نوشتار

ژیژک: نباید به ترکیه باج داد

جنگ علیه داعش را نباید جدی گرفت

ژیژک: نباید به ترکیه باج داد

بیانیه‌هایی که درباره جنگ با داعش می‌بینیم، تعجب برانگیزند. تمام ابرقدرت‌های جهان در برابر گروهکی مذهبی قرار گرفته‌اند که منطقه‌ای کوچک و صحرایی را کنترل می‌کند. البته منظور این نیست که نباید بی‌چون‌وچرا داعش را نابود کنیم. اما زمان آن رسیده که سوالاتی جدی را مطرح کنیم: چطور ممکن است داعش برقرار بماند؟

اسلاوی ژیژک

اسلاوی ژیژک

فیلسوف و منتقد فرهنگی اسلوونیایی

نیو استیتس‌من — بیانیه‌هایی جدی‌ای که دربارۀ جنگ با داعش می‌بینیم، کمی تعجب برانگیزند. تمام ابرقدرت‌های جهان در برابر گروهکی مذهبی قرار گرفته‌اند که یک منطقه کوچکِ غالباً صحرایی را کنترل می‌کند… البته منظور این نیست که نباید بی‌چون‌وچرا و بدون «اما و اگر» داعش را نابود کنیم. تنها «اما» یی که وجود دارد این است که باید واقعاً کمر به نابودی آن ببندیم. برای این‌کار، بیانیه‌های احساساتی و ندای اتحاد تمام نیروهای «متمدن» در برابر دشمن بنیادگرای شیطانی به هیچ وجه کافی نیست.

چیزی که باید از آن دوری کرد، شعار همیشگی چپ‌های لیبرال است که «نمی‌توان ترور را با ترور مقابله کرد؛ خشونت فقط خشونت بیشتر می‌آورد». زمان آن رسیده که سوالاتی ناخوشایند را مطرح کنیم: چطور ممکن است داعش برقرار بماند؟ همانطور که همه می‌دانیم، با وجودِ اعتراضات و محکومیت‌های رسمی از همه سو، نیروها و دولت‌هایی وجود دارند که نه تنها مخفیانه با داعش مدارا می‌کنند، بلکه به آن کمک هم می‌رسانند. اخیراً که نبرد شدید ارتش روسیه و تروریست‌های داعش به سوریه جنگ‌زده رسیده است، تعداد بی‌شماری از سربازان مجروح داعش وارد ترکیه شده و در بیمارستان‌های نظامی آنجا پذیرش می‌شوند.

همانطور که دیوید گریبر اخیراً اذعان کرده، اگر ترکیه‌ای که مرز خود را بر مناطق کردِ سوریه بسته بود، با مناطق تحت کنترل داعش هم همین‌کار را می‌کرد، یا همان «چشم‌پوشی مهربانانه» را که به داعش نشان می‌دهد، در اختیار پ‌ک‌ک یا ی‌پ‌گ هم می‌گذاشت، داعش مدت‌ها قبل نابود می‌شد و احتمالاً حملات پاریس هم هرگز اتفاق نمی‌افتاد. اما ترکیه نه تنها محتاطانه به داعش کمک می‌رساند، سربازان مجروح آن را درمان نموده و صادرات نفت از سوی مناطق تحت کنترل داعش را آسان می‌کند، بلکه به طور وحشیانه‌ای به نیروهای کرد حمله می‌کند، کردهایی که تنها نیروهای محلی هستند که بطور جدی با داعش می‌جنگند. درضمن، ترکیه حتی جنگنده‌ای روسی را که به مواضع داعش در سوریه حمله می‌کرد، سرنگون نمود. در عربستان، متحد اصلی آمریکا در منطقه (که از جنگ داعش با شیعیان استقبال می‌کند)، نیز شرایطی مشابه وجود دارد. حتی اسرائیل هم بخاطر محاسبات فرصت‌طلبانه، بطور مشکوکی در محکوم‌نمودن داعش سکوت کرده است، چرا که داعش با نیروهای شیعه حامی ایران مبارزه می‌کند، و اسرائیل، ایران را دشمن اصلی خود می‌داند.

قرارداد بین اتحادیه اروپا و ترکیه در پایان ماه نوامبر (که مطابق آن، ترکیه در ازای دریافت کمک هنگفت مالی، که در ابتدا ۳ میلیارد یورو بود، حرکت پناهندگان به سوی اروپا را متوقف می‌کند) عملی شرم‌آور و زننده، و یک فاجعه تمام‌عیار نژادی‌سیاسی است. آیا «مبارزه با تروریسم» اینگونه صورت می‌گیرد؟ از طریق تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی ترکیه و پاداش‌دادن به یکی از مقصران اصلی در به قدرت رسیدنِ داعش در سوریه؟ مشخص است که فرصت‌طلبان و عمل‌گرایان چه توجیهی از این قرارداد دارند (آیا رشوه‌دادن به ترکیه، بدیهی‌ترین روش توقف پناهندگان نیست؟)، اما پیامدهای بلندمدت فاجعه‌بار خواهند بود.

