گزارش

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۵؛ پربازدیدترین

دست‌چینی متنوع از بهترین مطالب منتشرشده در سال ۱۳۹۵

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۵؛ پربازدیدترین

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال همه در تکاپوی استقبال از سال نو هستند. ما نیز به رسم هر سال با «بهارنامۀ ۱۳۹۶» با شما هستیم. در این بهارنامه گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در سال ۹۵ را تقدیمتان می‌کنیم. دست‌چینی از گفت‌وگوها٬ بررسی کتاب‌ها و نوشتارها و همچنین گلچین مطالب ادبیات٬ اقتصاد٬ جامعه٬ تاریخ٬ سیاست٬ فلسفه٬ علم و روان‌شناسی. در این نوبت پربیننده‌ترین مطالب ترجمان در سال ۹۵ را می‌خوانید.


خیلی هم مثبت فکر نکنید
فانتزی‌ساختن دربارۀ آینده می‌تواند تأثیر مهلکی در رسیدن به هدف‌های واقعی داشته باشد

اگر یکی از نزدیکانمان افسرده باشد، چه ‌کار می‌کنیم؟ احتمالاً شروع می‌کنیم به دل‌داری‌دادن که «غصه نخور» و «همه‌چیز درست می‌شود». این حرف‌ها در کوتاه‌مدت بد نیستند. اما تحقیقات دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که «مثبت‌اندیشی» در طولانی‌مدت، معمولاً تأثیرات وخیمی بر عملکرد انسان‌ها می‌گذارد.


از کجا بدانیم آدم نفهمی هستیم یا نه؟
اگر فکر می‌کنید تمام اطرافیانتان تحمل‌ناپذیرند، احتمالاً مشکل از خودتان است

آیا دور و برتان پر است از آدم‌های احمق؟ آدم‌هایی که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را شناخت؟ آدم‌های گنده‌دماغ و بیشعورهای ازخودراضی و، از همه مهم‌تر، آدم‌های نفهم؟ اگر بیشتر مواقع جهان را این شکلی می‌بینید، خبرهای بدی برایتان دارم. شما احتمالاً نفهم هستید. جهان در نظر بیشتر مردم این شکلی نیست.


احمق باش تا کامروا شوی
چگونه سازمان‌ها حماقت جمعی را پاس می‌دارند

اکثر نظریه‌های مدیریتی میزانِ دانشِ انباشته را مهم‌ترین داراییِ شرکت‌ها می‌دانند. اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد که مهم‌ترین عاملِ پیش‌بُردِ کارها در بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان چیز دیگری است: حماقتِ جمعی. در این روند افرادِ باهوش به سرعت در می‌یابند که هوشمندانه‌ترین کارْ احمق بودن است. آنهایی هم که مدام با پیشنهادهای نوآورانه به استفاده از هوششان اصرار بورزند کنار گذاشته می‌شوند.


برداشت‌های رمانتیک از عشق ازدواج را نابود می‌کند
عشق توافقی است که بعضی‌وقت‌ها به سازگاری ختم می‌شود

سال ۱۹۹۳ آلن دوباتن با انتشار اولین رمانش، ولوله‌ای در دنیای ادبیات به پا کرد. از آن سال طرف‌داران او منتظر رمان دومش بوده‌اند. این انتظار پس از دو دهه پایان یافت. دوباتن در این رمان از عشق و رابطۀ بلندمدت سخن می‌گوید. در نگاه او، عشق نوعی ماراتن است، نه دوی سرعت و برداشت‌های رمانتیک از عشق، باعث نابودی حتمی ازدواج می‌شوند.


