استاد حقوق دانشگاه راتگرز، گری فرانسیون، نظرات رادیکالی دربارۀ حقوق حیوانات دارد. او میگوید حقوق حیوانات تا حد زیادی بیمعنی شده است و این وضعیت ناشی از نظرات پیتر سینگر است که عموماً او را پدر جنبش حقوق حیوانات مینامند. سینگر استفادۀ انسان از حیوان را فینفسه رد نمیکند؛ او تنها به رنجکشیدن حیوان توجه میکند. اما بهعقیدۀ فرانسیون، وقتی دربارۀ حقوق حیوانات صحبت میکنیم، در درجۀ اول دربارۀ یک «حق» صحبت میکنیم: حقِ دارایی کسی نبودن. برایناساس، نگهداری، پرورش و حتی مهربانی با حیوانات نیز غیراخلاقی است.
آنچه در این نوبت گوش میکنید نسخهٔ صوتی نوشتاری است از گری فرانسیون و آنا چارلتون که پیش از این با عنوانِ «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟»، منتشر شده است. نوشتار این نسخه صوتی را در اینجا بخوانید.
چه طرفدار حقوق حیوانات باشید و تصدیق کنید که آنها باید حقی بنیادین و پیشاقانونی مبنی بر «داراییِ کسی نبودن» داشته باشند و چه به باورهای متداول وسنتی پایبند بمانید، نتیجه یکسان است: اساساً تمام استفادههای ما از حیوانات باید پایان یابد.ما سگهایمان را دوست داریم، اما قبول کنید: اگر جهانْ جهانی عادلانهتر و منصفانهتر بود، هیچ حیوان خانگیای وجود نداشت و هیچ چراگاهی پر از گوسفند و هیچ طویلهای پر از گاو و خوک و هیچ مزرعهای پر از مرغهای تخمگذار نمیشد. هیچ آکواریوم یا باغوحشی هم در کار نبود.
فایل صوتی نوشتار «چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟» را گوش کنید.
خشونت برای بیشتر آدمها غیرقابلفهم است. نظریهای جدید میگوید خشونت نه ذاتی است، نه عقلانی
آیا واقعاً به بازیهای ویدئویی «معتاد» میشویم؟
شاید در نهایت مهمترین چیزی که ما انسانها را از حیوانات متمایز میکند توانایی احساس انزجار باشد
اقتصاد زبان قدرت است و همۀ ما را تحت تأثیر قرار میدهد، پس بهتر است دربارۀ آن بدانیم