گزارش

ویژه‌نامه: قدس، ابدی‌ترین پایتخت تاریخ

ویژه‌نامه: قدس، ابدی‌ترین پایتخت تاریخ عکس: محمد ترکمان، رویترز.

زخم‌ها که کهنه می‌شوند، دردشان به خشم و کینه آغشته می‌شود. زخم اشغال فلسطین نیز، با گذشت هفتادسال از ۱۹۴۸، همچنان تازه مانده و از یادها رفتنی نیست. هر بار که جوانی فلسطینی دربرابر سلاح اشغالگران سینه سپر می‌کند و جان می‌سپارد، حجمِ هفتادسالۀ این اندوه یکجا و برای باری دیگر بر دل انسان‌ها آوار می‌شود. اعلام تغییر پایتخت رژیم اسرائیل هم آخرین روز نکبت را به یکی از خون‌بارترین روزهای فلسطین تبدیل کرد. در این ویژه‌نامه، سه پرونده دربارۀ فلسطین و واکنش‌های اندیشمندان و صاحب‌نظران به اشغالگری این سرزمین خواهید خواند.


پرونده: شهر خدا

نزدیک به هفت دهه از اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس گذشته است، اما همچنان بحث بر سر ماهیت این رژیم و نسل‌کشی گسترده فلسطینی‌ها مثل همان روزهای اول داغ داغ است. اگرچه، روزی نیست که از اوضاع نابسامان نوار غزه، درگیری در مناطق اشغالی یا تصمیم اسرائیل برای ساخت شهرک‌های جدید چیزی نشنویم، اما روز قدس بهانه‌ای است که این تاریخ مصیبت‌بار را یکجا پیش چشممان حاضر می‌کند. ویژه‌نامه پیش رو روایت‌هایی کمتر شنیده‌شده از ابعاد تاریک این چالش را منعکس می‌کند.


پرونده: جنبش بایکوت اسرائیل

بیش از ده سال قبل در ۹ جولای ۲۰۰۵، پس از سال‌ها گفت‌وگوی بی‌حاصل برای صلح، گروهی از اعضای جامعۀ مدنی فلسطین زمزمه‌های بایکوت اسرائیل را آغاز کردند. جنبش بایکوت، محروم‌سازی و تحریمِ اسرائیل، علی‌رغم مخالفت‌ها در مسیرش بسیار موفق بوده است. به‌عبارت‌دیگر جنبشی که زمانی حاشیه‌ای تلقی می‌شد، یک دهه پس از آغازش به تهدیدی راهبردی برای اسرائیل بدل شده است. ویژه‌نامۀ پیش‌ِ رو نگاهی است به ریشه‌های تاریخی این جنبش و بررسی ابعاد مختلف بایکوت علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی.


پرونده: ۶۷سال مبارزه

از ۱۹۴۸ که رسماً موجودیت کشوری به نام اسرائیل در سازمان ملل تصویب شد، اصلی‌ترین چالش سیاسی معاصر به وجود آمد. شاید هیچ یک از موضوعات سیاسی امروز به اندازۀ موضوع اسرائیل و فلسطین با اهمیت نبوده است. به طوری که خود سرمنشأ تحولات سیاسی دیگر شده باشد. در ویژه‌نامۀ پیش‌رو علاوه‌بر ترجمۀ دو مصاحبه از ایلان پاپه، استاد تاریخ دانشگاه اگزتز انگلستان، که ملیت اسرائیلی دارد، معرفی کتاب چالش اعراب و اسرائیل نوشتۀ او، یادداشتی دربارۀ پیامدهای برگزاری رفراندوم سراسری در سرزمین‌های اشغالی با استناد به مصاحبۀ اشلومو سند، استاد دانشگاه تل‌آویو، یادداشتی دربارۀ جنگ غزه از منظرحقوق بین‌الملل‌ بشر‌دوستانه و مجموعۀ نقاشی‌های لطیفه یوسف دربارۀ غزه را خواهید خواند. همچنین دکتر برهانی، استاد دپارتمان مطالعات فلسطین دانشگاه تهران با مشورت پاپه، ۱۰ کتاب برای پژوهش و ترجمه در این زمینه معرفی کرده‌اند.

مرتبط

چرا جنبش‌های خیابانی در دهۀ ۲۰۱۰ به شکست منجر شدند؟

چرا جنبش‌های خیابانی در دهۀ ۲۰۱۰ به شکست منجر شدند؟

تاریخْ پس از اعتراضات همچنان به سیر خود ادامه می‌دهد

دنیای پنهانی از رنج: کودکی فلسطینی به زندان می‌رود

دنیای پنهانی از رنج: کودکی فلسطینی به زندان می‌رود

مجازات پرتاب کردن سنگ به سمت تانک چقدر است؟

عربستان سعودی چطور دارد جهان را می‌خرد؟

عربستان سعودی چطور دارد جهان را می‌خرد؟

درک پادشاهی سعودی به‌خاطر جایگاه غیرعادی‌ای که دارد ضروری است

وُوک ما را بيدار می‌کند تا به خوابيدن ادامه دهيم

وُوک ما را بيدار می‌کند تا به خوابيدن ادامه دهيم

اسلاوی ژیژک می‌گوید جنبش ووک همچون نوعی جزم‌اندیشی سکولار عمل می‌کند

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0