نوشتار

اگر آدمی مشهور شما را در شبکۀ اجتماعی دنبال کند،‌ چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟

رابطه میان دو نفر با منزلتِ متفاوت موجب احساسات پیچیده و مبهمی می‌شود

اگر آدمی مشهور شما را در شبکۀ اجتماعی دنبال کند،‌ چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟ عکس: شاتراستاک.

همۀ ما در رسانه‌های اجتماعی، در کنار دوستان و آشنایانی که رابطه‌ای متقابل با آن‌ها داریم، آدم‌های معروف را هم دنبال می‌کنیم. ورزشکاران، بازیگران سینما و تلویزیون، خوانندگان یا سیاست‌مداران. اما گاهی اتفاق غیرمنتظره‌ای می‌افتد: ناگهان یکی از این آدم‌های معروف هم ما را دنبال می‌کند، یا نوشته‌ای از ما را بازنشر می‌کند. سیلِ خروشان دنبال‌کننده‌ها و اظهارنظرها به سمت ما جاری می‌شود و همه‌چیز رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. آیا چنین اتفاقاتی واقعاً معنایی دارند؟ باید از آن‌ها خوشحال شد یا نه؟

NYTimes

The Anxiety of Having a Famous Follower on Twitter

لارا هالسون، نیویورک تایمز — ۲۳ ژوئن ۲۰۱۸ در زندگی آنلاین لارا پیتنجر روز مهمی بود، لارا نمایشنامه‌نویسی اهل نیویورک بود با تقریباً هزار و دویست دنبال‌کننده در توییتر. در این روز، جان کیوسَک، بازیگر مشهور، با بیش از یک میلیون و ششصد هزار دنبال‌کننده، او را دنبال کرد و یکی از توییت‌هایش را ریتوییت کرد.

خانم پیتنجر خوشحال بود که یک سلبریتی در بین دنبال‌کنندگانش دارد، ولی در ادامه تشویش و نگرانی سراغش آمد.

می‌گوید: «بی‌تعارف یه لحظه خشکم زد. پیش خودم فکر کردم ’چرا باید منو دنبال کنه؟‘ همین که منو دنبال می‌کرد عصبی و داغونم کرد».

این بازیگر مشهور که بازی در فیلم‌هایی مثل «چیزی بگو»۱ و «وفادارانه»۲ و «جکوزی ماشین زمان»۳ را در کارنامه سی ساله خود دارد، زمانی پیتنجر را فالو کرد که این خانم در توئیتی نوشت که هر دوی آن‌ها به دانیل بریگان، کنشگر ضد جنگ، علاقه دارند. جان کیوسک در قسمت معرفیِ توییتر خود همان جمله‌ای از بریگان را نوشته است که پتینجر بالای صفحۀ فیسبوک خود گذاشته است.

ولی این رابطه که آغازی دلچسب داشت در هفتم فوریه همان سال به پایانی غیرمنتظره منجر شد. جان کیوسک در توییتی از آلکساندریا اوکازیو کورتز، نمایندۀ دموکرات نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا، انتقاد کرد و پتینجر به دفاع از این نماینده برخاست.

چند ساعت بعد، جان کیوسک او را بلاک کرد و پتینجر مبهوت شد. می‌گوید: «بی‌دلیل منو دنبال کرد و بی‌دلیل بلاک کرد. البته قرار نیست کمپین راه بندازم تا دوباره منو دنبال کنه».

وقتی در‌این‌باره از کیوسک سوال کردم، گفت یادش نمی‌آید خانم پتینجر را بلاک کرده باشد. «همین که کسی بدونه دانیل بریگان وجود خارجی داره، من بلاکش نمی‌کنم» و توضیح داد که گاهی بات‌های توییتری به اکانت او هجوم می‌آورند و به‌خاطر عقاید سیاسی‌اش به او حمله می‌کنند و آن روز نیز چنین شده بود. «به من می‌گن ’بوی گند می‌دی‘ ’فیلم‌هات بوی گند می‌دن‘ ’کمونیستی‘». کیوسک گفت که شاید وقتی برای پاکسازی بات‌ها آن‌ها را بلاک می‌کرده، ناخواسته پتینجر را هم بلاک کرده است. «گاهی بعضی‌ها این وسط بلاک می‌شن».

بعضی‌ها با داد وقال کردن برای جذب دنبال‌کننده‌های سلبریتی تفریح می‌کنند. نائومی فرای، از نویسندگان نیویورکر، در یک پادکست توضیح داد که چطور موفق شده است جان مه‌یرِ خواننده را راضی کند که توییترش را دنبال کند. فرای به مجری پادکست «پابلیک انانسمنت» می‌گوید: «التماس کردم و التماس کردم و التماس کردم، آنقدر خواسته‌ام را در بوق و کرنا کردم که حرفم را شنید».

