اخبار

در پروندۀ هجدهمین شمارۀ ترجمان بخوانید: چگونه بچه‌دارشدن به چنین انتخاب دشواری تبدیل شده است؟

شمارۀ جدید ترجمان منتشر شد

در پروندۀ هجدهمین شمارۀ ترجمان بخوانید: چگونه بچه‌دارشدن به چنین انتخاب دشواری تبدیل شده است؟

پیش‌تر، تصمیم برای بچه‌دارشدن این‌قدر پیچیده نبود. لازم نبود آدم‌ها چندان برای خود یا دیگران توضیح بدهند چرا می‌خواهند بچه‌دار شوند. اما این روزها، خیلی‌ها این تصمیم را معقول نمی‌دانند. آیا همچنان دلایل قدرتمندی به‌سود بچه‌دارشدن وجود دارد یا رفته‌رفته باید به زندگی بدون بچه‌ها عادت کنیم؟ پروندۀ شمارۀ هجدهم فصلنامۀ ترجمان استدلال‌های موافق و مخالف فرزندآوری را بررسی می‌کند.

ترجمان علوم انسانی — هجدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت بهار ۱۴۰۰، منتشر شد. «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران» حامی انتشار این شماره از فصلنامه بوده است. پیشنهاد ما برای خواندن فصلنامه خرید اشتراک از فروشگاه اینترنتی ترجمان است. شماره‌های پیشین فصلنامه هم بر روی فروشگاه اینترنتی موجود است.

بچه؛ بیاید یا نیاید؟
این روزها بچه‌دارشدن دیگر چندان بدیهی و بی‌تردید به نظر نمی‌آید. نیازهای اولیه‌ای که در گذشته فقط با بچه تأمین می‌شد، حالا با انواع و اقسام سرگرمی‌ها و مشغولیت‌ها جبران می‌شود. حتی همان نیازهایی که الآن به‌راحتی برآورده می‌شوند، گویا با آمدن بچه از دست می‌روند: دیگر نمی‌شود تا لنگ ظهر خوابید، خرج‌ومخارج دوبرابر می‌شوند، هزاران فکر و خیال به فهرست نگرانی‌ها اضافه می‌شوند و، در اغلب اوقات، باعث می‌شود پدرها فشار کاری بیشتری تحمل کنند و مادرها شغلشان را از دست بدهند. حتی کسانی که اوایل زندگی می‌خواهند بچه‌دار شوند، با سپری‌شدن چند سال، فکر آن را از سر به در می‌کنند. اما این حساب‌وکتاب به همین سادگی تمام نمی‌شود. بچه‌داشتن لذت‌های اصیل و نایابی را به افراد هدیه می‌دهد: عشقی نامشروط، آرامش آغوش نوزاد، خندیدن به تلفظ اشتباه کلماتشان، هیجان‌انگیز ساختن خاطرات میان‌سالی، تنهانشدن در دوران پیری. فهرست سود و زیان بچه‌دارشدن را می‌شود تا ساعت‌ها ادامه داد. استدلال‌های مؤید سود یا زیان این اتفاق را نمی‌شود نادیده گرفت. برخی بچه‌دارشدن را غیراخلاقی می‌دانند، زیرا کرۀ زمین را گرم و گرم‌تر می‌کند. یکسری هم می‌گویند مادرو پدرهای جوان نباید تاوان آلایندگی کارخانه‌های بزرگ را بدهند، علاوه‌بر اینکه کاهش نرخ باروری می‌تواند جوامع را دچار بحران و فروپاشی کند. پروندۀ شمارۀ هجدهم فصلنامۀ ترجمان همین استدلال‌های موافق و مخالف فرزندآوری را بررسی می‌کند.

فصلنامۀ ترجمان را از کجا می‌شود خرید؟
شما می‌توانید شمارۀ هجدهم فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی را از فروشگاه اینترنتی ترجمان، روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌‌فروشی‌های سراسر کشور بخرید. البته خرید اشتراک سالانه همچنان بهترین پیشنهاد برای خرید فصلنامه است، زیرا با خرید آن بیش از ۴۰درصد تخفیف خواهید گرفت. در طرح اشتراک، هزینه‌ای اضافی برای ارسال فصلنامه‌ها پرداخت نمی‌کنید (این روزها هم، پیش از اینکه فصلنامه‌ها را بسته‌بندی کنیم و تحویل پست بدهیم، با دقت، آن‌ها را ضدعفونی می‌کنیم). خوانندگانی که شمارۀ هجدهم نخستین شمارۀ اشتراک آن‌ها باشد، دو کتاب الکترونیکی به دلخواه خودشان هدیه می‌گیرند. با خرید اشتراک، هم در زمان و هزینۀ رفت‌وآمد صرفه‌جویی می‌کنید و هم اینکه، هر وقت بخواهید، می‌توانید اشتراکتان را لغو کنید. شاید مهم‌تر از همۀ این‌ها حمایت از انتشار منظم فصلنامۀ ترجمان باشد. به‌رغم آسیب گسترده‌ای که کووید۱۹ به کسب‌وکارها و اقتصاد حوزۀ نشر زد، اشتراک‌های شما به ترجمان کمک کرد تا بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. همچنین اگر آرشیو فصلنامه‌تان ناقص است و احیاناً شماره‌ای بوده که تهیه نکرده باشید، آن‌ها را هم از صفحۀ فصلنامه‌ها در فروشگاه اینترنتی ترجمان می‌توانید بخرید.

تهیۀ نسخۀ الکترونیکی
خوانندگانی که مایل‌اند نسخۀ پی‌دی‌اف و رنگیِ فصلنامه را تهیه کنند، می‌توانند آن را به‌زودی از برنامک‌های طاقچه و‌ فیدیبو خریداری کنند. همچنین، نسخۀ الکترونیک شماره‌های پیشین فصلنامۀ ترجمان نیز در این دو برنامک موجود است.

اطلاعات بیشتر
برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و آگاهی از نام و نشانی عرضه‌کنندگان فصلنامه در شهرهای مختلف با ما و همکارانمان تماس بگیرید.
• مؤسسۀ ترجمان: ۶-۸۸۵۲۶۳۷۳-۰۲۱
• شرکت پخش ققنوس: ۶۶۴۰۸۶۴۰-۰۲۱
• شرکت نشرگستر امروز: ۵۴۰۸۱۰۰۰-۰۲۱

► برای خرید اینترنتی به tarjomaan.shop مراجعه یا روی این لینک کلیک کنید.

مرتبط

سخنی با مخاطبان، به‌مناسب هشتمین سالگرد تأسیس ترجمان

سخنی با مخاطبان، به‌مناسب هشتمین سالگرد تأسیس ترجمان

محمدمهدی ایزدخواه به‌عنوان مدیرعامل ترجمان انتخاب شد

شمارۀ نوزدهم فصلنامۀ ترجمان با پرونده‌ای دربارۀ نابرابری و فقر منتشر شد

شمارۀ نوزدهم فصلنامۀ ترجمان با پرونده‌ای دربارۀ نابرابری و فقر منتشر شد

نابرابری شاخ‌و دُم ندارد؛ یادداشت‌هایی دربارۀ فقر در دنیایی که هر روز نابرابرتر می‌شود

«بکش و بپوش»، پروندۀ هفدهمین فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی

«بکش و بپوش»، پروندۀ هفدهمین فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی

شمارۀ هفدهم ترجمان با یادداشت‌هایی دربارۀ مصرف اخلاقی منتشر شد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0