این پیشینه مبهم، بخوبی این امر را روشن می‌کند که «جنگ همه‌جانبه» علیه داعش را نباید جدی گرفت، آن‌ها واقعاً چنین منظوری ندارند. قطعاً چیزی که پیشِ روی ماست، برخورد تمدن‌ها (غربِ مسیحی در برابر اسلام رادیکال) نیست، بلکه برخورد در درون هر تمدن است: در فضای مسیحی، جنگ آمریکا و اروپای غربی علیه روسیه؛ و در فضای اسلامی، جنگ سنیان علیه شیعیان. توحش داعش فقط تصویری است که بر تمام این مجادلات سرپوش می‌گذارد. تمام طرف‌ها تظاهر می‌کنند که با داعش می‌جنگند تا بتوانند به دشمن واقعی خود ضربه بزنند.

یادداشت ویراستار [نیو استیتس‌من]، ۹ دسامبر: این نوشتار، در ابتدا حاوی یک اظهاریۀ بود که به اشتباه به رئیس سازمان ملی اطلاعات ترکیه نسبت داده شده بود. این حرف اکنون حذف شده است.


* اسلاوی ژیژک فیلسوف، منتقد فرهنگی و ادبی، و اندیشمند مشهور مارکسیست است. او دارای کتاب‌هایی چون کژ نگریستن (۱۹۹۱) و خشونت: پنج نگاه زیرچشمی (۲۰۰۸) است.

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ناصر

۰۸:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
0

واقعا تعجب میکنم از جناب ژیژک. برای این نوشته ی ضعیف. که بر اساس دیدن چند کلیپ مبهم داوری کرده است.

هادی

۱۱:۰۵ ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0

امیدوارم این یادداشت مخاطب خود را در میان رهبران جهان بیابد. بدون شک عوامل مختلفی در ظهور داعش نقش داشته اند اما الان اصلی ترین حامی و فاکتور نگهدارنده ی داعش حکومت نیو عثمانی ترکیه است و بس.

ali

۱۱:۰۵ ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0

واقعا این نوشته ژیژکه !!!!! انقدر سطحی در حد روزنامه های زرد داخلی خودمان تحلیل کرده !!! بلاخره پپشت هر تحلیلی غرضی هست و انسان بدون غرض افسانه است . معلومات عادی در مورد داعش را ایشون چرا نمیدانند ؟؟؟ که کادر فرماندهی داعش همان فرماندهان اموزش دیده عراق در امریکا هستند و همه میدانند ارتش عراق مجهزترین ارتش خاورمیانه بود که تا حضور صدام نه یمنی ها دچار جنگ داخلی شدند نه بحرینی ها نه لیبی سقوط کرد و نه سوریه وارد جنگ داخلی میشد !!! وقتی امریکا مهره خودش را برداشت ارتش عراق منحل کرد و چرا باید این ارتش یا افراد یکه اموزشهای ویژه ای دیده بودند و به سلاحهای ویژه ای مجهز بودند و.... چرا باید منحل میشد ؟؟؟؟ داعش علیرغم نادانی های نعمدی آقای ژیزک یکبار در ایران اقدام انتحاری انجام نداده و بمب گذاری نکرده کشوری که بالاترین رقم قاچاق کلا در جهان از مرزهای خود دارد ...... آقای ژیژک همچنان ایدئولوژی دارند و به ان متعصبند !!!!!

Reza

۰۲:۱۰ ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
0

بادرود ایشون دربطن وقایع قرارندارند وعلل اصلی وواقعی که داعش ازکجاپدیدامده وتغذیه شد تاازلیبی تاعراق وسوریه ویمن راتخریب کند ودراین میان اهداف وعهدپیمانهای امپراطورها چیست ، اشاره نکرده اند.مقاله ای سطحی برای تنها گناهکارشمردن ترکیه!

گروهی از نویسندگان

ترجمه میثم غلامی و همکاران

گروهی از نویسندگان

ترجمه احمد عسگری و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

پاملا دراکرمن

ترجمه مریم خوشحال‌پور

جف کرایسلر, دن آریلی

ترجمه بابک حافظی

دنیل تی. ویلینگهام

ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0