نوشتار

۴۶میلیون نفر از بردگی مدرن رنج می‌برند

بر اساس نتایجِ پژوهشی جدید، قریب به ۴۶میلیون نفر تحت‌تأثیر اَشکال نوین برده‌داری هستند

۴۶میلیون نفر از بردگی مدرن رنج می‌برند

بر اساس نتایجِ پژوهشی جدید قریب به ۴۶میلیون نفر تحت‌تأثیر اَشکال نوین برده‌داری هستند. هند با ۱۸.۳۵میلیون نفر در صدر این فهرست قرار دارد؛ هرچند باتوجه‌به تناسب جمعیت، کرۀ شمالی در صدر فهرست است. این گزارشی است که بنیاد واک فیری با مطالعه روی «شاخص جهانی بردگی» ارائه کرده است و از دولت‌ها خواسته برای مبارزه با برده‌داری مدرن بیشتر تلاش کنند.

3 دقیقه

دویچه وله — بر اساس پژوهشی که بنیاد استرالیایی واک فیری۱ منتشر کرده است، در سرتاسر دنیا نزدیک به ۴۶میلیون نفر به کار اجباری یا مشاغل جنسی اشتغال دارند یا به‌علت بدهی در بندگی فرد دیگری هستند یا در وضعیتی هستند که همچون بردگی است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی بردگی در سال ۲۰۱۶ «شکل‌های نوین برده‌داری» بسیار بیشتر از گذشته وجود دارد. نزدیک به دوسِوم این برده‌های مدرن در آسیا هستند.

برده‌داری مدرن امروزه اصطلاحی فراگیر برای توصیف قاچاق انسان، کار اجباری، استثمار به‌علت بدهی، بردگی جنسی، ازدواج اجباری و استثمارهایی ازاین‌قبیل است.

هند با ۱۸.۳۵میلیون نفر بزرگ‌ترین جمعیت برده‌های مدرن را دارد. بعد از آن به‌ترتیب چین با ۳.۳۹میلیون، پاکستان با ۲.۱۳میلیون، بنگلادش با ۱.۳۵میلیون و ازبکستان با ۱.۲۳میلیون قرار دارد.

اگر میزان بردگی را از حیث تناسب جمعیت در نظر بگیریم، کرۀ شمالی رتبۀ اول را دارد. ۴.۳۷درصد از جمعیت ۲۵‌میلیون نفری این کشورِ منزوی، در بردگی به سر می‌برند. گزارش‌ها نشان می‌دهد کرۀ شمالی هیچ کاری برای مبارزه با برده‌داری نمی‌کند و دولت این کشور بردگی را تأیید می‌کند. باتوجه‌به تناسب جمعیت، پس از کرۀ شمالی ازبکستان قرار دارد. ۳.۹۷درصد جمعیت این کشور در مزارع و کارخانه‌های پنبه در وضعیت کار اجباری به سر می‌برند.

بر اساس گزارش شاخص جهانی بردگی، برده‌داری مدرن در ۱۶۷ کشور دنیا وجود دارد. کمترین میزان رواج بردگی در اروپاست؛ اما بنیاد واک فیری اعلام کرده است که اروپا منبع و مقصدی برای کار اجباری و استثمار جنسی است. این بنیاد هشدار داده است که انسان‌هایی که از فقر و جنگ فرار می‌کنند و به اروپا می‌آیند، می‌توانند احتمال بروز بردگی را در این قاره افزایش دهند.

این آمارِ تکان‌دهنده با آمار سازمان بین‌المللی کار، از ارکان فرعی سازمان ملل متحد، مغایرت دارد. بر اساس تخمین سازمان بین‌المللی کار ۲۱میلیون نفر در وضعیت کار اجباری هستند. مشخص است این سازمان معنای گستردۀ بردگی مدرن را که بنیاد واک فیری در نظر داشته، لحاظ نکرده است.

بردگی مدرن یعنی فردی به کاری مجبور شود و به‌علت تهدید، خشونت، فریب، سوءاستفاده از قدرت و اکراه، نتواند از آن کار رهایی یابد.

بنیاد واک فیری از دولت‌ها خواسته است برای مبارزه با برده‌داری مدرن بیشتر تلاش کنند و به ارباب مشاغل هشدار داده است تا تضمین کنند زنجیره‌های تولید و توزیعشان عاری از برده‌داری است.


پی‌نوشت‌:
[۱] Walk free foundation

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

I da

۰۲:۱۲ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0

كاش رتبه ايران هم در اين مطلب ذكر شده بود ، هر موضوعي كه در سطح جهاني مورد بررسي قرار ميگيرد ناخودآگاه ادم ذهنش به اين سمت ميرود كه ما در جهان كجاي رنكينگ هستيم براي تغيير وضعيت امار خيلي خوب ميتونه ما را راهنمايي كند

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0