مایا جگی را یکی از تأثیرگذارترین روزنامهنگاران ادبی در دنیای انگلیسیزبان میدانند. او در سال ۲۰۰۲ گزارشی مجمل، اما کامل و همهجانبه دربارۀ اومبرتو اکو نوشت. نویسندهای که با رمان «نام گل سرخ» به ستارهای بینالمللی در جهان ادبیات تبدیل شد و با موضعگیریهای سیاسی، نظرات فلسفی و مقالههای جنجالیاش تا آخر عمر در کانون توجهات بود.
آنچه در این نوبت گوش میکنید نسخهٔ صوتی نوشتاری است از مایا جگی که پیش از این با عنوانِ «اومبرتو اکو، یک دورِ تمام» منتشر شده است. نوشتار این نسخۀ صوتی را در اینجا بخوانید.
اکو یکی از اعضای مؤسس «گروه ۶۳» بود که جمعی از رادیکالهای آوانگارد بودند و در میلانِ دهۀ ۱۹۶۰ فعالیت میکردند. اعضای این گروه از قهرمانِ ضدِ فرهنگِ فرانسوی، رولان بارت اثر پذیرفته بودند. آنها با تحلیلِ جدیِ فرهنگِ عامهپسند، تابوها را به چالش کشیده بودند، نگاهِ موشکافانۀ اکو به جیمز باند، کمیکهای سوپرمن و کازابلانکا، نمونههای از این گرایش است. اکو میگوید «ترانههای پاپ و کمیکاستریپها را آشغال میدانستند، اما آنها هم به نوبۀ خود میتوانستند معرکه باشند، درست مثلِ بادامزمینی». «من به اصول و بنیادها اعتقادی ندارم، بگذار راحتت کنم، هومر و والت دیزنی برایم فرقی ندارد. بهنظرم میکیموس میتواند به همان معنایی که هایکوهای ژاپنی عالیاند، عالی باشد.»
فایل صوتی نوشتار «اومبرتو اکو، یک دورِ تمام» را گوش کنید.
تدریس کامو در میانۀ ترس از «کار بیهوده و مأیوسکننده»
آیا کرونا رابطۀ ما با حیوانات را تغییر خواهد داد؟
اسکرینشاتها هم مایۀ شگفتی و هم مایۀ وحشت ما میشوند