اخبار

هفتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان با ظاهری جدید منتشر شد

همراه با پرونده‌‌ای ویژه: «فردا هم روز خداست؛ جستارهایی درباب اهمال‌کاری»

هفتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان با ظاهری جدید منتشر شد

هفتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان، نوبت تابستان ۱۳۹۷، با رنگ و لعابی جدید و چند تغییر دیگر منتشر شد. یکی از تفاوت‌های مهم این شماره با شماره‌های قبل در پروندۀ ویژۀ آن است که به‌طور اختصاصی برای فصلنامه تهیه شده است. پروندۀ فصلنامۀ هفتم دربارۀ «اهمال‌کاری» است؛ موضوعی ملموس که به نظر می‌رسد تاکنون کمتر به آن اندیشیده‌ایم. این شماره همچنین شامل مطالبی است از راجر اسکروتن، دیوید فاستر والاس، جوزف استیگلیتز، امبرتو اکو، یوول نوآ هراری و سایمون کوپر.

ترجمان — هفتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی، نوبت تابستان ۱۳۹۷، منتشر شد. این شماره، با همکاری «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات»، در ۳۶۰ صفحه به چاپ رسیده است و از امروز با قیمت بیست‌هزار تومان در کتاب‌فروشی‌ها و روزنامه‌‌فروشی‌های سراسر کشور به فروش خواهد رسید.

هفتمین شمارۀ ترجمان چه تفاوتی با دیگر شماره‌ها دارد؟
افزایش پی‌درپی قیمت کاغذ و هزینه‌های تولید و چاپ فصلنامه سرانجام موجب شد تا نتوانیم فصلنامه را با قیمت گذشته عرضه کنیم. از این بابت متأسفیم و، علی‌رغم اینکه این تصمیم بیش از همه برای خودمان ناخوشایند بود، امیدواریم سایر تغییرات فصلنامه (و تغییرات دیگری که در راه است) برای شما خوشایند باشد و به این واسطه عذر ما را بپذیرید.

از این که بگذریم، احتمالاً اولین تغییری که توجه خوانندگان را جلب می‌کند جلد فصلنامه است. در هفتمین شمارۀ ترجمان، قالب اصلی جلد از نو طراحی شده است تا ظاهر مجله چشم‌نوازتر باشد، نواقص گذشته را نداشته باشد و از همه مهم‌تر امکان طراحی تصویری متناسب با پروندۀ ویژۀ هر شماره را ایجاد کند. برای شماره‌های آینده نیز امیدواریم، با تغییر طراحی صفحات داخلی، فصلنامه رنگ و لعاب بیشتری به خود بگیرد و با آراسته شدن ظاهر متن خوانش آن نیز آسان‌تر شود. از شما می‌خواهیم با پیشنهادهایتان ما را در این تغییر یاری دهید. طراحی و تصویرسازی جلد فصلنامۀ ترجمان حاصل کار هنرمندان جوان محمود منفرد، سجاد شاه‌منصوری و محمود ازگلی است که قدردان زحماتشان هستیم.

تمایز مهم دیگر این شماره با شماره‌های قبل در پروندۀ آن است که بر موضوعی نو دست گذاشته. از این به بعد نیز می‌خواهیم همین روال را در پیش بگیریم و محتوای پرونده‌ها را به‌طور اختصاصی برای فصلنامه تهیه کنیم. پروندۀ فصلنامۀ هفتم دربارۀ اهمال‌کاری است، موضوعی که به آن کمتر اندیشیده‌ایم، اما آنچنان برایمان ملموس است که خواندنش مایۀ شگفت‌زدگی از لایه‌های پنهان شخصیتمان می‌شود. اهمال‌کاری پشت‌گوش انداختن و به فردا سپردن کارهاست، وضعیتی که می‌توانیم برایش با بیشتر مردم جهان همدردی کنیم. همه با این عادت همیشگی‌مان می‌جنگیم و تقریباً هر دفعه شکستمان قطعی است. پروندۀ «فردا هم روز خداست» به ما کمک می‌کند در این حالت عجیب کمی کندوکاو کنیم. در این پرونده هشت مطلب خواهید خواند که هفت تای آن‌ها قبلاً در سایت ترجمان منتشر نشده‌اند و احتمالاً به این زودی‌ها هم پایشان به وب‌سایت باز نخواهد شد. در آینده‌ای نزدیک، دربارۀ این پرونده بیشتر توضیح خواهیم داد.

