به مناسبت ۱۴ اکتبر سالروز تولد هانا آرنت
آثار آرنت مانند زندگیاش برنامۀ واحدی ندارد؛ پروژههایی پراکنده، جنجالی و با نتایجی متضاد. بااینحال او را چگونه باید بازخوانی کرد: یهودیِ آوارهای در صفحۀ بازی ملتدولتها، زنی در قلمرو فکری مردان؛ نماد یک جهانشهری یا نظریهپرداز سیاسی؟ ویژهنامهای به مناسبت سالروز تولد او: مطالبی از آرنت و جستارهایی دربارۀ وی.
3 دقیقه
هانا آرنت این نوشتار را در ۱۹۴۳ منتشر کرد، زمانی که با یهودیانِ آلمانی، در فرانسه و آمریکا همانطوری رفتار میشد که در آلمان رفتار شده بود. آرنت از منظر یک یهودیِ آواره و پناهنده نوشته است، اما چه تفاوتی میکند اگر امروز با گسترشِ دوبارۀ بحرانِ مهاجرت، آنرا از منظر یک عراقی، سوری یا فلسطینی بخوانیم.
از برخی لحاظ آرنت چهرهای مطرود بود: به عنوان یک یهودی در اروپای نازی، آوارهای در صفحۀ بازی ملت-دولتها و زنی در قلمرو فکری مردان؛ اما همین انزوا از او نه یک شهروند سادۀ دنیا بلکه یک جهانشهریِ نمادین ساخت. اگر او خود را نظریهپرداز سیاسی میدانست، خودش نیز نظریهای زنده و شاعر تکثرگرایی بود.
حرفۀ خبرنگار؛ آرنت در دادگاهِ آیشمن
در سال ۱۹۶۱، مجلۀ نیویورکر هانا آرنت را مأمورِ تهیۀ گزارشی از دادگاهِ آدولف آیشمن، از بدنامترین همکارانِ هیتلر کرد. آرنت دربارۀ این دادگاه پنج مقاله نوشت. این مقالهها چنان جنجالی بهپا کرد که هیچکس انتظار آن را نداشت. داستانِ نوشته شدنِ این مقالهها، اخیراً به فیلم تبدیل شده است.
چرا بعد از پنجاه سال، «آیشمن در اورشلیم» همچنان مناقشهبرانگیز باقیمانده است؟
در این یادداشت دو نویسنده، آدام کیرش و ریوکا گالچن، توضیح میدهند که چرا بعد از پنجاه سال، همچنان کتابِ پرسروصدایِ آرنت، «آیشمن در اورشلیم» موضوع بحث و گفتگو باقی مانده. کتابی که دربارۀ دادگاه آدولف آیشمن نوشته شده بود، کسی که به خاطرِ سهمداشتن در قتلِ هزاران یهودی به خود مباهات میکرد.
با انتشار کتاب آیشمن پیش از اورشلیم: زندگی بررسی نشدهٔ عامل یک قتل عام نوشتهٔ بتینا استینگس بحثها دربارهٔ یکی از منفورترین چهرههای آلمان نازی دوباره بالا گرفت. بیشتر این واکنشها به چگونگی بازتاب یافتههای جدید استینگس دربارهٔ آیشمن در کتاب آیشمن در اورشلیم نوشتهٔ هانا آرنت باز میگردد. شیلا بنحبیب، با اشاره به یافتههای تازه دربارۀ زندگی آیشمن، نظرات آرنت دربارۀ او را بازخوانی کرده است.
زایمان یک فمینیست
آرنت، زنانگی و حریم خصوصی
یک فمینیست تصمیم به زایمان طبیعی میگیرد و دربارۀ مفاهیم حیطۀ خصوصی و عمومی هانا آرنت به درکی متفاوت با آموزههای نسل دوم فمینیسم میرسد.
آیا هانا آرنت صهیونیست بود؟
مروری بر کتاب نوشتههای یهودی که حاوی یادداشتهای پراکندۀ هانا آرنت دربارۀ مسئلۀ یهود است
آرنت را نه میتوان در دستهبندی چپ و راست قرار داد و نه در دوگانۀ محافظهکار و لیبرال. نسبت او با یهودیت نیز چنین است. او یهودی بود و از حامیان ایجاد دولت یهودی به شمار میرفت. اما در ادامه، رویکردهای آن را متفاوت از آمال خود یافت. جودیت باتلر درگیری آرنت با این مسئله را توضیح میدهد.
این روزها جوهرۀ استعمارزدایی به دست فراموشی سپرده شده است
پروپاگاندا که روزگاری با بلندگو پخش میشد، حالا با الگوریتم کار میکند
کنوانسیون نسلکشی گویا طوری طراحی شده است که فقط هولوکاست را مصداق این جنایت بداند
برای ما مهم است که محتوای ترجمان، همچون ده سال گذشته، رایگان بماند و در اختیار عموم باشد. اما این هدف بدونِ حمایت شما ممکن نیست. هر کمک کوچک نقشی بزرگ در این مسیر دارد. به جمع حامیان ترجمان بپیوندید.