اخبار

پرونده‌ای که در شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان می‌خوانیم: هیچ‌کس تنها نیست

فصلنامۀ ترجمان به سیزدهمین شمارۀ خود رسید

پرونده‌ای که در شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان می‌خوانیم: هیچ‌کس تنها نیست

سیزدهمین شمارۀ «فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی» با پرونده‌ای دربارۀ «انزوا، تنهایی و خلوت‌گزینی» منتشر شد. برخی سخن‌گفتن از تنهایی را مثل اعتراف به شکست شرم‌آور می‌دانند. در بیشترِ تاریخ نیز پدیدۀ تنهایی موقعیت مبهم و مرموزی داشته است و کمتر از آن گفته‌اند، اما در سالیان اخیر پژوهشگران و نویسندگانی از حوزه‌های گوناگون به رمزگشایی از زوایای ناپیدای تنهایی مشغول شده‌اند. در پروندۀ این شماره از فصلنامه، ‌سراغ متونی رفته‌ایم که تلاش می‌کنند به برخی از مهم‌ترین پرسش‌ها دربارۀ موضوع تنهایی پاسخ بدهند.

ترجمان — سیزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت زمستان ۱۳۹۸، با حمایت «معاونت امور فرهنگی‌اجتماعی شهرداری تهران» منتشر شد. این شماره، پس از توزیع برای مشترکین، از امروز در کتاب‌فروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور با قیمت ۳۵هزار تومان در دسترس خوانندگان خواهد بود. همچنین می‌توانید سیزدهمین شمارۀ ترجمان، اشتراک فصلنامه و شماره‌های پیشین را از فروشگاه اینترنتی ترجمان بخرید. فصلنامۀ سیزدهم ترجمان شامل آثاری است از: سِت گودین، فرید زکریا، لزلی جمیسون، جان کاسیوپو، رولف دوبلی، ریچارد روسو، ریموند گُیس، دونالد هال، برایان مگی، تری ایگلتون و دیگران.

هیچ‌کس تنها نیست؛ دربارۀ تنهایی، انزوا و خلوت‌گزینی
در روزگار ما رسانه‌های اجتماعی ارتباط با دیگران را از همیشه آسان‌تر کرده‌اند، اما بسیاری از ما همچنان احساس تنهایی می‌کنیم و حتی دوست نداریم دربارۀ احساسات و تجربۀ خودمان از تنهایی با دیگران صحبت کنیم. گویی سخن‌گفتن از تنهایی مثل اعتراف به شکست شرم‌آور است. در پروندۀ شمارۀ سیزدهم فصلنامۀ ترجمان سراغ موضوع تنهایی رفتیم و ردپایش را در حوزه‌های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی‌مان دنبال کردیم. شاید هنوز به اندازۀ کافی تنهایی را جدی نگرفته‌ایم.

اولین مطلب پروندۀ این شماره، «تنهایی و طبیعت بشر»، فصل اول کتاب جان کاسیوپو، استاد دانشگاه شیکاگو است. کاسیوپو که همکارانش در دانشگاه شیکاگو او را به «دکتر تنهایی» لقب دادند، عصب‌شناسی بود که دهه‌ها روی تنهایی تحقیق کرد و نتایج تحقیقاتش را در قالب چندین مقاله و کتاب منتشر کرد. در این مطلب او از درد اجتماعی تنهایی و انزوا سخن می‌گوید. مطلب بعدی پرونده، «تنهایی مثل کوه یخ است»، گفت‌وگویی است با کاسیوپو که به زبانی ساده‌تر یافته‌هایش دربارۀ تنهایی را توضیح می‌دهد. استفانی کاسیوپو، همکار و همسر جان کاسیوپو، از پژوهشگران مطرح در زمینۀ مطالعات تنهایی است. او افکار جسورانه‌ای در سر دارد و برای تنهایی به دنبال درمانی دارویی می‌گردد. لارا انتیس در مطلبی با عنوان «افسردگی شاید با قرص درمان شود، تنهایی چطور؟» هم پژوهش‌های استفانی کاسیوپو را شرح می‌دهد و هم دیدگاه‌های مخالف و موافقی که دراین‌باره وجود دارد را بررسی می‌کند. در مطلب بعدی، «برای مغز فرقی ندارد که استخوانت شکسته یا قلبت»، الیتسا دِرمِنژیسکا تجربۀ طردشدن و انزوای اجتماعی را واکاوای می‌کند و از رابطۀ رنج روحی تنهایی با دردهای جسمی می‌گوید.

لوک فرناندز و سوزان جی. مت، نویسندگان مطلب «ما قبل از شبکه‌های اجتماعی هم تنها بوده‌ایم»، به اثر شبکه‌های اجتماعی بر پدیدۀ تنهایی پرداخته‌اند. آن‌ها با مروری بر تاریخ ادبیات و فناوری نتیجه می‌گیرند، ظهور فناوری‌های ارتباطی بیش از آنکه در تنهایی ما تاثیر داشته باشند احساس ما نسبت به تنهایی را تغییر داده‌اند.

