نوشتار

توماس پیکتی حزب کارگر را ترک کرد

پس از خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، مشاوران اقتصادی سرشناس همکاریشان را با حزب کارگر پایان دادند.

توماس پیکتی حزب کارگر را ترک کرد

در پی عملکرد ضعیف حزب کارگر در ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعدادی از مشاوران اقتصادی سرشناس همکاریشان با این حزب را پایان دادند. توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی، با تأیید کنارکشیدنش از شورای مشاوران حزب کارگر، از «کارزار ضعیف» جرمی کوربین برای ماندن بریتانیا در اتحادیۀ اروپا انتقاد کرد. این استعفاها ضربۀ محکمی به رهبر حزب کارگر است که پس از نگرفتن رأی اعتماد سعی دارد منصب خود را حفظ کند.

Guardian

Former Corbyn adviser Thomas Piketty criticises Labour's 'weak' EU fight

فیلیپ اینمن، گاردین — پیکتی، مؤلف کتاب جنجالی سرمایه که در سال ۲۰۱۳ پرفروش شد، به اسکای‌نیوز گفته است «عمیقاً دل‌واپس رأی [همه‌پرسی] برکسیت۱ و کارزار بسیار ضعیف [حزب] کارگر» بود. وی گفت دو هفتۀ پیش به این نتیجه رسید که تعهدات شغلی‌اش مانع از حضور او در شورای مشاورۀ اقتصادی حزب کارگر می‌شود و لذا از این شورا کنار کشیده است.

همچنین دیوید بلنچ‌فلاور، اقتصاددان و سیاست‌گذار سابق بانک انگلستان هم از کوربین انتقاد کرده است. بلنچ‌فلاور که روز سه‌شنبه استعفا کرد، انتقاد اعضای باقی‌ماندۀ شورا از نبود رهبری مناسب در حزب را دامن زد. این استعفاها ضربۀ محکمی به رهبر حزب کارگر است که پس از نگرفتن رأی اعتماد با نتیجۀ ۱۷۲ به ۴۰ سعی دارد منصب خود را حفظ کند.

این گروه را یک‌ سال پیش، جان مک‌دانل وزیر خزانه‌داری کابینۀ سایه۲ تشکیل داد تا به کوربین کمک کند که سیاست‌های ریاضتی جورج ازبرن، وزیر خزانه‌داری کابینۀ دیوید کمرون را نقد کرده و چارچوبی برای سیاست‌های اقتصادی حزب کارگر در آستانۀ انتخابات بعدی فراهم کند.


بلنچ‌فلاور گفت کوربین «بازی‌های احمقانه‌ای» درمی‌آورد و باید از رهبری حزب کناره بگیرد. بلنچ‌فلاور در کالج دار‌تمت، یکی از هشت عضو اتحادیۀ دانشگاه‌های امریکایی ایوی‌لیگ۳ تدریس می‌کند و حزب از او خواسته است راهکارهای ایفای نقش بهتر بانک انگلستان در دولت آیندۀ حزب کارگر را بررسی کند. وی گفت: «نظر به تحولات اخیر، تصمیم گرفته‌ام از شورای مشاورۀ اقتصادی استعفا بدهم و ارزیابی بانک انگلستان را به سرانجام برسانم.»

این استعفاها مابقی اعضای کمیته را وادار کرد که فعالیت‌شان را تعلیق کنند. ژوزف استیگلیتز، اقتصاددان امریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل که پذیرفته بود به این گروه بپیوندد، هنوز نظرش را اعلام نکرده است.

ماریانا مازوکاتو، استاد اقتصاد دانشگاه ساسکس، آن پتیفور، مدیر مؤسسۀ مشاورۀ اقتصادی پرایم و سیمون رن‌لویس، استاد دانشگاه آکسفورد نیز از جملۀ دیگر مشاورانی بوده‌اند که برگزاری جلسات بعدی را تا «فرونشستن غبارها» به تعویق انداخته‌اند.

آنها در بیانیه‌ای گفته‌اند: «ما همواره این نهاد را در مقام مشاوره‌دادن به کل حزب کارگر و نه تأیید افراد خاص درون آن دیده‌ایم. مثلاً همۀ ما در این دیدگاه مشترکیم که نتیجۀ همه‌پرسی [ترک] اتحادیۀ اروپا فاجعه‌ای بزرگ برای انگلستان است. از این نیز ناخرسندیم که رهبر حزب کارگرْ کارزار قوی‌تری برای اجتناب از این نتیجه شکل نداد. به‌اعتقاد ما اکنون ضرورت حیاتی دارد که راهی برای گشایش بن‌بست اقتصادی و سیاسی با اتحادیۀ اروپا پیدا شود؛ به‌گونه‌ای که کمترین آسیب ممکن را به اقتصاد انگلستان و همسایگان‌مان بزند. مایۀ افتخار ماست که در آینده به حزب کارگر مشاوره بدهیم؛ البته اگر که پس از حل‌وفصل وضعیت فعلی باز هم از ما مشورت بخواهند.»


پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را فیلیپ اینمن نوشته است و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۶ با عنوان «Former Corbyn adviser Thomas Piketty criticises Labour’s ‘weak’ EU fight» در وب‌سایت گاردین منتشر شده است. وب‌سایت ترجمان در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۵ این مطلب را با عنوان «توماس پیکتی حزب کارگر را ترک کرد» و با ترجمۀ محمد معماریان منتشر کرده است.
•• فیلیپ اینمن (Phillip Inman) خبرنگار اقتصادی گاردین است.
[۱] Brexit
[۲] در انگلستان، حزب مخالف دولتْ کابینۀ سایه تشکیل می‌دهد و وزرای سایه را برای نظارت بر عملکرد وزرای کابینه منصوب می‌کند. هم‌اکنون که حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کمرون کابینۀ انگلستان را در اختیار دارد، حزب کارگر کابینۀ سایه را تشکیل داده است.
[۳] Ivy League

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0