شمارۀ هفتم فصلنامۀ ترجمان تغییر دیگری نیز داشته است. طبق روال قبلی، فصلنامه شمارۀ هفتم باید در انتهای فصل بهار منتشر می‌شد اما برخی ملاحظات فنی سبب شد روال انتشار فصلنامه تغییر کند و شمارۀ هفتم به‌جای انتهای بهار در ابتدای تابستان منتشر شود. ضمن پوزش بابت این تاخیر یکی دو هفته‌ای به اطلاع خوانندگان ترجمان می‌رسانیم که از این پس روال انتشار به همین شکل باقی خواهد ماند و فصلنامه در ابتدای هر فصل منتشر خواهد شد. بنابراین شمارۀ بعدی، شمارۀ هشتم، اوایل پاییز منتشر خواهد شد.

در این شماره قرار است چه بخوانیم؟
در سه بخش نخست شمارۀ هفتم فصلنامۀ ترجمان منتخبی از مطالبی را می‌خوانید که پیش‌تر در وب‌سایت ترجمان منتشر شده‌اند. نام برخی نویسندگان بخش نوشتارِ این شماره حتماً برای خوانندگان فارسی‌زبان آشناست؛ از میان آن‌ها می‌توان به این افراد اشاره کرد: راجر اسکروتن، فیلسوف سرشناس انگلیسی، که کتاب تاریخ مختصر فلسفۀ جدید او در میان دانشجویان علوم انسانی طرفداران زیادی دارد؛ دیوید فاستر والاس، که به بهترین جستارنویس قرن آمریکا مشهور بود و به‌تازگی مجموعه‌ای از جستارهایش به فارسی ترجمه شده است؛ جوزف استیگلیتز، که سال ۲۰۰۱ نوبل اقتصاد را از آنِ خود کرد؛ یوول نوآ هراری، نویسندۀ کتاب انسان خردمند که در بازار نشر ایران بسیار خریدار پیدا کرد؛ و شان دورنس کلی، که در هاروارد فلسفه تدریس می‌کند و از شاگردان قدیمی هربرت دریفوس بوده است.

در بخش بررسی کتاب، ده عنوان از جدیدترین کتاب‌های منتشرشده بررسی شده‌اند. در یکی از نوشته‌های این بخش، مروری بر کتاب سقوط خاندان فیفا نوشتۀ دیوید کان را خواهید خواند؛ این کتاب را سایمون کوپر بررسی کرده، نویسنده‌ای که کتابش، فوتبال علیه دشمن، از نخستین ترجمه‌های فرهنگی‌ورزشی نشر ایران محسوب می‌شود. یکی دیگر از این کتاب‌ها فکورانه پیرشدن است که آن را فیلسوف اخلاق نامدار، مارتا نوسبام، به‌تازگی منتشر کرده است. کتاب تازه و پرسروصدای بیونگ‌چول هان نیز روان‌سیاست نام دارد که استوارت جفریز مروری خواندنی بر آن نوشته است. همچنین روتخر برگمان ایدۀ کلیِ کتاب تازه و جنجالی‌اش، آرمان‌شهر برای واقع‌بین‌ها، را در یکی از این مطالب توضیح داده است. برگمانْ جوان ۲۸ساله‌ای است که با کتاب جدیدش غوغا به پا کرده. او می‌گوید برای بیرون‌آمدن از فقر باید برای همۀ مردم درآمدی پایه‌ای مشخص کرد و از آن‌ها تنها ۱۵ساعت در هفته کار طلب کرد. البته، برای اثبات این ادعا، دست او اصلاً از شواهد تجربی خالی نیست. فضای کلی کتاب او را می‌توانید در مطلب «چرا فقرا این‌قدر تصمیم‌های بد می‌گیرند» بخوانید.