تنهایی علاوه‌بر اینکه حجم قابل‌توجهی از پژوهش‌های علمی را به خود اختصاص داده، از جمله موضوعاتی است که راه خود را به ادبیات، تاریخ و هنر نیز باز کرده است. در مطلب «کناره بگیر و از تنهایی نترس»، ویلیام دریزویتس، به تنهایی از منظر دیگری، غیر از منظر علمی و پژوهشی نگریسته است. او در این نوشتار سراغ سنت‌های ادبی و عرفانی‌ای رفته است که در آن کناره‌گیری از اجتماع و انزوا را با آغوش باز می‌پذیرد و ستایش می‌کند. و نهایتاً در سه مطلب پایانی پرونده تجربه‌هایی فردی از تنهایی خواهیم خواند. بیلی بیکر، روزنامه‌نگار آمریکایی، در «بزرگ‌ترین چیزی که مردان نیان‌سال را تهدید می‌کند دخانیات یا چاقی نیست، تنهایی است» با لحنی طنزآمیز از تجربۀ مردان میان‌سال و نوع ویژۀ تنهاییشان می‌گوید. دونالد هال، شاعر معروف و برجستۀ آمریکایی، در مطلب «میان انزوا و تنهایی» از تنهایی مردی می‌گوید که بیش از بیست سال است همدمش را از دست داده و اریکا بیوست، گزارشگر گاردین، در گزارشی مفصل از زندگی پنج نفری می‌گوید که هر کدام دوره‌ای عجیبی از تنهایی را پشت سر می‌گذارند.

این شماره چه نویسندگان متمایزی دارد؟
اگر از علاقه‌مندان به حوزۀ کسب‌وکار باشید و مطالب دنیای بازاریابی را دنبال کنید حتماً نام ست گودین به گوشتان خورده است. این نویسنده و کارآفرین، که عنوان «سلطان بازاریابی» را یدک می‌کشد، نویسندۀ ۱۹ کتاب پرفروش در حوزه‌های کارآفرینی و بازاریابی است. مصاحبۀ او با فایو بوکز را در مطلب «بهترین کتاب‌های بازاریابی به پیشنهاد ست گودن» بخوانید. گودین در این مطلب پنج کتاب بازاریابی از جمله کتاب خودش بازاریابی یعنی این را معرفی می‌کند. ریموند گُیس، فیلسوف سیاسی و استاد بازنشستۀ علوم سیاسی دانشگاه کمبریج چهرۀ برجستۀ دیگری است که السدیر مکینتایر دربارۀ او گفته است: «هیچ‌کس در عرصۀ فلسفۀ سیاسی و فلسفۀ اخلاق جستارهایی بهتر از او نمی‌نویسد». برداشت و نقد گُیس بر آرای یورگن هابرماس، فیلسوف شهیر آلمانی را در مطلب «آیا بعد از هابرماس دیگر کسی مردم را به گفت‌وگو دعوت خواهد کرد؟» بخوانید. لزلی جمیسون، رمان‌نویس، جستارنویس و استاد دانشگاه کلمبیا نیز نویسندۀ جوانی است که تاکنون چهار کتاب از او منتشر شده و تحسین منتقدان را برانگیخته است. «با هر کودک، مادری هم زاده می‌شود» عنوان مطلبی است برگرفته از آخرین کتاب جمیسون، جایی که او در آن تجربۀ پرشور و پراحساس خود از مادرشدن را روایت کرده است.

چگونه شمارۀ سیزدهم ترجمان را تهیه کنیم؟
فصلنامۀ شمارۀ سیزدهم ترجمان را می‌توانید از کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید. علاوه‌براین می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ترجمان فصلنامه را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. البته تهیۀ اشتراک فصلنامۀ ترجمان شاید به‌صرفه‌ترین روش برای خریداری فصلنامه باشد. با تهیۀ اشتراک علاوه‌بر دریافت شمارۀ سیزدهم فصلنامه و سه شمارۀ آتی فصلنامه پیش از توزیع عمومی، از تخفیف، ارسال رایگان و یک عدد کتاب به عنوان هدیه نیز بهره‌مند می‌‌شوید.

تهیۀ نسخۀ الکترونیکی
خوانندگانی که مایل‌اند نسخۀ پی‌دی‌اف و رنگیِ فصلنامه را تهیه کنند، می‌توانند آن را از برنامک‌های طاقچه، فیدیبو، و پاتوق کتاب خریداری کنند.

همراهی و حمایت خوانندگان
مهم‌ترین رسانۀ فصلنامۀ ترجمان خوانندگان عزیز آن هستند. معرفی چهره‌به‌چهرۀ فصلنامه به دوستان و آشنایان و هم‌کلاسی‌ها، راه بسیار مؤثری برای حمایت از فصلنامۀ ترجمان است. برخی از خوانندگان از فصلنامه عکس می‌گیرند و با انتشار آن در صفحۀ خود در شبکه‌های اجتماعی، دوستانشان را به خرید و مطالعۀ فصلنامه تشویق و ترغیب می‌کنند. سپاسگزار همۀ شما هستیم.

فهرست روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌هایی که سیزدهمین فصلنامۀ ترجمان را عرضه خواهند کرد تا چند روز آینده بر روی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ترجمان قرار خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و آگاهی از نام و نشانی عرضه‌کنندگان فصلنامه در شهرهای مختلف با ما و همکارانمان تماس بگیرید:

• مؤسسۀ ترجمان: ۶-۸۸۵۲۶۳۷۳-۰۲۱
• شرکت پخش ققنوس: ۶۶۴۰۸۶۴۰-۰۲۱
• شرکت نشرگستر امروز: ۵۴۰۸۱۰۰۰-۰۲۱

► برای خرید اینترنتی روی این لینک کلیک کنید.

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گروهی از نویسندگان

ترجمه میثم غلامی و همکاران

گروهی از نویسندگان

ترجمه احمد عسگری و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

پاملا دراکرمن

ترجمه مریم خوشحال‌پور

جف کرایسلر, دن آریلی

ترجمه بابک حافظی

دنیل تی. ویلینگهام

ترجمه سید امیرحسین میرابوطالبی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0