گزارش

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۴؛ سیاست

دست‌چینی متنوع از بهترین مطالب منتشرشده در سال ۱۳۹۴

گزیده‌های ترجمان در سال ۱۳۹۴؛ سیاست

ویژه‌نامه: هانا آرنت در اورشلیم؛ متن سخنرانی آیزیا برلین در مراسم دریافت دکتری افتخاری حقوق از دانشگاه تورنتو؛ پروندۀ کتاب «جهل مقدس» و نوشتاری از اولیویه روآ؛ گفت‌وگو با نوام چامسکی دربارۀ انواع آنارشیسم و بیدادگری لیبرتاریانیسم و چند مطلب دیگر را در این مجموعه بخوانید.

لازم نیست حتماً اورول بخوانید
آنارشیسم و لیبرتاریانیسم دو اصطلاحی‌اند که نوام چامسکی زیاد به‌کار می‌برد. او در مصاحبه با ژاکوبن از تعاریف مختلف این دو اصطلاح می‌گوید. نیاز به دموکراسی رسانه‌ای، رابطۀ پول و انتخابات و تجاری‌شدن دانشگاه دیگر موضاعات این گفت‌وگو هستند.


ویژه‌نامه: هانا آرنت در اورشلیم
آثار آرنت مانند زندگی‌اش برنامۀ واحدی ندارد؛ پروژه‌هایی پراکنده‌، جنجالی و با نتایجی متضاد. بااین‌حال او را چگونه باید بازخوانی کرد: یهودیِ آواره‌ای در صفحۀ بازی ملت‌دولت‌ها، زنی در قلمرو فکری مردان؛ نماد یک جهان‌شهری یا نظریه‌پرداز سیاسی؟


دعوت به مراسم گردن‌زنی: گزیدۀ مطالب
بعد از حملات تروریستی فرانسه، داعش پیچیده‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. این پدیده را چگونه باید تحلیل کرد؟ آنچه خواهید دید گزیده‌ای از مطالبی است که پیش‌تر دربارهٔ داعش منتشر شده بود به‌همراه نوشتاری جدید، «داعش زیرک‌ترین کاسب ماجراست».


پرونده کتاب: جهل مقدس
ترجمان مطالبِ متعددی دربارۀ کتابِ مهم اولیویه‌ روآ، جهل مقدس منتشر کرده است. روآ در کتابش با بررسیِ جامعی از سراسر جهان، می‌گوید بنیادگرایی، پدیده‌ای فراگیر در دنیاست و دلیلِ آن، سازگاریِ این نسخۀ دین‌داری، با جهانی‌شدن است.


پیامی برای قرن بیست‌ویکم
۲۰ سال پیش آیزایا برلین دکتری افتخاریِ حقوق را از دانشگاه تورنتو پذیرفت. او بعدها در نامه‌ای که به یکی از دوستانش نوشت، سخنرانی خود را «مرام‌نامه» خودش نامید. اصلی‌ترین ادعای این مرام‌نامه‌ بهتر بودن قرن ۲۱ برای انسان‌ها بود.


آیا سوسیالیسم کسالت‌بار است؟
تصورِ رایج این است که زندگی در شرایطِ سوسیالیستی سراسر کسالت است، این تصور البته تا حدی درست است، اما طرف دیگر ماجرا را هم باید دید: اینکه کاپیتالیسم، اگرچه به هیچ وجه کسالت‌بار نیست، ولی در قساوت و وحشت و رنج‌هایی که به بار می‌آورد، بی‌همتاست.


عقدۀ ادیپ اسلام‌گرایی در فرانسه
اولیویه روآ معتقد است نباید سلفی‌گرایی را ناشی از رادیکال‌شدنِ اسلام دانست. بلکه ماجرا اسلامی شدنِ رادیکالیسم است. او نشان می‌دهد معضلِ جهادی‌ها، معضلی نسلی است. زیرا سلفی‌گری فقط در میان یک نسلِ بخصوص از مسلمانانِ مهاجر رواج یافته است.


۵ اثر مهم و کلاسیک در فلسفۀ سیاسی
جاناتان ولف، استاد فلسفۀ یونیورسیتی کالج لندن زمینه‌های نگارش ۵ کتاب تاثیرگذار فلسفهٔ سیاسی را می‌کاود و معتقد است فیلسوفانی که دربارۀ تاریخ خودشان و آنچه آن‌ها را به دیدگاه‌های فعلیشان رسانده سخن بگویند به ندرت یافت می‌شوند.


شاید جهان هیتلر چندان از ما دور نباشد
اکثرِ ما فکر می‌کنیم از «غریزه‌ای اخلاقی» برخورداریم یا در یکی از فاجعه‌های آینده نقش نجات‌دهندگان را خواهیم داشت. اما در بزنگاه‌های تاریخ اندکی از ما به‌درستی رفتار خواهند کرد. ما و هیتلر هم جهان مشترکی داریم و هم در برخی از دل‌مشغولی‌هایش شریکیم.


چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟
از انقلاب فرانسه به این سو، چپ و راست دوگانۀ اصلی توصیفِ جناح‌های سیاسی شد. اما امروز، با کم اهمیت‌تر شدن دولت-ملت‌ها، این دوگانه دیگر جانی ندارد. استیو فولر می‌گوید جانشین این دوگانه، سیاه و سبز است، که اولی به آسمان نظر دارد و دومی به زمین.

مرتبط

همه ناراضی‌اند؛ اما آیا این خشم عمومی منجر به بهبود وضع جامعه خواهد شد؟

همه ناراضی‌اند؛ اما آیا این خشم عمومی منجر به بهبود وضع جامعه خواهد شد؟

بدبینی و اظهار شدید نارضایتی به معیاری برای زندگی اخلاقی تبدیل شده است

«فرهنگ یادآوری»چطور آلمان را در صهیونیسم غرق کرد؟

«فرهنگ یادآوری»چطور آلمان را در صهیونیسم غرق کرد؟

آلمانی‌ها خودشان را مسئول تکرار نشدن هولوکاست می‌دانستند، اما نظام سیاسی آلمان حالا مسئول دفاع از اسرائیل شده است

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0