نوشتار

ویژه‌نامه؛ دانشگاه به چه دردی می‌خورد؟

ویژه‌نامه؛ دانشگاه به چه دردی می‌خورد؟

شاید امروز دلایل متعددی در کار باشد که بگویید دانشگاه به دردی نمی‌خورد: کلاس‌هایی که حوصله را سر می‌بَرَند، استادانی که روی خوش به دانشجو نشان نمی‌دهند، هم‌کلاسی‌هایی که بی‌انگیزه‌اند. تقلب‌های گسترده و خرید پایان‌نامه را هم به آن اضافه کنید. بااین‌حال، دانشگاه با هویت بسیاری از افراد گره خورده. ما خود را با رشتۀ دانشگاهی‌مان معرفی می‌کنیم و دانشگاه را جزء جدانشدنیِ آیندۀ فرزندمان می‌دانیم. دانشگاه چه چیزی در خود دارد که، با این‌همه نقص، نمی‌گذارد به‌راحتی کنارش بگذاریم؟


♦ برای مطالعۀ هر یک از مطالب این پرونده، بر روی تیتر آن‌ها کلیک کنید.


چامسکی: دانشگاه بنگاهی تجاری شده است
سخنرانی «نوام چامسکی» دربارۀ وضعیت رو به زوال دانشگاه‌

آیا از دانشگاه، چیزی جز بنگاه اقتصادی باقی نمانده است؟ چامسکی در این سخنرانی معتقد است تا حدود زیادی چنین است، اما نباید پنداشت که دانشگاه‌ها در دهه‌های قبل از این، بی‌عیب و نقص بوده‌اند. با این‌حال، استخدام حق‌التدریسی، تزلزل شغل و لایه‌های متعدد مدیریتی، از اقتصاد نولیبرالی سراغ دانشگاه آمده است.


اصل دلیل: دانشگاه در چشمِ شاگردانش

ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی، با طرح این پرسش که «چگونه امروزه می‌‌توان از دانشگاه سخن به میان نیاورد؟» کارکردهای معرفتی دانشگاه‌های امروزی را تحلیل می‌کند و از این طریق مبانی عقلانیت مدرن را از منظر پست‌مدرنیسم نقد می‌کند.


استاد دانشگاه به چه دردی می‌خورد؟
در فرهنگِ دانشگاه بیشتر با دانشجویان مانندِ مشتری برخورد می‌شود تا محصل

سی سال پیش بعید بود نمرۀ الف در کارنامۀ دانشجویی پیدا کنید یا به ندرت به دانشجویانی برمی‌خوردید که با استاد خود ارتباط رودررو نداشته باشد. اما امروز اوضاع خیلی فرق کرده است. حالا نمرۀ الف گرفتن و ارتباط ایمیلی با اساتید وضعی رایج در دانشگاه‌هاست. باوئرلین، استاد دانشگاه اموری، از وظیفۀ اخلاقی استاد می‌گوید.


دانشجویان، اینترنت را رها کنید
گفت‌وگوی اسکات اریک کافمن با مارک باوئرلین، استاد دانشگاه ایموری دربارۀ وضعیت اساتید در ایالات متحده

ادعای مارک باوئرلین، استاد دانشگاه ایموری، مبنی بر ورشکستگی اخلاقی اساتید دانشگاه با واکنش تند همکارانش مواجه شد. باوئرلین در مصاحبه با اریک کافمن به این واکنش‌ها پاسخ می‌دهد و با نگاهی انتقادی ساختار دانشگاهی را بررسی می‌کند.


آیا استادی دانشگاه فقط یک شغل است؟
مروری بر کتاب انواع آزادی آکادمیک: از دانشِ حرفه‌ای تا انقلاب نوشتۀ استنلی فیش

فیش استاد دانشگاه کالیفرنیا در کتاب انواع آزادی آکادمیک از این ایده که کار آکادمیک می‌تواند بر اساس ارزش اجتماعی‌اش توجیه شود، انتقاد کرد. او معتقد است استادی دانشگاه صرفاً یک شغل است و اعتقادات شخصی در انجام فعالیت‌های حرفه‌ای آن جایگاهی ندارد. ایوان کندلی با نگاهی انتقادی کتاب فیش را بررسی می‌کند.


برج عاج
بررسی مستند برج عاج دربارهٔ نظام آموزشی ایالات متحدهٔ امریکا

اندور روسی در این مستند نشان می‌دهد در شش سال گذشته، به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور تحصیلی، تنها ۵۶ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توانسته‌اند فارغ‌التحصیل شوند.


رؤیای دانشگاه­‌های ما محیطی بدون کتاب و کاغذ است
در عصر سرمایه‌داری متأخر، فرهنگ مسئله‌ای همگانی شده است، اما در عین‌حال، به شکلی بی‌سابقه افول کرده است

تری ایگلتون از سرشناس‌ترین منتقدان ادبی دنیاست. او در کتاب جدید خود که عنوانِ کوتاه و جاه‌طلبانهٔ «فرهنگ» را برایش انتخاب کرده است، از تحولاتِ این مفهوم وسیع و چند لایه در سال‌های اخیر نوشته است. او می‌گوید فرهنگ برای زنده‌ماندن در عصری که سرمایه‌داری همه‌جا را فتح کرده است، به امر روزمره روی آورد، اما آنقدر جلو رفت که نفرت از نخبه‌گرایی را به نوعی نخبه‌گرایی جدید تبدیل کرد. برشی از این کتاب را می‌خوانید.