بخش گفت‌وگو نیز حاوی چهار مصاحبۀ خواندنی است. در این بخش، خوانندۀ گفت‌وگویی خواهید بود با یاشا مونک، استاد جوان دانشگاه هاروارد که در علوم سیاسی سررشته دارد. فوکویاما از او و کتاب تازه‌اش چنین تعبیر کرده: «تحلیلی دقیق از چالش‌های دموکراسی در زمانۀ ما. اگر تابه‌حال اسمی از یاشا مونک نشنیده‌اید، در آینده حتماً نام او به گوشتان خواهد خورد». گفت‌وگوی دیگر نیز با کیت ریورت اقتصاددانان نواندیشی است که او را کینز قرن بیست‌ویکم نامیده‌اند و با کتاب اقتصاد دوناتی‌اش توانسته بسیاری از صاحب‌نظران حوزۀ اقتصاد را به فکر و بازبینی وادارد.

خرید بی‌دردسر اینترنتی
خوانندگانی که نمی‌خواهند به کتاب‌فروشی و دکه بروند و دردسر خرید حضوریِ مجله را به خود بدهند  می‌توانند به فروشگاه اینترنتی ترجمان مراجعه و فصلنامه را، با ارسال رایگان، تهیه کنند.

نسخۀ الکترونیکی ترجمان را از کجا تهیه کنیم؟
خوانندگانی که علاقه‌مندند نسخۀ پی‌دی‌اف و رنگیِ فصلنامه را تهیه کنند، می‌توانند آن را از برنامک‌های طاقچه، فیدیبو، و پاتوق کتاب خریداری کنند. لینک سایت‌های عرضه‌کنندۀ این خدمات در صفحۀ خرید اینترنتی وب‌سایت ترجمان درج شده است.

دست آخر، یک تشکر
نمایشگاه کتاب امسال باعث شد ترجمان بیش از پیش در مسیری که انتخاب کرده مصمم‌تر شود. این انگیزه نتیجۀ قوت قلبی است که هم‌نشینی ده‌روزه با خوانندگان در نمایشگاه کتاب به ما داد. پیگیری مداوم و تسلط خوانندگان بر مطالب فصلنامه و کتاب‌های انتشارات ترجمان حیرت‌انگیز بود. از تمامی دوستانی که لطف کردند و به غرفۀ ترجمان آمدند متشکریم.

برای دریافت اطلاعات کامل‌تر و آگاهی از نام و نشانی عرضه‌کنندگان فصلنامۀ ترجمان در شهرهای مختلف، با همکاران ما تماس بگیرید:
• شرکت پخش ققنوس: ۶۶۴۰۸۶۴۰-۰۲۱
• شرکت نشرگستر امروز: ۵۴۰۸۱۰۰۰-۰۲۱
• مؤسسۀ ترجمان: ۶-۸۸۵۲۶۳۷۳-۰۲۱

برای خرید اینترنتی بر روی این لینک کلیک کنید.

خبرنامه را از دست ندهید

نظرات

برای درج نظر ابتدا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

مجید رضایی

۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0

خیلی ممنون .

اشکان

۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0

جووونم ترجمان :)

مجید رضایی

۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0

سلام ببخشید می خواستم بدونم شماره جدید فصلنامه کی روی فیدیبو منتشر میشه

sardabir

۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0

سلام. ظرف چند روز آینده. خیلی طول نخواهد کشید.

علی

۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0

ممنونم

گردآوری و تدوین لارنس ام. هینمن

ترجمه میثم غلامی و همکاران

امیلی تامس

ترجمه ایمان خدافرد

سافی باکال

ترجمه مینا مزرعه فراهانی

لیا اوپی

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

دیوید گرِیبر

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

جو موران

ترجمه علیرضا شفیعی نسب

لی برِیوِر

ترجمه مهدی کیانی

آلبرتو منگوئل

ترجمه عرفان قادری

گروهی از نویسندگان

ترجمه به سرپرستی حامد قدیری و هومن محمدقربانیان

d

خرید اشتراک چهار شمارۀ مجلۀ ترجمان

تخفیف+ارسال رایگان+چهار کتاب الکترونیک رایگان (کلیک کنید)

آیا می خواهید از جدیدترین مطالب ترجمان آگاه شوید؟

بله فعلا خیر 0