اخبار

یازدهمین فصلنامۀ ترجمان با پرونده‌ای دربارۀ «فرهنگ سلبریتی» منتشر شد

پس از ارسال برای مشترکین، فصلنامه به کتاب‌فروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها هم رسید

یازدهمین فصلنامۀ ترجمان با پرونده‌ای دربارۀ «فرهنگ سلبریتی» منتشر شد

یازدهمین فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت تابستان ۱۳۹۸، منتشر شد. این روزها که سلبریتی‌ها زندگی‌مان را پر کرده‌اند، دائم این فکر به سرمان می‌زند که شاید آن‌ها از سیاره‌ای دیگر آمده باشند. در پروندۀ «از گیلگمش تا لیدی گاگا»، پرسیده‌ایم که چگونه سلبریتی‌ها چنین اهمیتی در جامعه پیدا کردند و سرنوشت جامعه با سلبریتی‌ها چگونه رقم خواهد خورد. در این پرونده، جستارهایی خواهید خواند از نویسندگانی همچون جورج مونبیو، جفری الکساندر، لوییس لفهام، و رون گاللا.

ترجمان — یازدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت تابستان ۱۳۹۸، منتشر شد. حامیِ انتشار این شمارۀ فصلنامه «معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران» است. از امروز کتاب‌فروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور یازدهمین ترجمان از فصلنامه را، با قیمت ۳۵هزار تومان، عرضه خواهند کرد. همچنین، خوانندگان می‌توانند این شماره، شماره‌های پیشین، یا اشتراک چهار شمارۀ فصلنامه را از فروشگاه اینترنتی ترجمان بخرند.

پروندۀ این شماره: از گیلگمش تا لیدی گاگا
سلبریتی‌ها روزبه‌روز نقشی مؤثرتر و پیچیده‌تر در زندگی روزمره ما پیدا می‌کنند. ازاین‌رو، در پروندۀ این شماره، «از گیلگمش تا لیدی گاگا»، تلاش کردیم فارغ از هیاهوها و حواشیِ مرسوم دربارۀ این پدیده، مجموعه جستارهایی دربارۀ فرهنگ سلبریتی گردآوری کنیم که به‌جای ستایش یا نکوهش سلبریتی‌ها، تصویر شفاف‌تری از این پدیدۀ اجتماعی پیش رویمان بگذارند.

جفری الکساندر، جامعه‌شناس مطرح آمریکایی، در مقالۀ خود، با جعل مفهوم «سلبریتی‌شمایل» به وجوه دینی و آیینی فرهنگِ سلبریتی می‌پردازد و معتقد است باید از تحلیلِ آن‌ها به‌منزلۀ پدیدارهایی تصنعی یا دروغین دست بکشیم و بپذیریم که آن‌ها «واقعی»‌اند. لوییس لفهام، روزنامه‌نگار و نویسندۀ آمریکایی که در زمان مرگ پرنسس دایانا سردبیر مجلۀ هارپرز بود، در جنجالِ عمومی برآمده از این اتفاق، مقاله‌ای دربارۀ پرنسس دایانا نوشت که همچنان در تاریخِ تحلیل فرهنگ سلبریتی به یاد مانده است. لفهام هستۀ آن تحلیل را بعدها در فصلنامۀ شخصی خودش، لفهام کوارترلی، و در شماره‌ای مختص به سلبریتی‌ها بازنویسی کرد. «خدایانی که اهلی شده‌اند» نسخه‌ای خلاصه‌شده از آن مطلب است که وب‌سایت گرنیکا منتشر شده است. «آیا سلبریتی‌شدن نویسندگان ادبی را از اعتبار می‌اندازد؟» مطلبی است که پدیدۀ سلبریتی را بیرون از دایرۀ آشنای بازیگران و ورزشکاران، یعنی در میان نویسندگان، بررسی کرده است. شیوان لیونز در این مقاله به معمای شهرت در ادبیات می‌پردازد، دنیایی که در آن برای مشهوربودن، باید از شهرت متنفر باشی. «از لبخند ژاکلین کندی تا مشت مارلون براندو» مصاحبه‌ای مفصل با مشهورترین پاپاراتزی تاریخ، یعنی رون گاللا، است. پاپاراتزی‌ها را یکی از واسطه‌های مهمِ ظهور عصر سلبریتی دانسته‌اند. آن‌ها، در دورانی که ستاره‌ها همۀ تلاششان را می‌کردند تا کوچک‌ترین بازنمایی‌ها از حضور اجتماعی‌شان را به‌دقت مدیریت کنند، عکس‌هایی «طبیعی» از آن‌ها می‌گرفتند، عکس‌هایی که ستاره‌ها را بدونِ نقاب همیشگی‌شان نشان می‌داد. رون گاللا در این مصاحبه، علاوه‌بر خاطرات خواندنی‌اش از چهره‌های مشهور، از فلسفۀ کار خودش صحبت می‌کند. «کیم‌ کارداشیان: منفورترین محبوب جهان» گزارشی است از رابطۀ کارداشیان با دنیای مد. برخلاف تصور ما، این رابطه اصلاً ساده نیست و درواقع هنوز کارداشیان نتوانسته است در آن جایی داشته باشد. «سلبریتی‌ها به چه درد می‌خورند؟» از تیموتی کالفیلد و «شاید سلبریتی‌ها زندگی‌تان را پر کرده باشند، اما دوستتان نیستند» از جورج مونبیو دو مطلب انتقادی دربارۀ فرهنگ سلبریتی‌اند که هر کدام از منظر خود تأکید دارند، برای فهم آثار این فرهنگ، باید پایمان را از آن بیرون بگذاریم و از منظر دیگری به جامعه و سیاست نگاه کنیم. و نهایتاً «سلبریتی‌ها چگونه در سیاست پیروز شدند»، به بهانۀ دنیایی که ترامپ ساخته است، نگاهی دوباره به چالشِ قدیمی دموکراسی انداخته است: آیا هر کس پرطرفدارتر باشد صلاحیت بیشتری هم برای حکومت‌کردن دارد؟ استفن مارش، نویسندۀ این مطلب، می‌گوید «افرادی که در میان صفحه‌های نمایش‌ زندگی‌ می‌کنند، ناگزیر افرادی را برای رهبری برمی‌گزینند که روی صفحات نمایش ظاهر شوند».

