱۱ ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0

سلام با تشکر از مطالب خوبتان. من چطور میتوانم به اصل این کتاب دسترسی پیدا کنم .آیا این. کتاب ترجمه شده است ؟ سپاس

sardabir

۱۰:۱۱ ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0

با سلام و احترام احتمالا کتاب هنوز ترجمه شده است. شاید pdf آن در اینترنت قابل دسترسی باشد. ما نسخه ای از آن را نداریم.

۱۰:۱۰ ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
0

عالی بود, ممنون

بهراد

۰۶:۱۰ ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
0

سپاسگذارم!

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0