از آن طرف، دیده شده که سلبریتی‌ها نیز به‌ناگاه کسی را از میان دنبال‌کنندگانشان انتخاب کنند. در سال ۲۰۱۰، کونان اوبراین اعلام کرد که فقط یک نفر را در توئیتر فالو خواهد کرد: سارا کیلنِ نوزده ساله، دانشجوی اهل میشیگان. سارا کیلن در جوابش گفت: «واقعاً دیوونگیه».

نه سال گذشته است، اوبراین با ۲۹ میلیون دنبال‌کننده، فقط سارا کیلن را فالو می‌کند که اینک ۴۱۵ هزار دنبال‌کننده دارد.

این پدیده منحصر به توییتر هم نیست، در اینستاگرام و فیسبوک نیز سلبریتی‌ها باعث شده‌اند برخی کاربران از سیل نامنتظرۀ دنبال‌کننده‌ها غرق در شعف شوند. بسیاری داشتنِ یک دنبال‌کنندۀ معروف را با آغوش باز می‌پذیرند، ولی رابطۀ آنلاین میان دو نفر با منزلتِ آنلاین متفاوت می‌تواند منجر به نوعی حس خودآگاهی در فردی شود که منزلت پایین‌تری دارد.

مریل کوپر، نویسنده و کارشناس روابط عمومی، می‌گوید به برجسته‌ترین دنبال‌کننده‌اش خیلی فکر می‌کند: باراک اوباما که بیش از ۱۰۵ میلیون دنبال‌کننده در توییتر دارد. اگرچه اکانت توییتری خانم کوپر فقط یکی از بیش از شصد هزار اکانتی است که چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا دنبال می‌کند، اما باز هم وقتی در سال ۲۰۱۶ اوباما او را دنبال کرد، احساس غرور به او دست داد. می‌گوید «او ارزشمند‌ترین دنبال‌کنندۀ من است. دشوار بتوان روی دستش بلند شد».

و هنگامی که در نوامبر سال قبل، هکرها اکانت توییترش را به چنگ آوردند پیش از هر چیز به اوباما فکر کرد. «چه حرف‌های مسخره‌ای که ممکن بود این هکرها بزنند». چیزی تحریک‌آمیز پست کنند؟ پیامی بی‌ادبانه به اوباما بفرستند؟ در آن لحظات پر‌تنش که مریل کوپر اکانتش را می‌پایید کابوس‌هایش رنگ واقعیت نگرفتند تا اینکه دوباره کنترل اکانتش را به دست گرفت. اوباما هنوز جزء ۱۷۴۹ دنبال‌کنندۀ او بود.

مریل کوپر می‌گوید «خودم را گول نمی‌زنم که مثلاً اوباما مرا می‌شناسد. ولی اینکه رهبر سابق جهان آزاد شما را دنبال کند، حس خوبی دارد».

دو سال پیش، آپریل گلیک پولیتو، بازیگر و متصدی بار، با بیش از هشتصد دنبال‌کننده، توییتی دربارۀ خریدن اشتراکِ مجلۀ اسلیت و چند نشریۀ دیگر زد که با resist# تمام می‌شد. اکانت مجلۀ اسلیت توییت او را ریتوییت کرد و سپس جاس ویدن، کارگردان فیلم «انتقامجویان»۴ او را دنبال کرد. خانم پولیتو به یاد می‌آورد که در آن زمان این کارگردان فقط ۲۳۵ نفر را دنبال می‌کرد. خانم پولیتو هم در مقابل او را دنبال کرد.

پولیتو می‌گوید «نمی‌خواستم مثلِ یک طرفدار هیجان‌زده جلوه کنم. می‌خواستم تا این کار را با خونسردی جلو ببرم». این بازیگر و متصدی بار می‌گوید اگر آقای ویدن را در رستورانی می‌دیدم جلو نمی‌رفتم که به او سلام کنم. آیا دنبال کردنش در توییتر معادلِ دیجیتال این کار نبود؟ «البته که حواسم بود که او هم داشت منو دنبال می‌کرد. کمی خجالت می‌کشم بگم، ولی راستش هر هفته چک می‌کردم ببینم آیا هنوز منو دنبال می‌کنه یا نه».

سپتامبر گذشته، خانم پولیتو ازدواج کرد. به شوخی توییتی زد و دنبال‌کنندۀ سلبریتی خود را به جشن عروسی دعوت کرد. آقای ویدن به عروسی‌اش نرفت، ولی پیامی در توییتر برایش فرستاد و ماه عسل و زندگی خوبی را برایش آرزو کرد. نوشت «من آیینۀ عبرتم ولی خوش بگذره». (آقای ویدن در سال ۲۰۱۶ طلاقی جنجالی را از سر گذراند).

