نوشتار

ویژه‌نامه: شهر خدا

ویژه‌نامه: شهر خدا

نزدیک به هفت دهه از اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس گذشته است، اما همچنان بحث بر سر ماهیت این رژیم و نسل‌کشی گسترده فلسطینی‌ها مثل همان روزهای اول داغ داغ است. اگرچه، روزی نیست که از اوضاع نابسامان نوار غزه، درگیری در مناطق اشغالی یا تصمیم اسرائیل برای ساخت شهرک‌های جدید چیزی نشنویم، اما روز قدس بهانه‌ای است که این تاریخ مصیبت‌بار را یکجا پیش چشممان حاضر می‌کند. ویژه‌نامه پیش رو روایت‌هایی کمتر شنیده‌شده از ابعاد تاریک این چالش را منعکس می‌کند.


تحقیرْ بخشی از مأموریت توست

بچه‌های شهرک‌نشینان روی دیوار مسجد فلسطینی‌ها ادرار می‌کردند و فرش‌هایش را آتش می‌زدند

افسر ارتش اسرائیل، از اِران نوزده‌ساله که تازه می‌خواست به ارتش بپیوندد، در اولین جلسۀ توجیهی، پرسیده بود: اگر فلسطینی‌ای را در مناطق اشغالی ببیند که چاقو دارد و در حال دویدن است، چه‌کار باید بکند؟ پاسخ روشن بود: «باید به مرکز بدنش شلیک کنیم قربان.» افسر این بار پرسید: اگر یک شهرک‌نشین را با همین وضع ببیند چه؟ پاسخ این بود که نمی‌توانی هیچ کاری بکنی. حتی حق نداری به آن‌ها دست بزنی.


تونی جات: تهران بیش از تل‌آویو در معرض تهدید هسته‌ای است
آخرین حرف‌های مورخ سرشناسِ انگلیسی دربارۀ آیندۀ اسرائیل

تونی جات، جستارنویس و مورخ سرشناسِ انگلیسی، به عنوانِ متخصص تاریخ اروپا شهرتی جهانی داشت. او که در جوانی صهیونیستی مارکسیست بود تنها بعد از دو سال زندگی در اسرائیل تصمیم به ترکِ آنجا گرفت و تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۰ هیچ‌گاه از نقد آن دست نکشید. گفتگوی پیش‌رو یک ماه پیش از فوت جات انجام شده است و بیانگر آخرین دیدگاه او است را دربارۀ موقعیت اسرائیل در جهان و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور به ویژه درقبال ایران.


آیا گوگل‌مپس طرف‌دار رژیم صهیونیستی است؟
نقشه‌های گوگل و اپل با نامرئی‌کردن روستاهای فلسطینی ویرانی آن‌ها را تسهیل می‌کنند

در تصویر آشنایی که فیلم‌ها از «اتاق جنگ» نشان می‌دهند، فرماندهان همیشه گردِ میزی جمع شده‌اند که روی آن یک نقشه پهن شده است. همین تصویرْ گویای جایگاهی است که نقشه‌ها در بازی تاج‌وتختِ جهانی ایفا می‌کنند. همۀ نقشه‌ها سیاسی‌اند و این مسئله حتی دربارۀ نقشه‌های گوگل و اپل نیز صادق است. مهم‌‌ترین نقشه‌های آنلاینْ جدیدترین شهرک‌های اسرائیلی در مناطقِ اشغالی را نشان می‌دهند، اما روستاهایِ قدیمی فلسطینی را نه.


اپلیکیشن‌های اشغالگر
فلسطینی‌ها با «اپلیکیشن‌های آزادی‌بخش» می‌توانند اخبار آمدوشد در ایست‌بازرسی‌ها را دریافت کنند

مخابرات علاوه‌براینکه به فلسطینی‌ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و با جهانِ فراسویِ دیوارها را می‌دهد، به وجه مهمی از توسعه و رشد اقتصادی فلسطین بدل شده است. حداقل ده‌درصد تولید ناخالص ملی در کرانۀ باختری و غزه و سی‌درصد درآمدهای مالیاتی حکومت خودگردان را شرکت مخابرات تأمین می‌کند. اما مخابرات برای مردمِ فلسطین وجهۀ ناپیدای دیگری هم دارد: ابزاری برای ادامۀ اشغالگریِ اسرائیل.


فلسطینی‌ها داوطلبانه ترک وطن کردند
مروری بر کتاب ده افسانه دربارۀ اسرائیل نوشتۀ ایلان پاپه

رژیم اشغالگر قدس، مجموعۀ درهم تنیده‌ای از روایت‌های تاریخی تولید کرده است که وظیفۀ آن‌ها تحریف وقایع به سود این رژیم است. ایلان پاپه، مورخ برجستۀ مسائل اسرائیل و فلسطین، کتاب جدید خود را به بررسی ده نمونه از این «افسانه‌ها» اختصاص داده است. پاپه می‌گوید جابه‌جایی وسیع فلسطینیان بخشی جدایی‌ناپذیر از طرح‌های بنیان‌گذاران اسرائیل برای آیندۀ این سرزمین‌ها بوده است و این مصداقِ کاملی است از یک جنایت علیه بشریت.