نظریۀ چامسکی به بن‌بستِ کامل رسیده است
بخش اعظمی از انقلاب نوام چامسکی در زبان‌شناسی درحال منسوخ‌شدن است

۵۰ سال است که نظریۀ دستور زبان جهانیِ چامسکی در تحقیقات زبان‌شناسی نظریۀ غالب است، اما هر چه می‌گذرد نقص‌های جبران‌ناپذیر این نظریه بیش از پیش هویدا می‌شود. تحقیقاتِ مربوط به زبان‌آموزی کودکان نشان داده‌اند روش کودکان برای یادگیری بسیار پیچیده‌‌تر از حرف‌های چامسکی است.


رمان‌ عاشقانه راهی مطمئن برای نابودکردن عشق است
آنچه نیاز داریم، داستان‌هایی عاشقانه و غیررمانتیک است

اگر در زندگی‌تان عاشق شده باشید، این جمله را از دیگران شنیده‌اید که «عشق مال تو کتاب‌ها و فیلم‌هاست». آلن دوباتن، معتقد است این جمله خالی از حقیقت نیست. بسیاری از رمان‌ها و فیلم‌هایی که به مسئلۀ روابط عاشقانه پرداخته‌اند، از بسیاری از مهم‌ترین جوانب زندگی غفلت کرده‌اند: از کار، خستگی، بچه‌ها، روزمرگی و…


معمایی به‌ اسم نوام چامسکی
به‌تازگی دو کتاب دربارۀ چامسکی منتشر شده است که هر دو، این نابغۀ نابغه‌ها را کوبیده‌اند

پنجاه سال است که چامسکی در اوج شهرت است. او را پدر زبان‌شناسی مدرن و تأثیرگذارترین روشنفکرِ زندۀ جهان دهه‌های اخیر خوانده‌اند. بیش از صد عنوان کتاب دارد و در ۸۷سالگی، هر کسی به او ایمیل بزند، جوابی دریافت می‌کند. آیا واقعاً استحقاق جایگاهش را دارد، یا وقتِ اسطوره‌شکنی رسیده است؟


علیهِ خیریه
بیش از آنکه فرهنگِ فردی‌شدۀ بخشیدن را بسازیم، باید ستاندنِ نهادینه‌شدۀ سرمایه‌داری را به چالش بکشیم

اخیراً، خیریه‌ها رشد گسترده‌ای کرده‌اند. شعار همۀ آن‌ها چنین است: کمی از پولی که نیاز ندارید، به فقرا بدهید و زندگی آن‌ها را نجات دهید. اما ماجرا به این سادگی نیست. خیریه خوب است، اما مشکل در نظام اقتصادیِ بی‌رحمی نهفته است که انبوهی از مردم را همیشه در فقر مرگ‌بار نگه می‌دارد.


من اشتباه نمی‌کنم، حتی اگر خلافش ثابت شود
برشی از کتاب اشتباه شد، اما من مقصر نیستم که به مسئلۀ تناقض‌های فکری می‌پردازد

تصور کنید رهبر فرقه‌ای پیش‌بینی کند که جهان دقیقاً دو هفتۀ دیگر به پایان می‌رسد. فکر می‌کنید پیروان این پیشگو، وقتی جهان در ساعت مقررشده به پایان نرسد، ایمانشان به رهبر فرقه را از دست می‌دهند؟ خیر. روان‌شناسان معتقدند پذیرفتن اشتباهات از سخت‌ترین کارها برای مغز است.


هفت فیلسوف از فیلم‌های محبوبشان می‌نویسند
فیلسوفان معتقدند فیلم‌ها می‌توانند راهی برای بیان مسائل فلسفی باشند

اغلبِ ما تصور می‌کنیم در موقعیت‌هایی شایستگی درونی‌مان ما را به اقدام درست فرامی‌خواند. در فیلم فیلم «غیرمترقبه»، ریزش بهمن خانواده‌ای را زیر برف مدفون می‌کند. اما پدر خانواده، در این آزمون شکست می‌خورد و به‌جای کمک فرار می‌کند؛ درحالی‌که گوشی گران‌قیمت خود را از یاد نبرده است.

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0