گزارش

متیو کرافورد، فیلسوفی برای کارگاه

مجموعه جستارهایی دربارۀ کتاب‌های کرافورد

متیو کرافورد، فیلسوفی برای کارگاه متیو کرافورد در تعمیرگاه شخصی‌اش.

جای فیلسوف‌ها در کتابخانه است. یا نهایتاً روی صندلی کلاس یا پشت میز سخنرانی. هر چه بگردید، توقع ندارید در تعمیرگاهِ موتورسیکلت فیلسوف پیدا کنید. اما متیو کرافورد فرق می‌کند. او فلسفه‌اش را نه لابه‌لای کتاب‌ها که در میانۀ چکش و انبردست تعمیرگاهش پیدا کرده است. او می‌گوید بدون اصطکاک و لمس جهان حتی با خودتان هم بیگانه می‌شوید و باید با تفکر اصیل وداع کنید. انتشارات ترجمان به‌تازگی کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» او را ترجمه کرده است. شما می‌توانید در این پرونده مرورهایی بر دو اثر دیگر کرافورد را بخوانید.


♦ برای مطالعۀ هر یک از مطالب پرونده، بر روی تیتر آن‌ها کلیک کنید.


فلسفه و اقتصاد
مصرف‌گرایی؛ انگشت اتهام به‌سوی کانت
بررسی کتاب «جهان فراتر از ذهن شما: دربارۀ فردشدگی در عصر پریشانی» نوشتۀ متیو کرافورد

کرافورد در کتاب جهان فراتر از ذهن شما دربارهٔ آشفتگی‌های تکنولوژیک صحبت نمی‌کند بلکه ازخدعه‌های معرفت‌شناسانه‌ای حرف می‌زند که از عصر روشنگری به آن‌ها باور داریم. کرافورد معتقد است پریشانی ما نشان از کژنمایی از «خود» دارد. او ریشه‌های این مشکل را در فلسفۀ عصر روشنگری، بخصوص در آرای ایمانوئل کانت جستجو می‌کند. کانت معتقد بود دانش و اخلاق باید ضرورتاً درون ذهن جای گرفته باشند و بنابراین وجود باید از طریق اتونومی فرد تفسیر شود. فلاسفۀ عصر روشنگری در اواخر قرن هفده و در طول قرن هجدهم اهمیتی بی‌سابقه برای فرد عاقل، به عنوان موجودی مستقل از جامعه، قائل شدند. گریسی آلمستد جهان فراتر از ذهن را بررسی می‌کند.


سبک زندگی
هیچ کس نمی‌خواهد با آیپدش دفن شود
بررسی کتاب «جهان فراتر از ذهن شما: دربارۀ فردشدگی در عصر پریشانی» نوشتۀ متیو کرافورد

تا حالا از خودتان پرسیده‌اید که زندگی کردن واقعاً چه معنایی دارد؟ متیو کرافورد، فیلسوف و نویسندۀ کتاب «جهانِ فراتر از ذهن شما»، پاسخ کاملاً مشخصی دارد. برای او معنای واقعی زندگی و آزاد بودن، کنار گذاشتن گزینه‌های فراوان و مواجهۀ ماهرانه با محدودیت‌های جهان مادی است. به گفتۀ او شکوه و عظمت زندگی مرهون درگیری با واقعیت است نه زندگی میان مشتی کاغذ.


سبک زندگی
چند دقیقه این ماشین تبلیغات را خاموش کنید
بررسی کتاب «جهان فراتر از ذهن شما: دربارۀ فردشدگی در عصر پریشانی» نوشتۀ متیو کرافورد

متیو کرافورد اثر پژوهشی جدید و عالی خود را با تجربه‌ای مدرن و آشنا آغاز می‌کند: سوار هواپیما شدن. به جعبه‌های پلاستیکی که کفش‌ها، کیف پول و کلیدهایتان را داخلشان می‌گذارید توجه کرده‌اید؟ یک نابغۀ بازاریابی این ایده به ذهنش رسیده که داخل آنها را می‌توان با آگهی‌های تبلیغاتی پوشاند. یک بار عکس تبلیغاتیِ چند رژ لب ته جعبۀ وسایل کرافورد، شبیه حافظۀ فلش بود، طوری که نزدیک بود کرافورد حافظۀ فلش خود را فراموش کند. اطلاعات سخنرانی‌ وی که قرار بود پس از پرواز در مقصد ایراد کند در این حافظه قرار داشت. او سپس به دنبال جایی می‌گردد تا بنشیند و فکر کند. با خود می‌گوید: فراموشش کن؛ ولی فروشگاه‌ها، پوسترهای تبلیغاتی بزرگ، تلویزیون‌ها و صدای ناهنجار فرودگاه اجازۀ این کار را نمی‌دهند.


فقط حقیقت خنده‌دار است
برگرفته از بخشی از کتاب «جهان فراتر از ذهن شما: دربارۀ فردشدگی در عصر پریشانی» نوشتۀ متیو کرافورد

برخلاف کارتون‌های قدیمی، در جهان دیجیتال امروز با جهانی مواجه‌ایم که در آن فشارهای فیزیکی در برابر ارادهٔ ما نرم شده و از خود ملایمت نشان می‌دهد. در این جهان انسان موجودی فاعل و خلاق است که اتفاقات پیرامونش را فارغ از پدیدهٔ دیگری رقم می‌زند. جایگزینی تدریجی واقعیت با واقعیت مجازی یکی از ویژگی‌های برجستهٔ زندگی معاصر است، اما این جایگزینی پیشینه‌ای بلند در تفکر غربی دارد. این فرایند خطوطی که ایمانوئل کانت، به شکلی غیرعمدی برای ما طرح کرده است را آشکار می‌سازد: تلاش برای تضمین آزادی انسان به وسیلهٔ تصفیۀ واقعیت مادی از راه انتزاعات.


جهان بدون اصطکاک؟ هرگز
در ستایش رانندگی؛ فیلسوفِ موتورسوار از خودروهای معمولی دفاع می‌کند
مروری بر کتاب «چرا رانندگی می‌کنیم»، نوشتۀ راننده‌ای که پایش را از روی پدال برنمی‌دارد

چه کسی از اتومبیل‌های خودران بدش می‌آید؟ کافی است مقصد را مشخص کنی، با خیال راحت در صندلی فرو بروی، و به صفحۀ گوشی خیره شوی. نه بوقی، نه ترافیکی، نه عصبانیتی. اما فیلسوفی هست که از این وضعیت متنفر است. متیو کرافورد، نویسنده‌ای که به تعمیر موتورسیکلت‌ها مشهور است، می‌گوید یک‌زمانی کسب مهارت و ریسک‌پذیری برای آدم‌ها فضیلت به شمار می‌آمد، اما هر چه می‌گذرد انگار سرآمدان تکنولوژی می‌خواهند ما را نادان‌تر و بی‌عرضه‌تر کنند. از قلبتان بپرسید؛ واقعاً دوست دارید لذت رانندگی را از دست بدهید؟


خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گروهی از نویسندگان

ترجمه میثم غلامی و همکاران

گروهی از نویسندگان

ترجمه احمد عسگری و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

پاملا دراکرمن

ترجمه مریم خوشحال‌پور

جف کرایسلر, دن آریلی

ترجمه بابک حافظی

دنیل تی. ویلینگهام

ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0