گزارش

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۴؛ کتابخوان

دست‌چینی متنوع از بهترین مطالب منتشرشده در سال ۱۳۹۴

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۴؛ کتابخوان

در برگزیدۀ کتابخوان علاوه بر چند مجموعۀ تصویری هنری، گفتگو با امبرتو اکو؛ ماجرای کشف ۱۳۰۰ تابلوی مشهور نقاشی پس از هشتاد سال؛ روایتی از نزاع برگسون و اینشتین در باب ماهیت زمان؛ یادداشت پیکتی دربارۀ رابطۀ میان نابرابری درآمدی و ظهور داعش و مطالبی دیگر می‌خوانید.

روسینا بوسیو: زنان بدون لبخند
روسینا بوسیو زنان را به عنوان پروتاگونیست‌های تاریخ ارتباطات تصویری و نماد زیبایی نگاه می‌کند. اما زیبایی‌ای که با کلیشه‌های شکل‌گرفته توسط فرهنگ عامه و قواعد تجاری و تبلیغاتی تفاوت دارد و آنها را به چالش می‌گیرد.


روایتی از نزاع برگسون و اینشتین در باب ماهیت زمان
در ۱۹۲۲ از اینشتین دعوت شد تا دربارۀ زمان سخن بگوید. برگسون که مشهورترین فیلسوفِ جهان بود هم در جلسه شرکت داشت. بینِ او و اینشتین دربارۀ مفهوم زمان نزاعی درگرفت و بعدِ آن، برگسون کمیتۀ نوبل را متقاعد کرد به نظریۀ نسبیت اینشتین نوبل ندهند.


کافه‌های سکوت
همه‌روزه، تعداد بیشتری «کافۀ سکوت» با محدودیت خودخواستۀ گفت‌‌وگوی در توکیو افتتاح می‌شود. «کافه‌های سکوت» و «جشن‌های عروسی مجردی» نمونه‌ای از خدماتی است که برای تأمین نیازهای نسلی خجالتی ایجاد شده‌اند.


تاریخچۀ مختصری از دیوارهای مرزی
مواجهۀ اولیه با دیوارها این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که اساساً چرا ایجاد شده‌اند؟ تفاوت‌های میان انسان‌ها در زندگی روزانه اغلب سطحی‌اند اما دیوارها به این تفاوت‌ها رسمیت می‌بخشند. امروزه، دیوارهای مرزی در سرتاسر جهان وجود دارند.


ازدحام جمعیت چگونه مسبب مرگِ انسان‌ها می‌شود؟
ازدحام جمعیت ممکن است بسیار مرگ‌بار باشد. همین مسئله، وظیفه‌ای خطیر به دوش دانشمندانِ علوم رفتاری و اجتماعی گذاشته است: مطالعۀ نحوۀ ظهور و شیوه‌های کنترلِ ازدحام جمعیت. اما آیا می‌توان در چنین بلبشوهایی، به قواعدی دست پیدا کرد؟


مورد عجیب ایدز
ایدز دیگر مثل گذشته گسترش نمی‌یابد و کشنده نیست. اما اچ.آی.وی همچنان مرموز باقی مانده است و ما نیازمندیم که دربارۀ آن بیشتر بدانیم.به راستی چطور مردسالاری ایدز را گسترش می‌دهد؟، چطور می‌شود تا ۲۰۳۰ گسترش ایدز را متوقف کرد؟


سینتا ویدال: جهان بی‌جاذبۀ چندوجهی
نقاشی‌های سینتا ویدال، هنرمند اسپانیایی، از دنیایی بی‌وزن و سیال حرف می‌زنند که در آن از اطرافیانمان جدا شده‌ایم و توان فهم یکدیگر را بخاطر همین فاصله‌ها و فضاهای جدا از هم تقریبا دست داده‌ایم.


اومبرتو اکو: ادبیات واقعی دربارۀ بازندگان است
اومبرتو اکو، در تنها حضورِ عمومیِ خود در بریتانیا، چاپ رمان شمارۀ صفر را اعلام کرد. بیشتر آثار او، بازنمایی عرصه‌ای است که در آن شکِ سالم، جای خود را به پارانویا می‌دهد. این تکانه‌ای است که اگر می‌خواهیم به حقیقت برسیم، باید خود را در برابر آن مصون کنیم.


ضد خاطراتی از ابوالحسن نجفی
ابوالحسن نجفی، ادیب و مترجم برجسته در ۸۶ سالگی درگذشت. نجفی علاوه بر آن‌که بر نسلی از مهم‌ترین نویسندگان و مترجمان ایرانِ معاصر تأثیرگذار بوده است، بسیاری از مخاطبانِ ادبیات در زبان فارسی را نیز مسحور قلمِ خود کرده است. از جمله خودِ من را.


آرمان‌شهر پس از انسان
لوری نیکس، عکاس و ماکت ساز آمریکایی، در عکس‌هایش شهر نیویورک را پس از یک فاجعه تصویر می‌کند. فاجعه‌ای که منجر به ناپدیدشدن و نابودی مطلق بشریت شده است.
 


هیتلر از چه‌جور هنری متنفر بود؟
در دوران نازی یک موزه‌دار، از طرف گوبلز مأمور شد تا نقاشی‌هایی که به نظر نازی‌ها هنر فاسد بود، در دیگر کشورها بفروشد. او انبوهی از این آثار را در خانۀ خود نگه داشت. پسرش نیز از این گنجینه با رازداری نگه‌داری کرد. اما ۳ سال پیش، این گنجینه تصادفاً پیدا شد.


اَنگِس دیتون، برندۀ نوبل اقتصاد، کیست؟
دیتون در کتاب اخیرش، استدلال ‌می‌کند که تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که گرچه اکثر مردم دنیا با افزایش درآمدهای ملی، از نظر سلامت و ثروت بهره‌مند شده‌اند، همچنان گروه‌های فراونی هستند که از این قافله جامانده‌اند.


پیکتی: عامل ظهور داعش نابرابری درآمدی است
توماس پیکتی، یکسال پس از انتشار سرمایه در قرن ۲۱، با استدلالی دیگر دربارۀ نابرابری درآمدی به صحنه آمده است. استدلالی که شاید جنجالی‌تر از کتابش از آب درآید؛ نابرابری عامل اصلی تروریسم خاورمیانه از جمله حملات اخیر داعش در پاریس است.


همه می‌میرند: تاریخِ آلودگیِ هوا
«تهران دیگر جای زندگی نیست». کافیست نگاهی به بالای سرمان بیاندازیم. به آسمانِ تیره‌ای که کمر به قتلِ‌عام ما بسته است. انگار دیگر هیچکس تهران را خانۀ خود نمی‌داند. اما آلودگی هوا تاریخی به درازای تاریخِ خانه‌سازی دارد.


اگر مکان‌یابی نشوید، اصلاً وجود ندارید
۴ میلیارد نفر در جهان «اصلاً وجود ندارند» زیرا نشانی پستی‌ای ندارند. این گروه «بی‌نشانی» نه می‌توانند حساب بانکی باز کنند و نه به راحتی خدمات اجتماعی دریافت کنند. استارت‌آپی در لندن، به‌دنبال حل کردن یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعۀ جهانی است.

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0