با اینکه خانم پولیتو هیچ‌گاه شخصاً با آقای ویدن ملاقات نکرده ولی می‌گوید نوعی حس مسئولیت نسبت به او دارد. «صحبت دربارۀ این قضیه کمی عجیبه، چون مسئله خیلی شخصیه. اگر بعد از این صحبت‌ها دیگه من رو دنبال نکنه، احساس می‌کنم که بهش خیانت کردم».


فصلنامۀ ترجمان چیست، چه محتوایی دارد، و چرا بهتر است اشتراک سالانۀ آن را بخرید؟
فصلنامۀ ترجمان شامل ترجمۀ تازه‌ترین حرف‌های دنیای علم و فلسفه، تاریخ و سیاست، اقتصاد و جامعه و ادبیات و هنر است که از بیش از ۱۰۰ منبع معتبر و به‌روز انتخاب می‌شوند. مجلات و وب‌سایت‌هایی نظیر نیویورک تایمز، گاردین، آتلانتیک و نیویورکر در زمرۀ این منابع‌اند. مطالب فصلنامه در ۴ بخش نوشتار، گفت‌وگو، بررسی کتاب، و پروندۀ اختصاصی قرار می‌گیرند. گزیده‌ای از بهترین مطالب وب‌سایت ترجمان همراه با مطالبی جدید و اختصاصی، شامل پرونده‌های موضوعی، در ابتدای هر فصل در قالب «فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی» منتشر می‌شوند. تاکنون به موضوعاتی نظیر «اهمال‌کاری»، «تنهایی»، «سفر»، «خودیاری»، «سلبریتی‌ها» و نظایر آن پرداخته‌ایم.

فصلنامۀ ترجمان در کتاب‌فروشی‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی و فروشگاه اینترنتی ترجمان به‌صورت تک شماره به‌ فروش می‌رسد اما شما می‌توانید با خرید اشتراک سالانۀ فصلنامۀ ترجمان (شامل ۴ شماره)، علاوه بر بهره‌مندی از تخفیف نقدی، از مزایای دیگری مانند ارسال رایگان و دریافت یک کتاب به‌عنوان هدیه برخوردار شوید. فصلنامه برای مشترکان زودتر از توزیع عمومی ارسال می‌شود و در صورتی‌که فصلنامه آسیب ببیند بدون هیچ شرط یا هزینۀ اضافی آن را تعویض خواهیم کرد. ضمناً هر وقت بخواهید می‌توانید اشتراکتان را لغو کنید و مابقی مبلغ پرداختی را دریافت کنید.


پی‌نوشت‌ها:
• این مطلب را لارا هالسون نوشته است و در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۹ با عنوان «The Anxiety of Having a Famous Follower on Twitter» در وب‌سایت نیویورک تایمز منتشر شده است. وب‌سایت ترجمان آن را در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ با عنوان «اگر آدمی مشهور شما را در شبکۀ اجتماعی دنبال کند،‌ چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟» و ترجمۀ بابک طهماسبی منتشر کرده است.
•• لارا هالسون (Laura Holson) روزنامه‌نگار آمریکایی و گزارشگر نیویورک تایمز است. او دربارۀ ارتباطات دیجیتال، رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد.

[۱] Say Anything
[۲] High Fidelity
[۳] Hot Tub Time Machine
[۴] The Avengers

مرتبط

آیا یک کتاب می‌تواند «همه‌چیز» را توضیح دهد؟

آیا یک کتاب می‌تواند «همه‌چیز» را توضیح دهد؟

چرا کتاب‌های «نظریۀ همه‌چیز» محبوب شدند؟

آنچه اول سال به آن نیاز دارید «تصمیم » نیست، «ضدتصمیم» است

آنچه اول سال به آن نیاز دارید «تصمیم » نیست، «ضدتصمیم» است

کمتر سعی کنید خودتان را ارتقا دهید، آن وقت بیشتر از زندگی لذت خواهید برد

شما برای ساختن دنیایی بهتر چه خواهید کرد؟

شما برای ساختن دنیایی بهتر چه خواهید کرد؟

ازخودگذشتن همان خودارتقایی است، معنادارترین و ماندگارترین نوع آن

چه بر سر قرار و مدارهایی می‌آید که اول سال با خودمان می‌گذاریم؟

چه بر سر قرار و مدارهایی می‌آید که اول سال با خودمان می‌گذاریم؟

هر آغاز امید تازه‌ای برای تغییر را در ما زنده می‌کند

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0