غزه؛ انباری برای جمعیت اضافه و آزمایشگاهی برای سلاح‌های تازه
گفت‌وگوی الیاس ایسکوئیث با ماکس بلومنتال

اسرائیل با بحرانی جمعیت‌شناختی روبه‌روست، زیرا نام «دولت یهودی» را به دنبال خود می‌کشد و برای آنکه دولتی یهودی باشد، می‌خواهد اکثریتِ جمعیتی که درون مرزهایش زندگی می‌کنند یهودی باشند. جداسازیِ خشونت‌بار جمعیتی با استراتژی‌هایی مثل محاصرۀ همه‌جانبۀ غزه و ساختنِ دیوار حائل به این منظور بوده‌اند. اما راه‌حل نهایی، در جنگ‌ها بهتر محقق می‌شود: «بکشید، بکشید، بکشید، هر روز، از صبح تا شب.»


شهرِکشتار؛ صبرا و شتیلا
گفت‌وگوی امی گودمن با نوام چامسکی، آوی شلایم، رشید خالدی و آلن سیگل

 در سپتامبر ۱۹۸۲ بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی با حملۀ نیروهای میلیشیای مسیحی و با همدستی ارتش اسرائیل در کمپ‌های صبرا و شتیلا کشته شدند. کشتاری که آن را یکی از فجیع‌ترین قتل‌عام‌های تاریخ می‌دانند. متن حاضر گفت‌وگویی است میان نوام چامسکی، آوی شلایم، تاریخدان و استاد دانشگاهِ آکسفورد و رشید خالدی، استاد مطالعاتِ عرب دانشگاه کلمبیا.


دیوار امنیتی لازم ندارید؟
کمپانی اسرائیلی که نوار غزه را حصارکشی کرده، به دیوارِ مکزیکِ ترامپ چشم دوخته است

مگال نام یک کمپانیِ اسرائیلی است که تخصص آن در زمینۀ ساخت و تأمین تجهیزاتِ لازم برای دیوارهای امنیتی است و ساختِ دیوار حائل بینِ نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی را به عهده داشته است. به یمنِ جنگ‌ها و بحران‌های فراگیر این دوره، کسب و کار این کمپانی رونق فراوانی پیدا کرده است و آیندۀ روشنی نیز در پیش است. آخر بعید نیست ترامپ رئیس‌جمهور شود.


صبرا و شتیلا را به یادآور
مشاهدات روبرت فیسک، از نخستین خبرنگاران شاهد فاجعۀ صبرا و شتیلا

روبرت فیسک از نخستین خبرنگارانی بود که در ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۲ به لبنان رفت و از نزدیک، شاهد کشتار وحشیانه‌ای بود که در صبرا ‏و شتیلا به‌وقوع پیوست. او در حال حاضر کتاب می‌نویسد و به به ستون نویسی در روزنامه ایندیپندنت اشتغال دارد. متن حاضر بخشی از کتاب کشورِ شفقت اوست. ‏


گزارش تصویری: زندگی در فلسطین

هيچ چالشی در تاریخ معاصر مانند مسئله فلسطين توجه گروه‌های مختلف را به خود جلب نکرده است. روزی نیست که خبری از کشتار فلسطینی‌ها به دست اسرائیلی‌ها و عملیات شهادت‌طلبانهٔ فلسطینی‌ها علیه اسرائیل در رسانه‌های دنیا مخابره نشود. آنچه خواهید دید گلچینی است از تصاویر؛ از حمله وحشیانه سال ۲۰۱۲ رژیم صهیونیستی به غزه تا افزایش موج مقاومت و عملیات‌های شهادت‌طلبانه در میان فلسطینیان.

ویژه‌نامه: جنبش بایکوت اسرائیل
ویژه‌‌نامه: «۶۷سال مبارزه»

مرتبط

چرا جنبش‌های خیابانی در دهۀ ۲۰۱۰ به شکست منجر شدند؟

چرا جنبش‌های خیابانی در دهۀ ۲۰۱۰ به شکست منجر شدند؟

تاریخْ پس از اعتراضات همچنان به سیر خود ادامه می‌دهد

دنیای پنهانی از رنج: کودکی فلسطینی به زندان می‌رود

دنیای پنهانی از رنج: کودکی فلسطینی به زندان می‌رود

مجازات پرتاب کردن سنگ به سمت تانک چقدر است؟

عربستان سعودی چطور دارد جهان را می‌خرد؟

عربستان سعودی چطور دارد جهان را می‌خرد؟

درک پادشاهی سعودی به‌خاطر جایگاه غیرعادی‌ای که دارد ضروری است

وُوک ما را بيدار می‌کند تا به خوابيدن ادامه دهيم

وُوک ما را بيدار می‌کند تا به خوابيدن ادامه دهيم

اسلاوی ژیژک می‌گوید جنبش ووک همچون نوعی جزم‌اندیشی سکولار عمل می‌کند

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

مجتبی

۰۷:۰۴ ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0

خیلی عالی اند اینطور پرونده ها

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0