نوشتار

اونورا اونیل برندۀ جایزۀ یک میلیون دلاری فلسفه شد

اونیل اعتمادکردن به دیگران را به چالش کشید و فیلسوف سال ۲۰۱۷ شد

اونورا اونیل برندۀ جایزۀ یک میلیون دلاری فلسفه شد

فیلسوفان عادت کرده‌اند خلاف عادت حرف بزنند. افراد عادی هم معمولاً پاسخ پرسش فیلسوف‌ها را می‌دانند، البته تا زمانی که به آن فکر نکرده باشند. مثلاً همه فکر می‌کنند «اعتماد در جامعه کمتر از قبل شده»، «ما باید به یکدیگر بیشتر اعتماد کنیم»، یا اینکه «باید اعتماد ازدست‌رفته را دوباره بسازیم». اما اونورا اونیل، استاد فلسفۀ دانشگاه کمبریج، کتابی نوشته که مفهوم و هدف و وظیفۀ اعتمادکردن را به‌کلی دگرگون کرده. به‌خاطر همین کتاب هم، جایزۀ برگروئن سال ۲۰۱۷ را برنده شده.

NYTimes

Onora O’Neill Wins $1 Million Berggruen Prize for Philosophy

جنیفر شوسلر، نیویورک تایمز — فیلسوف بریتانیایی، اونورا اونیل، جایزۀ برگْروئن سال ۲۰۱۷ را از آنِ خود کرد، جایزه‌ای که هر سال به آن متفکری می‌دهند که افکارش عمیقاً بر خودشناسی انسان تأثیر گذاشته و پیشرفت‌های بسیاری را در این جهان رقم زده است، این جهانی که آن‌به‌آن تغییر می‌کند.

این جایزه، که یک میلیون دلار می‌ارزد، دسامبر همین امسال، طی مراسمی در شهر نیویورک به او تقدیم خواهد شد. سال پیش بود که مؤسسۀ برگروئن (سازمان تحقیقاتی‌ای که در لس‌آنجلس تأسیس شده و در پی ارتقای تفاهم فرهنگ‌هاست)، با تأکید خاصی بر تبادل فکری بین آسیا و جهان غرب، این جایزه را معرفی کرد.

خانم اونیل ۷۶ساله است، و همه او را به‌خاطر کتابی که در فلسفۀ اخلاق نوشته می‌شناسند، کتابی که بر پایۀ اثر ایمانوئل کانت نگاشته شده. هیئت داوران، به سرپرستی قوام آنتونی آپیا، جایزه را به اونیل داد چراکه کتابش دربارۀ این‌گونه پرسش‌ها به ما بصیرت می‌بخشد: «پرسش‌های اصلی عصر ما، از ناسازگاری حقوق جهانی با حاکمیت ملی گرفته، تا بررسی نقش اعتمادِ میان‌فردی در محقق‌کردن خودآیینی، و تا الزام اخلاقی در گشودن مرزها برای بهبود قحطی [در کشور همسایه]».

به‌طور جزئی، اعتمادْ یکی از پیرنگ‌های اصلی اثر خانم اونیل است، که در آثار محققانه‌اش آن را بسط داده، آثاری همچون کتاب عدالت، اعتماد، و تعهدپذیری۱ (۲۰۰۵)، و همچنین در یکی از سخنرانی‌های تد او در سال ۲۰۱۳ که عنوانش «آنچه دربارۀ اعتماد درک نمی‌کنیم؟» بود و در آن سخنرانی به مبارزۀ آموزۀ رایجِ «بازسازی اعتماد» در جامعه رفته بود.

در آن سخنرانی، خانم اونیل گفت: «صریح بگویم. فکر کنم بازسازیِ اعتماد هدفی ابلهانه است. من می‌خواهم به چیزی اعتماد کنم که می‌شود به‌اش اعتماد کرد، نه به آنچه ارزش اعتمادکردن را ندارد. درواقع، به‌صورت ایجابی می‌خواهم تلاش کنم اعتماد نکنم به چیزی که نمی‌شود به آن اعتماد کرد». می‌گوید: دعوت به بازسازیِ اعتماد «همه‌چیز را بدتر می‌کند».

این اولین جایزۀ بین‌المللی‌ای نیست که اونیل می‌گیرد. او نمایندۀ مستقل مجلس اعیان و استاد فلسفۀ دانشگاه کمبریج است، کسی که شایستگی کرسیِ «کمیسیون عدالت و حقوق بشر» را داشته. علاوه‎براین، امسال، «جایزۀ هولبرگ» را هم بُرد، جایزه‌ای که از طرف پارلمان نروژ اعطا می‌شود و حدود ۵۲۵ هزار دلار است. اونیل، سال ۲۰۱۵ نیز، جایزۀ بین‌المللی کانت را برنده شد.

برندۀ پارسالِ جایزۀ برگروئن فیلسوف کانادایی، چارلز تیلور، بود.


پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را جنیفر شوسلر نوشته است و در تاریخ ۳ اوت ۲۰۱۷ با عنوان «Onora O’Neill Wins $1 Million Berggruen Prize for Philosophy» در وب‌سایت نیویورک تایمز منتشر شده است و وب‌سایت ترجمان در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ آن را با عنوان «اونورا اونیل: برندۀ جایزۀ یک میلیون دلاری فلسفه» و با ترجمۀ علیرضا صالحی منتشر کرده است.
•• جنیفر شوسلر (Jennifer Schuessler) خبرنگار حوزۀ فرهنگ و اندیشه است و در نیویورک تایمز می‌نویسد. او پیش از این سردبیر بخش «ایده‌ها»ی سایت بلومبرگ بود.
[۱] Justice, Trust and Accountability

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گروهی از نویسندگان

ترجمه میثم غلامی و همکاران

گروهی از نویسندگان

ترجمه احمد عسگری و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

پاملا دراکرمن

ترجمه مریم خوشحال‌پور

جف کرایسلر, دن آریلی

ترجمه بابک حافظی

دنیل تی. ویلینگهام

ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0