نوشتار

راز هر کتاب در صفحۀ ۱۱۲ نهفته است

جایزۀ ادبی «صفحۀ صدودوازدهم» برای قضاوت سریع دربارۀ کتاب‌ها روشی جدید معرفی می‌کند.

راز هر کتاب در صفحۀ ۱۱۲ نهفته است

ویراستاران و نویسندگان، بیشتر به شروع کتاب توجه می‌کنند تا بتوانند به‌سرعت خواننده را تحت تأثیر قرار دهند اما در ادامۀ کتاب هیچ اتفاق جذابی نمی‌افتد. مُبدعانِ جایزۀ ادبی «صفحۀ صدودوازدهم» ما را از مطالعۀ مقدمه، خلاصه و متن پشت جلد کتاب بی‌نیاز کرده‌اند؛ آنان برای قضاوت سریع دربارۀ کتاب‌ها با الهام از وودی آلن روشی جدید معرفی می‌کنند.

آلیسون فلاد

آلیسون فلاد

گزارشگر کتاب در گاردین

A new way to judge a book at speed: Le Prix de la Page 112

آلیسن فلاد، گاردین — همۀ تلاشم را می‌کنم تا پابه‌پای کُتبِ مرتبط با جوایز ادبی پیش بروم؛ اما متأسفانه از آخرین برندگان جوایز بوکر، کاستا و ساموئل جانسون عقب می‌مانم. هرچند مصرّانه و از صمیم قلب پیشنهاد می‌کنم لونی اثر اندرو مایکل هرلی، برندۀ جایزۀ بهترین رمان کاستا را بخوانید. متأسفانه باید بپذیرم که هیچ‌وقت نمی‌توانم به‌روز باشم. اما به‌لطف وبسایت کامپیلیت ریویو۱، توانستم از یک جایزۀ ادبی کمک بگیرم؛ جایزۀ صفحۀ صدودوازدهم۲ که به‌تازگی فهرست اسامی نامزدهای نیمه نهایی خود را اعلام کرده است.

در این جایزۀ ادبیِ فرانسوی با الهام از دیالوگی که در فیلم وودی الن یعنی «هانا و خواهرانش»۳ آمده- «شعر صفحۀ ۱۱۲ را فراموش نکن. من را به یاد تو می‌اندازد.» – از هیئت داوران تقاضا می‌شود ابتدا تنها صفحۀ ۱۱۲ هر رمان را بخوانند.

در این جایزه توضیح داده می‌شود: «چندین دهه است ویراستاران و نویسندگان به شروع کتاب فوق‌العاده توجه می‌کنند تا به‌سرعت خواننده را تحت تأثیر قرار دهند. اما در ادامۀ کتاب چه اتفاقی می‌افتد؟ متأسفانه… اغلب، هیچ.»

اینطور بود که به یک نظریه رسیدند: آن‌ها معتقدند صفحۀ ۱۱۲، همان نقطه‌ای است که نویسنده و ناشر احتمالاً از آن غافل می‌شوند.

آن‌ها نوشتند: «همه از صفحۀ ۱۱۲ غافل می‌شوند. به همین خاطر آن را انتخاب کردیم. منطق ما ساده است. اگر صفحۀ ۱۱۲ جالب‌توجه باشد، می‌توان امید داشت آن رمان هم، از اول تا آخر، جالب‌توجه باشد.» اگر رمانی صفحۀ ۱۱۲ زیبایی داشته باشد، هیئت داوران باقی کتاب را می‌خوانند.

ظاهراً این نظریه منطقی است. سه کتاب را از قفسه‌ام برداشته‌ام تا ببینم این روش جواب می‌دهد یا خیر. در ربکا، به راوی گفته می‌شود: «تو خیلی با ربکا فرق داری» و مَکسیم با خشم او را به پیاده‌روی می‌برد. حالا دیگر کتاب را خوانده‌ام.

در کتاب نوچه‌ها۴ دیوید و پترا دارند در‌این‌باره صحبت می‌کنند که «اصلاً نمی‌توان به‌راحتی توضیح داد که چطور آدم می‌تواند صورت‌های خیالیِ فهمیدنی بسازد». اگرچه از داستان سر در نیاوردم، فکر کنم آنقدر کنجکاو شدم که بقیه‌اش را هم بخوانم.

در کتاب زندگی‌های کریستوفر شانت کریستوفر در ستاره‌ای پنج‌پر قدم می‌گذارد و به همین خاطر می‌توان تعداد زندگی‌های باقی‌ماندۀ او را بررسی کرد.

این کار را خیلی دوست دارم. دیگر در کتاب‌فروشی از روی جلد، شرح و توصیف پشت جلد یا صفحات اول دربارۀ کتاب قضاوت نمی‌کنم. از این پس برای تصمیم‌گیری مستقیم می‌روم سراغ صفحۀ ۱۱۲. بهترین صفحات ۱۱۲ در قفسۀ شما کدام‌اند؟


پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب نوشتۀ آلیسن فلاد است و در تاریخ با عنوان «A new way to judge a book at speed: Le Prix de la Page 112» در وب‌سایت گاردین منتشر شده است و وب‌سایت ترجمان آن را در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ با عنوان «راز هر کتاب در صفحۀ ۱۱۲ نهفته است» و ترجمۀ نجمه رمضانی منتشر کرده است.
•• آلیسن فلاد (Alison Flood) نویسندۀ بخش کتابِ مجلۀ گاردین است. او سابقا ویراستار خبری وبسایت بوک‌سلر بوده است.
[۱] the Complete Review
این وبسایت به بررسی جامع، عینی و متعصبانۀ کتاب‌های قدیمی وجدید می‌پردازد و می‌کوشد تمام بررسی‌کتاب‌ها، پیش‌نمایش‌ها و اطلاعات موردنیاز را بیابند.
[۲] Le Prix de la Page 112
جایزۀ صفحۀ صدودوازدهم، جایزه‌ای است که به بهترین صفحۀ شمارۀ ۱۱۲ در جدیدترین کتب فرانسوی تعلق می‌گیرد. این جایزه را از وودی‌آلن الهام گرفته‌اند.
[۳] Hannah and Her Sisters
[۴] The Chrysalids
این رمان اثر جان ویندم است و علاء‌الدین بهشتی به فارسی ترجمه‌اش کرده است.

مرتبط

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌های افراطی کيستند؟ چه می‌گويند؟ و چه اهميتی دارند؟

راست‌افراطی: جست‌وجویی تباه در جهانی ویران‌شده

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟

فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

آنتونی اتکینسون: میراثی برای ساختن دنیایی برابرتر

تاریخ مطالعات فقر و نابرابری در قرن گذشته با تلاش‌های این اقتصاددان بریتانیایی درهم‌آمیخته است

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

چگونه مصرف کالاها می‌تواند از آدم‌ها دیو یا فرشته بسازد؟

کالاهایی که در فروشگاه چیده می‌شود ممکن است محصول کار کودکان یا بیگاری کارگران باشد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0