چطور با یک استاد سرشناس هم‌صحبت بشویم؟
وقتی با استادهای دانشگاهی مواجه می‌شوید، با آن‌ها دربارۀ فوتبال صحبت کنید

فرض کنید نشسته‌اید در جلسۀ سخنرانی و ناگهان افلاطون می‌آید و در صندلی کنار دستتان می‌نشیند. در این‌گونه شرایط، احتمالاً آن‌قدر ذوق‌زده می‌شوید که شروع می‌کنید به وراجی‌کردن‌های بی‌فایده. اگر هم کوتاه صحبت کنید، معمولاً می‌خواهید چیزی از او بگیرید، حال آن چیز می‌تواند یادگاری، امضا، وقت ملاقات، یا داوری پایان‌نامه‌تان باشد. اما او از این موقعیتی که برایش درست کرده‌اید متنفر است. او دوست دارد شما ادای ارسطو را دربیاورید و مثل او رفتار کنید.


دانشگاه متهم اصلی سرقت علمی است
دانشگاه‌ها همیشه برای مقابله با تقلب تلاش کرده‌اند، اما محیط دانشگاهی خود بخشی از مسئله است

هر از گاهی، موجی از نگرانی‌ دربارۀ مصیبت سرقت علمی در آموزش عالی به راه می‌افتد. طیف گسترده‌ای از عوامل به‌عنوان متهمان سرقت علمی مطرح می‌شوند، اما به نظر می‌رسد مثل همیشه متهم اصلی با تردستی از مظان اتهام فرار می‌کند. فروش علنی پایان‌نامه و مقاله در پیاده‌روهای شهر کار را برای متقلبان آسان کرده اما این تنها بخش کوچکی از فرهنگ تقلب در آموزش عالی است. تقلب، بسیار پیش‌تر از تجاری‌سازی سرقت علمی، در نظام آموزشی معمول بوده است.


دانشگاهِ محلی می‌تواند ناجی شهرهای شکست‌خورده شود
بریده‌ای از کتاب باهوش‌ترین نقاط کرۀ زمین؛ چرا مناطق درحال‌افولْ کانون‌های نوظهور نوآوری جهانی می‌شوند؟

اکرون شهری است در ایالتِ اوهایو، واقع در شمال شرقی آمریکا. این شهر، که قبلاً در تولید غلات و سیلوداری فعال بود، پس از تحولات اقتصادی سال‌های ۱۹۷۰ به شهری فقیر و مأیوس تبدیل شده بود. اما تصمیمی که رئیس جدید دانشگاه این شهر برای تبدیل اکرون به مرکز تحقیقات پلیمر در جهان گرفت حال‌وروز آن را عوض کرد. امروز اکرون از مخروبه به پایتخت پلیمر جهان تبدیل شده است.


صنعت جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
طبق بعضی از رتبه‌بندی‌ها دانشگاه‌های برجسته در علوم اجتماعی حتی جزء صد دانشگاه برتر هم نیستند

برایان لایتر، که بیش از بیست سال در زمینۀ رتبه‌بندی (رنکینگ) دانشگاه‌ها در دو حوزۀ فلسفه و حقوق فعالیت داشته است، در این نوشته به این پرسش می‌پردازد که آیا دانشگاهیان آگاه و متخصص باید در پیمایش‌هایی که برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در علوم انسانی صورت می‌گیرند شرکت بکنند یا نکنند. او مشخصاً به نقد معروف‌ترین رتبه‌بندی از دانشگاه‌های جهان یعنی کیو.اس می‌پردازد.


تصورات کلیشه‌ای دانشجویان سفیدپوست دربارۀ سایر نژادها
دانشجویان سفیدپوست معتقدند آسیایی‌ها توانمندترند و سیاه‌پوستان و امریکای لاتینی‌ها باید بیشتر تلاش کنند

دانشجویان آسیایی‌امریکایی «روحیۀ سردی دارند، اما توانمندند»؛ و «دانشجویان اهل امریکای لاتین و سیاه‌پوستان باید بیشتر تلاش کنند». این دیدگاهی است که حداقل برخی از دانشجویانِ سفیدپوستِ دانشگاه‌های امریکا دارند. در پژوهشی جدید، پژوهشگران دانشگاه بِیلر از ۸۹۸ نفر از دانشجویان جدیدالورودِ سفیدپوست در ۲۷ دانشگاهِ صاحب‌نام امریکایی خواستند که دانشجویانِ آسیایی، سیاه‌پوست و امریکای لاتینی را از نظر اخلاق کاری، هوش و پشتکار ارزیابی کنند. پژوهشگران می‌خواستند معلوم کنند آیا دربارۀ این اقلیت‌ها، تصورات کلیشه‌ای وجود دارد؟

مرتبط

هنر هیچ کاری نکردن: آیا هلندی‌ها چارۀ فرهنگ فرسودگی را یافته‌اند؟

هنر هیچ کاری نکردن: آیا هلندی‌ها چارۀ فرهنگ فرسودگی را یافته‌اند؟

«نیکسن» بیشتر واکنشی است به زندگی مدرن تا یک سبک زندگی هلندی

آیا موج کنونی فناوری کشورهای درحال‌توسعه را غرق خواهد کرد؟

آیا موج کنونی فناوری کشورهای درحال‌توسعه را غرق خواهد کرد؟

مسیری که کشورهای صنعتی طی کرده‌اند دیگر به‌روی دیگران باز نیست

چرا همه‌چیز در همه‌جای جهان شبیه هم شده است؟

چرا همه‌چیز در همه‌جای جهان شبیه هم شده است؟

این روزها وقتی از داخل کافه‌ای عکس می‌گیرید، نمی‌شود فهمید نیویورک است یا توکیو

نروژ چگونه به ابرقدرت خودروهای برقی تبدیل شد؟

نروژ چگونه به ابرقدرت خودروهای برقی تبدیل شد؟

سال ۱۹۸۹ چند فعال محیط‌زیست اولین خودروی برقی را وارد کردند و مبارزه آغاز شد

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0