گزارش

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۵؛ شاید نخوانده باشید

دست‌چینی متنوع از بهترین مطالب منتشرشده در سال ۱۳۹۵

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۵؛ شاید نخوانده باشید

آنچه می‌خوانید: گفت‌وگو با اسکورسیزی دربارۀ آخرین فیلمش، چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟، علیه ماه‌عسل، نتایج چند پژوهش دربارۀ دوستی، بررسی چند کتاب دربارۀ همکاری روان‌شناسان با ارتش آمریکا، آخرین حرف‌های تونی جات دربارۀ آیندۀ اسرائیل، کودک‌سرباز؛ قربانی یا سلحشور، آیا خال‌کوبی کاری ناپسند است؟، رژیم‌های رمانتیک و نوشتاری دربارۀ هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا که یکی از بازرترین نمادهای قدرت این کشور است.


آخرین فیلم اسکورسیزی دینی‌ترین فیلم اوست
«سکوت» فیلمی دربارۀ ایمان و آزمون است، اما ساخت آن نیز آزمونی برای کارگردانش بوده است

فیلم جدید اسکورسیزی، اقتباسی است از رمانِ شوساکو اندو به نام سکوت. داستانِ مبلغانی مسیحی که به ژاپنِ قرن هفدهم سفر کرده‌اند. کارگردانِ «گاو خشمگین»، که از هفده سال پیش در صدد ساختنِ «سکوت» بوده است، در این مصاحبه دربارۀ دلمشغولیِ خود به مسائل مذهبی حرف می‌زند.


چرا نگهداری از حیواناتِ خانگی اساساً غیراخلاقی است؟
در جهانی اخلاقی نه حیوان خانگی وجود دارد، نه آکواریوم و نه باغ‌وحش

پیتر سینگر استفادۀ انسان از حیوان را فی‌نفسه رد نمی‌کند؛ او به رنج‌کشیدن حیوان توجه می‌کند. اما به‌عقیدۀ گری فرانسیون، استاد راتگرز، وقتی دربارۀ حقوق حیوانات حرف می‌زنیم، در درجۀ اول دربارۀ یک «حق» صحبت می‌کنیم: حقِ دارایی کسی نبودن.


علیه ماه‌عسل
ماه‌عسل در گذشته فرصتی بود برای ایجاد صمیمیت میان عروس و داماد، اما امروز شاید ایده‌ای احمقانه باشد

سفری رؤیایی که قرار است به‌یادماندنی‌ترین سفر عمرتان باشد. اما اگر به اندازۀ کافی خوش نگذرد چه؟ اگر حس خوشایندی وجودتان را لبریز نکند؟ وقتی در سفر مدام فکر می‌کنیم آیا «دارد خوش می‌گذرد؟» یا نه، دیگر حسِ طبیعیِ فراغت از زندگیِ معمول را از دست می‌دهیم و مشکلِ ماه‌عسل همین است.


فقط نیمی از دوستی‌های جهان «متقابل» است
حتی بهترین دوستان هم ممکن است روزی دشمن شوند، چرا دوستی این‌قدر آسان زهرآگین می‌شود؟

لغت‌نامه‌ها می‌گویند مفهومِ متضاد دوستی، دشمنی است. اما حکمت عامیانه ما را از وجودِ «دوستان بدتر از دشمن» باخبر می‌کند که می‌توانند چنان آسیب‌هایی به ما برسانند که هیچ‌ غریبه‌ای از دستش برنمی‌آید. دوستانی که از جهاتی واقعاً به آن‌ها دلبسته‌ایم، و از جهاتی نیز حقیقتاً آزارمان می‌دهند.


روان‌شناسان به قدرت می‌رسند
بعد از ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱، انجمن روان‌شناسی امریکا به‌اسم مبارزه با ترورسیم به ارتش نزدیک شد

در سال‌های اخیر روان‌شناسان دارند جایگاه معلمان اخلاق را اشغال می‌کنند. آن‌ها با تکنیک‌های رفتاری تعیین می‌کنند چه کارهایی خوب است و چه کارهایی ناپسند. اما روان‌شناسان شایستگی این جایگاه را ندارند و بهترین دلیل آن، کارنامۀ سیاه آنان در آموزش روش‌های مختلف شکنجه به ارتش امریکا بوده است.


تونی جات: تهران بیش از تل‌آویو در معرض تهدید هسته‌ای است
آخرین حرف‌های مورخ انگلیسی دربارۀ آیندۀ اسرائیل

تونی جات، به عنوانِ متخصص تاریخ اروپا شهرتی جهانی داشت. او که در جوانی صهیونیستی مارکسیست بود تنها بعد از دو سال زندگی در اسرائیل تصمیم به ترکِ آنجا گرفت و تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۰ هیچ‌گاه از نقد آن دست نکشید. گفت‌وگویی دربارۀ موقعیت اسرائیل در جهان و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور به ویژه درقبال ایران.


کودک‌سرباز؛ قربانی یا سلحشور
اسطوره‌های ما سرشار از قهرمانان نوجوان است، اما رسانه‌ها آنان را قربانیان جنگ می‌‌خوانند

اغلب ما٬ وقتی به کودکان سرباز فکر می‌کنیم، تصویر کودکی سیاه‌پوست به ذهنمان خطور می‌کند که او را ربوده‌اند و کاری کرده‌اند که وادار به ارتکاب جنایت‌ شود. این دقیقاً همان تصویری است که سازمان‌‌های بشردوست بین‌المللی از این کودکان ارائه می‌کند. اما آیا اینْ همۀ حقیقت دربارۀ سربازکودکان است؟


آیا خال‌کوبی کاری ناپسند است؟
هزاران سال است انسان‌ها بدن خود را خال‌کوبی کرده‌اند، اما این کار در هر دوره معنای خاص خود را داشته است

میلیون‌ها نفر روی پوستشان خال‌کوبی دارند. اما چرا آن‌ها تصمیم می‌گیرند تغییراتی بازگشت‌ناپذیر روی پوستشان بدهند؟ در اغلب جوامعی که پیروِ ادیان ابراهیمی بوده‌اند، خال‌کوبی عموماً کاری منفی تلقی شده است، با‌وجوداین، مسئله پیچیدگی‌های بیشتری دارد که باید به آن‌ها اندیشید.


رژیم‌های رمانتیک
عشق در غرب مصرف‌گرایانه است اما روس‌ها کار را طور دیگری پیش می‌برند

روشنگری فرد را در مرکز توجه قرار داد. این‌گونه بود که در اقتصاد، مصرف‌کننده مهار تولیدکننده را در دست گرفت؛ در مذهب، مؤمنِ مسیحی برتر از کلیسا نشست و در عشق، معشوق به‌تدریج کم‌اهمیت‌تر از عاشق شد. امروزه عشق در غرب نوعی محاسبۀ روان‌شناختی است.


ایر فورس وان؛ سفر در اوج قدرت
هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا، یکی از بازرترین نمادهای قدرت این کشور است

هواپیمای رئیس‌جمهور امریکا را غالباً نمادی از این کشور به شمار می‌آورند. این هواپیما در فیلم‌های هالیوودی جایگاه ویژه‌ای دارد. هواپیمایی با قابلیت حمل جنگ‌افزار، محافظت امنیتی و توان مقاومت در برابر انفجار هسته‌ای. پیتر کنراد، در کتاب جدیدش، مته به خشخاشِ این اسطوره گذاشته است.

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0