اشتراک فصلنامۀ ترجمان
خوانندگانی که اخبار ترجمان را پیگیری می‌کنند می‌دانند که اخیراً، در فروشگاه اینترنتی ترجمان، طرح ویژه‌ای برای اشتراک شماره‌های سال ۹۸ برگزار شد. استقبال خوانندگان از این طرح چشمگیر بود و پیام‌های محبت‌آمیز بسیاری از شما به دست تحریریۀ ترجمان رسید و در شبکه‌های اجتماعیِ ترجمان بازنشر شد.

خوانندگان همچنان می‌توانند اشتراک سال آتیِ فصلنامه را با ۶۱هزار تومان تخفیف خریداری کنند. به مشترکین قول داده‌ایم که فصلنامه را زودتر از توزیع عمومی به دستشان برسانیم و هدیه‌ای هم همراه با آن برایشان بفرستیم. علاوه‌بر آن، امکان خرید تکیِ فصلنامه نیز در فروشگاه اینترنتی ترجمان فراهم است و علاقه‌مندان می‌توانند، فصلنامه را از فروشگاه اینترنتی ترجمان تهیه کنند.

تهیۀ نسخۀ الکترونیکی
خوانندگانی که مایلند نسخۀ پی‌دی‌اف و رنگیِ فصلنامه را تهیه کنند، می‌توانند آن را از برنامک‌های طاقچه، فیدیبو، و پاتوق کتاب خریداری کنند.

همراهی و حمایت خوانندگان
مهم‌ترین رسانۀ فصلنامۀ ترجمان خوانندگان محترم آن هستند. معرفی چهره‌به‌چهرۀ فصلنامه به دوستان و آشنایان و هم‌کلاسی‌ها، در شرایط اقتصادی کنونی و گرانی کاغذ، مؤثرترین راه حمایت از فصلنامۀ ترجمان است. برخی از خوانندگان نیز در شبکه‌های اجتماعی از فصلنامه عکس می‌گیرند و با انتشار آن در صفحۀ خود دوستانشان را به خرید و مطالعۀ فصلنامه تشویق و ترغیب می‌کنند.

ترجمان به خوانندگانش یک تشکر ویژه بدهکار است، اولاً بابت حمایت جدی و کمک مستمر به ترجمان در طرح اشتراک و ثانیاً به‌خاطر حضور گرمتان در نمایشگاه کتاب. این دو اتفاق از بهترین تجربه‌های چند وقت اخیر ترجمان بود.

فهرست روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌هایی که دهمین فصلنامۀ ترجمان را عرضه خواهند کرد تا چند روز آینده بر روی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ترجمان قرار خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و آگاهی از نام و نشانی عرضه‌کنندگان فصلنامه در شهرهای مختلف با ما و همکارانمان تماس بگیرید:

• مؤسسۀ ترجمان: ۶-۸۸۵۲۶۳۷۳-۰۲۱
• شرکت پخش ققنوس: ۶۶۴۰۸۶۴۰-۰۲۱
• شرکت نشرگستر امروز: ۵۴۰۸۱۰۰۰-۰۲۱

► برای خرید اینترنتی روی این لینک کلیک کنید.

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

داود

۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0

سلام و ممنون بابت مطلبتون. فقط توی خلاصه مطلب بجای تابستون نوشتید زمستون.

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0